Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat ga ik missen en vooral ook wat niet als mijn volgende auto een ICE wordt?

This site may earn commission on affiliate links.
Zou het echt jammer vinden als ik terug naar ICE moest.
Maar om een ICE nu als simpel, starten rijden en klaar te beschouwen...

Heb een ICE toch altijd als een last gezien hoor, warm rijden voordat je hem echt mag gebruiken (lease rijders denken daar anders over). Verbruik en dus actieradius haalde die auto's ook nooit. Zeker de geknepen auto's reden vreselijk, gaspedaal is een aan en uit knop er zit niets tussen. Auto's die niet geknepen waren voor de milieu maatregelen, reden wel goed hoor maar man wat een hoop geld ging erin en actieradius was niet veel verder mijn MX.

Verder met alle merken die ik gehad heb waren er allemaal wel problemen, onderdeel was toch altijd wel iets met de ophanging of motoren. Van gesprongen turboslangen tot oliepompen die er mee stopte.

Bij mijn MS waren het voornamelijk zaken met ophanging en een schuifdak. Bij de MX ophanging en FWD.

Wat ik ga vooral niet zou missen is het servicecenter. Moet zeggen echt geen klachten over afhandeling hoor, maar dat app afhandeling is mij toch iets te onpersoonlijk. En dat verbaast mij van mijzelf dat ik er waarde aan hecht.

Verder het gemis van een uitgebreid netwerk om je auto te kunnen brengen, dat is dan wel persoonlijk maar hier in het noorden is het dun bezaaid met Service Centers.

Verder mis ik helemaal niets van mijn ICE auto's. Mijn vrouw rijdt nu nog in een ICE, en daar moet je blijkbaar oliepeil controleren met een papierendoekje. En tijdens een grote beurt moest er 800 euro aan spullen in. Waaronder filters, bougies veel dinosauriërs sap.

Dus elektrisch rijden? JA! Als ik dat kan blijven doen financieel gezien heel graag. Of het Tesla zal zijn weet ik niet. Als techneut vindt ik die OTA wel gaaf maar denk dat ik het wel kan missen. SuC netwerk zou ik wel missen, ik heb geen free superchargen, maar als de je kosten van de alternatieven ziet....

Wellicht een NIO es8 als hij in de EU komt, ga ik gewoon een nieuw avontuur aan ik ben niet bang :)
 
  • Like
Reactions: Shadowfly
Gisteren stond de proefrit gepland met de Megane. Toen we binnen stonden en de verkoper aan kwam lopen dacht ik, oei, geen rijbewijs bij me. Heb tegenwoordig geen beurs meer mee omdat je gewoon overal met je mobiel kunt betalen. Dus volgende week nieuwe ronde. Wel er in gezeten. Positief: ruimte om spulletjes op te bergen, mooie lakkleuren en bovenal een grote tank. Nadelen: voor de rest eigenlijk alles. Maar ja, terug van een auto van 87k naar 30k, dat kan niet anders.
 
Het ging om het verschil tussen de auto's en als je dan naar de prijs van de auto kijkt dan mag je natuurlijk een auto van 87k niet vergelijken met een auto van 30k.
Kijk je naar de kosten voor de berijder dan wordt het inderdaad een ander verhaal. Persoonlijk zou ik voor een EV kiezen, maar dat neemt niet weg dat iedereen een eigen afweging maakt.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Je moet het inderdaad wel in perspectief van de prijs zien anders gaat elk vergelijk mank.

Het ging om het verschil tussen de auto's en als je dan naar de prijs van de auto kijkt dan mag je natuurlijk een auto van 87k niet vergelijken met een auto van 30k.

Niet akkoord. Je moet het in het perspectief van de TCO zien. Ook bij leasing betaal je het verbruik nog zelf. Die 1 € is na 1 laadbeurt al terug verdiend.
 
Een Megane.....in ieder geval ga je dan een leuke relatie opbouwen met je dealer, want daar zal je vaak staan. En je kan ze gewoon bellen!
Ja, hij is grappig. Wellicht ben je vergeten dat de MS in den beginne ook elke 20k een beurt moest hebben. Het succes van de M3 betekende het einde daarvan. Met als gevolg dat als ik niet toevallig bij Profile was om de banden op laten pompen ik met kale en rafelende banden naar Italië was geknald. En hoevaak moet je niet met je half afgeproduceerde M3 terug naar een SeC?
 
Ja, hij is grappig. Wellicht ben je vergeten dat de MS in den beginne ook elke 20k een beurt moest hebben. Het succes van de M3 betekende het einde daarvan. Met als gevolg dat als ik niet toevallig bij Profile was om de banden op laten pompen ik met kale en rafelende banden naar Italië was geknald. En hoe vaak moet je niet met je half afgeproduceerde M3 terug naar een SeC?

Nooit, er kwam vlak voor de 80.000 km een ranger langs om het laadklepje wat rechter te plaatsen en de bekleding in de wielkuip wat vast te zetten :p (omwille van naderend einde garantie toch weer eens contact met Tesla :))

Maar ik moet je wel toegeven dat ik ook wel andere verhalen heb gehoord/gelezen.
De M3 geeft weinig problemen maar een klein beetje eindcontrole had Tesla veel (duurder!) herstelwerk en reputatie kunnen schelen......
 
Nooit, er kwam vlak voor de 80.000 km een ranger langs om het laadklepje wat rechter te plaatsen en de bekleding in de wielkuip wat vast te zetten :p (omwille van naderend einde garantie toch weer eens contact met Tesla :))

Maar ik moet je wel toegeven dat ik ook wel andere verhalen heb gehoord/gelezen.
De M3 geeft weinig problemen maar een klein beetje eindcontrole had Tesla veel (duurder!) herstelwerk en reputatie kunnen schelen......
Ja, je snapt, ik overdrijf wel een beetje. Ik had ook geluk met mijn MS terwijl een collega een keer binnen 10 seconden haar MS op de vluchtstrook moest zetten. Maar ook vele MS'en met manco's uitgeleverd in de laatste maand van een kwartaal. In de goede oude tijd, toen mensen nog zwaaiden naar Tesla’s.
 
Ja, hij is grappig. Wellicht ben je vergeten dat de MS in den beginne ook elke 20k een beurt moest hebben. Het succes van de M3 betekende het einde daarvan. Met als gevolg dat als ik niet toevallig bij Profile was om de banden op laten pompen ik met kale en rafelende banden naar Italië was geknald. En hoevaak moet je niet met je half afgeproduceerde M3 terug naar een SeC?
Sorry, maar om te controleren of je banden niet te kaal worden heb je geen garage nodig.
 
Niet akkoord. Je moet het in het perspectief van de TCO zien. Ook bij leasing betaal je het verbruik nog zelf. Die 1 € is na 1 laadbeurt al terug verdiend.
In mijn pre-Tesla tijdperk heb ik ooit naar private lease gekeken en dat was vanwege het aantal km per jaar totaal niet interessant voor mij omdat ik destijds 60k per jaar reed. Zou ik minder rijden dan was het weer wel interessant. Hangt dus helemaal van de situatie af. En zakelijk lease via de werkgever is denk ik altijd weer goedkoper dan prive een auto rijden.
Gemiddeld gezien denk ik inderdaad dat de TCO voor velen van ons gemiddeld gunstiger zal zijn met een ICE.
Maar de TCO is voor iedereen anders. Hoeveel jaar wil je met de auto rijden, hoeveel km rijd je per jaar, rijd je prive of zakelijk, rijd je zakelijk als zzp-er of rijd je zakelijk via lease van je werkgever etc. etc.
 
Dan ben je beter af met een profieldieptemeter die je af en toe eens gebruikt.
Zelfs dat niet. Je kan vrij goed op het oog zien wanneer je slijtage indicatoren nadert, en zeker of de band ongelijkmatig slijt en bijvoorbeeld de binnenkant kaal wordt.

usure_1.jpg


iu