Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Het was voor mij een veel grotere ergernis dan de nauwelijks nagekomen FSD-beloften, dat Tesla wel een warmtepomp in de Noorse versie van de 2019-M3 had gestopt, maar niet die in NL/BE. Gewoon kostenbesparingen. Het was niet eens een optie, terwijl ze de techniek wel hadden!

 
Het was voor mij een veel grotere ergernis dan de nauwelijks nagekomen FSD-beloften, dat Tesla wel een warmtepomp in de Noorse versie van de 2019-M3 had gestopt, maar niet die in NL/BE. Gewoon kostenbesparingen. Het was niet eens een optie, terwijl ze de techniek wel hadden!

Tesla leverde eerst alle auto's zonder warmte pomp.
Er is op een gegeven moment een omslag gekomen waarbij ze van de ene op de andere dag weer zijn overgestapt.
Dat was niet uit kostenbesparing maar omdat de toen leverbare warmtepompen in echt koude omstandigheden niet goed zouden werken.
Daar hebben ze veel zelf aan ontworpen en gebouwd en ook met software weten op te lossen.

In jouw geval is het dan ook meer pech dan kostenbesparing geweest.

Audi heeft daarover in de VS enorm veel klachten en skipt nu de warmtepomp weer onder het excuus van chips te korten.
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Het was voor mij een veel grotere ergernis dan de nauwelijks nagekomen FSD-beloften, dat Tesla wel een warmtepomp in de Noorse versie van de 2019-M3 had gestopt, maar niet die in NL/BE. Gewoon kostenbesparingen. Het was niet eens een optie, terwijl ze de techniek wel hadden!

Ben benieuwd waar je dit vandaan hebt, want volgens mij is dit niet correct.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Ok, een half uur is waarschijnlijk genoeg voor preconditioning, 3 kWh.
Voor de Graz city test op 50km a 200Wh/km kom ik voor dit gedachtenexperiment dan op 10+3=13kWh.
De Wltp voor mijn Tesla is 136Wh/km, 6,8kWh.

Voor mijn Tesla is in een vergelijkbare real life test de uitstoot slechts 2x zoveel als de WLTP.
 
Ok, een half uur is waarschijnlijk genoeg voor preconditioning, 3 kWh.
Voor de Graz city test op 50km a 200Wh/km kom ik voor dit gedachtenexperiment dan op 10+3=13kWh.
De Wltp voor mijn Tesla is 136Wh/km, 6,8kWh.

Voor mijn Tesla is in een vergelijkbare real life test de uitstoot slechts 2x zoveel als de WLTP.
Ik kom nooit verder dan 10-15min zelfs als de rest van de buurt de ruiten moet schrappen.
Niet dat dit veel uitmaakt maar dan nog 2x zoveel is geen 5-7x zoveel. ;)
 
  • Like
Reactions: **BatteryLow**
Haha, dat is een Model Y!


20315972-C051-4DE7-880F-CC43F078AEF4.jpeg
FD320EA5-8AFE-46C2-B77F-4F2817BF14C6.jpeg
 
Last edited:
  • Like
Reactions: RobsEV
Hoe dan ook, ‘gen 3’ wordt gepresenteerd 1 maart aanstaande samen met ‘master plan III’, wat gaat over de manier hoe Tesla de wereldwijde transitie naar hernieuwbare energie gaat fixen.

Of die ‘gen 3’ de 25K auto gaat zijn zullen we dan zien maar ik acht die kans groot.

‘Scaling to extreme size’ vereist een goedkope Tesla.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Hoe dan ook, ‘gen 3’ wordt gepresenteerd 1 maart aanstaande samen met ‘master plan III’, wat gaat over de manier hoe Tesla de wereldwijde transitie naar hernieuwbare energie gaat fixen.

Of die ‘gen 3’ de 25K auto gaat zijn zullen we dan zien maar ik acht die kans groot.

‘Scaling to extreme size’ vereist een goedkope Tesla.
Als ik binnen het kader van Tesla denk, dan verwacht ik veel nieuws op 2 gebieden:
- de kleinere auto waarvan de aantallen heel belangrijk kunnen worden, en dus een grote impact.
- battery packs om het net the stabiliseren zodat we meer kunnen afdekken met wind en zon.

Of zou er nog "one more thing" zijn?
 
Als ik binnen het kader van Tesla denk, dan verwacht ik veel nieuws op 2 gebieden:
- de kleinere auto waarvan de aantallen heel belangrijk kunnen worden, en dus een grote impact.
- battery packs om het net the stabiliseren zodat we meer kunnen afdekken met wind en zon.

