Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Een kleine update van mijn ervaring met de MG5, Gisteren in de ochtend naar het werk een gemengd traject belgische b-wegen, snelweg en nederlandse snelweg van 55km een gemiddeld verbruik van 17.1 kwh/100km. Een beetje regen en zo rond de 8 graden met verwarming aan zonder voorverwarming. Terugkomend op hetzelfde traject 18.2 kwh/100km met regen en dezelfde temperatuur. En dan rij ik in belgie 120 op de snelweg. Wel fijn is dat de phantom drain nog 0% lijkt te zijn. Dat was met de s85 wel anders en het verbruik is ook gunstiger dan de s85. Het vergelijken met een Model 3 is niet realistisch in mijn optiek, en daar ligt ook niet mijn referentie. Een ander fijn ding hoewel de integratie slechter is met android auto is dat de navigatie doorpakt en de spotify ook bij een grensovergang. Maarja dat is gewoon de telefoon die dat beter doet dan MCU1. Met MCU1 had ik ook altijd een reset nodig bij het weer in Nederland komen om de app van Tesla weer te kunnen gebruiken wat vrij irritant was.
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Eerlijk gezegd ken ik weinig EV's anders dan Tesla met een noemenswaardige phantom drain.
uh, dat ligt dan echt aan je instellingen hoor. Ik heb zeer weinig phantom drain. (smart summon beta wellicht aan laten staan? die vergeet bijna iedereen, ik aanvankelijk ook). Wel mag je Tesla verwijten dat ze niet alle potentiële sluipverbruikers op één of andere manier melden. Maar gezien de nieuwe energiemeter tijdens het rijden wordt dat vast nog wel een keer goedgemaakt. @tesla zou wellicht kunnen meelezen?
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
uh, dat ligt dan echt aan je instellingen hoor. Ik heb zeer weinig phantom drain. (smart summon beta wellicht aan laten staan? die vergeet bijna iedereen, ik aanvankelijk ook). Wel mag je Tesla verwijten dat ze niet alle potentiële sluipverbruikers op één of andere manier melden. Maar gezien de nieuwe energiemeter tijdens het rijden wordt dat vast nog wel een keer goedgemaakt. @tesla zou wellicht kunnen meelezen?
Het gaat dan met name om Model S, die is echt slecht. En hoeveel is zeer weinig? Ik weet van iemand die een Kona 3 maanden had weggezet en 0 (nul) phantom drain had ook al wordt de 12 V accu bijgeladen vanuit de hoofdaccu.
 
Hetzelfde is waar bij onze Zoe en bij onze e-tron: geen drain bij stilstand.
Ik heb me altijd al verbaasd over het grote energieverlies van de tesla's, bv in de sentry mode. Met dat dagelijks verlies runnen we ons hele huishouden een volledige dag en dat voor wat beelden en wat communicatie???
 
  • Like
Reactions: Stijn_NL
Misschien wordt die drain uit de topbuffer gehaald bij die modellen, who knows.

Drain bij mijn X is nu 1% per drie dagen, ik heb nu toevallig een opdracht op fietsafstand dus hij staat wat vaker stil.

Drain is op sommige software versies wel substantieel hoger geweest overigens.

Maar mijn punt is dat op grond van wat je zo kan zien in de auto eigenlijk geen idee hebt imo.
 
Hetzelfde is waar bij onze Zoe en bij onze e-tron: geen drain bij stilstand.
Ik heb me altijd al verbaasd over het grote energieverlies van de tesla's, bv in de sentry mode. Met dat dagelijks verlies runnen we ons hele huishouden een volledige dag en dat voor wat beelden en wat communicatie???
Een gemiddeld huis verbruikt 15kWh op een hele dag...

Ik kom op Sentry mode op mijn Model X niet aan 5% per dag drain, en dat met een 100kWh batterij.
 
