TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Wat gaat er in het gat achterin de frunk komen?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by ebullio, May 14, 2013.

  1. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,877
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    2 opties lees ik op het forum:
    - Een metal air 'range extender' battery
    - een tweede elektromotor voor de vooras

    Elon zou deze week een 'right under your nose' announcement doen...
     
  2. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Een metal air battery geloof ik niet in, ik ga dan ook uit van de AWD als ik een gok moet doen.
     
  3. martinve

    martinve Active Member

    Joined:
    Mar 26, 2013
    Messages:
    1,048
    Location:
    Heerlen, NL
    De ruimte voor een metal air zou volgens mij toch wel te klein zijn ? Denk niet dat dit een optie is.
    AWD zou eerder mogelijk zijn, tis maar afwachten.

    PS widodh, welke keuze heb jij uiteindelijk gemaakt ? een P of geen P ?
     
  4. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,877
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
  5. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Het zou wel passen als ze de techniek helemaal onder controle hebben.


    Het lijkt mij toch echt zeer onlogisch, want bij Model X is dat gat er niet vanwege de voorste motor. Dat gat lijkt me er gewoon te zijn "omdat het kan".

    P85 met 21", alles er op en der aan.
     
  6. Rla

    Rla Member

    Joined:
    Mar 28, 2013
    Messages:
    263
    Location:
    Belgium, Waasland
    #7 Rla, May 14, 2013
    Last edited by a moderator: Mar 13, 2016
    Yeah Baby!

    Tussen Metal-Air en de battery-swap; ik zet in op Metal-Air. Lijkt me veel efficienter dan battery-swap. Doch in het Bloomberg interview zie Elon toch 'current Model S owners'...
    Leuk toch zo een CEO die het spannend kan houden.
     
  7. Jeroens

    Jeroens Member

    Joined:
    Feb 14, 2013
    Messages:
    450
    Location:
    Regio Utrecht
    Good for you! :biggrin:

    Dus P85+ ?!
     
  8. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
  9. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,877
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    14 mei schreef ik over de right under your nose announcement, donderdag is het eindelijk zo ver, misschien...
     
  10. tuvow

    tuvow Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    134
    Location:
    The Netherlands
    Elon Musk op Twitter:

    Live pack swap demo on Thurs night at 8pm California time at our design studio in Hawthorne. Seeing is believing.
     
  11. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,314
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    ik voel me niet echt gelukkig bij het batterij wissel systeem.
    ik kan best geloven dat je die binnen de 5 min. kan wisselen, maar hoe gaat het er in de praktijk aan toe?
    en wat gaat zo een wisselstation wel kosten?
    kan zo een station werken zonder personeel?
    hoeveel volle batterijen moeten ze in stock hebben van 60 en 85 kwh?
    (het moet allemaal in de prijs van de auto worden verrekend.)

    als er 5 ms-sen staan aan te schuiven ben je even goed 25 min kwijt. (en je kan ondertussen niet gaan eten, zoals tijdens het laden)
    het zal morgen een sterke demo moeten zijn met straffe argumenten om mij te overtuigen.
     
  12. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    Het kan best zijn dat we hier in Europa geen battery swap krijgen, en dat het alleen wordt geboden voor extra fiscaal voordeel in de US (en niet omdat het zo'n geweldig concept is).
     
  13. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Je gaat je 60 of 85 kWh batterijen niet kunnen inruilen. Volgens mij komt er gewoon een extra swappable batterij in de frunk. Maar vrijdag hebben we daar zekerheid over. Ik ben in elk geval positief over het idee.
     
  14. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,314
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    dit lijkt me een beter idee, dan de grote batterij te gaan wisselen
     
  15. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,877
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Aan de filmpjes uit het verleden te zien gaat toch het hele battery pack vervangen worden.
    In de frunk is ook geen plaats voor een battery met een redelijke range.
     
  16. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Het lijkt me toch heel onwaarschijnlijk dat men het batterypack gaat vervangen en wel om volgende redenen:
    - De Lithium Ion batterij leent zich uitstekend tot opladen
    - Die vervang je volgens mij niet zomaar in 5 minuten
    - Het ging oorspronkelijk over een Right under your nose Announcement

    Volgens mij komt er een mogelijkheid om een Metal Air batterij in de frunk te plaatsen. De energiedensiteit van zo'n batterij ligt hoger dan die van Lithium Ion. En aangezien je een volledige persoon kwijt kan in de frunk, moet dat voor een extra batterij ook wel lukken.

    Ik vrees wel dat de rijkwaliteiten wat gaan veranderen als je zo'n batterij in je frunk hebt liggen. Zoveel gewicht voor en op de vooras gaat wat onderstuur geven.
     
  17. kbekaert

    kbekaert EU P360 vin 17969

    Joined:
    Oct 16, 2011
    Messages:
    331
    Location:
    Brakel, Belgium
    Een batterij in de frunk zou pas een slecht idee zijn. Dat zou de gewichtsverdeling tussen voor en achteras volledig verstoren, het zwaartepunt hoger leggen. Allemaal dingen die het weg gedrag negatief beïnvloeden.
     
  18. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Voor een swappable lijkt me dat nog een handige plaats. Je legt ze erin als je ze nodig hebt. En voor de rest rij je gewoon op je batterypack.
     
  19. NoldenDraaier

    NoldenDraaier Senior Member

    Joined:
    Feb 11, 2013
    Messages:
    270
    Location:
    The Hague
    Ik moet heel eerlijk zeggen, en dat met mijn beperkte technische kennis, dat ik uitsluitend voordelen zie;
    1) het blijkt technisch al voorbereid te zijn in alle geleverde en toekomstige Model S-en, dat beloofd voor de nabije toekomst wellicht nog meer innovatieve verbeteringen;
    2) als het in de Frunk komt betekent het een uitbreiding van aantal Kwh (60 of 85) dus een langer range, voor sommige gebruikers en voor 'piekmomenten' een mooi alternatief verder op één lading te rijden;
    3) als het eenvoudig swappable is maak ik mij geen zorgen meer - deed ik al niet ernstig - over eventueel capaciteitsverlies van de batterij onder de auto. Je gaat naar een swap station en krijgt er een 'nieuwe' batterij onder, neem daarbij aan in de premium service die Tesla biedt o.a. met loaners dat het geen oude batterij zal zijn maar een nieuwe of nagenoeg nieuwe.
    Kortom ik ben ontzettend positief over dit nieuws, dat nog wel officieel bevestigd moet worden, en naar de details.
     

Share This Page