Phil V
Well-Known Member
Neen, dat is mijn conclusieDat heb ik niet gezegd.
Mijn ervaring was anders. Maar dacht dus ten onrechte dat ik mijn N=1 mocht veralgemenen. Mijn fout.Bij een leasemaatschappij betaal je voor het gebruik van een voertuig. Wanneer het je eigenvoertuig is mag je bij een eigenschade voor het "leenvoertuig" zelf betalen.
Dat 1 op de x wagens een wagen is van die prijsklasse zit in hun statistische risicobepaling.Waarom niet zij zijn verantwoordelijk voor jouw schade. Als iemand een Bugatti van € 1.500.000 kort rijdt kan je toch ook niet stellen dat je zelf maar in een wrak reed van € 1.000 en dus niet aansprakelijk kunt zijn voor de volledige schade.
Dat een herstelling x maand op zich laat wachten wellicht niet, want dat zat niet in hun statistieken vooraleer Tesla er was. Er zal wel wat veiligheidsmarge zitten in hun risicoberekening en dekking, maar als die marge overschreden wordt zal je ze wel horen.
Er zal wel ergens voor een rechter een redelijke termijn kunnen bedongen worden en als de constructeur daar over gaat zal hij zelf een vervangwagen moeten voorzien.
Wellicht zit dat al in de voorwaarden van de ‘erkende’ herstellers. In volle levercrisis bij Tesla is mijn Tesla ooit eens binnen de week hersteld bij De Buck in Gent (bumper en rechter voorvleugel vervangen). Ik vermoed dus dat ze zelf stock aanhouden of reeds bestelde onderdelen voor wagens die nog rijvaardig zijn doorschuiven naar wagens die geïmmobiliseerd zijn.