Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Dat heb ik niet gezegd.
Neen, dat is mijn conclusie
Bij een leasemaatschappij betaal je voor het gebruik van een voertuig. Wanneer het je eigenvoertuig is mag je bij een eigenschade voor het "leenvoertuig" zelf betalen.
Mijn ervaring was anders. Maar dacht dus ten onrechte dat ik mijn N=1 mocht veralgemenen. Mijn fout.

Waarom niet zij zijn verantwoordelijk voor jouw schade. Als iemand een Bugatti van € 1.500.000 kort rijdt kan je toch ook niet stellen dat je zelf maar in een wrak reed van € 1.000 en dus niet aansprakelijk kunt zijn voor de volledige schade.
Dat 1 op de x wagens een wagen is van die prijsklasse zit in hun statistische risicobepaling.
Dat een herstelling x maand op zich laat wachten wellicht niet, want dat zat niet in hun statistieken vooraleer Tesla er was. Er zal wel wat veiligheidsmarge zitten in hun risicoberekening en dekking, maar als die marge overschreden wordt zal je ze wel horen.
Er zal wel ergens voor een rechter een redelijke termijn kunnen bedongen worden en als de constructeur daar over gaat zal hij zelf een vervangwagen moeten voorzien.
Wellicht zit dat al in de voorwaarden van de ‘erkende’ herstellers. In volle levercrisis bij Tesla is mijn Tesla ooit eens binnen de week hersteld bij De Buck in Gent (bumper en rechter voorvleugel vervangen). Ik vermoed dus dat ze zelf stock aanhouden of reeds bestelde onderdelen voor wagens die nog rijvaardig zijn doorschuiven naar wagens die geïmmobiliseerd zijn.
 
Aangezien mijn Model 3 Performance over een half jaartje uit de garantie loopt ben ik me eens aan het oriënteren over een opvolger. In het kader daarvan heb ik een paar dagen een BMW i4 M50 mogen uitproberen. Wat me vooral is opgevallen is hoeveel soepeler de BMW assistentiesystemen werken tov autopilot, echt een wereld van verschil. Dan heb ik het vooral over de adaptive cruise control en de manier waarop de BMW met lane keeping omgaat. ACC is zoveel vloeiender en soepeler, had ik niet verwacht. Rijbaan wisselen? Kwestie van richting aangeven, gaat lane keep er automatisch vanaf en zodra je de middellijn tussen de twee rijstroken over bent er automatisch weer op, waarna de auto je "opvangt" in de nieuwe rijstrook en hem daar weer keurig binnen de lijntjes houdt. Geen alarmen, piepjes/geluidjes, geen dingen uit- en inschakelen, geen phantom brakes of andere onverwachte ingrepen. Ik had me niet gerealiseerd dat Tesla zo'n inhaalslag te maken heeft, eea is echt van een andere orde. Geen nieuwe Tesla begint dus nu een stuk interessanter te voelen dan ik in eerste instantie gedacht had.

Oh ja, herkennen van maximum snelheden op wegen in het algemeen, borden en matrixborden en daar mee om gaan was ook nog een ander groot pluspunt.
 
Aangezien mijn Model 3 Performance over een half jaartje uit de garantie loopt ben ik me eens aan het oriënteren over een opvolger. In het kader daarvan heb ik een paar dagen een BMW i4 M50 mogen uitproberen. Wat me vooral is opgevallen is hoeveel soepeler de BMW assistentiesystemen werken tov autopilot, echt een wereld van verschil. Dan heb ik het vooral over de adaptive cruise control en de manier waarop de BMW met lane keeping omgaat. ACC is zoveel vloeiender en soepeler, had ik niet verwacht. Rijbaan wisselen? Kwestie van richting aangeven, gaat lane keep er automatisch vanaf en zodra je de middellijn tussen de twee rijstroken over bent er automatisch weer op, waarna de auto je "opvangt" in de nieuwe rijstrook en hem daar weer keurig binnen de lijntjes houdt. Geen alarmen, piepjes/geluidjes, geen dingen uit- en inschakelen, geen phantom brakes of andere onverwachte ingrepen. Ik had me niet gerealiseerd dat Tesla zo'n inhaalslag te maken heeft, eea is echt van een andere orde. Geen nieuwe Tesla begint dus nu een stuk interessanter te voelen dan ik in eerste instantie gedacht had.

