Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat ga ik missen en vooral ook wat niet als mijn volgende auto een ICE wordt?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren qua EV’s in Nederland. Zodra de bijtelling weer verder omhoog gaat zal Tesla weinig meer verkopen. En de andere merken beginnen nu toch wel aardige auto’s te leveren voor veel minder geld.

De enige auto die ik nog wel eens mis is de Toyota landcruiser voor de fun dingen zoals door modder ploegen.
Hoeveel MS'en worden er nu nog verkocht? En hoeveel van die lelijke Outlanders PHEV? Tendeert naar nul. Straks worden nauwelijks nog Tesla's verkocht in Nederland. Gegarandeerd.
 
Last edited:
RENAULT-Megane-Estate-5750_18.jpg


maxresdefault.jpg
 
  • Funny
Reactions: Exiteer
Gelukkig zijn er hier toch nog bezoekers die gewoon een eerlijke mening durven delen. Ik had het gevoel dat er hier wel heel positief over Tesla gesproken moest worden.

Opmerkelijke uitspraak. Ik heb namelijk al tijden het tegenovergestelde gevoel: dat behoorlijk veel mensen hier negatief over Tesla spreken. Sterker nog, er zijn nogal wat mensen die allang in een andere auto rijden, maar toch schijnbaar nog de behoefte hebben om hier langs te komen om af te geven op Tesla. Ieder zijn ding natuurlijk, maar wat hopen ze daarmee te bereiken? Is het om hun manier om de overstap voor zichzelf te verantwoorden? Voer voor psychologen.
 
  • Like
Reactions: Frankvr and CRTS
Straks worden nauwelijks nog Tesla's verkocht in Nederland. Gegarandeerd.

Ik denk dat het wel meevalt. Vraag een willekeurige persoon op straat naar EV merk — negen van de tien mensen uilen Tesla roepen. Tesla zal altijd op de shortlist staan als je in de markt bent voor een elektrische auto. Er orde in de pers breed uitgemeten over de kwaliteit van Tesla’s (Slecht, blijft Amerikaans). Nu beginnen langzaam de Chinese Tesla’s binnen te druppelen waarvan kwaliteit over het algemeen stukken beter is.

Volgend jaar komen de Duitse Tesla’s op de markt. Deze zullen ook naar alle waarschijnlijkheid een beter kwaliteit hebben. Daarnaast zal de prijs zakken omdat er geen importheffingen meer op zitten en omdat het fabricageproces gemoderniseerd is (gegoten/gespoten chassis)
Daarbij komt dat geen enkel andere fabrikant kan tippen aan supercharger netwerk

Ik hoor slechte ervaring wat betreft service in Nederland. Ik weet niet hoe het daar nu is maar er zal ongetwijfeld aan gewerkt worden en ook dat aspect zal verbeteren.
 
Ik denk dat het wel meevalt. Vraag een willekeurige persoon op straat naar EV merk — negen van de tien mensen uilen Tesla roepen. Tesla zal altijd op de shortlist staan als je in de markt bent voor een elektrische auto. Er orde in de pers breed uitgemeten over de kwaliteit van Tesla’s (Slecht, blijft Amerikaans). Nu beginnen langzaam de Chinese Tesla’s binnen te druppelen waarvan kwaliteit over het algemeen stukken beter is.

Volgend jaar komen de Duitse Tesla’s op de markt. Deze zullen ook naar alle waarschijnlijkheid een beter kwaliteit hebben. Daarnaast zal de prijs zakken omdat er geen importheffingen meer op zitten en omdat het fabricageproces gemoderniseerd is (gegoten/gespoten chassis)
Daarbij komt dat geen enkel andere fabrikant kan tippen aan supercharger netwerk

Ik hoor slechte ervaring wat betreft service in Nederland. Ik weet niet hoe het daar nu is maar er zal ongetwijfeld aan gewerkt worden en ook dat aspect zal verbeteren.
Niemand kan in de toekomst kijken maar Nederlanders kijken naar de beurs.
 
Hoeveel MS'en worden er nu nog verkocht? En hoeveel van die lelijke Outlanders PHEV? Tendeert naar nul. Straks worden nauwelijks nog Tesla's verkocht in Nederland. Gegarandeerd.

Dat er nauwelijks nog Outlanders worden verkocht (ik zou 1200 dit jaar overigens niet gelijk willen stellen aan nul) heeft vooral een fiscale achtergrond. Het is geen goede auto en voor veel mensen was de lage bijtelling de enige reden die auto te kopen. En voor opportunisten ook het feit dat opladen niet verplicht was. Op dit moment zijn de fiscale voordelen vrijwel verdwenen, er is alleen nog een lagere motorrijtuigenbelasting. En dan legt die auto het af tegen wat er aan gewone benzine/diesel SUV's te krijgen is.

Nu zul je zeggen dat ook voor Tesla's de fiscale voordelen teruglopen, met elk jaar een steeds hogere bijtelling voor nieuwe auto's. En toch gaat die vergelijking niet op. Vanaf 2030 moet 100% van de nieuwe auto's in Nederland een volledig elektrische (of waterstof) auto zijn. Als de Nederlanders in de tweede helft van dit decennium onvoldoende uit eigen initiatief voor een EV kiezen, dan zal de overheid hen gaan dwingen. Niet zozeer door EV's te subsidiëren, maar door ICE's extra te belasten. Naar Noors voorbeeld. ICE's zullen in de periode 2027-2030 volledig weg belast worden en daarna verboden worden. We gaan dus van een marktaandeel van zo'n 15% EV's nu naar 100% in 2030. Dat zijn 400.000 à 500.000 auto's per jaar. Reken er maar op dat ook Tesla daarvan een flink deel voor zijn rekening zal nemen. Ik verwacht zo'n 5 à 10%, zo'n 25.000 à 50.000 auto's per jaar.

Is het niet dankzij het merk Tesla, dat nog altijd hoog aangeschreven staat, dan is het wel door de technologische voorsprong en vooral ook door de prijs. Ik verwacht dat Tesla veel andere merken uit de markt kan prijzen door de vernieuwende wijze van auto's bouwen (single piece casting, extreem lage accukosten, hoge marge op software waardoor er een lage marge op de auto zelf kan worden gehanteerd). Ik weet dat je mijn redenering als fantasie zult bestempelen. In 2030 zullen we zien wie er gelijk heeft.
 
  • Like
Reactions: wooter
Mijn 2 cents zijn wel op die van Right_Said_Fred. Tuurlijk zal een groot deel weer gaan voor Volkswagengroep. De dieselgate zijn we allang voorbij. Niet vergeten maar is niet zo belangrijk meer. A.d.a.k. Zal een andere groep wel voor Tesla blijven gaan. Ook Tesla maakt nu groeistuipen door. De service is ook weer beter aan het worden. Zal mijn niets verbazen als Tesla ook onderdelen als batterijen gaat verkopen aan een VW.
 
Opmerkelijke uitspraak. Ik heb namelijk al tijden het tegenovergestelde gevoel: dat behoorlijk veel mensen hier negatief over Tesla spreken. Sterker nog, er zijn nogal wat mensen die allang in een andere auto rijden, maar toch schijnbaar nog de behoefte hebben om hier langs te komen om af te geven op Tesla. Ieder zijn ding natuurlijk, maar wat hopen ze daarmee te bereiken? Is het om hun manier om de overstap voor zichzelf te verantwoorden? Voer voor psychologen.

Ik lees nog steeds inderdaad maar heb ook gezegd dat het de beste auto is die ik gehad heb. Technisch gezien wil ik er nog wel over lezen want ik blijf geïnteresseerd in de techniek. En volgens Tesla en de app heb ik nog steeds een model S die in Zuid Frankrijk rijd.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: Lucas31 and ebullio
Ik lees nog steeds inderdaad maar heb ook gezegd dat het de beste auto is die ik gehad heb. Technisch gezien wil ik er nog wel over lezen want ik blijf geïnteresseerd in de techniek. En volgens Tesla en de app heb ik nog steeds een model S die in Zuid Frankrijk rijd.

Ik had jou niet in gedachten toen ik dat schreef, Constant. Al realiseer ik me dat het wel zo kan worden opgevat.

Heb je nieuwe eigenaar van je auto niet verwittigd dat hij Tesla kan vragen de auto over te zetten naar zijn app? Want Tesla weet vermoedelijk niet dat er een nieuwe eigenaar is.
 
Opmerkelijke uitspraak. Ik heb namelijk al tijden het tegenovergestelde gevoel: dat behoorlijk veel mensen hier negatief over Tesla spreken. Sterker nog, er zijn nogal wat mensen die allang in een andere auto rijden, maar toch schijnbaar nog de behoefte hebben om hier langs te komen om af te geven op Tesla. Ieder zijn ding natuurlijk, maar wat hopen ze daarmee te bereiken? Is het om hun manier om de overstap voor zichzelf te verantwoorden? Voer voor psychologen.

Tja, als gelukkige Tesla eigenaar heb ik deze zomer toch ook de ICE richting het zuiden genomen en dit zonder enig schuldgevoel. Beviel me prima en kon doorrijden/stoppen wanneer ik wou. Let wel, verder rijd ik nooit met die ICE.
Verder “leven en laten leven!”

Een ding weet ik wel zeker en dat is dat mijn volgende weer een BEV (hopelijk Tesla) zal zijn.
 
Tja, als gelukkige Tesla eigenaar heb ik deze zomer toch ook de ICE richting het zuiden genomen en dit zonder enig schuldgevoel. Beviel me prima en kon doorrijden/stoppen wanneer ik wou. Let wel, verder rijd ik nooit met die ICE.
Verder “leven en laten leven!”

Een ding weet ik wel zeker en dat is dat mijn volgende weer een BEV (hopelijk Tesla) zal zijn.
Zo zie je maar. Ieder zijn eigen afweging.
Indertijd was het verschil tussen een MS70 en een MS90 20000€. Als je vaak verre reizen maakt en de laadtijd als tijdverlies ziet, moest je voor de 90 gaan.
Anderzijds, door die 20000€ niet uit te geven, had je een ruim budget om die ‘verloren’ reistijd te compenseren. Extra overnachting, uitgebreid etentje onderweg, extra vakantie, niet meer zelf koken op vakantie, hotel ipv huisje huren... 20000€ voor 2 uur langer onderweg op 4 ritten per jaar is een goed verdienmodel.
Voor wat, hoort wat.
Als er dan ook nog een ICE op de oprit staat, kan je die extra reistijd sowieso vermijden.
De een neemt de extra reistijd voor lief, de andere de uitstoot. Als dit maar een paar ritten per jaar is, dan zijn we er beiden op vooruit gegaan. Laten we focussen op de vooruitgang die we wel maken en niet op die procenten die we laten liggen.
 
Tja, als gelukkige Tesla eigenaar heb ik deze zomer toch ook de ICE richting het zuiden genomen en dit zonder enig schuldgevoel. Beviel me prima en kon doorrijden/stoppen wanneer ik wou. Let wel, verder rijd ik nooit met die ICE.
Verder “leven en laten leven!”

Een ding weet ik wel zeker en dat is dat mijn volgende weer een BEV (hopelijk Tesla) zal zijn.

Ha, ik maak mij ook schuldig aan het rijden van lange afstanden in mijn ICE. In mijn geval komt dat vooral dat ik nog bevreesd ben over de laadmogelijkheden in het deel van Italie waar ik vaak ben. Dit en de combinatie van de haast off road achtige wegen, maakt dat ik dan de oldskool ICE pak. Ben alleen heel tevreden over electrisch rijden, zodanig dat ik een 2e electrische auto heb gekocht.(weliswaar een kleintje en niet van Tesla). Het rijdt gewoon te lekker..
 
Ha, ik maak mij ook schuldig aan het rijden van lange afstanden in mijn ICE. In mijn geval komt dat vooral dat ik nog bevreesd ben over de laadmogelijkheden in het deel van Italie waar ik vaak ben. Dit en de combinatie van de haast off road achtige wegen, maakt dat ik dan de oldskool ICE pak. Ben alleen heel tevreden over electrisch rijden, zodanig dat ik een 2e electrische auto heb gekocht.(weliswaar een kleintje en niet van Tesla). Het rijdt gewoon te lekker..
Ja maar eerlijk gezegd mijn ontzettend lelijke Toyota Auris Touring Sport reed ook lekker. Alleen nul acceleratie maar dan wel weer veiliger.
 
Ik had jou niet in gedachten toen ik dat schreef, Constant. Al realiseer ik me dat het wel zo kan worden opgevat.

Heb je nieuwe eigenaar van je auto niet verwittigd dat hij Tesla kan vragen de auto over te zetten naar zijn app? Want Tesla weet vermoedelijk niet dat er een nieuwe eigenaar is.

Ik heb hem zelf niet verkocht aan de huidige eigenaar en weet ook niet wie dat is. Ik zou ook niet weten hoe ik de eigenaar zou moeten bereiken. Zelfs de naam van de auto is nog hetzelfde en de huidige eigenaar gebruikt de app ook niet denk ik.

Overigens wel handig als ik in Zuid Frankrijk een keer een auto nodig heb.
 
Zo het draadje meelezend ga ik ook maar eens een duit in het zakje doen.....:D

Limbo's problemen zijn grotendeels opgelost met een M3/MY. Snelheid van laden (ik rijd weer weg als dezelfde S-en en X-en er nog staan) en de efficiency zorgen voor een wereld van verschil. In Bourg-en-Bresse was in al 2 uur sneller dan vrienden in een S (70), terwijl wij ook relaxed aandeden.

ICE op vakantie? Voor mij niet meer. Als ik een BEV voor de deur heb staan, kan ik het niet meer opbrengen (extra) vervuilend mijn pleziertje te vieren (let wel, zo zit ik in de wedstrijd, wat anderen doen laat ik aan anderen over). Maar ik zie het gewoonweg het voordeel van een ICE niet. Zoals eerder gezegd: Zuid Portugal met de Tesla was logisch. Met een ICE was ik er niet aan begonnen. Je doet er wat langer over, maar dat weet je vooraf. Maar de Tesla geeft mij direct een vakantiegevoel (heerlijk genoten van de Spaanse hoogtevlakte omdat ik alle gelegenheid had rond te kijken), en dat heb ik niet in een ICE.

Tesla en de toekomst? Ik weet het niet, maar heb dan ook geen glazen bol. Wat Tesla zeker gaat helpen, is dat het businessmodel van Tesla is gebaseerd op innovatie met de durf om te veranderen en anders te zijn. In een snel veranderende wereld is dat een hele dikke pre. Zelfs een VAG, wat toch echt vol lijkt in te zetten op EV, blijft vasthouden aan oude concepten en werkwijze. De Nokia's werden ook iedere keer mooier en iets beter, maar op een geven moment wilde niemand meer een Nokia.
 
  • Like
Reactions: horta
Ik vind het altijd wel mooi om te lezen hoe hevig de discussie wordt gevoerd als het gaat over de efficientie van de reis in relatie tot het electrisch rijden. De bespaarde tijd waarmee iemand 1x per jaar op zomervakantie en 1x per jaar op de wintersport gaat(Is dat een beetje gemiddeld toch?), krijgt mytische proporties als het om de keuze bij aanschaf gaat. 11 maanden per jaar heb je een auto voor het woonwerk verkeer en huis -tuin-en-keuken ritjes. 1 maand(gemiddeld) per jaar voor verre vakantie ritten.

Auto's worden volgeduwd met meuk en dakkoffers, rijdend in files naar het zuiden voor 3 weken en naar de wintersport voor 1 week.
Waar SuC's hier regelmatig worden afgebrand als troosteloze plekken waar je niet dood gevonden zou willen worden, hoor ik niets over de rampspoed bij evenzo troosteloze benzinestations onderweg, waar gedurende de vakantiepieken het vakantievolk over elkaar heen krioelt.
ICE-ritten worden hier aanbeden vanwege de vakantie efficientie en goede stoplocaties waar partners blijkbaar helemaal blij van kunnen worden(ik heb de mijne nooit op blijheid bij duits/frans/italiaans tankstation kunnen betrappen, maar dat terzijde).
Ook het aantal uren dat je in een ICE achter elkaar moet kunnen rijden zonder te hoeven stoppen, lijkt in mijn ogen volstrekt irrelevant als de meerderheid van deze in de zelfde weken vertrekkende gezinnen, de achterbank heeft volgepropt met kinderen. Als ze nog jong zijn moet je stoppen om ze te voeden en te verschonen. Er is hiervoor geen 'ABRP met jonge kids". Je moet het maar zelf uitvogelen wanneer je moet stoppen terwijl je rekening houdt met de drukte onderweg, de brandstofvoorraad, de blaas van je partner en wanneer je partner vindt dat er omwille van de kinderen gestopt of juist doorgereden moet worden.

De grootste sneuneuzen vind ik nog diegenen die nu gaan roepen dat ze daarom 's nachts gaan rijden. Ha, niet 20 minuten langer aan een lader willen staan, maar wel de hele nacht skippen om zodoende "lekker door te kunnen rijden". Tof man.
Als de kinderen ouder worden zit je nog aan de schoolvakanties vast en zitten ze klem tegen de voorstoelen en roepen ze ook te pas en te onpas wanneer er gestopt moet worden om te plassen, maar vooral om te eten. En dit is zelden goed gerelateerd aan de tankinhoud.
Helemaal mooi wordt het wanneer je je realiseert dat de meest hevig reagerende voorstander van het ICE-mobiel-op-vakantie-omdat-ie-zo-efficient-is, eenmaal aangekomen in zijn tirolerdorp voor een week, zijn vrije tijd volledig te grabbel gooit aan alle wachttijden aldaar. Immense rijen voor de skiverhuur, liften en restaurants. Om het over de schaarse parkeerplaatsen maar niet te hebben. De 1,5 uur extra tijd is van levens belang op de reis er naar toe, want dat kost al snel een hele middag. Terwijl er verder de hele week een veelvoud van die 1,5 uur verkwanseld wordt!
Ik heb veel gereisd naar het zuiden, cq de wintersport en heb de drukte in de vakantie altijd als het grootste probleem gezien.
Meestal rij ik de zondagen, achter de drukte aan. Kost soms wat extra(als het huis van za-za geboekt is, is dat zonde, zeker als je ook een hotel overnachting boekt; soit, comfort is mij wat waard.

Reizen in de schoolvakanties zijn opzichzelf een probleem, veel meer dan het verschil of je dat met een Tesla of een Ice doet.
Meestal verkies ik tot nu toe mijn ICE voor de ritten naar de Alpen en het zuiden. Dat houdt verband met de slechte laadinfrastructuur en de soms superslechte wegen aldaar. Ik heb een zoon die aan wedstrijd snowboarden doet en kom dus zeer frequent in de Alpen. Ik merk dat hij graag mede omwille vanwege de geringere uitstoot met de Tesla gaat. Ook het rijden met de Tesla vindt hij meer ontspannen.
We zullen aan de extra laadtijd moeten wennen denk ik.
Wat wij denken over electrisch rijden en de toekomst ervan is niet relevant.
De conversie is reeds ingezet..