Of zou er nog "one more thing" zijn?
"Kleiner" is een paradigma dat doorbroken moet worden denk ik.
Waar het on gaat is dat de kosten per kWh batterijcapaciteit omlaag gaan. Als die over een aantal jaar van circa 150 €/kWh nu naar 50 €/kWh gaan, gecombineerd met efficiëntie (gigacasting) kost een auto of robotaxi van het formaat Model 3 minder dan een fossiele Polo nu.

Klein=goedkoop stamt uit het fossiele tijdperk.
 
"Kleiner" is een paradigma dat doorbroken moet worden denk ik.
Waar het on gaat is dat de kosten per kWh batterijcapaciteit omlaag gaan. Als die over een aantal jaar van circa 150 €/kWh nu naar 50 €/kWh gaan, gecombineerd met efficiëntie (gigacasting) kost een auto of robotaxi van het formaat Model 3 minder dan een fossiele Polo nu.

Klein=goedkoop stamt uit het fossiele tijdperk.
Wel verwacht ik de introductie van de Model A (S.3.X.Y. C.A.R.S)
Die zal compacter zijn dan de 3 maar wel veel onderdelen van de 3 en Y delen.
Door ook de batterij kleiner te maken bijv. komt de 25.000 Model A in het assortiment voor de grootste groep kopers.
 
"Kleiner" is een paradigma dat doorbroken moet worden denk ik.
Waar het on gaat is dat de kosten per kWh batterijcapaciteit omlaag gaan. Als die over een aantal jaar van circa 150 €/kWh nu naar 50 €/kWh gaan, gecombineerd met efficiëntie (gigacasting) kost een auto of robotaxi van het formaat Model 3 minder dan een fossiele Polo nu.

Klein=goedkoop stamt uit het fossiele tijdperk.
De daling van de prijs per kwh is van 2013-2020 heel hard gegaan maar is sinds 2020 vlak of loopt zelfs weer wat op.

9BC3DAB3-371A-4036-91B8-B3C0284BE3BC.png
 
Ben mij langzamerhand aan het verdiepen in een opvolger van de Model 3 voor begin 2024. Ben er op zich nog heel content mee maar probeer toch over de schutting te kijken naar alternatieven. Maak wel iets andere afwegingen want ga nu kopen.

Meest waarschijnlijk is gewoon weer een Model 3, waarschijnlijk een long range. Maak mij overigens wel een beetje zorgen over de facelift, want hoop niet op vooruit/achteruit hendel naar scherm en knippers op het stuur ala Model S. Dan wordt het mij allemaal echt te kaal. Dat nog even los van het tesla vision debakel want wil wel gewoon PDC hier in de stad.

Voorlopige conclusie is en blijft (en dat is voor niemand echt nieuws): er is geen redelijk alternatief.
Ik kijk naar een BMW i4 en wil daar nog wel mee gaan proefrijden. Om een beetje op niveau van een Long range te komen heb je een eDrive 40 nodig met copilot pack voor de autosteer. Copilot pack heb je echter niet zonder high executive, leer etc. Zit je zo op 70+k.
Ga nog wel proefrijden.
 
Als dat werkelijk zo is, moeten ze per direct de fabrikant een boete opleggen, net als bij de sjoemel software.
Volgens mij heeft dat niets met sjoemelsoftware te maken maar met discutabele meetmethoden, waarvoor natuurlijk door de auto industrie hard gelobbyd is.
De norm wordt gesteld op basis van testen in het lab en in werkelijk verkeer, maar biedt erg veel ruimte voor de autofabrikanten om te kiezen wat het beste bij hun past:


In de praktijk zijn de normen voor iedere auto (BEV, PHEV of conventioneel aangedreven auto) in de praktijk volledig onhaalbaar en onrealistisch.
 
ID Buzz...... mee proefgereden. Vindt het gewoon en top ontwerp (nostalgie), rijdt goed, laad ok, ruim...... weinig mis mee. En toch een Y gekocht, ID Buzz is gewoon veel te duur (80K+). En dat is eigenlijk bij bijna elke andere EV zo, zodra je beetje uitvoering hebt is die veel duurder dan een Tesla.

Tesla maakt keuzes voor andere merken nu gewoon lastiger en dat blijkt uit de orders, niet aan te slepen. Zijn andere slecht, nee hoor. Alleen prijs/prestatie is slechter.

Denk overigens dat de ID Buzz goed gaat verkopen, gewoon omdat men hem wil hebben.