Oh ja, herkennen van maximum snelheden op wegen in het algemeen, borden en matrixborden en daar mee om gaan was ook nog een ander groot pluspunt.

OMG, je vergelijkt een systeem wat "nergens" naar kijkt en dus ook nooit zal ingrijpen met wat Tesla doet en als dat systeem niet ingrijpt dan is dat beter?
BMW kijkt met de ACC idd alleen naar de eigen lane en niet wat ernaast rijdt.
 
Aangezien mijn Model 3 Performance over een half jaartje uit de garantie loopt ben ik me eens aan het oriënteren over een opvolger. In het kader daarvan heb ik een paar dagen een BMW i4 M50 mogen uitproberen. Wat me vooral is opgevallen is hoeveel soepeler de BMW assistentiesystemen werken tov autopilot, echt een wereld van verschil. Dan heb ik het vooral over de adaptive cruise control en de manier waarop de BMW met lane keeping omgaat. ACC is zoveel vloeiender en soepeler, had ik niet verwacht. Rijbaan wisselen? Kwestie van richting aangeven, gaat lane keep er automatisch vanaf en zodra je de middellijn tussen de twee rijstroken over bent er automatisch weer op, waarna de auto je "opvangt" in de nieuwe rijstrook en hem daar weer keurig binnen de lijntjes houdt. Geen alarmen, piepjes/geluidjes, geen dingen uit- en inschakelen, geen phantom brakes of andere onverwachte ingrepen. Ik had me niet gerealiseerd dat Tesla zo'n inhaalslag te maken heeft, eea is echt van een andere orde. Geen nieuwe Tesla begint dus nu een stuk interessanter te voelen dan ik in eerste instantie gedacht had.

Oh ja, herkennen van maximum snelheden op wegen in het algemeen, borden en matrixborden en daar mee om gaan was ook nog een ander groot pluspunt.
Eens. Bij een Tesla is het meer een binair ding (aan of uit) en bij de BMW is het een assistent die op de achtergrond mee helpt.
 
Je Tesla kijkt absoluut wel naar de rijbanen ernaast. Kan je perfect zien op het display.

Lane changes in een BMW is volledig op eigen verantwoordelijkheid. Ja, er zit een dodehoekassistent op, maar die werkt op vergelijkbare sensoren als de parkeersensoren en begrijpen de context niet.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Lane changes in een Tesla zijn ook volledig mijn eigen verantwoordelijkheid. En als ik een baan opschuif kijk ik niet naar het display, maar in een spiegel en over m'n schouder. Volgens mij heb ik dat ooit zo geleerd, maar dat is al ff geleden 😀
 
  • Like
Reactions: OttoR
Snap ik niet. Mijn Tesla kijkt op ACC ook niet naar de baan ernaast, dat moet ik zelf doen. En ik zou het ook heel fijn vinden als ACC zichzelf weer inschakelt als ik op m'n nieuwe baan terecht ben gekomen bij inhalen.
Je hebt waarschijnlijk een Tesla gekocht zonder auto lane change en nu klaag je dat hij het niet doet. o_O

De TACC van Tesla kijkt hoe dan ook wat er gebeurd op de rijstroken naast je als het daar langzamer gaat dan zal hij ook dan gaan anticiperen op die snelheid. (Dus geen 100km/u langs een file die 50km/u rijdt wat de BMW bijv. wel doet. Als men niet snapt wat er gebeurd dan denkt men dat hij zomaar afremt voor niets. Waarom denk je dat er in zulke gevallen ook de matrixborden max. 20km/u hoger staan dan de file strook?)

