Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat kost mijn Tesla tot nu toe per kilometer?

This site may earn commission on affiliate links.

Keezje

Active Member
Dec 17, 2013
2,468
1,530
Netherlands
Dit topic verdient een eigen draadje, n.a.v. wat er in de afgelopen dagen in het 'Tesla in de pers' draadje is geschreven (en in vele andere draadjes).

Mijn voorzet, hoewel niet al te nauwkeurig (banden en energie hoog gerekend):

Mijn P85 van 12/2013 dus 37 maanden jong met 98.000 km's kan denk ik nog zo'n 55k euro's ex BTW opbrengen, aanschaf was 93.000 ex BTW.

Afschrijving 38.000
Verzekering 3.000
Onderhoudscontract (zucht) 2.400
Banden 3.000
Energie 4500 (zonnepanelen komen eraan)

Kom ik op 50.900 ergo 52 centjes per kilometer. De zuurpruim kan nog vragen naar de extra Burgers en Happy Meals. Vanwege de nog zuurdere pruimen geen rekening gehouden met fiscale voordelen. BTW daarentegen niet als kosten genomen vanwege zakelijke aanschaf.
 
  • Like
Reactions: FrankNL and HWS
Hmm ik vind het moeilijk om te vergelijken met genoemde getallen hier, de kosten per kilometer hangen volledig af van km/jaar en afschrijving/jaar, en die zijn erg persoonlijk.

Diegene die 10.000km per jaar rijdt heeft dan een 10x hoger aandeel afschrijving in zijn km-prijs dan degene die 100.000km per jaar rijdt... De afschrijving neemt ook nog eens per jaar af (de restwaarde daalt minder snel naarmate de auto ouder wordt), dus een oudere model S heeft dan een lagere km-prijs in hetzelfde jaar dan een nieuwe model S.

Beter zou zijn de afschrijving niet in de km-prijs berekening mee te nemen en los te vermelden. De restwaarde van de auto wordt meer beïnvloed door de leeftijd (modeljaar) van de auto dan door het kilometrage.
 
Als er genoeg data komen wordt het juist wel interessant om te zien wat de verschillen in gebruik doen met de kosten, daar was het me mede om te doen (mede n.a.v. nepnieuws in een Belgisch nepblaadje, zie Tesla in de pers draadje).

Als iemand een aanschaf overweegt, zal die de vaste kosten en de variabele kosten willen kunnen inschatten.
 
Mijn gegevens ingevuld in de tekst van Keezje

Mijn S85 van 09/2013 dus 41 maanden jong met 138.000 km's kan denk ik nog zo'n 42k euro's ex BTW opbrengen, aanschaf was 80.000 ex BTW.

Afschrijving 38.000
Verzekering 3.500
Onderhoudscontract 2.400
Onderhoudsbeurt (120k) 1.000
Banden 2.000
Energie 4.740 (Verbruik 202 Wh/km bij 17 ct/Kwh, SuC "gratis" niet voor gecorrigeerd)

Kom ik op 51.640 ergo 37 centjes per kilometer.
 
  • Helpful
Reactions: Keezje
Juist ook daarom levert de fiscaliteit een slechte vergelijkbaarheid op, en geen nuttige info voor bijvoorbeeld kopers anno nu. (VAMIL had overigens ook netto maar een minieme invloed op de kosten, met de bekende lage rentestanden).
Akkoord, maar wie, ook anno nu, voor zichzelf wil uitrekenen hoe de TCO van een MS zich verhoudt tot pakweg die van een E-klasse of 5-reeks kan niet om de fiscaliteit heen, want die maakt (in België/Vlaanderen althans) hét grote verschil.
 
Akkoord, maar wie, ook anno nu, voor zichzelf wil uitrekenen hoe de TCO van een MS zich verhoudt tot pakweg die van een E-klasse of 5-reeks kan niet om de fiscaliteit heen, want die maakt (in België/Vlaanderen althans) hét grote verschil.
Akkoord, maar de rekensom van bruto naar netto vereist (a) een goed inzicht in de echte bruto, en daarvoor is het handig om data te vinden die bij jouw/uw geplande gebruik passen, dat kunnen we samen mooi verzamelen; en (b) een goed inzicht in de eigen fiscaliteit (welke regeling, welke faciliteiten, belastbaar resultaat met invloed van progressie en/of drempels) en dat wou ik maar ff niet op me nemen :rolleyes:

En nog een maar: het zal toch binnen afzienbare tijd anders moeten, met die fiscale factor. Bij de Model 3 toch al snel, hopelijk, en ook de S en X zullen op zeker moment op eigen kracht moeten kunnen concurreren.
 
Last edited:
Hoe je het ook draait of keert een Tesla blijft nog steeds duurder in vergelijking met verbruik en kostprijs.
Voor dat je mij afschiet een beetje uitleg, een oplaadbeurt thuis van leeg naar vol kost 28 euro, dat is zogezegd voor 350 km maar in de winter haal je daar maar 200 km uit.
Als je nu in vergelijk (niet dat ik het wil) een plug-in hybride koopt zijn de fiscale voordelen dezelfde alleen de prijs is een stuk lager en de kostprijs per km ook. Zolang ze de stroom nu weer als melkkoe blijven gebruiken in Belgie gaat men moeilijker de overstap maken.
 
Ik zou willen vragen om in dit draadje vooral data te verzamelen, excl BTW en bruto.

Land
Aanschafdatum
Aanschafprijs
Kilometerstand
Aanname huidige restwaarde
Totalen van energiekosten, onderhoudskosten,banden apart, verzekering,aanpassen, eventuele andere normaal terugkerende kosten
Vermelding of stroom zelf wordt opgewekt
Totalen van buiten normaal onderhoud vallende reparatiekosten
Overige aan de Tesla toe te rekenen kosten

Liever geen discussie over fiscaliteit.
 
Last edited:
Uiteindelijk is het natuurlijk afhankelijk van het type, S60, S60D, S75, S75D etc. en de aangevinkte opties, dus per auto is het volgens mij verschillend. Maar als we het even objectief bekijken, en een ritje zou € 1 per km kosten....als we nu uitgaan van 30.000km op jaarbasis (wat volgens mij wellicht nog aan de lage kant is voor de gemiddelde Tesla rijder), dan hebben we het dus over een leaseprijs van € 2.500 per maand.

Ik denk dat de leasemaatschappij die een gemiddelde model s voor 4 jaar met 30.000km op jaarbasis voor € 2.500 per maand wegzet erg weinig tesla's zal hebben rondrijden. En als een leasemaatschappij een auto wegzet, moeten ze er ook nog wat aan overhouden.....in ieder geval klopt de kilometerkostrpijs van € 1 voor geen (kilo)meter.

Voor een analyse van de werkelijke kosten per kilometer zal de maandelijkse leaseprijs best een aardige indicatie geven, naarmate je per jaar meer kilometers gaat rijden, zal dat beperkt invloed hebben op de prijs per kilometer, omdat de beperktere additionele afschrijving ten opzichte van de afschijving die je ook hebt als je geen enkele kilometer rijdt, weer wordt verhoogd door de variabele kosten (banden, onderhoud etc).
 
Aangezien ik het zaakje aan het rollen bracht met mijn overdrijving van 1 euro per km, zal ik ook mijn gegevens noteren over 2016.

Model 90D
Aanschaf 23-12-2015
Kilometers 25.000 km
Aanschaf 92.000 €
Restwaarde 72.000 €

Afschrijving 20.000
Verzekering 1.400
Onderhoud 0
Banden 0 (die twee komen dit jaar nog)
Stroom 450

Totale kosten 21.850 €
Prijs per kilometer 0,874 €


Zat ik er toch niet echt ver vandaan. Maar het is wel duidelijk dat het vooral de afschrijving in het eerste jaar die drukt op je kilometerprijs.
 
  • Helpful
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN and Keezje
Ik denk inderdaad dat een leasetarief een goede indicator is.....
Ik lease de Tesla op basis van full operationeel lease (via mijn eigen bedrijf). Wanneer ik de BTW buiten beschouwing laat, dan kost de Tesla 30 cent/kilometer. Dit is bruto (dus geen rekening houdend met de bijtelling of het feit dat deze kosten aftrekbaar zijn)
Komt bij de stroom. ik rij 60K per jaar. Ik reken erg conservatief gemiddeld 275 Km met een volle accu. Dat zijn 218 laadbeurten a 70KW.
KW prijs is 21 cent. Dus totaal 3.200 euro voor de stroom. Per kilometer is dan 3.200 / 60.000 = ruim 5 cent.
Dus totaal is de Km prijs 35-36 cent.

Ik hoor graag als ik een rekenfout maak (en excuses als de eenheden KW, KWh niet helemaal correct zijn gebruikt :D)
 
  • Informative
Reactions: Keezje
Inderdaad is het belangrijk te weten over welk type S of X het gaat, en tzt de M3. Mocht dit draadje gaan leven, dan zal ik de Google doc sheet daar zeker op inrichten.

Leasetarieven zijn interessante indicatoren. Ik zou de sheet primair willen inrichten op zelf gemeten werkelijke kosten, maar misschien kan leaseinfo er ook op een slimme manier tussengefietst worden.

Ik ga er echter pas aan beginnen als er een stuk of twintig reacties met data zijn. Nogmaals, ik denk dat de kale feiten nuttige info leveren voor geïnteresseerden. Die interesse zal er eens te meer zijn als er Model 3 data bij komen, maar het lijkt me mooi nu al te starten.

Behalve als informatiebron voor aspirant-kopers lijkt me deze info ook mogelijk interessant voor de rijders van nu ("waar ben jij zo voordelig verzekerd?" en "hoe kun je 20.000 km rijden voor 450 euro aan stroomkosten?" en "zit je nog niet bij Qurrent of Chreenchoice met 21 cent ipv 18 cent voor een kWh?".
 
Ik neem aan dat je thuis laadt (gezien de 21 cent). Dan kom je voor pakweg een derde boven de 10.000kWh grens en betaal je minder energiebelasting - zo'n 6,2 cent per kW als ik het goed heb,,, daarmee kom je op een lager bedrag aan stroomkomsten uit.

ik laad inderdaad thuis en hou geen rekening met laden onderweg (duurder) en de SUC (gratis) tijdens vakantietrips (laten we zeggen dat dit elkaar opheft).

Toevallig heb ik me vandaag opnieuw ingeschreven voor een energie collectief. Ik stap ieder jaar over.... ben benieuwd wat de prijzen worden nu ik een tesla heb. De kans is groot dat je 1-2 cent per km lager uitkomt