Wat de andere merken doen... Weinig indrukwekkends tot nu toe. Helaas, want aangezien ik mijn Model 3 SR+ leasebak mee kan nemen naar mijn nieuwe werkgever, heb ik het gevoel dat mijn huidige werkgever mijn auto wil afpakken. Ik moet hoogstwaarschijnlijk iets nieuws uitzoeken dus. In het verleden altijd een feestje, maar gezien het strenger geworden fiscale klimaat voor en beperkte aanbod van EV's die mijn Model 3 experience kunnen evenaren is daar nu geen sprake van. Ik ben er inmiddels van overtuigd geraakt dat je het gezien de klimaatproblematiek het niet meer kan maken een ICE te rijden. Zelfs geen plug-in hybrid. Hoewel mijn vrouw af en toe baalt van de langere reistijden en pusht voor een Octavia iV. Als ik de afgelopen jaren geen Tesla had gereden en me niet verdiept had in hoeveel meer vervuilend ICE auto's zijn, had ik die auto zo gekozen. Nu niet meer. Maar goed, wat dan. Op basis van Bjorn Nyland's 1000km challenge statistieken geconcludeerd dat de enige betaalbare alternatieven een ID.3 of Ioniq 5 zijn. Beiden met accu's die maar liefst 10kWh of meer groter zijn dan die in mijn SR+, en dan nog maar net dezelfde tijd halen op 1000km. Gezien mijn opmerking dat ik mede omwille van het klimaat een EV wil blijven rijden, moet ik dan eigenlijk al concluderen dat ik weer een SR+ moet bestellen. Vanwege een aanstaande gezinsuitbreiding overweeg ik toch ook de Ioniq 5, vanwege de ruimte. Een acceptabele variant zou de Style zijn met 72kWh en een warmtepomp, batterijverwarming en preconditioning als opties. Alsnog goedkoper dan de SR+. Niet meer leverbaar voor 2023, dus alleen als ik een SR+ van 2022 of eerder op de kop kan tikken kan ik mogelijk goedkoper rijden. Of beter, minder duur.. Afgelopen week een proefrit gemaakt. Het is een auto waar ik wel aan kan wennen, maar die me niet zal gaan bekoren na de Tesla ervaring. Wat een verschrikkelijk onoverzichtelijk dashboard. Knoppen ben ik echt niet op tegen, maar dan zoals in de Duitse merken. In de Hyundai kreeg ik een Frans gevoel. De layout en UI op de schermen was ook niet best. Navigeren via laadpunten kan blijkbaar ook niet. Zie dit filmpje (geen reclame voor niet-Tesla EV rijden en Ionity beschikbaarheid):
Terug naar mijn proefrit: de 'Autopilot' van de Ioniq 5 ben ik wel positief over. Werkt prima op snelweg en provinciale wegen, en zelfs fijner dan die van Tesla aangezien je na het manueel wisselen van rijbaan dat kreng niet iedere keer opnieuw hoeft aan te zetten met als gevolg die stomme chime die mijn muziekbeleving verpest. De duur van de 'hands-off' tijd is ook ongeveer gelijk aan die in de Tesla. Prima dus. Over de zitpositie en ruimte valt er ook niets te klagen. Al is de indeling van de vakken tussen de voorstoelen zo beroerd, dat die ruimte wordt verkwanselt. Maar goed, bij langer gebruik zullen er vast ook voordelen t.o.v. de Model 3 aan te ontdekken zijn. Ruimte en zitpositie op de achterbank is royaal te noemen. De achterbak is ook ruimer en makkelijker toegankelijk. Wel wat minder diep leek het. Geen frunk in een Ioniq 5, dus al met al zal bagageruimte ongeveer gelijk zijn. Waar ik ook blij van werd was de automatische achterklep. Die je niet krijgt op een Style en zelfs geen optie is... Die kost dus maar liefst €5000, die achterklep. Tot slot reed de auto zoals hij eruit ziet: comfortabel, maar daar was ook alles mee gezegd. Hyundai wil me echt opnieuw een Model 3 aansmeren zo lijkt het..