Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Eerste keer dat ik een gecontroleerde range test zie van de EQS 450+, wel met grotere velgen en op winterbanden, maar bij 15°C.

Aan 112 km/h haalt ie dus 540 km, verbruik is dan net geen 200Wh/km.
Zet die op de standaardvelgen, en met zomerbanden, en dan denk ik dat aan 120km/h gewoon een stuk boven de 500 km ver komt in die omstandigheden.

ik vraag dit voor een vriend: Hoeveel km haalt een Tesla model S aan 112 km/u?
 
  • Funny
Reactions: job-lek
ik vraag dit voor een vriend: Hoeveel km haalt een Tesla model S aan 112 km/u?

Afstand is irrelevant als je de grootte van het accu niet vermeld...
Dat mensen zich blijven blindstaren op die range,... onbegrijpelijk.

Meer dan 90% van de tijd kom je toe met minder dan 200km/dag, maar we sleuren dan wel met plezier een dode massa mee, alleen al voor het gevoel of om te kunnen zeggen "de mijne geraakt toch verder dan de uwe... 🙃

Zeg dat maar tegen je vriend😂
 
  • Like
Reactions: Paco
ik vraag dit voor een vriend: Hoeveel km haalt een Tesla model S aan 112 km/u?
Verbruik van de model S plaid in een vergelijkbare test (bij warmer weer) was 192Wh/km, aan dezelfde snelheid. Zet die EQS op zomerbanden, en die haalt een vergelijkbaar verbruik
Afstand is irrelevant als je de grootte van het accu niet vermeld...
Verbruik is ook vergelijkbaar.
Dat mensen zich blijven blindstaren op die range,... onbegrijpelijk.

Meer dan 90% van de tijd kom je toe met minder dan 200km/dag, maar we sleuren dan wel met plezier een dode massa mee, alleen al voor het gevoel of om te kunnen zeggen "de mijne geraakt toch verder dan de uwe... 🙃

Zeg dat maar tegen je vriend😂
In onder meer Duitsland en Noorwegen zijn er op dit ogenblik voortdurend files aan snelladers (Bjorn Nyland begint zelfs problemen te hebben om zijn 1000 km range tests uit te voeren). Ik weet niet of de mensen het daar nog met je eens zijn. De echte oplossing zou daar extra capaciteit zijn, maar zolang die er niet is... En je kan ook gewoon een EQS 450 nemen natuurlijk, met een accu vergelijkbaar met die van de Model S.
De accu van de EQS is net zo groot gemaakt om in Duitsland aan heel wat hogere snelheden nog een degelijke range over te houden...
 
Ben net even wezen kijken bij Xpeng in Mall of the Netherlands.

"Verkoper", zeer sympathieke persoon uitgelegd hoe de P7 werkt 😀. Hij rijdt zelf een ID3 en viel van z'n stoel, zeker toen ik de Tesla App liet zien met live camera en service afspraken.

Die P7 vind ik een fraai ding van buiten en van binnen. Met leuke gimmicks.

20220311_171347.jpg


Maar de echte aanrader is wel deze:
20220311_173947.jpg


Autonoom vliegen!

VR ervaring ter plaatse beschikbaar...
 
Leuke test van de Mercedes EQS van de ANWB. Range zou 700km moeten zijn, maar ze komen er niet veel verder mee dan 450km. Een heel stuk lager dus dan de fabrieksopgave. Dat is natuurlijk te verwachten maar het verschil is wel erg groot.
Wat verder opvalt is dat de benzine versie waar ze mee hebben gereden juist zuiniger is dan de fabrieksopgave.
Welke grenzen hebben ze dan opgezocht bij de opgave van de range?
 
  • Like
Reactions: wooter
Leuke test van de Mercedes EQS van de ANWB. Range zou 700km moeten zijn, maar ze komen er niet veel verder mee dan 450km. Een heel stuk lager dus dan de fabrieksopgave. Dat is natuurlijk te verwachten maar het verschil is wel erg groot.
Wat verder opvalt is dat de benzine versie waar ze mee hebben gereden juist zuiniger is dan de fabrieksopgave.
Welke grenzen hebben ze dan opgezocht bij de opgave van de range?
Leuke test van de Mercedes EQS van de ANWB. Range zou 700km moeten zijn, maar ze komen er niet veel verder mee dan 450km. Een heel stuk lager dus dan de fabrieksopgave. Dat is natuurlijk te verwachten maar het verschil is wel erg groot.
Wat verder opvalt is dat de benzine versie waar ze mee hebben gereden juist zuiniger is dan de fabrieksopgave.
Welke grenzen hebben ze dan opgezocht bij de opgave van de range?
Ik zou dit vooral een tendentieuze test noemen. Het WLTP bereik is niet het bereik op de snelweg, en weten allemaal dat voor een EV het verschil tussen WLTP en werkelijk verbruik vooral bij die hoge snelheden groter is dan bij een ICE, die bij rustig cruisen aan 110 km/h echt wel relatief weinig verbruikt en in de buurt van het normverbruik komt.
Ik beschouw het dus gewoon als een stukje EV-bashen.
 
Leuke test van de Mercedes EQS van de ANWB. Range zou 700km moeten zijn, maar ze komen er niet veel verder mee dan 450km. Een heel stuk lager dus dan de fabrieksopgave. Dat is natuurlijk te verwachten maar het verschil is wel erg groot.
Wat verder opvalt is dat de benzine versie waar ze mee hebben gereden juist zuiniger is dan de fabrieksopgave.
Welke grenzen hebben ze dan opgezocht bij de opgave van de range?
Watvoor een wielen hebben ze onder die EQS geschroeft :eek:. Dat is toch formaatje fout, dan ga je zeker je WLTP nooit halen.
 