We weten, Wooter, dat Tesla je extra verwent: nooit problemen met de service, nooit problemen met de auto ondanks het feit dat dat vroeger wel was bij alle andere merken, en dan nu nog een sentry die minder dan gemiddeld verbruikt, Maar goed, zelfs 5 kWh per dag is heel wat voor wat Sentry doet.
15 kWh/ dag gemiddeld of 5500 kWh per jaar? Dat is veel. Ons huis(houden met 4 kinderen) is/was dan niet gemiddeld: wij verbruikten voor we onze zonnepanelen hadden +-3000 kWh per jaar of een dikke 8 kWh per dag. We koken en verwarmen wel op gas.
Nu met de zonnepanelen en de Zoe (20.000 km per jaar en gemiddeld verbruik van 16 kWh/100km) die bijna altijd thuis wordt geladen en de e-tron die uitzonderlijk thuis wordt geladen, hebben we trouwens een nulverbruik. Doch dat volledig ter zijde.
 
Last edited:
We weten, Wooter, dat Tesla je extra verwent: nooit problemen met de service, nooit problemen met de auto ondanks het feit dat dat vroeger wel was bij alle andere merken, en dan nu nog een sentry die minder dan gemiddeld verbruikt, Maar goed, zelfs 5 kWh per dag is heel wat voor wat Sentry doet.
15 kWh/ dag gemiddeld of 5500 kWh per jaar? Dat is veel. Ons huis(houden met 4 kinderen) is/was dan niet gemiddeld: wij verbruikten voor we onze zonnepanelen hadden +-3000 kWh per jaar of een dikke 8 kWh per dag. We koken en verwarmen wel op gas.
Nu met de zonnepanelen en de Zoe (20.000 km per jaar en gemiddeld verbruik van 16 kWh/100km) die bijna altijd thuis wordt geladen en de e-tron die uitzonderlijk thuis wordt geladen, hebben we trouwens een nulverbruik. Doch dat volledig ter zijde.
Beetje zure reactie op droge feiten. 5% is geen 5kWh in een Tesla batterij en dat weet jij ook (net zoals dat niet in je e-tron is). Verder kan je klagen dat het veel is, maar het is dus niet zoveel als wat een heel gemiddeld gezin verbruikt op een dag. Het blijkt zelfs minder te zijn dan wat je vroeger verbruikte. Een gemiddeld gezin in België zit aan 4-5MWh per jaar dus is 15kWh/dag niet zo gek.

Verder lijkt me het argument nulverbruik weinig zinvol: ofwel ben je off-grid en kan je echt over nulverbruik spreken, ofwel ben je on-grid en heb je altijd wel een verbruik. Een terugdraaiende teller is een verdraaiing van de werkelijkheid: dat je nog altijd het net nodig hebt om bij te passen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Tjonge, gemiddeld Nederlands huishouden gebruikt 2479 kWh per jaar. Dat is nog geen 7 kWh gemiddeld per dag. Belgen gebruiken dubbel zoveel. Enige dat ik kan verzinnen is meer elektrieke verwarming ipv gas. Of zijn de ledlampjes nog niet uitgevonden achter Hazeldonk:)
Het is het gemiddelde he.
Je vergeet dat er een hoop NL economische vluchtelingen met een zwembad in Brasschaat en omgeving wonen.🤡
 
Tjonge, gemiddeld Nederlands huishouden gebruikt 2479 kWh per jaar. Dat is nog geen 7 kWh gemiddeld per dag. Belgen gebruiken dubbel zoveel. Enige dat ik kan verzinnen is meer elektrieke verwarming ipv gas. Of zijn de ledlampjes nog niet uitgevonden achter Hazeldonk:)
Het cijfer van Wooter klopt niet, maar het echte cijfer past niet in zijn argumentatie. Daarom neemt hij een lukraak cijfer dat er wel in past. Ik neem even over wat ik hier vind op de site van luminus.
In 2020 gebruikte een Vlaams gezin gemiddeld 2.944 kWh elektriciteit. In Brussel ligt dat rond 2.036 kWh per jaar, in Wallonië rond 2.000 kWh per jaar.
 
Last edited: