Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
In Nederland niet hoor. ;) En zoals @RichieB al opmerkt: als ze het al doen. ;)
Met mijn Audi etron GT van Zwitserland gereden, heen via Frankrijk, terug via Duitsland. Alleen Ionity geladen.
Meeste gevallen 6 laders en voetstukken voor nog 2-4 zijn geplaatst. 2 maal was er 1 niet functioneel.
Nooit opgelet met mijn Tesla’s maar nu het nodig is valt het mij op dat er ook erg veel zijn om iedere 200 km.

Pedro

ps. kost nog steeds 0.31 Euro/kWh, geen verhogingen en variaties per plaats zoals bij Tesla.
 
  • Like
Reactions: fivari
Precies dat. Wij hadden dezelfde ervaring voor onze reis naar Ischgl.
En door de hoge prijszetting voor niet-abonnementshouders krijg je weinig oneigenlijk gebruik van deze hyperchargers en valt het met de beschikbaarheid goed mee.
Op zich een prima methode. Zo voorkom je drukte en wie geen abonnement heeft kan in geval van nood toch laden, al kost het dan wat meer.
 
Ik heb de indruk dat heel wat andere automerken toch ook goed verkopen. Elektrische wagens beginnen echt deel uit te maken van het straatbeeld.
Naast enkele Tesla zie ik de Polestar 2, Mustang mach-E en vooral de Kia EV6 nu echt wel bijna iedere dag.
Vandaag ook 3 keer BMW i4 tegen gekomen (waarvan ééntje op garageplaten).
Zelf de honda-E zag ik deze week twee keer passeren (wel in kleurtjes die je niet kan missen).
 
Ik heb de indruk dat heel wat andere automerken toch ook goed verkopen. Elektrische wagens beginnen echt deel uit te maken van het straatbeeld.
Naast enkele Tesla zie ik de Polestar 2, Mustang mach-E en vooral de Kia EV6 nu echt wel bijna iedere dag.
Vandaag ook 3 keer BMW i4 tegen gekomen (waarvan ééntje op garageplaten).
Zelf de honda-E zag ik deze week twee keer passeren (wel in kleurtjes die je niet kan missen).
Zo zag 2021 er uit qua marktverdeling.

 
Ik zoek zo net even de verkoopstatistieken in Noorwegen op van EV's.
Model Y op één, gevolgd door ID.4 en IONIQ5

Maar toch wel enkele verrassingen:
  • BMW iX op 5de plek met 1850 inschrijvingen, toch wel verbazingwekkend
  • Polestar 2 begint nu eindelijk ook goed te lopen
  • Mercedes dat echt wel niet zo goed scoort (best verkocht EQC op 17de plek, EQA haalt zelfs de top 20 niet)

 
Ja ja, deze man heeft er verstand van hoor :p
Dit is echt bizar, deze man zegt dat andere merken dingen te rooskleurig voorstellen, maar liegt vervolgens nogal ernstig over de SuC laadcapaciteit.
En reageren op het artikel is uitgezet, zou BMW daarvoor nu extra advertenties moeten inkopen, of is dat een aardigheidje van de ‘journalist’?
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Heeft er iemand een idee van hoe het zit met files bij Ionity?

Ik herinner me nog een draadje waaruit bleek dat het tijdens de verlofperiode grandioos lang wachten was bij hun laders, en Teslabjörn heeft ook al geregeld te maken gekregen met Ionity laders die niet werken. Maar toen ik onlangs met een fleetmanager van een groot bedrijf sprak, had hij (in België dan toch) niet de indruk dat er vaak laders kapot waren.

Gezien ik geen CCS heb op mijn auto moet ik nooit bij Ionity zijn, maar misschien zijn er andere leden die wel gebruik maken van hun netwerk, ook tijdens vakantieperiodes?

(Trouwens: wat die BMW-man zegt over de laadsnelheid van SuCs is er toch echt wel naast... Ik hoop dat zijn ingenieurs meer verstand hebben van wat ze bouwen)
 
Bedoel je Topman BMW: ‘Autofabrikanten maken hun beloftes niet waar’

De site die jij opgeeft opent alleen Topics (met inlog). En laat BMW eerst maar eens wat modernere elektromotoren gaan gebruiken (die geen onderhoud nodig hebben.) ;)

Op een ander draadje was er iemand die een andere mening had over de brushed motors. Ik ken er niets van, maar vond het wel interessant een andere mening te lezen.


I get that this is a Tesla echo chamber and to expect irrational negativity towards other brands, but the banter here couldn't be more uninformed. BMW's motors are 3-phase AC synchronous motors and the brush is of a slip ring design that only delivers a small DC excitation current to the rotor. It's nothing like the "DC brushed motors" that some here are using as comparison. BMW's radical new design allows for very fine control of power and torque—far more than Tesla's induction motors. BMW's design also allows for true coasting that is impossible with magnet motors.

The part in question is also located on the side of the motor that is accessible for servicing. How serviceable are Tesla's drive units? 🤣 Model S goes through an average of one motor replacement every 25,000 miles. There is something seriously wrong with Tesla's design and engineering. My impression of Tesla engineering is a room filled with farting teenagers playing video games.

BMW's magnet-free design is more resilient to supply chain issues and less reliant on China. The less anyone depends on China the better. There are no rare earth metals used in the BMW iX. To head off the poorly informed, the lithium and cobalt used in batteries are not rare earth metals. China is the #1 producer of rare earth metals used in magnets, such as neodymium.

The Tesla faithful point to a marginally faster 0-60 time for their favorite brand, but what they neglect to mention is that no Tesla has a properly designed suspension to actually handle that acceleration. The suspensions are identical whether you get the base model or the P. The only difference is the P might be a few tenths of an inch lower, which on its own does not create a performance suspension except in Tesla's imagination.

The car least capable of handling its power output is the Plaid. Try some cornering in that jalopy and you'll know what I'm talking about. It can't even hold a straight line when accelerating due to torque steer. This is due to poorly designed suspension geometry and vehicle dynamics. To get decent braking for a Plaid you have to spend $20k on upgraded brakes that other performance brands already include.

This one-time Tesla owner and fan sold his Model S and ordered a BMW iX M60. I did it over the phone with the local BMW dealer. No markup. No BS. And no reservation fee! I can no longer support a company like Tesla, where a true performance driving experience and vehicle dynamics don't even make it onto Elon's to-do list. The non-existent sound dampening and rough suspensions in Teslas should be embarrassing to all of you. Keep patting yourselves on the back for making misinformed comments.

The car ownership experience and thrill of driving encompasses far more than just a fast 0-60 time. People who value quality materials, fit and finish, build quality, and a refined driving experience will not buy a Tesla. My client dumped his Model S in favor of an Audi e-tron GT and he's never looking back. He said his Tesla was a dumpster fire by comparison. And before you take another swig of koolaid and start quoting the e-tron's EPA range, you probably had no clue that real-world range is closer to 300 miles and significantly higher than EPA rating. Tell me, how many of you have actually hit Tesla's EPA range, ever?

It might behoove some of you to open your minds. Maybe it's been so long since you've driven a properly designed vehicle that you no longer remember how that feels and sounds.
 
Heeft er iemand een idee van hoe het zit met files bij Ionity?

Ik herinner me nog een draadje waaruit bleek dat het tijdens de verlofperiode grandioos lang wachten was bij hun laders, en Teslabjörn heeft ook al geregeld te maken gekregen met Ionity laders die niet werken. Maar toen ik onlangs met een fleetmanager van een groot bedrijf sprak, had hij (in België dan toch) niet de indruk dat er vaak laders kapot waren.

Gezien ik geen CCS heb op mijn auto moet ik nooit bij Ionity zijn, maar misschien zijn er andere leden die wel gebruik maken van hun netwerk, ook tijdens vakantieperiodes?

(Trouwens: wat die BMW-man zegt over de laadsnelheid van SuCs is er toch echt wel naast... Ik hoop dat zijn ingenieurs meer verstand hebben van wat ze bouwen)
Ik hoor ook geen klachten over IONITY in België, maar dan moet je natuurlijk weten dat a) vele Belgen met een EV thuis kunnen laden, omdat 3 fasen en een eigen oprit nogal courant zijn in België, b) België niet zo groot is, en je vrij eenvoudig op 1 acculading heen en terug kan, wat betekent dat mensen heel wat minder in België moeten uitwijken naar een snellader om thuis te geraken. Dan blijft er nog transitverkeer over, maar dat blijft dan vooral beperkt tot Noord-Frankrijk met de rest van Europa, en dus niet typisch vakantieverkeer.

Da's al heel anders dan Frankrijk, waar dat vakantieverkeer over quasi 1 corridor naar het zuiden rijdt, en je daar dus de meeste gevallen van files ziet.
 
Ik hoor ook geen klachten over IONITY in België, maar dan moet je natuurlijk weten dat a) vele Belgen met een EV thuis kunnen laden, omdat 3 fasen en een eigen oprit nogal courant zijn in België, b) België niet zo groot is, en je vrij eenvoudig op 1 acculading heen en terug kan, wat betekent dat mensen heel wat minder in België moeten uitwijken naar een snellader om thuis te geraken. Dan blijft er nog transitverkeer over, maar dat blijft dan vooral beperkt tot Noord-Frankrijk met de rest van Europa, en dus niet typisch vakantieverkeer.

Da's al heel anders dan Frankrijk, waar dat vakantieverkeer over quasi 1 corridor naar het zuiden rijdt, en je daar dus de meeste gevallen van files ziet.
Ja daar heb ik dus ook schrik voor.

Ik twijfel nu tussen een MYP en (als ik mijn ogen dicht hou tot ik er in zit) een ix50. Ze zullen allebei voor- en nadelen hebben, maar IMO is hèt voordeel van Tesla nog steeds hun (min of meer dedicated) laadnetwerk. Als ik me nu al erger aan het moeten wachten tijdens de vakanties aan de SuCs op de Franse noord-zuid as, dan vrees ik dat ik me met een ix50 nog veel meer zal ergeren.

En da's natuurlijk niet de bedoeling.

Dat en het feit dat, toen ik mijn vrouw een ix50 toonde die we rond Gent in het wild tegenkwamen, ze net niet begon over te geven :)
 
omdat 3 fasen en een eigen oprit nogal courant zijn in België
En omdat zelfs 2 fasen en een oprit voldoende zijn voor 99% van de gebruiksdagen…
Ook omdat je die ene % van de dagen dat het niet voldoende is, toch sowieso zal moeten snelladen onderweg omdat je meer dan 100% nodig hebt en vol is vol. Ook met 3 fasen. Die 10% die je er vanwege de 2 fasen niet ingekregen hebt, duren dan maar 5 minuten extra aan de SuC.
 
Ja daar heb ik dus ook schrik voor.

Ik twijfel nu tussen een MYP en (als ik mijn ogen dicht hou tot ik er in zit) een ix50. Ze zullen allebei voor- en nadelen hebben, maar IMO is hèt voordeel van Tesla nog steeds hun (min of meer dedicated) laadnetwerk. Als ik me nu al erger aan het moeten wachten tijdens de vakanties aan de SuCs op de Franse noord-zuid as, dan vrees ik dat ik me met een ix50 nog veel meer zal ergeren.

En da's natuurlijk niet de bedoeling.

Dat en het feit dat, toen ik mijn vrouw een ix50 toonde die we rond Gent in het wild tegenkwamen, ze net niet begon over te geven :)
De iX50 is een auto op zoek naar een bestaansreden. Als je een SUV-achtig ding van BMW wil, koop je beter de iX3, en als je een efficiënte ruime EV wil, koop je beter de Model Y. De iX blinkt in niks uit, is qua software en efficiëntie niet zo goed als pakweg Tesla of Hyundai/Kia, en is qua catalogusprijs belachelijk duur geprijsd, zonder daarvoor zo ruim als een X5 te zijn.

Maar het is een BMW, dus het is zoals de Audi e-trons belachelijk goedkoop in renting/leasing, van een dealernetwerk dat actief je die dingen wil aanpraten, en met een interieur dat luxueus is afgewerkt met allerlei knopjes.

Ik bedoel maar, Tissot, Seiko en Longines hebben ongelofelijk mooie horloges, maar niemand met een Apple Watch gaat ervan omkijken. Likewise, de Blackberry's waren geweldige smartphones, maar kregen absoluut geen aandacht van mensen die voor een iPhone kozen. De BMW iX is een mooie Longines, misschien geprijsd als een Omega, maar je probeert het te verkopen aan een publiek dat meer en meer automatisatie en lifetime upgrades verwacht.