Als je een Tesla hebt gekocht gekocht met EAP of FSD dan krijg je ook auto lane change de auto past zich dan aan de rijstrook naast je en voegt dan ook volledig automatisch in bij de andere rijstrook als je richting aangeeft. Bij de BMW heb je alleen een dode hoek sensors en prak je hem gewoon zelf in de andere baan. Waar de meeste kritiek op komt is dat je niet kunt verwachten dat auto lane change zich als een aso gaat gedragen en hem in onveilige gaatjes propt.
 
  • Like
Reactions: wooter
Ik heb zeker een Tesla gekocht zonder lane change, en, ever since ik dat toch een keer 14 dagen mocht proberen, daar heb ik geen cent spijt van 🙂

En ja, die Tesla houdt idd in als ie op Tacc rijdt en de baan ernaast gaat langzamer, maar dat was hier niet de discussie. Die ging er nl over of mijn tesla zich bemoeit met mijn inhalen. En dat doet ie niet, want zodra ik richting aangeef en begin te sturen valt Tacc eraf en mag ik het (godzijdank) zelf doen.
 
  • Like
Reactions: Stijntje
Lane changes in een Tesla zijn ook volledig mijn eigen verantwoordelijkheid. En als ik een baan opschuif kijk ik niet naar het display, maar in een spiegel en over m'n schouder. Volgens mij heb ik dat ooit zo geleerd, maar dat is al ff geleden 😀
Nou, probeer eens een auto lane change in een Tesla met EAP. Gaat echt niet naar het andere rijvak als er sneller verkeer nadert op het andere rijvak, of er al verkeer rijdt.

Ja, level 2 zegt dat je nog altijd verantwoordelijk bent, maar de computer kijkt actief mee, en in het geval van Auto Lane Change doet ie zelfs het controleren en sturen.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and RobsEV
Ik heb zeker een Tesla gekocht zonder lane change, en, ever since ik dat toch een keer 14 dagen mocht proberen, daar heb ik geen cent spijt van 🙂

En ja, die Tesla houdt idd in als ie op Tacc rijdt en de baan ernaast gaat langzamer, maar dat was hier niet de discussie. Die ging er nl over of mijn tesla zich bemoeit met mijn inhalen. En dat doet ie niet, want zodra ik richting aangeef en begin te sturen valt Tacc eraf en mag ik het (godzijdank) zelf doen.

TACC blijft gewoon werken als je autosteer eraf haalt om zelf van baan te wisselen.
Je kunt uiteraard ook alles in één keer uitzetten.
 
En ik zou het ook heel fijn vinden als ACC zichzelf weer inschakelt als ik op m'n nieuwe baan terecht ben gekomen bij inhalen.


Op de een of andere manier vind ik het prettiger om autosteer en tacc eraf te halen bij inhalen.

Samengevat:
Je zet TACC zelf af als je gaat inhalen en wil dat TACC zichzelf terug inschakelt als je op je nieuwe baan terecht bent gekomen?

Dit wordt een moeilijke oefening voor de Tesla ir's
 
Als een Tesla dat zou doen dat zouden we terecht de klachten krijgen dat die Tesla een eigen leven zou gaan leiden en uit zichzelf accelereren.
Helemaal niet, alle andere merken met lane assist schakelen dit terug in als je in de nieuwe rijstrook bent. Enkel bij Tesla is dit een (imho pokke)-dure optie via EAP. Net als heel wat anderen heb ik EAP gratis mogen proberen en vond ik de rijstrookwissels heel slecht gaan. Het zelf doen kost evenveel moeite en wordt niet afgebroken.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Tuurlijk. Die Mobileye chip met 8 camera's hebben we zo afgesteld dat je nog een beetje de hooligan uit kunt hangen en wat kan grommen naar andere bestuurders.

Dit is niet waarover @Woodytoo en @Misano het hebben. Dit is het volautomatische lane change systeem van BMW, en daar is het ook niet de bestuurder die aan het stuur gaat draaien om van rijstrook te wisselen.

Overigens wel treffend dat de optie 5 menulagen diep zit in de BMW MCU...
 
  • Funny
Reactions: RobsEV and Rqcg