Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Geweldig systeem, straks zelfs tot aan low-level motor management. Helaas vindt Tesla het niet nodig om aan te sluiten bij de andere, inmiddels een stuk of twintig, fabrikanten en vindt haar systeem wellicht superieur. Apple CarPlay gaat een hele mooie worden. Die EQS van Mercedes wordt steeds aantrekkelijker.
Waarom zou het toch toevallig zoveel op de GUI van Tesla lijken?
 
Ruim een jaar geleden heb ik in Zuid-Spanje na een ongeval met de Tesla een Audi gehuurd, die voorzien was van Apple CarPlay.
Net op het moment dat het voor de navigatie belangrijk was om goed te zien hoe we moesten rijden, werden er bijna beeldvullend WhatsApp meldingen getoond, over de navigatie heen.
Wellicht is het nu beter, maar ik heb toe Apple CarPlay hartgrondig en behoorlijk luidkeels vervloekt.
 
Ik gebruik zelf bijna altijd Android Auto: werkt toch wel prima. Voor de navigatie werk ik dan meestal met Google Maps en soms, in een regio waar ik de flitspalen niet weet staan, met Waze. Maar er is meer: spotify, en uiteraard het telefoneren, de Whatsappberichten die voorgelezen worden en waarop met spraak kan geantwoord worden.
De Zoe die we nu hebben heeft zelfs geen eigen navigatiesysteem meer meegekregen. En dat geeft eigenlijk rust wanneer je op bekende wegen rijdt: geen landkaart die de hele tijd meedraait.
Daarbij heb je, als je wil, de mogelijkheid om de smartphone te koppelen en dan via AA of Carplay te werken.
Een voordeel is dat je altijd dezelfde interface hebt, gelijk in welke auto je rijdt.
 
Ruim een jaar geleden heb ik in Zuid-Spanje na een ongeval met de Tesla een Audi gehuurd, die voorzien was van Apple CarPlay.
Net op het moment dat het voor de navigatie belangrijk was om goed te zien hoe we moesten rijden, werden er bijna beeldvullend WhatsApp meldingen getoond, over de navigatie heen.
Wellicht is het nu beter, maar ik heb toe Apple CarPlay hartgrondig en behoorlijk luidkeels vervloekt.
Ik heb CarPlay in huurwagens geprobeerd, en ik begrijp dat het leuk is dat je apps van je telefoon kan aansturen, maar frustreer me erover dat je niet je app én de navi kan blijven zien. Erg frustrerend als je passagier beslist om een andere playlist te gaan kiezen terwijl je een verkeersknooppunt nadert...

Het feit dat ik in mijn Tesla daar geen last van heb, is de grootste reden dat ik CarPlay echt niet mis in Tesla.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Denk dat CarPlay continue gaat verbeteren en zijn meerwaarde laat zien. Uiteindelijk is de consument gebaat bij meer keuzes en mogelijkheid bediening/ visualisatie persoonlijker te maken. Zou liever zelf de keuze willen maken om Carplay of Android auto aan of uit te zetten dan dat Tesla het voor mij doet.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: KL0809
Ik bedoel niet de user interface van CarPlay want die was inderdaad een beetje brak…. Ik bedoelde meer IOS/MacOs voor watbetreft eenvoud en intuïtieve werking.
Ik reageerde hierbij gewoon op jouw "Omdat Tesla destijds goed naar de eenvoud en intuitieve indeling van Apple heeft gekeken?" naar aanleiding van mijn opmerking waarom CarPlay NU ineens zo op TESLA scherm lijkt. Kortom, Tesla heeft het zelf bedacht en CarPlay kopieert DAT nu.
En ja qua intuitiviteit doet  het vaak goed, alhoewel ik zowel vandaag als gisteren weer heb moeten googelen om bepaalde functies van  te vinden, en dat wil je in een auto niet, googelen naar functies..  is overkill voor eenvoudige gebruikers en daar schaar ik me nog niet eens onder.
 
In onze zoektocht naar een opvolger voor de S, zijn we dit weekend 2 testjes gaan doen: een BMW iX50 en Taycan Cross Turismo.

In het kort:

Taycan Cross Turismo
Bleek na 15 meter al onmogelijk wegens 3 kinderen en een 2+1 achterbank.

Los daarvan reed hij eigenlijk (veel) minder aangenaam dan mijn Tesla: meer in schokken vond ik, zowel gas- als rempedaal waren minder soepel te bedienen. Ook de UI dateert van al even geleden heb ik de indruk: het is allemaal dat net iets te complex voor mij.

In de bochten was het wel allemaal veel leuker dan in mijn S, en ook de bouwkwaliteit is wel beter.

iX50
Hier was ik wel aangenaam door verrast.
Ruim, rijdt heel aangenaam, en technologisch zit het ook wel goed. Achterbank is goed voor 3 kinderen hoewel de middelste zetel van de S toch nog comfortabeler is.
De UI is chaotisch met al die icoontjes die schijnbaar lukraak op het scherm zijn gezet, maar los daarvan zijn er toch nog een paar dingen waar Tesla iets kan van leren: head-up display, hun navigatiesysteem dat live toont waar je heen moet,... Allemaal niet superbelangrijk maar in het dagelijkse leven toch wel handig.

Minpuntjes zijn de toch wel heel kleine koffer voor zo een grote auto (waarbij er dan nog geen frunk is), en de manier waarop de software wordt gepresenteerd.
En o ja, het uiterlijk is natuurlijk ook maar bwabwa.

e-Tron
Een auto die niet op mijn lijstje stond. Maar naar het schijnt kun je de huidige niet meer bestellen omdat er een nieuwe komt, de Q8 eTron die eigenlijk een gefacelifte etron zou zijn maar met betere laad- en batterijcapaciteit (en dus autonomie). Misschien dan toch eens te bekijken.

Model Y
Staat nog steeds op nr.1 op mijn lijstje; enige wat ik me afvraag is in hoeverre ik mijn "stuurscherm" (altijd opzij kijken lijkt me wat vreemd) en mijn luchtvering niet zal missen. Ben al snel eens gaan rijden met een M3P (Tesla heeft geen Ys meer om mee te testrijden) en dat viel wel goed mee zolang je geen al te grote (stoep)randen op moet...

We zien wel.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
In onze zoektocht naar een opvolger voor de S, zijn we dit weekend 2 testjes gaan doen: een BMW iX50 en Taycan Cross Turismo.

In het kort:

Taycan Cross Turismo
Bleek na 15 meter al onmogelijk wegens 3 kinderen en een 2+1 achterbank.

Los daarvan reed hij eigenlijk (veel) minder aangenaam dan mijn Tesla: meer in schokken vond ik, zowel gas- als rempedaal waren minder soepel te bedienen. Ook de UI dateert van al even geleden heb ik de indruk: het is allemaal dat net iets te complex voor mij.

In de bochten was het wel allemaal veel leuker dan in mijn S, en ook de bouwkwaliteit is wel beter.

iX50
Hier was ik wel aangenaam door verrast.
Ruim, rijdt heel aangenaam, en technologisch zit het ook wel goed. Achterbank is goed voor 3 kinderen hoewel de middelste zetel van de S toch nog comfortabeler is.
De UI is chaotisch met al die icoontjes die schijnbaar lukraak op het scherm zijn gezet, maar los daarvan zijn er toch nog een paar dingen waar Tesla iets kan van leren: head-up display, hun navigatiesysteem dat live toont waar je heen moet,... Allemaal niet superbelangrijk maar in het dagelijkse leven toch wel handig.

Minpuntjes zijn de toch wel heel kleine koffer voor zo een grote auto (waarbij er dan nog geen frunk is), en de manier waarop de software wordt gepresenteerd.
En o ja, het uiterlijk is natuurlijk ook maar bwabwa.

e-Tron
Een auto die niet op mijn lijstje stond. Maar naar het schijnt kun je de huidige niet meer bestellen omdat er een nieuwe komt, de Q8 eTron die eigenlijk een gefacelifte etron zou zijn maar met betere laad- en batterijcapaciteit (en dus autonomie). Misschien dan toch eens te bekijken.

Model Y
Staat nog steeds op nr.1 op mijn lijstje; enige wat ik me afvraag is in hoeverre ik mijn "stuurscherm" (altijd opzij kijken lijkt me wat vreemd) en mijn luchtvering niet zal missen. Ben al snel eens gaan rijden met een M3P (Tesla heeft geen Ys meer om mee te testrijden) en dat viel wel goed mee zolang je geen al te grote (stoep)randen op moet...

We zien wel.
Ik vind het wel bizar dat je ix50, Taycan en etron in een adem noemt met een model Y. Begrijp me niet verkeerd he maar dat is een beetje als gaan shoppen voor een Cayenne en thuiskomen met een Audi Q3/Q5, niet?

Misschien zoals Wooter zegt, zou een X dan niet beter als vergelijking opgaan? Die wordt natuurlijk nog niet geleverd en moet je wel mooi vinden 😉
 
Update: ook al had ik een door NL gereserveerd augustus 2022 productieslot, een bevestigde bestelling en indicatieve afleverdatum van week 39 2022, kreeg ik gisteren bericht dat EQS 350 tot nader order uit productie is genomen en mijn order is geannuleerd. Hij is ook uit de online configurator gehaald.

De verklaring was toelevering en tekorten. Mijn interpretatie is dat dit deels klopt, maar aanvullend (mijn vermoeden) een keuze van Mercedes is om de 350 aandrijflijn voor de EQE in te zetten en EQS vooralsnog alleen als 450 en 580 met hogere marge te verkopen. De EQE 350 en EQS 450/580 zijn namelijk nog wel te bestellen.

Deels snap ik deze strategie en past Tesla natuurlijk ook wel eens toe. Wat voor mij zuur is, is dat dit op een bevestigde bestelling gebeurt nu. Nu met leasemaatschappij en Mercedes in overleg of ze de huidige lease prijs kunnen garanderen voor ooit (ergens volgend jaar?). En anders terug bij af: huidige S overnemen in private lease voor 4 extra jaren of nieuwe Model Y Performance leasen.

