Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
B370C8C1-9A3D-4802-85C3-2A1A86640675.jpeg
 

(Bij mij werkte de pay wall niet op dit artikel :))

Als ik dit las, dacht ik dat andere constructeurs hun handjes mogen kussen dat Tesla hun SUCs heeft opengesteld, wat een gedoe.
Wel knap dat die Ford 580km op een charge kan.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Plug and charge werkt bij Fastned voor heel wat auto's. Bij de SUCs werkt het niet voor mijn niet-tesla EV. Ik vermoed daarom dat het enkel voor tesla's werkt.
Eh…ik weet even niet wat je wilt zeggen.
Tesla gebruikt canbus communicatie voor Superchargers en Wall Connectors.
Charin Plug & Charge is gebaseerd op ISO15118, PLC en leunt stevig op een PKI infrastructuur. Werkt dus alleen als zowel laders als auto de nodige hardware ingebouwd hebben.
De oplossing die Fastned gebruikt (‘Autocharge’) is op basis van mac address herkenning (in feite gewoon mac address whitelisting). Een stuk makkelijker te implementeren want niet afhankelijk van een aanpassing door de OEM, maar minder veilig/robuust (ik ken een geval van iemand die laadsessies van een ander op zijn Fastned faktuur kreeg), maar niet 100% toepasbaar (ik meen dat de Volkswagen ID series gebruik maken ban roterende mac addressen).
GM heeft in de US weer een eigen versie geimplementeerd, ‘Plug and Charge’ (dus and ipv &) gebaseerd op Autocharge.
Leuk hè al die standaarden?:)
Ik neem aan dat Tesla 15118 ondersteuning in hun Superchargers, en ook in hun auto’s zou kunnen inbouwen als de standaard doorzet.
 
Deze gaat volgens mij ook wel goed verkopen.

volkswagen-id-aero-3.jpg


Van deze ID.aero valt vooral op dat hij wel héél groot is (net geen 5 m lang). Wanneer je dat combineert met de relatief korte snuit dan weet je dat dit een zeer ruime berline wordt. En daarna nog een break versie?
Misschien dat dat er voor kan zorgen dat we minder van die spuuglelijke en inefficiënte SUV's op de weg zien.
WLTP 620 km.
 
  • Like
Reactions: Hayden
Eh…ik weet even niet wat je wilt zeggen.
Tesla gebruikt canbus communicatie voor Superchargers en Wall Connectors.
Charin Plug & Charge is gebaseerd op ISO15118, PLC en leunt stevig op een PKI infrastructuur. Werkt dus alleen als zowel laders als auto de nodige hardware ingebouwd hebben.
De oplossing die Fastned gebruikt (‘Autocharge’) is op basis van mac address herkenning (in feite gewoon mac address whitelisting). Een stuk makkelijker te implementeren want niet afhankelijk van een aanpassing door de OEM, maar minder veilig/robuust (ik ken een geval van iemand die laadsessies van een ander op zijn Fastned faktuur kreeg), maar niet 100% toepasbaar (ik meen dat de Volkswagen ID series gebruik maken ban roterende mac addressen).
GM heeft in de US weer een eigen versie geimplementeerd, ‘Plug and Charge’ (dus and ipv &) gebaseerd op Autocharge.
Leuk hè al die standaarden?:)
Ik neem aan dat Tesla 15118 ondersteuning in hun Superchargers, en ook in hun auto’s zou kunnen inbouwen als de standaard doorzet.
Wat ik wilde zeggen is dat het gesloten systeem van Tesla perfect plug and charge (and invoice) toelaat maar dat ze blijkbaar datzelfde niet aanbieden voor alle andere EVs die ze toelaten op hun SUC. Dus zo eenvoudig zal het dan toch niet zijn.
 
Wat ik wilde zeggen is dat het gesloten systeem van Tesla perfect plug and charge (and invoice) toelaat maar dat ze blijkbaar datzelfde niet aanbieden voor alle andere EVs die ze toelaten op hun SUC. Dus zo eenvoudig zal het dan toch niet zijn.
Ik denk niet dat de bij Ionity aangesloten autoleveranciers te trappelen staan om hun EV's aan te passen zodat ze bij SuC's plug&charge kunnen laden.
En al zouden ze dat wel willen dan kan ik me voorstellen dat Tesla eerst op de huidige manier met app gaat kijken hoe dat openstellen voor andere merken uitpakt i.p.v. met al die merken in overleg te gaan.
 
Ik vind het niet verkeerd… Die matroesjkaverlichting zal je wel kunnen bijregelen zeker? Hopelijk ook verkrijgbaar met gewone spiegels.
Ja dat van die elektronische spiegels snap ik ook niet. Ooit eens even met een etron gereden die dat had, daarna kon ik alleen maar hopen dat dit niet het nieuwe normaal wordt.

Voor de rest: hoe meer EVs, hoe beter! Sommige mensen hebben ook een partner die ik nu niet geweldig knap uitzien vind maar zolang zij er gelukkig mee zijn...
 
  • Funny
Reactions: job-lek
NIO is druk bezig met FSD en in tegenstelling tot een ander merk ook in Europa. Zo te zien op basis van LiDAR en ik moet zeggen dat deze versie bovenop een ES8 nogal groot is. Vermoedlijk een testmodel maar wel grappig dat ie bij mij door de straat reed vandaag.

20220630_091722.jpg


Ik zie nu pas dat er een QR code met een verwijzing naar een Data Protection Statement op de achterruit zit.