Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Bjorn test nu de Nio ES8 met battery swap.
Conclusie is heel duidelijk : neen, geen goed idee en vooral zeer slecht geïmplementeerd. Je mag de wagen niet verlaten tijdens de swap, want anders werkt het niet.
Dus je zit met andere woorden 7 min te wachten in de wagen. Indien je moet plassen, moet je dat nadien doen... Plassen kan dus niet in de schaduwtijd.
Ik heb ook gekeken. Ik zie de toegevoegde waarde niet en zie al helemaal geen formfactor voor zo een station. Die stations moeten ook bemand zijn. Het duurde ongeveer 6m30s, na zijn eerste mislukte poging. Het lijkt me ook normaal dat je erin moet blijven zitten voor het geval er een probleem is. De familie kan wel uitstappen natuurlijk.

Indien Nio voldoende auto's verkoopt kunnen ze het netwerk uitbouwen in Europa. Alleen weet ik niet of dat heel kosteneffectief gaat zijn. De prijs riskeert de hoogte in te gaan.

Garantie op de batterij zal zijn op basis van het aantal km's in de auto, want je kan ze regelmatig wisselen.
 
Net zoals bij Tesla enkele weken geleden na die geweldige update?
Accu status op aankomst is altijd beschikbaar geweest op Tesla's. Tussen nieuwjaar en net voor de zomer waren er wel updates waardoor je tot onderaan het lijstje moest scrollen. BMW i4 heet het gewoon niet, wat gek is want de iX heeft het wel.

De test van de performance is trouwens uitgevoerd bij 19-28°c, die van de i4 bij 17-20°C. Zelfs mijn goudvis weet dat die temperatuurverschillen van belang zijn.
Klopt, bij 28º heb je meer kans dat je batterij gekoeld moet worden om niet te oververhitten bij snelladen. De cijfers van de Model 3 Performance zijn dus des te opvallender.

Kijk, ongetwijfeld is de i4 een goeie auto en kan ie vrij goed concurreren met een BMW 3 serie, maar da's zoals zeggen dat je nu ook vrij goed kan bellen met een Nokia telefoon.

En ja, prettig dat de parkeertesten met zo een i4 beter lijken te werken dan met een Tesla, maar daar heb ik weinig aan want per rit parkeer ik maar 1 keer en ik ben er vrij goed in. Ik rank rijondersteuning veel hoger in mijn wensen dan een goeie autoparkeerfunctie.
 
Test is afgelopen. Hij heeft het in 9u gedaan, net zoals bij de hybride, die hij gebruikt had als referentietest. De tijden zijn hetzelfde omdat hij kon eten tijdens het wisselen van de batterij, maar niet tijdens het tanken.

Als er al geen standaard komt voor laadpalen, zie ik deze ook niet komen voor dit systeem. Neem nog dat je op 3 minuten zou kunnen wisselen, dan kan Nio maar 20 packs per station aan. Ik gok eerder op solid state, waarbij je aan hoge snelheid kan blijven laden.
 
Onzalig idee, dat wisselen van batterij. Je hebt dan als fabrikant ook een enorme voorraad extra packs nodig, lijkt me niet handig of zelfs mogelijk op het ogenblik, met alle tekorten aan ruwe materialen? En wie betaald uiteindelijk al die extra batterijen, die ook opgeladen en opgeslagen moeten worden, en vol moeten blijven? Daar moet je ook nog eens een hele forse infrastructuur voor opzetten, en het proces volledig automatiseren lijkt me (voorlopig?) ook niet te realiseren, dus veel personeel nodig, 24/7, of kan je alleen op kantooruren wisselen?
het zal duidelijk zijn, ik geloof er niet in.
 
Deze specifieke i4 M50 bedoel je? BMW heeft volgens nextmove net een terugroepactie op dit model voor een probleem met een temperatuursensor, weet niet of dat dit specifiek probleem is.

De gewone standaard i4 edrive40 is even snel dan de Model 3 Long Range over de 1000 km. En er is ondertussen een wachtlijst tot ergens midden 2023. Dat het voor jou geen succes is, dat weten we allemaal. Tesla über alles, niet?
Ik moet Wooter dit keer toch gelijk geven. Die i4 M50 is BMW-onwaardig. Het snel oververhitten is "within specs", want de handleiding vermeldt dat dit kan gebeuren na het snelladen. Vervolgens zit je bijna 25 minuten te rijden als een slak. Sorry, maar daar koop je echt geen BMW voor.

En heb je het motorcompartiment gezien? Er is geen enkele moeite gedaan om hier een nuttige EV-waardige ruimte van te maken.

Jammer. Het ziet eruit als een haastklus van een onervaren nieuw team.
 
Ik moet Wooter dit keer toch gelijk geven. Die i4 M50 is BMW-onwaardig. Het snel oververhitten is "within specs", want de handleiding vermeldt dat dit kan gebeuren na het snelladen. Vervolgens zit je bijna 25 minuten te rijden als een slak. Sorry, maar daar koop je echt geen BMW voor.

En heb je het motorcompartiment gezien? Er is geen enkele moeite gedaan om hier een nuttige EV-waardige ruimte van te maken.

Jammer. Het ziet eruit als een haastklus van een onervaren nieuw team.
Is er ook zicht op een fix? Ik kan echt niet geloven dat het een “daarmee moet u het dan maar doen” momentje is.
Voor de rest, over die frunk heb je een punt. (al heb ik hem persoonlijk nog nooit gebruikt)
 
En er is ondertussen een wachtlijst tot ergens midden 2023.
Dit zegt overigens enkel iets als je daarbij ook de productieaantallen per jaar meeneemt. BMW zit stevig onder de vooropgestelde productiecijfers van 9000 per maand, ttz ze hebben de eerste 6 maanden van 2022 maar 9400 geproduceerd. Als je dan conservatief 30000 kopers hebt, en je ramp-up gaat traag, is 2023 zelfs krap. Laatste wat ik hoorde in België is dat als je enkele maanden geleden bestelde, je al moest wachten tot 2024.

Ideaal voor Tesla natuurlijk, want die kunnen wel op normalere termijnen leveren omdat die wél een run rate hebben van meer dan duizend per week. Dat scheelt als je twijfelt, en je niet kan wachten tot 2024 om je leaser te wisselen.

Overigens zitten Kia/Hyundai ook in de knoop. Levertermijnen van +25 maanden, ook door maar 7000 auto's per maand te produceren. 84000 auto's per jaar is peanuts in vergelijking met de run rate van Model 3 en Model Y, terwijl de boekjes beloven dat die dingen even goed of beter zouden zijn en mensen dus naar de dealer trekken.

Overigens is de eDrive40 beperkt tot 190 km/u en de M50 tot 225 km/u. Mijn 2007 BMW 320d E90 leaser had een max. van 220 km/u. Zowat alle BMW M modellen pieken op 250.
 
Dit zegt overigens enkel iets als je daarbij ook de productieaantallen per jaar meeneemt. BMW zit stevig onder de vooropgestelde productiecijfers van 9000 per maand, ttz ze hebben de eerste 6 maanden van 2022 maar 9400 geproduceerd. Als je dan conservatief 30000 kopers hebt, en je ramp-up gaat traag, is 2023 zelfs krap. Laatste wat ik hoorde in België is dat als je enkele maanden geleden bestelde, je al moest wachten tot 2024.

Ideaal voor Tesla natuurlijk, want die kunnen wel op normalere termijnen leveren omdat die wél een run rate hebben van meer dan duizend per week. Dat scheelt als je twijfelt, en je niet kan wachten tot 2024 om je leaser te wisselen.

Overigens zitten Kia/Hyundai ook in de knoop. Levertermijnen van +25 maanden, ook door maar 7000 auto's per maand te produceren. 84000 auto's per jaar is peanuts in vergelijking met de run rate van Model 3 en Model Y, terwijl de boekjes beloven dat die dingen even goed of beter zouden zijn en mensen dus naar de dealer trekken.

Overigens is de eDrive40 beperkt tot 190 km/u en de M50 tot 225 km/u. Mijn 2007 BMW 320d E90 leaser had een max. van 220 km/u. Zowat alle BMW M modellen pieken op 250.
Grappig dan kan ik wie weet een edrive 40 er met mijn mg5 uitrijden. Die loopt 185 oppapier, maar op de autobahn ging de teller al over de 190 bij diverse testen😂
 
I think it's pretty clear what is going on here. BMW rushed something on the market so they can promote electric and satisfy some of that (ever growing) size of adopters that are only looking for EVs while they still make profit with ICEs. You can't be on the market without an EV right now, even Dacia has the Spring.

They don't have to ramp production fast, these cars probably are sold at loss anyway, the less they make the better, those numbers are for nerds, but the face with the normal buyers is saved "look, we are also making EVs!"
It will take few iterations to fix the common issues same as Tesla had to do years ago with the Model S, while Tesla is learning how to make a good chassis, suspension, interior these guys have to learn how to make electrical drives, batteries, cooling etc.

2030 will be different, but until then Tesla clearly is setting the pace for profits on EVs.

Personal comment, as an ex 3 series driver I cringe at the news about hydrogen and these products rushed together company with such car history... but hey I was also a big Nokia fan!
 
They don't have to ramp production fast, these cars probably are sold at loss anyway, the less they make the better, those numbers are for nerds, but the face with the normal buyers is saved "look, we are also making EVs!"
Don’t forget that in the meantime they have to pay CO2 emission rights to Tesla. That’s just lost money for them in favor of an competitor.
 
Don’t forget that in the meantime they have to pay CO2 emission rights to Tesla. That’s just lost money for them in favor of an competitor.
you can also see it in a different way, they are paying the fees on not realizing the disrupting innovation in the market and adapting quickly.
Actually they saw it and started reacting, the i3 was a weird but innovative car, but then who knows what happened in such a big Snorlax company, probably too many old white Germans banging the desk saying Nein Nein Nein 😁
 
https___static.nieuwsblad.be_Assets_Images_Upload_2022_08_21_890e7a64-5f80-461f-a690-0f38c544...jpeg
 
Dit is uiteraard maar het overzicht van een leasingmaatschappij met enkele opvallende zaken: 7 BEVs bij de 10 populairste auto's.
En dan vallen idd de afwezigen op: ioniq5, de Tesla's. ID3 is in België niet echt een populaire bedrijfswagen vanwege te klein, vermoed ik.
 
Dit is uiteraard maar het overzicht van een leasingmaatschappij met enkele opvallende zaken: 7 BEVs bij de 10 populairste auto's.
En dan vallen idd de afwezigen op: ioniq5, de Tesla's. ID3 is in België niet echt een populaire bedrijfswagen vanwege te klein, vermoed ik.
Tja, als Tesla niet wordt aangeboden door die ene maatschappij, zal het ook niet op hun lijstje van populairste auto's staan natuurlijk... 🤷‍♂️
Voor mij is de Polestar bijvoorbeeld een opvallende afwezige (wordt i.t.t. Tesla wel aangeboden).