Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Maar ik moet toegeven dat als je niet met een hongertje zit en gewoon thuis wil geraken, die laatste laadbeurt om 22u ergens voor Keulen een beetje tijdsverlies lijkt.
De laatste keer dat ik dat moest doen, was ik zo moe dat ik 50 minuten geslapen heb tijdens het laden (ondanks de vele afleidingen aan de SuC: hel licht, kraken van de batterij bms-kleppen…).
Had ik dat niet gedaan, dan had ik grote risico’s genomen op in slaap vallen op de rit naar huis. Achteraf heel blij met de verplichting.
Onze interne klok is al volledig afgestemd op een stop om de 2,5-3 uur. Is niet voor niets dat beroepschauffeurs al die rittijdenverplichtingen hebben. En dat zijn dan nog beroeps.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
De laatste keer dat ik dat moest doen, was ik zo moe dat ik 50 minuten geslapen heb tijdens het laden (ondanks de vele afleidingen aan de SuC: hel licht, kraken van de batterij bms-kleppen…).
Had ik dat niet gedaan, dan had ik grote risico’s genomen op in slaap vallen op de rit naar huis. Achteraf heel blij met de verplichting.
Onze interne klok is al volledig afgestemd op een stop om de 2,5-3 uur. Is niet voor niets dat beroepschauffeurs al die rittijdenverplichtingen hebben. En dat zijn dan nog beroeps.
Ik wil je gelijk geven, maar autopilot neemt me zoveel uit handen dat ik nauwelijks nog vermoeid geraak van reizen.

Het kan er ook te maken mee hebben dat je elke 2,5u inderdaad even moet stoppen :).
 
  • Like
Reactions: Phil V
4A7609CA-3FE2-4D9A-8840-AACAAC8CC5E3.png
032C7FEA-E0EF-47CE-AFDB-28736EEB548F.png
 
De EV6 zet een ijzersterk resultaat neer in de 1000 km-challenge:

Met 9u55 staat hij tussen de beste Tesla's.
Laten we het houden op Sterke resultaten
ijzersterke? Niet zo want dan had hij voor de (nieuwe) Tesla gestaan of te rond de 9u:20m gezeten.

Begrijp me niet verkeerd: het laden gaat super snel maar ik was wel verschoten van het hoge verbruik.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Mercedes EQS 580 EWD komt vrij goed uit de 1000 km. 9h50 min, maar de test eindigde bij een temperatuur van -3°C.
Inderdaad. Ik ben echt benieuwd naar de nieuwe batterijen van Tesla.

We zien dat de laadsnelheden naar boven gaan en de packs groter worden maar het gewicht en de efficiëntie toch nog wat aan de wensen overlaten.

Tesla efficiency + 4680 (curve?dichtheid?) = goodbye ICE
 
Inderdaad, ook in de curve van de Lucid zie je niks opmerkelijks: als je meer cellen steekt, kan je meer vermogen over laden.

Ik denk niet dat men de optie had om de curve vlak te houden. Bij 70% SoC zijn 70% van de beschikbare parkeerplaatsen al bezet en is het al wat moeilijker zoeken naar de 30% resterende parkeerplaatsen. Enkel als je zoals bij de e-tron doet alsof er nog maar 30% over is, maar je eigenlijk nog 50% over hebt, kan je natuurlijk laten uitschijnen dat elektronen in een e-tron makkelijker hun weg vinden naar een beschikbare parkeerplaats bij ogenschijnlijk dezelfde drukte.

Ik bedoel maar, stel dat je Rotterdam binnen rijdt en het display geeft aan dat er nog maar 10 parkeerplekken in de parkeergarage zijn, en je rijdt binnen en vind er nog 30 vrij, dan heb je natuurlijk minder lang te zoeken dan dat er op het display 10 vrij zijn en je effectief de 10 open plekken nog moet vinden in een quasi volle parkeergarage.

Ik ben benieuwd hoe en in welke mate de 4680's daarin verbetering kunnen brengen. Elke cel is groter en heeft met een grotere tab ook meer bandbreedte en dus minder kans op congestie verhitting, maar op het einde van de rit moet elke elektron wel zijn parkeerplek vinden.
 
  • Like
Reactions: Andre
Snelcursus reageren op dit forum voor nieuwelingen:

Situatie: Merk A brengt model met tragere laadcurve dan Tesla.
Correcte reactie: Haha, OEM A toont weer dat ze er niks van bakken. Tesla deed dit jaren geleden al.

Situatie: Merk B brengt model met snellere laadcurve dan Tesla.
Correcte reactie: Pffff, OEM B snapt niets van degradatie, van die batterij zal wel niets meer overschieten binnen een paar jaar.
Gloednieuwe optie: Jezus, zo'n auto wil je toch niet, al mijn quality time tijdens het laden zou verloren gaan.

You're welcome 😁
Zo heeft TeslaBjorn de laadsnelheid van de EV6 bekeken en zijn opmerking "to much Kobalt" is mij bijgebleven. Bij een koude batterij kan de EV6 veel sneller laden dan Tesla.

Je kan dan denken KIA beat Tesla. Maar wanneer is snelladen belangrijker en wanneer is no-kobalt belangrijker? Vele mensen en vele meningen :confused:
 
Inderdaad, ook in de curve van de Lucid zie je niks opmerkelijks: als je meer cellen steekt, kan je meer vermogen over laden.

Ik denk niet dat men de optie had om de curve vlak te houden. Bij 70% SoC zijn 70% van de beschikbare parkeerplaatsen al bezet en is het al wat moeilijker zoeken naar de 30% resterende parkeerplaatsen. Enkel als je zoals bij de e-tron doet alsof er nog maar 30% over is, maar je eigenlijk nog 50% over hebt, kan je natuurlijk laten uitschijnen dat elektronen in een e-tron makkelijker hun weg vinden naar een beschikbare parkeerplaats bij ogenschijnlijk dezelfde drukte.

Ik bedoel maar, stel dat je Rotterdam binnen rijdt en het display geeft aan dat er nog maar 10 parkeerplekken in de parkeergarage zijn, en je rijdt binnen en vind er nog 30 vrij, dan heb je natuurlijk minder lang te zoeken dan dat er op het display 10 vrij zijn en je effectief de 10 open plekken nog moet vinden in een quasi volle parkeergarage.

Ik ben benieuwd hoe en in welke mate de 4680's daarin verbetering kunnen brengen. Elke cel is groter en heeft met een grotere tab ook meer bandbreedte en dus minder kans op congestie verhitting, maar op het einde van de rit moet elke elektron wel zijn parkeerplek vinden.
Ik vermelde dit enkel omdat dit door lucid aan de beste man in bovenstaande video werd gemeld.
Of dit daadwerkelijk zo is of dat jij eerder gelijk hebt, laat ik in het midden.

Het is wel zo dat nu “iedereen” erover spreekt en zo de publieke opinie wordt beïnvloed. (“Superieur aan Tesla”)
wat natuurlijk voor hen van goudwaarde is.

Ik hoop en denk dat Tesla met hun efficiëntie en 4680 cellen de monden weer zal snoeren en orde op zaken zal stellen.
 
Ik ben benieuwd hoe en in welke mate de 4680's daarin verbetering kunnen brengen. Elke cel is groter en heeft met een grotere tab ook meer bandbreedte en dus minder kans op congestie verhitting, maar op het einde van de rit moet elke elektron wel zijn parkeerplek vinden.
Mooie metafoor. Alleen klopt het niet dat de elektronen de beperkende factor zijn. Het zijn de ionen die moeizaam een parkeerplaats moeten vinden. Voor hen blijft de af te leggen weg trouwens gelijk. Die nieuwe cellen leveren dan ook niet zoveel winst op.