Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben groot Tesla fan en ben nog geen ander merk tegen gekomen waarbij ik denk dat ze Tesla kunnen verslaan maar…… ik las gisteren een artikel over de Lotus Eletre. Ik dacht: die kost vast meer dan 150.000 euro……. Valt mee. Vanaf 98.000 euro en in mijn ogen een zeer goede concurrent van de Model X. Grote range, snel laden, mooi design en……. een hele snelle computer als basis die te updaten is ‘over the air’.


Wat vinden jullie hiervan?
Helemaal niks, omdat het chinees is.
 
  • Like
Reactions: Gumball
Mensen die zeggen dat die Lotus Chinees is of Engels is, die hebben het goed mis. Geely is inderdaad chinees, maar de kracht van Geely is dat ze hun kennis en kunde gebruiken en de rest overlaten aan het merk (in dit geval Lotus). Je krijgt dus het beste van twee werelden.

Zie bijvoorbeeld de nieuwe Smart #1. Ik was groot fan van de smart forfour toen deze nog in samenwerking met Mercedes en Mitsubishi werd gemaakt. Toen Renault het stokje ging overnemen werd het een omgebouwde Twingo. Al het DNA van smart was weg. Nu Geely voor 50% eigenaar van smart is, zie je meteen weer elementen van het DNA van smart terugkomen met als aanvulling een goed gebouwde EV (goede range, goede software…).

Mensen die zeggen dat Volvo chinees is (omdat Geely hier eigenaar van is) hebben geen kennis van de feiten. Merendeel van de Volvo’s worden ontwikkelt in Sweden, slechts een deel (waar Geely goed in is) in China.

En daarom spreekt die Lotus mij aan: de charme/design van de Engelsen en de goede basis van Geely.

Ik heb een Eletre samengesteld en ik kom uit op 108.000 euro. Dat is fors goedkoper dan een Model X en je hebt dan een luxere SUV…..

@wooter wat is in jouw ogen beter aan de Model X dan aan deze Eletre? Behalve de kracht van Tesla’s eigen supercharger en tot nu toe Autopilot (want die Eletre heeft een krachtigere computer aan boord en wordt ook met updates steeds slimmer/autonomer).
 
Mensen die zeggen dat Volvo chinees is (omdat Geely hier eigenaar van is) hebben geen kennis van de feiten

Mijn criterium is juist wie de eigenaar is, en waar de winst terecht komt.

Het opkopen van westerse bedrijven en merken en hun kennis assimileren is een onderdeel van de globale expansie van Chinese bedrijven en dat zie ik zeker niet als een positief.


Voor mij is ‘Chinees’ overigens geen negatieve classificatie qua kwaliteit of iets dergelijks, ik denk wel dat geo-politiek gezien ik mijn geld liever in Europa of de VS uitgeef.

De ontkoppeling van de westerse economieën en de Chinese is al in volle gang en de toekomst is in dit opzicht totaal onduidelijk.

Een punt wat ik nog wil maken is dat Volvo, Polestar en Geely nou niet bepaald bekend staan om hun software, integendeel. Een snelle chip of de wijze van updaten veranderd daar weinig aan.
Ook de efficiëntie van de Volvo/Polestar drivetrains is om te huilen. Blijft over ‘luxe’ en dat is volkomen persoonlijk. Ik haak onmiddellijk af bij leer maar ik weet dat sommigen dat nog een pré vinden.
 
Last edited:
I took test drives in XPeng P7 (something between M3 and MS) and their G9 (something bigger than the MY). For the money they are charging, its great power and comfort. And their assisted driving tech (driving assist features) are a bit better than that of the Tesla. Their speech assistant (like Siri or Google Assistant) even knows which seat you are sitting on (has enough mics in the car to identify that) and can heat your seat or lower you window based on that. If the passengers are sleeping the audio can be directed to a speaker in the driver's seat so they can navigate or enjoy music without disturbing the passengers.

The P7 starts at 51K with WLTP range of 570 km and looks good too.
 
Mijn criterium is juist wie de eigenaar is, en waar de winst terecht komt.

Het opkopen van westerse bedrijven en merken en hun kennis assimileren is een onderdeel van de globale expansie van Chinese bedrijven en dat zie ik zeker niet als een positief.


Voor mij is ‘Chinees’ overigens geen negatieve classificatie qua kwaliteit of iets dergelijks, ik denk wel dat geo-politiek gezien ik mijn geld liever in Europa of de VS uitgeef.

De ontkoppeling van de westerse economieën en de Chinese is al in volle gang en de toekomst is in dit opzicht totaal onduidelijk.

Een punt wat ik nog wil maken is dat Volvo, Polestar en Geely nou niet bepaald bekend staan om hun software, integendeel. Een snelle chip of de wijze van updaten veranderd daar weinig aan.
Ook de efficiëntie van de Volvo/Polestar drivetrains is om te huilen. Blijft over ‘luxe’ en dat is volkomen persoonlijk. Ik haak onmiddellijk af bij leer maar ik weet dat sommigen dat nog een pré vinden.


Nog een kleine aanvulling voor wat betreft Lotus en Geely: voor mij is het glashelder dat Geely Lotus enkel en alleen heeft gekocht vanwege de marketingwaarde van het merk Lotus.

Van de originele USP van Lotus, ultralichte, spartaanse sportauto’s zie ik niets terug in deze SUV.
 


IMG_6031.jpeg
IMG_6030.jpeg


Of

IMG_6028.jpeg


🤔
 
Vanaf 100K, de R (900pk) zelfs vanaf 150K. Dan nog de opties. Met een 112 kWh accu en 2500-2600kg. Hoop geld en zo efficient is die dus niet, bereik van een Model Y LR (op papier iets meer, maar heeft geen warmtepomp). Wel serieus vermogen, alleen zo snel is die niet (vergelijk het dan met een Tesla).

Leukste optie: Bereik Optimalisatiepakket (+30km) voor maar liefst 7.100,- :( (je zit al snel op 15-20K opties).

Kortom niet onder indruk en zo bijzonder is die niet.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Remlichten gaan niet aan met one pedal driving op Hyundai

ik ga zo kijken, maar ik kijk ook wel eens op het scherm en bij mijn MY moet ie wel flink afremmen voordat het remlicht gaat branden.

Ik vraag me ook nog af, vroeger met een handbak, als je terugschakelde naar de 2 en de koppeling op liet komen, dan gingen de remlichten ook niet aan toch?
 
Last edited: