Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
  • Funny
Reactions: DamascuS75D
Wat dus wil zeggen dat de auto niet degelijk was vastgeriemd en vastgeklemd.

Wat heel gek is want op zo een Kässbohrer worden de klemmen en riemen gewoon lekker meegeleverd.

Zatten dan toch niet strak 😀

 
Hij lijkt toch wel naar voor gegaan.
1673938260966.png
 
  • Like
Reactions: Phil V
Polestar 2 zou een update krijgen.

Accu wordt iets groter (82 kWh), WLTP range voor Dual Motor zou 592 km bedragen.
Misschien nog belangrijker, de Single Motor versie krijgt achterwielaandrijving 300pk, en krijgt zo 635 km WLTP bereik.
Een RWD elektrowagen met 300 PK, nice

Laadsnelheid gaat ook omhoog naar 205 kWh
Klinkt goed. De Polestar verbruikt wel 30% meer dan de M3, maar hierdoor komt hij toch al meer in de buurt.
 


Ik zie vaak genoeg filmpjes dat het heel koud kan zijn in de USA en dan dus geen heat pump meer en je grootste concurrent die ook nog eens de prijzen verlaagd heeft, zware weken voor VW
De heat pump is gewoon een "omgekeerde" airco, betekend dit dat deze auto's dit ook niet hebben?

Ps. Tesla had jaren een "gloeidraad" verwarming dus ze zitten zeker niet in de kou.
 
De heat pump is gewoon een "omgekeerde" airco, betekend dit dat deze auto's dit ook niet hebben?
Zover ik begrijp is de "heat pump" wanneer merken er mee uitpakken bedoeld voor koeling/verwarming van de batterij. Een warmtepomp is efficiënter dan een gloeidraad.

Wanneer ze spreken dat er geen warmtepomp in de auto zit, zullen ze bedoelen dat er geen koeling/verwarming via warmtepomp van de batterij is, want inderdaad: een airco is een lucht-lucht warmtepomp...

Het enige verschil dat ik zou bemerken is dat de warmtepomp voor de batterij een lucht-water-warmtepomp is.

Ik vraag me overigens af hoeveel airco's van auto's eigenlijk gebruikt worden voor verwarming, of de meeste klassieke auto's nog altijd met gloeidraad verwarmd worden.
 
Zover ik begrijp is de "heat pump" wanneer merken er mee uitpakken bedoeld voor koeling/verwarming van de batterij. Een warmtepomp is efficiënter dan een gloeidraad.

Wanneer ze spreken dat er geen warmtepomp in de auto zit, zullen ze bedoelen dat er geen koeling/verwarming via warmtepomp van de batterij is, want inderdaad: een airco is een lucht-lucht warmtepomp...

Het enige verschil dat ik zou bemerken is dat de warmtepomp voor de batterij een lucht-water-warmtepomp is.

Ik vraag me overigens af hoeveel airco's van auto's eigenlijk gebruikt worden voor verwarming, of de meeste klassieke auto's nog altijd met gloeidraad verwarmd worden.

Alhoewel een warmtepomp inderdaad een “omgekeerde airco” is, wil dat niet zeggen dat elke airco ook kan verwarmen. Die moet je daar wel voor ontwerpen en aansluiten. Als er in een auto geen warmtepomp zit kan er best nog wel een airco inzitten voor de koeling.

De model 3 is zo'n voorbeeld. Had eerst die ouderwetse gloeidraad om te verwarmen en 'n airco om te koelen.
Latere modellen (2020 en verder geloof ik) werden met een airco verwarmd. Met lager verbruik / verbeterde range in de winter als belangrijkste positief effect.
 
Last edited:
De model 3 is zo'n voorbeeld. Had eerst die ouderwetse gloeidraad om te verwarmen en 'n airco om te koelen.
Latere modellen (2020 en verder geloof ik) werden met een airco verwarmd. Met lager verbruik / verbeterde range in de winter als belangrijkste positief effect.
Anecdote: mijn Model X staat bij een schadebedrijf voor een lakbeschadiging, en na 2 dagen in een benzine leenwagen heb ik een dag de Model 3 gebruikt... Oei, ik dacht dat dat ding moeiteloos 400km kon doen op een batterij lading, maar gevoelsmatig gaan de percentages sneller naar onder dan in mijn Model X.
 
Anecdote: mijn Model X staat bij een schadebedrijf voor een lakbeschadiging, en na 2 dagen in een benzine leenwagen heb ik een dag de Model 3 gebruikt... Oei, ik dacht dat dat ding moeiteloos 400km kon doen op een batterij lading, maar gevoelsmatig gaan de percentages sneller naar onder dan in mijn Model X.

Je eigen Model 3 bedoel je? Mijn 2019 LR-model (nog zonder de warmtepomp) haal ik in de winter met wat opletten net aan die 400 km. Met maximaal 100/110 op de snelweg en idd, zeker niet 'moeiteloos' Het 2020 model of jonger moet daar echt wel 10% boven kunnen zitten. Zie dat jij de performance hebt, daarvan zal de range wel weer net wat onder mijn reguliere LR zitten.
 
Ik vind het opvallend want mijn Model X is vrij consistent tussen zomer en winter.

We gaan aardig off topic volgens mij ;)

Maar goed, geen idee waarom bij jou de verschillen zo klein zijn. De manier en mate van verwarmen en het rijgedrag hebben natuurlijk ook invloed op de totale mix. Ik rij relatief zuinig maar ben wel n koukleum, dus verwarming op 21 en daarnaast ook de stoel stoelverwarming aan.