Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.

Is toch wel een issue denk ik.
Maar is het ook waar?

Er is in noord west europa geen werknemer te vinden ongeacht wat je bied.
Dus dat het er te weinig mensen te vinden zijn hoeft niets te maken te hebben met deze ongefundeerde claim.
Het is natuurlijk wel lekkere clickbait op deze manier.

Als het was zoals omschreven dan zou dit dus ook niet moeten kloppen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Als bron hetzelfde Wired artikel wat al als grotendeels FUD is ontkracht.

Veel uit context getrokken gebeurtenissen uit juni godbetert, toen Berlijn net twee maanden open was.


De ‘journalist’ Jackson heeft nog een tweet verwijderd waarin hij zich verkneukelde over de koersdaling van TSLA.

Het feit dat hetzelfde FUD verhaal opgepikt wordt door andere media wil niet zeggen dat het waar is.
 
  • Like
Reactions: RobsEV

Is toch wel een issue denk ik.

Maar is het ook waar?

Er is in noord west europa geen werknemer te vinden ongeacht wat je bied.
Dus dat het er te weinig mensen te vinden zijn hoeft niets te maken te hebben met deze ongefundeerde claim.
Het is natuurlijk wel lekkere clickbait op deze manier.
Of het waar is weet ik niet, maar Amerikaanse bedrijven blinken niet uit in goede arbeidsomstandigheden.
Ik heb lang voor een grote Amerikaanse multinational gewerkt en ondanks de goede cao wist het bedrijf nog steeds zoveel uit te kleden dat het niet meer interessant was t.o.v. de concurrentie.
Zeker in Duitsland waar zaken over het algemeen goed zijn geregeld, zal dit zeker botsen met de doelstellingen van Tesla/Musk.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Of het waar is weet ik niet, maar Amerikaanse bedrijven blinken niet uit in goede arbeidsomstandigheden.
Ik heb lang voor een grote Amerikaanse multinational gewerkt en ondanks de goede cao wist het bedrijf nog steeds zoveel uit te kleden dat het niet meer interessant was t.o.v. de concurrentie.
Zeker in Duitsland waar zaken over het algemeen goed zijn geregeld, zal dit zeker botsen met de doelstellingen van Tesla/Musk.
Ik heb eens gelezen dat Musk geen vakbond wou in Berlijn, en dat iedere werknemer er individuele arbeidsvoorwaarden heeft(en omdat ze zoveel moeite hebben om nieuwe werkkrachten te vinden, kregen nieuwkomers meer dan de mensen die er al een tijdje werkten).
Bij BMW / Mercedes / VW zit IG Metal zelfs in de aufsichtsrat*.
 
IG Metall is ook voor de plannen van Diess gaan liggen bij VAG, totale onwil om veranderingen en innovaties te steunen die zouden kunnen lijden tot banenverlies.

Dat die veranderingen en innovaties nodig zijn voor de overleving van de onderneming is dan schijnbaar van ondergeschikt belang.

De UAW in de VS is weer een verhaal apart.

 
  • Like
Reactions: RobsEV
Of het waar is weet ik niet, maar Amerikaanse bedrijven blinken niet uit in goede arbeidsomstandigheden.
Ik heb lang voor een grote Amerikaanse multinational gewerkt en ondanks de goede cao wist het bedrijf nog steeds zoveel uit te kleden dat het niet meer interessant was t.o.v. de concurrentie.
Zeker in Duitsland waar zaken over het algemeen goed zijn geregeld, zal dit zeker botsen met de doelstellingen van Tesla/Musk.
Tja, ieder Amerikaans bedrijf is hetzelfde. Vooral als je oogmerk is om te willen geloven wat iemand met een specifiek verhaal vertellen.

Ik heb eens gelezen dat Musk geen vakbond wou in Berlijn, en dat iedere werknemer er individuele arbeidsvoorwaarden heeft(en omdat ze zoveel moeite hebben om nieuwe werkkrachten te vinden, kregen nieuwkomers meer dan de mensen die er al een tijdje werkten).
Bij BMW / Mercedes / VW zit IG Metal zelfs in de aufsichtsrat*.

Ja, Musk zit daar inderdaad anders in. Hij wil geen mensen die werken om te leven en dus eigenlijk alles willen doen om zo minmogelijk te werken.
Vakbonden zijn de doodsteek voor excellerende medewerkers die uit passie het werk doen wat ze doen.

Het probleem met CAO lonen is ook dat mensen die excelleren te weinig betaald krijgen om het te veel betaalde goed te maken van mensen die geen passie hebben voor wat ze doen.

Je ziet dit ook terug in wat Musk schreef aan de medewerkers toen hij Twitter had overgenomen.
Wat hij letterlijk schreef is dat hij alleen mensen wil hebben die het leuk vinden om zo'n zware klus te gaan doen en dat dit veel uren gaat kosten.
Als je daar geen zin in hebt je je collega's wel dan pas je daar niet en kan je beter gaan.
Mensen zonder enige passie voor hun werk lezen dit dat je als slaaf wordt misbruikt. Als je werk iets is wat je passie is en wat je leuk vindt dan is een paar maanden knallen geen opgaaf, dan krijg je daar energie van.

Mensen die dat niet begrijpen moet je als CEO, directeur, manager zo snel mogelijk uit je bedrijf zien te krijgen want ze zijn uiteindelijk het anker achter de boot.

IG Metall is ook voor de plannen van Diess gaan liggen bij VAG, totale onwil om veranderingen en innovaties te steunen die zouden kunnen lijden tot banenverlies.

Dat die veranderingen en innovaties nodig zijn voor de overleving van de onderneming is dan schijnbaar van ondergeschikt belang.

De UAW in de VS is weer een verhaal apart.

Je krijgt dan idd dit. Men heeft liever dat het bedrijf ter zielen gaat dan dat ze ook maar één stap harder of anders zouden moeten gaan werken dan waarvoor ze zijn aangenomen.
 
Mensen die dat niet begrijpen moet je als CEO, directeur, manager zo snel mogelijk uit je bedrijf zien te krijgen want ze zijn uiteindelijk het anker achter de boot.

Het is dat je er zelf over begint, de analogie vind ik fantastisch :)

Het anker achter de boot, dat overboord wordt gezet tijdens de vaart van een schip, heet een zeeanker. Dat anker wordt naar buiten gebracht bij hele, HELE zware stormen. Een zeeanker is het anker dat er dan voor zorgt dat het schip die storm overleeft, door het gecontroleerd met golven en wind mee te laten drijven. Het alternatief is dwars op de wind komen, kapseizen en zinken.

In dat licht bezien is het niet zo gek om ook alvast dat soort personeel vast in je bedrijf te hebben.

Verder vind ik het natuurlijk van de zotte om van je personeel te verlangen dat ze zich doodwerken, onder het mom van 'passie voor het werk'. 18e-eeuws slavendrijven in een modern jasje, op geen enkele manier houdbaar in de 21e eeuw. maar dat terzijde.
 
Het is dat je er zelf over begint, de analogie vind ik fantastisch :)

Het anker achter de boot, dat overboord wordt gezet tijdens de vaart van een schip, heet een zeeanker. Dat anker wordt naar buiten gebracht bij hele, HELE zware stormen. Een zeeanker is het anker dat er dan voor zorgt dat het schip die storm overleeft, door het gecontroleerd met golven en wind mee te laten drijven. Het alternatief is dwars op de wind komen, kapseizen en zinken.

In dat licht bezien is het niet zo gek om ook alvast dat soort personeel vast in je bedrijf te hebben.

Verder vind ik het natuurlijk van de zotte om van je personeel te verlangen dat ze zich doodwerken, onder het mom van 'passie voor het werk'. 18e-eeuws slavendrijven in een modern jasje, op geen enkele manier houdbaar in de 21e eeuw. maar dat terzijde.

Je maakt pijnlijk duidelijk 0,0 van mijn boodschap begrepen te hebben. Het gaat niet om doodwerken, het gaat om excelleren in de job die je hebt en deze zien als passie en niet als een vervelende bijkomstigheid in je leven.
Jouw duiding maakt dat mensen denken wat te kunnen opbouwen met 24u per week ingelogd te zijn op het bedrijfssysteem en werken is een vies woord.

PS Een drijfanker , zeeanker gooi je niet achter de boot maar dat terzijde... Mensen zonder passie voor varen gooien deze wellicht achter de boot.
 
Je maakt pijnlijk duidelijk 0,0 van mijn boodschap begrepen te hebben. Het gaat niet om doodwerken, het gaat om excelleren in de job die je hebt en deze zien als passie en niet als een vervelende bijkomstigheid in je leven.
Jouw duiding maakt dat mensen denken wat te kunnen opbouwen met 24u per week ingelogd te zijn op het bedrijfssysteem en werken is een vies woord.

PS Een drijfanker , zeeanker gooi je niet achter de boot maar dat terzijde... Mensen zonder passie voor varen gooien deze wellicht achter de boot.
Moet je niet aan het werk zijn nu ipv een beetje te zitten posten op een duidelijp prive forum, wat een gebrek aan passie :) :) :) Lijkt wel of je 24 uur per week genoeg vind. Je gooit je eigen verhaal zo wel een beetje in :)
 
Het is een mooi verhaal hoor, en het zal zeker kunnen werken in een bedrijf met een stuk of 50 werknemers, maar op de schaal van Tesla kan je het rustig vergeten dat al je personeel zo gemotiveerd is.
Zeker een saaie fabrieksbaan zal echt niet uitlokken tot exceleren en werkweken van 80 uur, je zou wel helemaal gek zijn ook als werknemer, zeker nu je overal terecht kan door het grote personeelsgebrek in de meeste bedrijven.
 
Moet je niet aan het werk zijn nu ipv een beetje te zitten posten op een duidelijp prive forum, wat een gebrek aan passie :) :) :) Lijkt wel of je 24 uur per week genoeg vind. Je gooit je eigen verhaal zo wel een beetje in :)
Je mist het ook volledig. Dit is maatschappelijk werk voor een betere maatschappij.
Zie het als Elon op Twitter. 🤡
 
Heerlijke klusbak.

Hoezo klusbak ? Daar kan niets in wat enige lengte heeft. Zelfs een kleine bestelwagen heeft meer nuttige laadruimte dan dergelijke pickup’s. Persoonlijk vind ik dat je deze wagens vooral ziet bij mensen die “stoer” willen overkomen. Maar dan vond ik mijn Defender toch ”stoerder” en, vooral, praktischer….

Disclaimer : des goûts ét des couleurs… :)
 
0-60 mph in 1.4 s, dat wil dus zeggen dat je na 19 m al 100 km/h rijdt
en 0-100 mph in 2.63s, dat je na 59 m al 160 km/h rijdt...
Om het nog even op een meer absurde manier voor te stellen: wanneer je met die wagen achter een andere auto rijdt die aan 50 km/h rijdt, heb je 1.4 sec nodig om die 'veilig' in te halen.
Je hebt dan 50 m afgelegd, 30 m meer dan je voorligger, en je voegt in aan 145 km/h
 
Kwijl... ik was gisteravond in de eerste store van Lucid Motors, in Hilversum.
Zou dat ding graag willen meenemen op de wintersport vakantie om de range en de laadsnelheid te testen :)
FkCf8ecWQAAZQoi.jpgFkCf8eeXEAIR3kP.jpgFkCf8eYXkAcBwQM.jpg