Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat ga ik missen en vooral ook wat niet als mijn volgende auto een ICE wordt?

This site may earn commission on affiliate links.
Wat een gezocht gemekker, zorg dan dat je bv 100% wind van je provider afneemt, zo moeilijk is het allemaal niet, en hoort wat mij betreft bij een keuze voor elektrisch rijden. En ook als je niet thuis kunt laden zijn er tegenwoordig voldoende mogelijkheden om je energieverbruik te compenseren.
Greenpeace heeft zo in België de verschillende leveranciers vergeleken, ook om na te kijken in hoeverre mate die certificaten van oorsprong van groene energie ook relevant zijn (een CvO van groene elektriciteit uit IJsland is nogal zinloos als je in België groene stroom claimt te verkopen)

https://mijngroenestroom.be/#ranking
 
Het rijden op olie is letterlijk biomassa die miljoenen jaren lang zijn gecomprimeerd tot hoog-energetische carbon rechtstreeks opstoken.

Er is heel wat negatiefs te zeggen over wat we nu kennen als biomassa, maar het is slechter dan aardolie is er niet een van.

Snel groeiende bomen omhakken om te verbranden om uit die hitte elektriciteit te wekken is een vorm van CO2-neutrale energieopwekking, maar die bomen omzagen met tweetakt-kettingzagen, vervoeren met bulldozers en vrachtwagens op diesel, en schepen op aardolie, zorgt dat biomassa in Nederland lang nog niet CO2-neutraal kan zijn. Maar het is zelfs dan nog altijd beter dan aardolie oppompen, met schepen en vrachtwagens vervoeren, en dan in individuele auto's verbranden om +80% van de energie om te zetten in hitte waar je nauwelijks iets mee doet, en minder dan 20% om te zetten in beweging om naar de Appie te rijden.
tl;dr mijn volgende ICE rijdt op lpg
 
Wat een geinig draadje is dit! Uit sommige bijdragen kun je wat minder snel de bedoelde humor ontdekken, maar overall: klasse!

2020-09-10 19.19.25.jpg
 
En terug On Topic:
De afgelopen kerstvakantie is de Model S ingeruild voor een Volvo XC90 T8 (MY2017). De Volvo moest komen omdat we meer hoogte op de achterbank wilde, een trekhaak, het superchargen te langzaam ging en na het rijden in een M3 de range begon tegen te vallen. Een MX heb ik niet overwogen wegens de hoge aanschafprijs (privé auto). Ik wilde nog wel kunnen stekkeren.

Enkele lange (snelweg)ritten en veel korte ritjes verder en mijn lijstje ziet er nu alsvolgt uit.

Wat ga ik missen:
- simpelweg het feit dat je volledig elektrisch rijdt. Los van het milieu bedoel ik daarmee de kwaliteit van de aandrijving van de Tesla. Man wat rijdt dat suprieur aan welke ICE/hybrid dan ook: de power, stilte, het soepele versnellen etc. De Volvo is prima, totdat de brandstofmotor mee moet doen om het gevraagde vermogen te leveren. De Volvo komt 30 km ver met deze temperaturen, vMax is 130 km/h.
- de looks, persoonlijk natuurlijk, maar ik vind de Model S een van de best geslaagde designs ooit. Mét en zonder nose-cone.
- de ruime frunk (RWD)
- het gemak van het grote display en de standaard connectiviteit (Spotify, TuneIn)
- nooit brandstof tanken, bij thuis opladen altijd een volle 'tank'.
- financiële voordelen: geen wegenbelasting, 1/3 aan 'brandstofkosten'
- "Yes, een update", "Yes, meer features", "*sugar*, waarom werkt dit niet meer!". 3 mnd later... "hé, weer een update", "Yes dat ene ding werkt weer!". "Wow, de hele GUI is omgegooid!". Alle gekheid op een stokje, al die updates van de afgelopen zijn echt ongekend. En er zitten soms nadelen, maar veelal voordelen aan.

Wat ga ik niet missen:
- het plotseling halveren van m'n supercharger snelheid!!! Ik ben uiteraard blij dat Tesla maatregelen neemt zodat m'n gezin niet in de fik vliegt, maar met deze snelheid is het in mijn beleving niet meer praktisch bruikbaar.
- de hoge premie en de jaarlijkse verzekeringscarrousel én uitleggen dat het af-fabriek alarm- en terugvindsysteem goed zijn etc.
- hoewel de Model S weinig onderhoud nodig had, waren er altijd wel de nodige reparaties: (deurgrepen, 12v accu, TPMS, HV-accu heater, loskomende deurpanelen, ruiten die niet meer omhoog wilde etc.). Zo ontliep de Tesla de vorige ICE aan jaarlijkse onderhoud/reparatie kosten eigenlijk niet. Daarnaast kwam de gemiddelde beurt altijd wel tussen de 700 en de 1000 euro uit.
- look en feel interieur. Hoewel het design goed is, zijn de gebruikte materialen in een 2013 S niet altijd optimaal.
- de onzekerheid of alles weer aangaat, de afgelopen 2 jaar ging er ieder halfjaar iets (cruciaals) stuk. (hv-accu heater, de hv-accu zelf, deurklinken waardoor ik de auto niet in kon).
- dat ik geen trekgewicht op kenteken kon krijgen

Let wel, bovenstaande geldt niet voor mijn Model 3P, dus dit gaat puur over hoe de MS85 (classic) zich verhoudt tot de Volvo. De Model 3 kent de minpunten van de S85 niet (je kunt hooguit wat vinden van het kale interieur) en laat de ongelofelijk knappe sprongen zien die Tesla heeft gemaakt sinds 2013!

