Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ze hebben helaas geleerd van de software industrie. Vermoedelijk ook hoe je brakke software maakt zodat je extra aan updates kunt verdienen.
Ik heb moeite met deze abonnementsvorm en denk dat dit eerder experimenten zijn dan goed doordachte waardeproposities. In de basis moet er een causaal verband zijn tussen de waarde die je ontvangt en de prijs die je betaalt. Betaal je per maand dan moet je ook per maand waarde ontvangen. Betalen per maand voor een fysiek product dat je hebt ontvangen voelt "geknutseld", een beetje alsof Tesla voor de niet-benutte accucapaciteit per maand een extra bedrag zou berekenen. Verdedigbare waardeproposities:
  • Betalen per maand voor kaartupdates (deze worden immers ook steeds ververst)
  • Betalen per maand voor software updates (je betaalt ook voor onderhoud van de fysieke componenten, zou geen moeite hebben met softwareonderhoud)
  • Betalen per maand voor FSD (dit systeem wordt steeds verder geoptimaliseerd)
 
Kijk, voor het connectivity pack van Tesla kan ik dat nog begrijpen, want er is natuurlijk een lopende kost aan het SIM-kaartje, het data abonnement en het abonnement bij Google en Spotify.

Maar, een abonnement om de DAB radio te luisteren? Voor zetelverwarming of dat de achteras mee kan sturen? Nee, da's onzin. Daar zit geen lopende kost aan...
 
Ik heb moeite met welke abonnementsvorm dan ook, ook voor kaartupdates. Er wordt genoeg aan een auto verdiend.
Ik begrijp je sentiment, maar als je bijvoorbeeld een populaire website hebt die gebruik maakt van Google Maps, moet je ook maandelijks een abonnement afdokken omdat die Google auto's niet vanzelf rijden (;)).

Nu, wat vind je dan eerlijker? Dat men die kaartupdates dan in de aankoopprijs rekent van je auto? We kloegen vroeger al dat navigatie in je auto 3K extra was, en dan nog kon je elk jaar voor 200 euro een setje DVD's kopen met kaartupdates...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik begrijp je sentiment, maar als je bijvoorbeeld een populaire website hebt die gebruik maakt van Google Maps, moet je ook maandelijks een abonnement afdokken omdat die Google auto's niet vanzelf rijden (;)).

Nu, wat vind je dan eerlijker? Dat men die kaartupdates dan in de aankoopprijs rekent van je auto? We kloegen vroeger al dat navigatie in je auto 3K extra was, en dan nog kon je elk jaar voor 200 euro een setje DVD's kopen met kaartupdates...
Dan verwacht ik simpelweg dat het in de aanschafprijs zit.
 
Ik ben ook onderhevig aan die abonnementsformule. En ze stopt niet bij DAB. Idem voor actieve matrix LED en nog een ander verlichtingspacket met de dynamische richtingaanwijzers, en een parkeerassistent.
Twee zaken: je kan die dingen uiteraard ook gewoon aankopen. Vreemd is dat ze de hardware voorzien (en dus de kosten maken) en dan toch in een heel aantal gevallen geen inkomsten genereren. Maar goed dat is ook zo met FSD en enhanced autopilot en in het verleden zelfs met een bepaalde vrij te kopen buffer bij een van de Tesla's (MS70?).
Ik heb die 'functions on demand' een maand uitgeprobeerd, voor 1€ om vast te stellen dat ik gelijk had ze niet bij aankoop te nemen. Die Matrix LED kan nuttig zijn in regio's met weinig straatverlichting: meedraaiende lichtbundel, automatische verstralers en het automatisch dimmen van een bepaalde zone bij een tegenligger of voorligger: het werkt allemaal echt wel mooi. Ik kan me dan zelfs voorstellen dat je ze in de donkere maanden zou nemen maar iet in de zomer, maar in Vlaanderen maakt het allemaal weinig verschil. .
Kaartupdates: dat is dan weer het voordeel van Android Auto of Carplay: dan heb je altijd up to date kaarten. Recente update voor de MMI van Audi was trouwens gratis (of in de aankoopprijs inbegrepen).
 
Ik heb ook een hekel aan abonnementen, vooral voor dingen als DAB en stuuruitslag. De connectiviteit bij Tesla vind ik dan weer wel ok. Je krijgt ook zonder abonnement gewoon mooi de updates voor navigatie, maar voor een aantal dingen waarvoor je vrij intensief data nodig hebt (verkeer, Netflix,...) betaal je extra. Dat zit een logica achter. Overigens heeft mijn 4j oude Skoda datzelfde abonnement. Maar daar is het de 7 euro niet waard, bij Tesla is het de 10 euro ruimschoots waard (IMHO).
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Een abonnement is prima als er terugkerende kosten zijn zoals connectiviteit. Ook voor bv software waar regelmatig updates en verbeteringen voor komen kunnen wat mij betreft via een abonnement.
De prijs moet natuurlijk wel in verhouding zijn. Vroeger kocht je Adobe creative suit eenmalig, maar na een paar jaar wilde je een nieuwe versie omdat er in de nieuwe release veel functies waren bijgekomen. Tegenwoordig heb je een maandabonnement, wat omgerekend ongeveer net zoveel kost als periodiek een volledig nieuw pakket Kopen.
Als een fabrikant ervoor kiest om updates of connectieviteit “gratis” te leveren, heb je er bij voorbaat al (teveel) voor betaald.
Iets wat mechanisch is en verder nooit meer veranderd hoort niet in een abonnement.
 
my previous boss was telling me "we have to make it subscription so we can be profitable" and we had to find ways to do subscriptions even if sometimes it does not make much or any sense.
This is exactly what is happening, but I think only Volvo got the idea correctly, if you want to have recurring revenue rent your car monthly don't do subscriptions for BS like this.
Unfortunately, with lower entry sale+ subscription your numbers can be better, and they need all the money possible if they want to survive the EV revolution.
 
Ik ben dan misschien de uitzondering, maar ik vind dat systeem van huren van opties dus wel goed.
De technologie in de wagen plaatsen zonder ze te gebruiken is goedkoper dan dat niet te doen (kijk ook maar naar de model 3 SR+ / premium upgrade). Indien je een optie niet koopt in het klassieke model vandaag, zit die waarschijnlijk ook al in de wagen zonder geactiveerd te zijn...

Bovendien. Iemand die een wagen koopt en die niet lang wilt behouden, betaalt in een klassiek model veel geld om over die optie te beschikken. Iets waarvan hij tweedehands geen waarde terug ziet. Dus voor mensen die geregeld een nieuwe wagen kopen (2-4 jaar) is deze opzet waarschijnlijk goedkoper. En het biedt ook kopers van zo'n tweedehandswagens de mogelijkheid om de wagen alsnog uit te rusten zoals ze willen.

Ja, het lijkt afzetterij (omdat de technologie sowieso aan boord is en alleen via subscription fee ter beschikking is), maar dat is heel het systeem van uitrustingen altijd geweest. Want voor veel zaken is het gewoon goedkoper alle wagens dezelfde uitrusting te geven.
Deze nieuwe vorm is misschien zelfs beter.
 
  • Like
Reactions: job-lek