Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ben echt benieuwd hoe dit verhaal in Europa verder zal gaan. Het swappen van een batterij is qua concept toch wel OK voor wagens die korte afstanden moeten afleggen.

NIO drivers complete 10,000 battery swaps in Europe
Ik heb niet de indruk dat dit iets gaat worden. Als je korte afstanden rijd, hoef je niet te laden of is het eenvoudig om aan een laadpaal te laden. Over langere afstanden moet je toch even pauze nemen en dan zit de accu al vol tijdens je pauze.
Verder is het maar de vraag hoe je een grote dichtheid en dekkend netwerk aan “swap” stations kunt maken. Voor (snel) laders is dit vrij eenvoudig, maar voor swap-stations is dat echt wel een uitdaging. En hoe zit het met de garantie op de accu als je elke keer een andere krijgt?
Nee, dit gaat het niet worden en is meer bedacht om ICE rijders het gevoel te geven dat je niet lang hoeft te laden, maar het swap-concept is de grootste onzin…..
 
Ik heb niet de indruk dat dit iets gaat worden. Als je korte afstanden rijd, hoef je niet te laden of is het eenvoudig om aan een laadpaal te laden. Over langere afstanden moet je toch even pauze nemen en dan zit de accu al vol tijdens je pauze.
Verder is het maar de vraag hoe je een grote dichtheid en dekkend netwerk aan “swap” stations kunt maken. Voor (snel) laders is dit vrij eenvoudig, maar voor swap-stations is dat echt wel een uitdaging. En hoe zit het met de garantie op de accu als je elke keer een andere krijgt?
Nee, dit gaat het niet worden en is meer bedacht om ICE rijders het gevoel te geven dat je niet lang hoeft te laden, maar het swap-concept is de grootste onzin…..

Ik lees met interesse jullie reacties, en inderdaad... voldoende capaciteit combineren met SWAP-stations is niet evident. Is een nieuw inzicht voor mij.
Een argument tegen is intussen ook dat het voordeel van de "structurele batterij" wegvalt.
 
Ik heb niet de indruk dat dit iets gaat worden. Als je korte afstanden rijd, hoef je niet te laden of is het eenvoudig om aan een laadpaal te laden. Over langere afstanden moet je toch even pauze nemen en dan zit de accu al vol tijdens je pauze.
Verder is het maar de vraag hoe je een grote dichtheid en dekkend netwerk aan “swap” stations kunt maken. Voor (snel) laders is dit vrij eenvoudig, maar voor swap-stations is dat echt wel een uitdaging. En hoe zit het met de garantie op de accu als je elke keer een andere krijgt?
Nee, dit gaat het niet worden en is meer bedacht om ICE rijders het gevoel te geven dat je niet lang hoeft te laden, maar het swap-concept is de grootste onzin…..
Het werkt ook alleen maar als je de accu huurt en niet gekocht hebt. Maar ook dan niet ideaal. Stel... Je koopt een nieuwe auto met een accu die nog helemaal top is. Je gaat op vakantie, moet de batterij swappen, en uiteindelijk na de laatste swap voor het huiswaarts gaan, krijg je een 4 jaar oude batterij die al meer dan 10% gedegradeerd is, omdat de vorige eigenaar die batterij altijd tot 100% heeft geladen. Zit je daar ineens in je net nieuwe auto die bizar is afgeschreven door die matige batterij.
 
En wat met al die extra batterij pack die moeten voorzien worden terwijl die in andere auto's hadden kunnen zitten? Het is niet dat er de komende jaren een overschot aan batterijen gaat zijn, denk ik.
Het is vooral dat die stock aan batterijen niet betekent dat je een lader kan uitsparen.
Die swapstations zijn veel te duur en te groot om breed uitgerold te worden.
Uiteindelijk sparen ze ook geen tijd.
Je komt aan na 250-300 km rijden, en als het goed is wordt je batterij in 5-7 minuten geswapt, maar je moet in je auto blijven. Dan moet je alsnog naar het toilet, iets drinken,….
 

Hmmm....
 

Hmmm....
Je hebt appels en appels. Wellicht bedoelen ze een zure of een rotte appel? Of zijn ze appels met peren aan het vergelijken?
 
Hopelijk brengt dit Tesla niet op ideeën met FSD in de toekomst :oops:;)

Ford-patent: auto rijdt bij betaalachterstand zelf terug naar de dealer

"Ford heeft een systeem bedacht waarbij auto's zichzelf terug naar de dealer rijden als de klant een te grote betaalachterstand heeft.

In de toekomst kunnen Ford-rijders die achterlopen met de afbetalingen hun auto ineens zien wegrijden, omdat 'ie zichzelf terug naar de dealer rijdt om daar in beslag genomen te worden. Ford heeft daarvoor een systeem bedacht, blijkt uit een vorige week gepubliceerde patentaanvraag.
Daarin beschrijft Ford een model waarbij de auto autonoom naar een dealer, of de schroothoop, rijdt als de eigenaar te lang niet heeft gereageerd op berichten over achterstallige betalingen.

Airco uit en niet rijden in het weekend

Het systeem probeert eerst op andere manieren de eigenaar over te halen om toch te betalen. Zo worden als straf 'comfortfuncties' in de auto op afstand uitgeschakeld, zoals het infotainmentsysteem en de airco. Ook kan de auto vervelende geluiden afspelen tijdens het rijden.
Ford kan ook beperken waar en wanneer de auto is te gebruiken. Zo zou een wanbetaler wel doordeweeks naar zijn werk kunnen rijden, om zo geld te verdienen, maar in het weekend geen toegang tot de wagen meer krijgen, totdat hij de openstaande rekeningen betaalt.

Terug naar de autodealer
Als er na een tijdje nog steeds niet wordt betaald, kan de fabrikant de laatste fase activeren: een zelfrijdende functie waarmee de auto autonoom terug naar de dealer rijdt. Daar wordt de wagen dan in beslag genomen. Als de auto een te hoge kilometerstand heeft, zou hij volgens de patentaanvraag ook zelf naar de schroothoop kunnen rijden om gerecycled te worden.

Ford heeft op het 'inbeslagnamesysteem' een octrooi aangevraagd, maar het is nog niet bekend of en wanneer het Amerikaanse bedrijf deze technologie echt zal inzetten. "Het is een normale gang van zaken dat we patenten aanvragen op onze nieuwe uitvindingen", zegt een woordvoerder.

Veel meer inbeslagnames
Het aantal inbeslagnames van auto's is in de VS de afgelopen tijd flink gestegen door de hogere rentetarieven, schrijven Amerikaanse media. Consumenten in de VS kochten volgens experts de laatste jaren soms auto's die ze eigenlijk niet konden betalen, doordat ze te hoge kredietscores hadden gekregen."
 
Kleine verschillen op de meeste klassieke parameters, behalve safety assist. Hoewel ik het verschil in inzittende volwassene ook wel opvallend vind.

1677828298851.png


1677828309866.png
 
  • Informative
Reactions: Furb