Dus ja, ik ga de Model S missen, het was mijn eerst elektrische auto... Maar die Volvo is echt niet verkeerd, ook Volvo's autopilot (ProPilot) werkt uitstekend!
 
Last edited:
En terug On Topic:
De afgelopen kerstvakantie is de Model S ingeruild voor een Volvo XC90 T8 (MY2017). De Volvo moest komen omdat we meer hoogte op de achterbank wilde, een trekhaak, het superchargen te langzaam ging en na het rijden in een M3 de range begon tegen te vallen. Een MX heb ik niet overwogen wegens de hoge aanschafprijs (privé auto). Ik wilde nog wel kunnen stekkeren.

Enkele lange (snelweg)ritten en veel korte ritjes verder en mijn lijstje ziet er nu alsvolgt uit.

Wat ga ik missen:
- simpelweg het feit dat je volledig elektrisch rijdt. Los van het milieu bedoel ik daarmee de kwaliteit van de aandrijving van de Tesla. Man wat rijdt dat suprieur aan welke ICE/hybrid dan ook: de power, stilte, het soepele versnellen etc. De Volvo is prima, totdat de brandstofmotor mee moet doen om het gevraagde vermogen te leveren. De Volvo komt 30 km ver met deze temperaturen, vMax is 130 km/h.
- de looks, persoonlijk natuurlijk, maar ik vind de Model S een van de best geslaagde designs ooit. Mét en zonder nose-cone.
- de ruime frunk (RWD)
- het gemak van het grote display en de standaard connectiviteit (Spotify, TuneIn)
- nooit brandstof tanken, bij thuis opladen altijd een volle 'tank'.
- financiële voordelen: geen wegenbelasting, 1/3 aan 'brandstofkosten'
- "Yes, een update", "Yes, meer features", "*sugar*, waarom werkt dit niet meer!". 3 mnd later... "hé, weer een update", "Yes dat ene ding werkt weer!". "Wow, de hele GUI is omgegooid!". Alle gekheid op een stokje, al die updates van de afgelopen zijn echt ongekend. En er zitten soms nadelen, maar veelal voordelen aan.

Wat ga ik niet missen:
- het plotseling halveren van m'n supercharger snelheid!!! Ik ben uiteraard blij dat Tesla maatregelen neemt zodat m'n gezin niet in de fik vliegt, maar met deze snelheid is het in mijn beleving niet meer praktisch bruikbaar.
- de hoge premie en de jaarlijkse verzekeringscarrousel én uitleggen dat het af-fabriek alarm- en terugvindsysteem goed zijn etc.
- hoewel de Model S weinig onderhoud nodig had, waren er altijd wel de nodige reparaties: (deurgrepen, 12v accu, TPMS, HV-accu heater, loskomende deurpanelen, ruiten die niet meer omhoog wilde etc.). Zo ontliep de Tesla de vorige ICE aan jaarlijkse onderhoud/reparatie kosten eigenlijk niet. Daarnaast kwam de gemiddelde beurt altijd wel tussen de 700 en de 1000 euro uit.
- look en feel interieur. Hoewel het design goed is, zijn de gebruikte materialen in een 2013 S niet altijd optimaal.
- de onzekerheid of alles weer aangaat, de afgelopen 2 jaar ging er ieder halfjaar iets (cruciaals) stuk. (hv-accu heater, de hv-accu zelf, deurklinken waardoor ik de auto niet in kon).
- dat ik geen trekgewicht op kenteken kon krijgen

Let wel, bovenstaande geldt niet voor mijn Model 3P, dus dit gaat puur over hoe de MS85 (classic) zich verhoudt tot de Volvo. De Model 3 kent de minpunten van de S85 niet (je kunt hooguit wat vinden van het kale interieur) en laat de ongelofelijk knappe sprongen zien die Tesla heeft gemaakt sinds 2013!

Dus ja, ik ga de Model S missen, het was mijn eerst elektrische auto... Maar die Volvo is echt niet verkeerd, ook Volvo's autopilot (ProPilot) werkt uitstekend!
Opzich heb je een mooie combinatie zo voor de deur. Ik zou ook geen geld steken in de aanschaf van een MX (ivm met de door jou genoemde nadelen).
 
Opzich heb je een mooie combinatie zo voor de deur. Ik zou ook geen geld steken in de aanschaf van een MX (ivm met de door jou genoemde nadelen).

Dankje,

En eens, de MX die ik interessant vind is de LR variant die je sinds 2020 kunt kopen, qua range vergelijkbaar met mijn Model 3. Wat ik namelijk nog meer niet ga missen is die middelste van de 3 supercharger stops op de terugreis van vakantie (heen altijd hotel met Destination Charger, wat natuurlijk super is), terug doen we in 1 dag. De stop die ik bedoel komt, als je 's ochtends vertrekt, rond een uurtje of 15.00u en dat kun je niet combineren met een maaltijd. Dus zit je te wachten, eerst 30 minuten (dat ging nog wel), inmiddels een uur. De afstand is 930 km, dus dat zou je - vertrekkend met een volle accu - theoretisch met 2 lange laadstops af moeten kunnen. Maar dat red in praktijk uiteraard niet. Tijdens de wintersport komt dat door de lage temp en de wat hogere snelheden in Duitsland. En zomers is het beter te doen en hoewel de stops wat korter zijn, heb je er toch 3 nodig. Met de model 3 gaat dit alles veel beter, dus met die nieuwe X ook.

Het voordeel van die nadelige ICE in de Volvo is natuurlijk dat je op lange ritten gewoon 'ff' kunt tanken terwijl op korte ritten de ICE niet wordt gebruikt.
 
Last edited:
Het jammere aan zo'n PHEV is toch wel dat je een zware verbrandingsmotor hebt en een lichte electromotor. Een krachtige electromotor met een lichte range extender zou beter zijn. Want da's uiteindelijk het enige nut van die verbrandingsmotor, zorgen dat je verder geraakt op een batterijlading.
 
Dankje,

En eens, de MX die ik interessant vind is de LR variant die je sinds 2020 kunt kopen, qua range vergelijkbaar met mijn Model 3. Wat ik namelijk nog meer niet ga missen is die middelste van de 3 supercharger stops op de terugreis van vakantie (heen altijd hotel met Destination Charger, wat natuurlijk super is), terug doen we in 1 dag. De stop die ik bedoel komt, als je 's ochtends vertrekt, rond een uurtje of 15.00u en dat kun je niet combineren met een maaltijd. Dus zit je te wachten, eerst 30 minuten (dat ging nog wel), inmiddels een uur. De afstand is 930 km, dus dat zou je - vertrekkend met een volle accu - theoretisch met 2 lange laadstops af moeten kunnen. Maar dat red in praktijk uiteraard niet. Tijdens de wintersport komt dat door de lage temp en de wat hogere snelheden in Duitsland. En zomers is het beter te doen en hoewel de stops wat korter zijn, heb je er toch 3 nodig. Met de model 3 gaat dit alles veel beter, dus met die nieuwe X ook.

Het voordeel van die nadelige ICE in de Volvo is natuurlijk dat je op lange ritten gewoon 'ff' kunt tanken terwijl op korte ritten de ICE niet wordt gebruikt.
Voor de 1030km die ik vaak richting de Dordogne rij zijn er nu 6 of 7 stops nog. Bijna 5 uur laden in deze periode. Dit was eerder bijna 3 uur.

Dus ik herken wat je zegt of het combineren van de stops met een korte snack/koffie.

Ik gebruik de V60 PHEV ook weer meer voor dit soort ritten en de S70 blijft dan thuis...
 
Het jammere aan zo'n PHEV is toch wel dat je een zware verbrandingsmotor hebt en een lichte electromotor. Een krachtige electromotor met een lichte range extender zou beter zijn. Want da's uiteindelijk het enige nut van die verbrandingsmotor, zorgen dat je verder geraakt op een batterijlading.
Een Ampera of Foutlander hebben meer dat concept. Maar als trekauto heb ik liever een zwaardere verbrandingsmotor in combinatie met een elektromotor.
 
Voor de 1030km die ik vaak richting de Dordogne rij zijn er nu 6 of 7 stops nog. Bijna 5 uur laden in deze periode. Dit was eerder bijna 3 uur.

Dus ik herken wat je zegt of het combineren van de stops met een korte snack/koffie.

Ik gebruik de V60 PHEV ook weer meer voor dit soort ritten en de S70 blijft dan thuis...

Afgelopen zomer heb ik ca 1350 km enkele reis (Z-Frankrijk) gedaan mét n aanhanger met de brommert erop
Zowel heen als terug in 1 ruk gedaan. Heen 8 stops en terug 7. 18,5 uur om 17,5 uur
Tis idd wat veel, maar t ging wel.
Model 3 LR
 
@Ducarow, mag ik vragen wat de oorzaak was van het aantal stops, de laadsnelheid aan de SuC of gewoon hoog verbruik door aanhanger met inhoud?

ik rij met aanhanger wel vlot door in B en Fr.
Tis een vrij platte en lage aanhanger met daarop een motor, dus dat is dan wel n extra windvanger.
En t Ardennen gedeelte vraagt ook wel wat, denk ik
 

Attachments

  • 4745B0DA-2AD9-48F3-AE62-C30B02455127.jpeg
    4745B0DA-2AD9-48F3-AE62-C30B02455127.jpeg
    800.2 KB · Views: 33
  • Informative
Reactions: Exiteer