Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Wat was de run rate op dit moment van de MY? 22.000 stuks per week toch?
Even niet paraat wat de andere fabrieken precies doen. Shanghai is nu 2200 MY per dag. Dat is 15.400 per week.

M3 en MY samen in Shanghai gaan naar +3200 per dag run rate.
Dat is een runrate van 1.164.800 per jaar en Fremont heeft een run rate van +600.000 per jaar.
Daarom kon men beloven dat er minimaal een stijging van 50% zou zijn tov 2021.
De berichten van Berlijn en Texas samen liggen nu denk ik op ca. 4.000 per week maar wel stijgende .

2.000.000. run rate per 31-12-2022 moet haalbaar zijn.
 
Last edited:
Met zo een run rate dan gaan zeggen dat de andere merken een supply problem hebben en Tesla een demand problem.... 🤣

Dan was er deze week nog dit plaatje:

1659689739925.png


Meeste legacy hebben gewoon niet de productievolumes voorzien om in dezelfde markt van Tesla mee te kunnen doen. En kunnen ook niet opschalen als ze de productievolumes voor batterijen hebben voorzien.

Zelfs VW, die volgens mij als legacy het beste er voor staat, levert de ID.3 niet in Noord-Amerika.

Groen is de Model Y.

 
  • Like
Reactions: djlorenz and RobsEV
Interessante discussie maar ik verwacht niet dat jullie het met elkaar eens worden.

Waar we het wel over eens zijn is de grote marge op M3/MY dankzij een een hele andere kijk op productie (efficiëntie) Als er sprake is van "leegloop van een Tesla fabriek" dan kan Tesla mbv prijsdaling eenvoudig marktaandeel erbij pakken. Ik laat in het midden of dat wel/niet verstandig is. Het gaat mij meer om een plan B wat Tesla wel achter de hand heeft maar veel andere merken* niet......

*=met geringe marge op EV (of zelfs verlies)
 
Interessante discussie maar ik verwacht niet dat jullie het met elkaar eens worden.

Waar we het wel over eens zijn is de grote marge op M3/MY dankzij een een hele andere kijk op productie (efficiëntie) Als er sprake is van "leegloop van een Tesla fabriek" dan kan Tesla mbv prijsdaling eenvoudig marktaandeel erbij pakken. Ik laat in het midden of dat wel/niet verstandig is. Het gaat mij meer om een plan B wat Tesla wel achter de hand heeft maar veel andere merken* niet......

*=met geringe marge op EV (of zelfs verlies)

Het gaat erom dat de beperktere wachttijden van Tesla komen door een daling in de vraag volgens @fivari en niet dat dit het gevolg is van een explosieve stijging van de productie capaciteit. Als productie explosief stijgt, meer dan 50% YoY, en er blijven wachttijden dan ben je redelijk naïef om te denken dat de vraag daalt.
 
Mijn vrouw had het er gisteren nog over, en zei dat ze heel veel Tesla's in het verkeer ziet. Andere EV's ook, maar echt niet zo van het niveau van Tesla's. Ook de Ford Mach-e's schieten tekort tov hoeveel Model Y's je ziet.

En gisteren kwam nog een Mercedes EQC naast mijn Model X parkeren, en euh, een EQC is in vergelijking een kleine compacte SUV 😂
 
Vergelijken doe ik voor een aankoop. Erna heeft weinig zin want er zal wel altijd iets ontwikkeld worden dat beter, sneller, mooier, zuiniger, lekkerder, ... is. Als ik dan telkens in alle richtingen moet draaien om mijn beste keuze van destijds goed te praten geeft me een gevoel van valse tevredenheid...
Dus, binnen twee jaar zal ik de markt weer bekijken en misschien is mijn keuze dan anders dan een jaar geleden...
Ik ben blij dat die anderen er zijn en steeds "beter" worden, dat houdt de concurrentie scherp...
 
  • Like
Reactions: OttoR
Wat de andere merken doen... Weinig indrukwekkends tot nu toe. Helaas, want aangezien ik mijn Model 3 SR+ leasebak mee kan nemen naar mijn nieuwe werkgever, heb ik het gevoel dat mijn huidige werkgever mijn auto wil afpakken. Ik moet hoogstwaarschijnlijk iets nieuws uitzoeken dus. In het verleden altijd een feestje, maar gezien het strenger geworden fiscale klimaat voor en beperkte aanbod van EV's die mijn Model 3 experience kunnen evenaren is daar nu geen sprake van. Ik ben er inmiddels van overtuigd geraakt dat je het gezien de klimaatproblematiek het niet meer kan maken een ICE te rijden. Zelfs geen plug-in hybrid. Hoewel mijn vrouw af en toe baalt van de langere reistijden en pusht voor een Octavia iV. Als ik de afgelopen jaren geen Tesla had gereden en me niet verdiept had in hoeveel meer vervuilend ICE auto's zijn, had ik die auto zo gekozen. Nu niet meer. Maar goed, wat dan. Op basis van Bjorn Nyland's 1000km challenge statistieken geconcludeerd dat de enige betaalbare alternatieven een ID.3 of Ioniq 5 zijn. Beiden met accu's die maar liefst 10kWh of meer groter zijn dan die in mijn SR+, en dan nog maar net dezelfde tijd halen op 1000km. Gezien mijn opmerking dat ik mede omwille van het klimaat een EV wil blijven rijden, moet ik dan eigenlijk al concluderen dat ik weer een SR+ moet bestellen. Vanwege een aanstaande gezinsuitbreiding overweeg ik toch ook de Ioniq 5, vanwege de ruimte. Een acceptabele variant zou de Style zijn met 72kWh en een warmtepomp, batterijverwarming en preconditioning als opties. Alsnog goedkoper dan de SR+. Niet meer leverbaar voor 2023, dus alleen als ik een SR+ van 2022 of eerder op de kop kan tikken kan ik mogelijk goedkoper rijden. Of beter, minder duur.. Afgelopen week een proefrit gemaakt. Het is een auto waar ik wel aan kan wennen, maar die me niet zal gaan bekoren na de Tesla ervaring. Wat een verschrikkelijk onoverzichtelijk dashboard. Knoppen ben ik echt niet op tegen, maar dan zoals in de Duitse merken. In de Hyundai kreeg ik een Frans gevoel. De layout en UI op de schermen was ook niet best. Navigeren via laadpunten kan blijkbaar ook niet. Zie dit filmpje (geen reclame voor niet-Tesla EV rijden en Ionity beschikbaarheid):
Terug naar mijn proefrit: de 'Autopilot' van de Ioniq 5 ben ik wel positief over. Werkt prima op snelweg en provinciale wegen, en zelfs fijner dan die van Tesla aangezien je na het manueel wisselen van rijbaan dat kreng niet iedere keer opnieuw hoeft aan te zetten met als gevolg die stomme chime die mijn muziekbeleving verpest. De duur van de 'hands-off' tijd is ook ongeveer gelijk aan die in de Tesla. Prima dus. Over de zitpositie en ruimte valt er ook niets te klagen. Al is de indeling van de vakken tussen de voorstoelen zo beroerd, dat die ruimte wordt verkwanselt. Maar goed, bij langer gebruik zullen er vast ook voordelen t.o.v. de Model 3 aan te ontdekken zijn. Ruimte en zitpositie op de achterbank is royaal te noemen. De achterbak is ook ruimer en makkelijker toegankelijk. Wel wat minder diep leek het. Geen frunk in een Ioniq 5, dus al met al zal bagageruimte ongeveer gelijk zijn. Waar ik ook blij van werd was de automatische achterklep. Die je niet krijgt op een Style en zelfs geen optie is... Die kost dus maar liefst €5000, die achterklep. Tot slot reed de auto zoals hij eruit ziet: comfortabel, maar daar was ook alles mee gezegd. Hyundai wil me echt opnieuw een Model 3 aansmeren zo lijkt het..
 
Last edited:
Wat de andere merken doen... Weinig indrukwekkends tot nu toe. Helaas, want aangezien ik mijn Model 3 SR+ leasebak mee kan nemen naar mijn nieuwe werkgever, heb ik het gevoel dat mijn huidige werkgever mijn auto wil afpakken. Ik moet hoogstwaarschijnlijk iets nieuws uitzoeken dus. In het verleden altijd een feestje, maar gezien het strenger geworden fiscale klimaat voor en beperkte aanbod van EV's die mijn Model 3 experience kunnen evenaren is daar nu geen sprake van. Ik ben er inmiddels van overtuigd geraakt dat je het gezien de klimaatproblematiek het niet meer kan maken een ICE te rijden. Zelfs geen plug-in hybrid. Hoewel mijn vrouw af en toe baalt van de langere reistijden en pusht voor een Octavia iV. Als ik de afgelopen jaren geen Tesla had gereden en me niet verdiept had in hoeveel meer vervuilend ICE auto's zijn, had ik die auto zo gekozen. Nu niet meer. Maar goed, wat dan. Op basis van Bjorn Nyland's 1000km challenge statistieken geconcludeerd dat de enige betaalbare alternatieven een ID.3 of Ioniq 5 zijn. Beiden met accu's die maar liefst 10kWh of meer groter zijn dan die in mijn SR+, en dan nog maar net dezelfde tijd halen op 1000km. Gezien mijn opmerking dat ik mede omwille van het klimaat een EV wil blijven rijden, moet ik dan eigenlijk al concluderen dat ik weer een SR+ moet bestellen. Vanwege een aanstaande gezinsuitbreiding overweeg ik toch ook de Ioniq 5, vanwege de ruimte. Een acceptabele variant zou de Style zijn met 72kWh en een warmtepomp, batterijverwarming en preconditioning als opties. Alsnog goedkoper dan de SR+. Niet meer leverbaar voor 2023, dus alleen als ik een SR+ van 2022 of eerder op de kop kan tikken kan ik mogelijk goedkoper rijden. Of beter, minder duur.. Afgelopen week een proefrit gemaakt. Het is een auto waar ik wel aan kan wennen, maar die me niet zal gaan bekoren na de Tesla ervaring. Wat een verschrikkelijk onoverzichtelijk dashboard. Knoppen ben ik echt niet op tegen, maar dan zoals in de Duitse merken. In de Hyundai kreeg ik een Frans gevoel. De layout en UI op de schermen was ook niet best. Navigeren via laadpunten kan blijkbaar ook niet. Zie dit filmpje (geen reclame voor niet-Tesla EV rijden en Ionity beschikbaarheid):
Terug naar mijn proefrit: de 'Autopilot' van de Ioniq 5 ben ik wel positief over. Werkt prima op snelweg en provinciale wegen, en zelfs fijner dan die van Tesla aangezien je na het manueel wisselen van rijbaan dat kreng niet iedere keer opnieuw hoeft aan te zetten met als gevolg die stomme chime die mijn muziekbeleving verpest. De duur van de 'hands-off' tijd is ook ongeveer gelijk aan die in de Tesla. Prima dus. Over de zitpositie en ruimte valt er ook niets te klagen. Al is de indeling van de vakken tussen de voorstoelen zo beroerd, dat die ruimte wordt verkwanselt. Maar goed, bij langer gebruik zullen er vast ook voordelen t.o.v. de Model 3 aan te ontdekken zijn. Ruimte en zitpositie op de achterbank is royaal te noemen. De achterbak is ook ruimer en makkelijker toegankelijk. Wel wat minder diep leek het. Geen frunk in een Ioniq 5, dus al met al zal bagageruimte ongeveer gelijk zijn. Waar ik ook blij van werd was de automatische achterklep. Die je niet krijgt op een Style en zelfs geen optie is... Die kost dus maar liefst €5000, die achterklep. Tot slot reed de auto zoals hij eruit ziet: comfortabel, maar daar was ook alles mee gezegd. Hyundai wil me echt opnieuw een Model 3 aansmeren zo lijkt het..
Lost ABRP op Android Auto of Apple CarPlay uw navigatieprobleem niet op?
 
Ga gewoon terug voor een SR+, of een Y als je het budget kan rekken en echt wakker ligt van ruimte bij gezinsuitbreiding.

Toen onze kleine nog klein was, hadden we een 2-zitter roadster en een 4-zitter BMW 1 cabrio. De SR+ heeft aanzienlijk meer bruikbare cargo ruimte dan een 1-reeks cabrio. Ik denk wat van mensen die aan de SUV of break gaan omdat ze aan hun eerste kind beginnen.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk