Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
  • Love
Reactions: arri
BMW heeft rond 2017 hun configurator vernieuwd, en sindsdien werkt dat ding geen meter voor mij. Vooreerst denkt de website altijd dat ik Franstalig ben, op basis van mijn Belgisch IP-adres. Van taal wisselen staat onderaan de pagina, maar niet helemaal onderaan waar je de andere functionele menuopties vind. De website is super traag (zeg 7 seconden wachttijd per pagina) en dan kan ik eindelijk aan een kale i4 beginnen.

Met een kleurtje en velgen zit ik al aan 65K. En dan moet ik nog beginnen met alle opties te selecteren die af-fabriek op een Tesla zitten, en de TMC moet je zelfs aankopen bij een externe partner.

70K, ik heb nergens een autopilot gezien, en het ding kost even veel als onze Model 3 Performance.

Oh whoops, vergeten op de Extra Uitrusting knop te klikken.

Een achteruitrijcamera is blijkbaar niet meer beschikbaar?! BMW Drive Recorder kost €205, maar daarvoor heb je het Park Assistant Plus pack nodig van 700€. 385€ voor verwarmde zetels voor en achter, 665€ voor active cruise control met stop en go. 1120€ voor een trekhaak. 2,3K voor een Drivign Assistant Pack Professional, wat de ACC weer verwijdert. En als ik de Live Cockpit Navigation Plus wil, wordt het wireless charging vak verwijdert en moet ik een andere kleur kiezen, en ben ik ook het alarmsysteem en business pack kwijt. Waarom? Geen idee. Wat dat live cockpit pack plus doet, geen idee...
Voor iemand die niks (meer) met BMW heeft besteed je best veel tijd aan de BMW configurator.
 
...
Ideaal zou zijn: reken de (milieu)belasting gewoon door in de brandstofprijs, in de elektriciteitsprijs. Dan krijgt iedereen de rekening die hij verdient. Wie weinig rijdt, betaalt weinig, wie zuinig rijdt, betaalt weinig, wie veel en snel rijdt, verbruikt veel en betaalt veel.
Dat hebben we toch ook al in de vorm van accijnzen op brandstof en energiebelasting op stroom
 
Het grote probleem met WLTP is dat fabrikanten dit gebruiken om te zeggen: "Kijk, onze auto komt zover met een volle batterij." Wat ze eigenlijk moeten zeggen is: "Onze auto komt zodra het 20 graden is buiten, het niet waait of regent, en je exact de WLTP cyclus volgt zo ver met een volle batterij." Alleen doet geen een fabrikant dat natuurlijk.

WLTP is alleen bedacht zodat alle auto's op exact dezelfde manier getest worden, en alleen in dat scenario komt hij zo ver. WLTP zegt gewoon helemaal niks over praktijk. Rijd je overal 75 km/u en trek je altijd heel rustig op, en heb je je verwarming nooit aan, kom je nog veel verder met een volle batterij.
 
@adjego: exact. Het verschil met de NEDC meetcyclus was dat autofabrikanten letterlijk alles mochten doen om zo gunstig mogelijke cijfers te krijgen: geen buitenspiegels, naden afplakken, ruitwissers weg, etc. Dat had echt geen enkel verband met realiteit en was ook niet echt vergelijkend.

Wil je betere cijfers? Kijk dan naar de EPA cyclus. Die is iets realistischer ten aanzien van werkelijk verbruik.
 
  • Like
Reactions: tron_fvl and adjego
Toen ik in 2016 bestelde stond ee een simulator op de Tesla site, met de uitdrukkelijke boodschap dat de normen niet realistisch waren.
Je kon dan spelen met de buitentemperatuur, type wielen, snelheid, al dan niet airco op, om een realistische snelheid te bekomen.
Ja dat klopt, dus Tesla doet dit eigenlijk best netjes. Maar in de algemeenheid zal een fabrikant zich lekker achter de WLTP schuilen, wat helaas niet echt realistisch is. Het enige wat je er mee kunt doen, is op papier range vergelijken.
 
Ja dat klopt, dus Tesla doet dit eigenlijk best netjes. Maar in de algemeenheid zal een fabrikant zich lekker achter de WLTP schuilen, wat helaas niet echt realistisch is. Het enige wat je er mee kunt doen, is op papier range vergelijken.
Probleem is dat WLTP is aangestuurd door o.a. de auto industrie en een fabrikant is het met de WLTP niet toegestaan om andere verbruiken of range te communiceren dan de WLTP in de regio's waar de WLTP geldt.

De in de VS gehanteerde EPA klopt overigens veel beter en is iig haalbaar.
 
  • Like
Reactions: adjego
Ja dat klopt, dus Tesla doet dit eigenlijk best netjes. Maar in de algemeenheid zal een fabrikant zich lekker achter de WLTP schuilen, wat helaas niet echt realistisch is. Het enige wat je er mee kunt doen, is op papier range vergelijken.
Sterker nog. De WLTP range methode is volledig nutteloos. Voor een EV maakt het immers helemaal niets uit wat de range is bij het rijden binnen de bebouwde kom en op 60/80 km wegen. Immers voordat je dan de batterij leeg hebt ben je al lang op bestemming.
Die range was eigenlijk alleen maar interessant om een theoretische benadering te krijgen van hoe vervuilend een benzine of diesel nu is. Omdat je snel weer kan vol tanken is range daarom onbelangrijk.
Bij een EV is het enkel van belang wat de werkelijke range is (zomer en winter) bij ca 100 / 120 km/u. Dat is namelijk het enige moment waarop je bij een EV deze range ook nodig hebt. Juist op dat domein zie je dat Tesla heer en meester is en je met een Tesla zonder enige stress flink afstanden kan afleggen (zeker in combinatie met de snelladers). Bij andere merken is dat substantieel anders. Een vriend van me heeft een BMW IX3. Bij het rijden op de snelweg, liep zijn range binnen enkele km's met 50 km terug. Gevolg veel stress over wat je nu daadwerkelijk kan met de auto. Ik betwijfel of hij de auto deze zomer durft te gebruiken voor de zomervakantie.

Wat die EV verbruikt conform WLTP is op de lange termijn onbelangrijk. Die EV wordt dan immers toch geladen met duurzame energie.
 
  • Like
Reactions: Emphyrio and adjego
Ik betwijfel of hij de auto deze zomer durft te gebruiken voor de zomervakantie.
Ken wel wat niet-Tesla EV rijders die niet op vakantie gaan met hun auto vanwege het beperkte bereik i.c.m. weinig vertrouwen in beschikbaarheid van laders onderweg. Ooit eens een filmpje op YouTube gezien van een Brit die naar Rome reed met z’n Ioniq 5 met dikke accu: als je dat ziet wil je niet eens je dorp uit met zo’n auto.
 
Ken wel wat niet-Tesla EV rijders die niet op vakantie gaan met hun auto vanwege het beperkte bereik i.c.m. weinig vertrouwen in beschikbaarheid van laders onderweg. Ooit eens een filmpje op YouTube gezien van een Brit die naar Rome reed met z’n Ioniq 5 met dikke accu: als je dat ziet wil je niet eens je dorp uit met zo’n auto.
Bedoel je Mr EV ? Die rit ging wel goed dacht ik. Grappig detail, bij de tolpoortjes in Frankrijk was ie dolblij met zijn verschuifbare middentunnel van de Ioniq 5. Dat is wel een dingetje als je stuur aan de verkeerde kant zit :)
 
Bedoel je Mr EV ? Die rit ging wel goed dacht ik. Grappig detail, bij de tolpoortjes in Frankrijk was ie dolblij met zijn verschuifbare middentunnel van de Ioniq 5. Dat is wel een dingetje als je stuur aan de verkeerde kant zit :)
Hij kwam er uiteindelijk wel maar het had wel wat voeten in de aarde meen ik te herinneren: kapotte laders, geen snelladers zijn kant van de snelweg, tegenvallend bereik bij hogere snelheden. Maar het is ook mijn ervaring met niet-SUC’s (en vooral in het buitenland -zelfs in Noorwegen): onbetrouwbaar. Als je dan ook nog een EV met slechte / onbetrouwbare range hebt, dan zit je niet ontspannen in je auto. Dat gezegd hebbende: de gemoedsrust van veel (nieuwe) EV rijders zou ook geholpen zijn met een vakantie in Noorwegen en de les dat je heeeel veeeel verder komt op een accu lading als je minder hard rijdt.
 
Test-aankoop, de Belgische consumentenorganisatie geraakt nog niet op 1 dag van Oostende in de Oostkantons. Pure stemmingmakerij.
Wie zich een beetje voorbereid geraakt er echt wel.
Ik denk dat dat nu net het punt is. Eenieder die het leuk vindt om daar mee bezig te zijn bereidt zich even voor. Maar het gros van de mensen vindt dat niet leuk en wil gewoon zo kunnen wegrijden zonder na te hoeven denken.

En bij t kopen van de auto wordt er aangegeven dat het allemaal prima en makkelijk gaat. Maar tot op heden zie ik (helaas) alleen nog maar dat Tesla het echt serieus eenvoudig heeft gemaakt. Bij de andere merken is het nog altijd complexer dan toen wij in 2015 voor t eerst met de Tesla naar zuid Frankrijk reden.