Ik zou dit vooral een tendentieuze test noemen. Het WLTP bereik is niet het bereik op de snelweg, en weten allemaal dat voor een EV het verschil tussen WLTP en werkelijk verbruik vooral bij die hoge snelheden groter is dan bij een ICE, die bij rustig cruisen aan 110 km/h echt wel relatief weinig verbruikt en in de buurt van het normverbruik komt.
En de mate waarmee dit verbruik groter is op de snelweg hangt af van het ontwerp: motor sizing, overbrenging, luchtweerstand, verwarmingsconcept, batterijconditionering.
De Zoe van mijn vrouw is erg zuinig rond de kerk en in vertraagd verkeer (90-100km/u) naar Brussel (35km). Op de snelweg achter mijn MS verbruikt zij exact evenveel als ik.
De Zoe is daar, wellicht bewust, niet voor geconcipieerd.
 
  • Like
Reactions: fivari
Ik zou dit vooral een tendentieuze test noemen. Het WLTP bereik is niet het bereik op de snelweg, en weten allemaal dat voor een EV het verschil tussen WLTP en werkelijk verbruik vooral bij die hoge snelheden groter is dan bij een ICE, die bij rustig cruisen aan 110 km/h echt wel relatief weinig verbruikt en in de buurt van het normverbruik komt.
Ik beschouw het dus gewoon als een stukje EV-bashen.
Dat de wltp niet op de snelweg gehaald wordt weet iedereen wel neem ik aan.
Wat mij vooral opviel was dat wltp en werkelijke range veel verder uit elkaar liggen dan bij bv Tesla. Natuurlijk spelen banden en andere omstandigheden daarbij een rol maar 700/450 is best een groot verschil.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Dat de wltp niet op de snelweg gehaald wordt weet iedereen wel neem ik aan.
Wat mij vooral opviel was dat wltp en werkelijke range veel verder uit elkaar liggen dan bij bv Tesla. Natuurlijk spelen banden en andere omstandigheden daarbij een rol maar 700/450 is best een groot verschil.
Ik heb vorige week een veel betrouwbaardere test gelinkt, waar een Eqs450 bij een snelheid van 70 mph (113 km/h) 340 Miles aflegt. Dat is dan 550 km, een heel ander resultaat, terwijl die EQS op winterbanden stond.
 
Ik heb vorige week een veel betrouwbaardere test gelinkt, waar een Eqs450 bij een snelheid van 70 mph (113 km/h) 340 Miles aflegt. Dat is dan 550 km, een heel ander resultaat, terwijl die EQS op winterbanden stond.
TeslaBjorn heeft de volgende statistieken:


CarSeasonSurfaceTempTiresWheel frontWheel rearSpeedWh/kmCapacitykmmi75 % range75 % charging time75 % km/h
Mercedes EQS 580 4MaticWinterDry4Nokian R3265/40-21265/40-2190209106,751131733228712
Mercedes EQS 580 4MaticWinterDry4Nokian R3265/40-21265/40-21120264106,740425126328563
 
TeslaBjorn heeft de volgende statistieken:


CarSeasonSurfaceTempTiresWheel frontWheel rearSpeedWh/kmCapacitykmmi75 % range75 % charging time75 % km/h
Mercedes EQS 580 4MaticWinterDry4Nokian R3265/40-21265/40-2190209106,751131733228712
Mercedes EQS 580 4MaticWinterDry4Nokian R3265/40-21265/40-21120264106,740425126328563
Bjorn deed dat met een EQS 580 (die heeft een WLTP van 616 km) en Bjorn haalt bij 4°C nog 404/616 = 65%. Terwijl ANWB er in slaagt om in vrij gunstige omstandigheden (14 °C) 450/721 te realiseren...
In de test die ik hier vorige week plaatste kwamen ze uit op 540 km met dezelfde wagen, in vergelijkbare omstandigheden.

Ter vergelijking met de model 3 SR+ 18" (WLTP 510 km) haalt Björn bij -3°C 289 km. Dat is 56% van de opgegeven range. Dat is bij 120 km/h een normaal resultaat volgens mij. Range tussen ICE en BEV vergelijken bij constant cruisen op de autosnelweg is gewoon in het nadeel van de BEV. Ik heb de ANWB nog maar heel weinig positief horen vertellen over EV's....
 
TeslaBjorn heeft de volgende statistieken:


CarSeasonSurfaceTempTiresWheel frontWheel rearSpeedWh/kmCapacitykmmi75 % range75 % charging time75 % km/h
Mercedes EQS 580 4MaticWinterDry4Nokian R3265/40-21265/40-2190209106,751131733228712
Mercedes EQS 580 4MaticWinterDry4Nokian R3265/40-21265/40-21120264106,740425126328563
Misschien dat het aan mij ligt, maar ik vind de Wh/km toch redelijk exorbitant. Ik weet natuurlijk niet welke temperatuur het is en hoe hoog TeslaBjorn de verwarming had staan. Maar als ik met mijn 2015 Model s p85 (niet D) 90 km per uur rij in de winter en op winterbanden, kom ik ongeveer rond de 165 a 170 Wh/km en bij 120 ligt dat in de winter zo rond de 200. Dan blijf ik erg benieuwd hoe Mercedes de WLTP berekening heeft gedaan.
 
  • Like
Reactions: AustinP