In onze zoektocht naar een opvolger voor de S, zijn we dit weekend 2 testjes gaan doen: een BMW iX50 en Taycan Cross Turismo.

In het kort:

Taycan Cross Turismo
Bleek na 15 meter al onmogelijk wegens 3 kinderen en een 2+1 achterbank.

Los daarvan reed hij eigenlijk (veel) minder aangenaam dan mijn Tesla: meer in schokken vond ik, zowel gas- als rempedaal waren minder soepel te bedienen. Ook de UI dateert van al even geleden heb ik de indruk: het is allemaal dat net iets te complex voor mij.

In de bochten was het wel allemaal veel leuker dan in mijn S, en ook de bouwkwaliteit is wel beter.

iX50
Hier was ik wel aangenaam door verrast.
Ruim, rijdt heel aangenaam, en technologisch zit het ook wel goed. Achterbank is goed voor 3 kinderen hoewel de middelste zetel van de S toch nog comfortabeler is.
De UI is chaotisch met al die icoontjes die schijnbaar lukraak op het scherm zijn gezet, maar los daarvan zijn er toch nog een paar dingen waar Tesla iets kan van leren: head-up display, hun navigatiesysteem dat live toont waar je heen moet,... Allemaal niet superbelangrijk maar in het dagelijkse leven toch wel handig.

Minpuntjes zijn de toch wel heel kleine koffer voor zo een grote auto (waarbij er dan nog geen frunk is), en de manier waarop de software wordt gepresenteerd.
En o ja, het uiterlijk is natuurlijk ook maar bwabwa.

e-Tron
Een auto die niet op mijn lijstje stond. Maar naar het schijnt kun je de huidige niet meer bestellen omdat er een nieuwe komt, de Q8 eTron die eigenlijk een gefacelifte etron zou zijn maar met betere laad- en batterijcapaciteit (en dus autonomie). Misschien dan toch eens te bekijken.

Model Y
Staat nog steeds op nr.1 op mijn lijstje; enige wat ik me afvraag is in hoeverre ik mijn "stuurscherm" (altijd opzij kijken lijkt me wat vreemd) en mijn luchtvering niet zal missen. Ben al snel eens gaan rijden met een M3P (Tesla heeft geen Ys meer om mee te testrijden) en dat viel wel goed mee zolang je geen al te grote (stoep)randen op moet...

We zien wel.

Heb ongeveer dezelfde vergelijking gemaakt en ik ben op de EQS uitgekomen. Bagageruimte is een stuk meer dan de iX.
 
Model Y
Staat nog steeds op nr.1 op mijn lijstje; enige wat ik me afvraag is in hoeverre ik mijn "stuurscherm" (altijd opzij kijken lijkt me wat vreemd) en mijn luchtvering niet zal missen. Ben al snel eens gaan rijden met een M3P (Tesla heeft geen Ys meer om mee te testrijden) en dat viel wel goed mee zolang je geen al te grote (stoep)randen op moet...

We zien wel.
Waarom mag je niet meer in een Y proefrijden?
 
Ik vind het wel bizar dat je ix50, Taycan en etron in een adem noemt met een model Y. Begrijp me niet verkeerd he maar dat is een beetje als gaan shoppen voor een Cayenne en thuiskomen met een Audi Q3/Q5, niet?

Misschien zoals Wooter zegt, zou een X dan niet beter als vergelijking opgaan? Die wordt natuurlijk nog niet geleverd en moet je wel mooi vinden 😉
Mwa, meer als shoppen voor aan Cayman en thuiskomen met een een Q5.
De old auto EV's zijn heel veel kleiner dan de Y.
 
Ik vind het wel bizar dat je ix50, Taycan en etron in een adem noemt met een model Y. Begrijp me niet verkeerd he maar dat is een beetje als gaan shoppen voor een Cayenne en thuiskomen met een Audi Q3/Q5, niet?

Misschien zoals Wooter zegt, zou een X dan niet beter als vergelijking opgaan? Die wordt natuurlijk nog niet geleverd en moet je wel mooi vinden 😉
Tja, ik was gewoon op zoek naar iets dat ik wel leuk vind, waar ik 3 kinderen kan in wurmen, en nog wat bagage. En daardoor valt de Taycan onmiddellijk af, maar de Y eigenlijk niet.

Heb de Y gezien in de showroom en qua ruimte is die vrij gelijk met een ix50 vind ik; qua koffer is hij zelfs veeeeeeeel interessanter. Ik weet dat veel mensen hem in de Q3/XC40 categorie plaatsen, en dat snap ík dan weer niet : qua ruimtebeleving en koffer is de Y wel iets compleet anders, zelfs in die mate dat ik niet denk dat er niet immens veel verschil meer is met de X (tenzij je 7 plaatsen nodig hebt, quod non).

Een X vind ik wel mooi maar die vindt mijn vrouw dan weer veel minder. En gezien mijn vrouw zegt dat ze altijd gelijk heeft...
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy