Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Wanneer je de evolutie van Renault-Nissan bekijkt, dan blijkt nog maar eens hoe relatief het is om er als eerste bij te zijn. Van het marktaandeel dat ze intieel hadden, met de Leaf en de Zoe, blijft niet zo veel over.
Klopt maar dat is ook omdat ze een rare strategie leken te hebben. De strategie leek te zijn dat het het optimaal is om eerst de mensen die lid zijn van greenpeace te targeten. Laten we eerlijk zijn de eerste leaf ademde aan alle kanten "ik wil alleen maar milieuvriendelijk zijn" dat was een strategische fout. Tesla had als eerste door dat je het cool moet maken door het een exclusief tintje te geven (+ een goede infrastructuur laat ik dat niet vergeten). Dat doen de andere merken nu ook en dat werkt. En voor bonus punten kun je dan ook nog extra geld verdienen.

Ik snap wel waar de strategie van Renault-Nissan vandaan kwam. Voor de Prius werkte het wel. Iedereen in de entertainment industry en zn moeder wilde een prius om te laten zien hoe ecoverantwoord ze wel niet waren. maar ondertussen was het dan wel de 3-4 auto voor deze groep. En eerlijk is eerlijk, omdat er toen niets anders was heb ik ook nog gekeken naar een Prius als leaseauto. De Leaf is voor mij nooit een optie geweest, te hoog geitenwollensokkengehalte zonder echt goed te voelen, en te beperkt in gebruik.
 
Dat klopt. Maar de Leaf was wel nog redelijk betaalbaar. Voor de mensen die een Leaf of een Zoe kochten, was een Model S niet echt behapbaar. Voor bijna niemand trouwens. Het is maar dankzij de enorme incentives dat Tesla zijn auto's in vrij grote aantallen kon verkopen. Die incentives waren in heel wat landen dan weer enkel voor zakelijke rijders waarvoor de Zoe zeker en de Leaf waarschijnlijk niet echt een optie was.
Ik denk trouwens dat Nissan met de Ariya een comptetitief model neerzet, maar van voorsprong (technisch of commercieel) is dan weer geen sprake meer. Vandaar mijn stelling dat het niet zo belangrijk is dat een bedrijf in deze ontwikkeling bij de eerste is.
 
Marktaandeel betekent niet zoveel. Volume is interessanter.

Nissan/Renault waren er wel vroeg bij, maar hebben niet blijven door groeien. Jarenlang is het bij de Leaf en de Zoe gebleven, terwijl Tesla hun productaanbod heeft verbreed. Concreet is er bij Nissan maar 1 model bij gekomen (de Ariya) en bij Renault 3 (de Twingo e-tech, Megane e-tech en Kangoo e-tech. Alle drie in relatief onpopulaire segmenten).
 
De Leaf is voor mij nooit een optie geweest, te hoog geitenwollensokkengehalte zonder echt goed te voelen, en te beperkt in gebruik.
Ik heb in 2017 in een Leaf gezeten en merkte snel dat omdat het stuur niet in diepte verstelbaar was, ik niet comfortabel in de auto zou passen.

In een andere hal stond Tesla. Moet je niet vertellen wat er gebeurd is.
 
Ik heb in 2017 in een Leaf gezeten en merkte snel dat omdat het stuur niet in diepte verstelbaar was, ik niet comfortabel in de auto zou passen.

In een andere hal stond Tesla. Moet je niet vertellen wat er gebeurd is.
Anderzijds: de Renaults zijn qua bediening veel meer een traditionele (ICE)automaat. Er is een vrij grote groep, die dat wil: om die reden zit mijn eega dan ook in een Zoe ... Alles liever dan een "rijdende computer".:rolleyes:
 
Er bestaan ook nog andere systemen die hetzelfde beogen. Daar spreken ze van 100-400 watt vermogen op een normale weg, met een normale wagen. Ik denk dat dit systeem van BMW enkele procenten verschil gaat maken. Wat op zich dus wel de moeite kan zijn

 
Interessant schema op het eerste zicht maar nogal misleidend voor niet-kenners van de EV-markt. Het doet uitschijnen dat VW en Stellantis aan een opmars bezig zijn en Tesla uit de markt duwen, maar over prijsklasse van de verkochte wagens en winstmarges blijkt geen info.

Geen kritiek op @Dikkie Dik uiteraard, gewoon een observatie.

Grafiek toont vooral aan dat er meer en meer spelers om de BEV-koek willen strijden.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Het doet uitschijnen dat VW en Stellantis aan een opmars bezig zijn en Tesla uit de markt duwen

Ik kijk zelf eigenlijk vooral vanaf 2020, en dan zie je dat Tesla consolideert en juist groeit. Daarvoor en vooral in 2019 hadden we eigenlijk nog geen ‘volwassen’ markt in die zin dat alleen Tesla echt serieuze aantallen kon leveren.

De komende tijd wordt erg interessant als Giga Berlin op stoom komt. Mijn inschatting is dat Tesla een goede kans heeft op tegen de 20% marktaandeel in Europa rond 2026.

Voorlopig maakt marktaandeel natuurlijk sowieso niet zoveel uit zolang nog niet alle ICE vervangen zijn 🙂
 
  • Like
Reactions: jeewee3000