Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat moet er aan wegennet / verkeersregels veranderen?

This site may earn commission on affiliate links.

Hbrink

Lazy, but dangerous when active :)
Supporting Member
Nov 8, 2017
3,247
2,272
Naarden, NL
De toekomst is duidelijk: het wordt FSD. Maar hoe gaan we de tussenliggende periode overleven waar FSD auto's, nette chauffeurs en minder nette chauffeurs met elkaar het wegdek delen? En wat moet er worden aangepast aan onze wegen en wellicht zelfs onze regels.

Wat gedachten:
- voor een consistenter rijbeeld zou ik graag het keeping-your-lane zien. Dus rechts inhalen mag;
- aandacht vragen bij wegbeheerders voor duidelijke strepen, ook op punten waar dat nu (vaak rechts) niet het geval is;
- bij wegwerkzaamheden zorgen voor goede markering in strepen: dus niet geel en wit dwars door elkaar;
- gelukkig negeren mensen snelheidsaanduidingen van 130 naar 80 naar 100 op minder 500 meter in totaal. FSD is gehoorzaam en doet dat niet. Ik zou graag een sanering van de snelheidswisselingen zien: beter continue 100 dan wisselend 130 en 80;

En dan: hoe gaan we om met spitsstroken? Dat is een raar fenomeen, waarbij wij de doorgetrokkenlijn passeren. Ik zou dan pleiten voor een aparte markering, al is het met driehoekjes :)
 
....
En dan: hoe gaan we om met spitsstroken? Dat is een raar fenomeen, waarbij wij de doorgetrokkenlijn passeren. Ik zou dan pleiten voor een aparte markering, al is het met driehoekjes :)

Dit is inderdaad killing voor de autopilot. Laatst met een kennis een test rondje gedaan en nietsvermoedend nam de autopilot de afslag. Vanuit het systeem is dit uiteraard helemaal verklaarbaar, maar de kennis (en ik) schrokken toch wel even!
 
@RobsEV dit gaat toch stukken beter de laatste tijd.. zolang je maar op tijd anticipeert ;)

Zie hier hoe de Nederlandse overheid zorgt voor een "automatisch afslag feature" bij de autopilot

upload_2018-7-3_17-31-41.png
 
Ik stel me voor dat FSD aparte snelweg infrastructuur (rijbanen/stroken) vereist zodat er geen interactie is met overig verkeer. De mogelijkheid tot platooning met hoge snelheid maakt dit zeer aantrekkelijk zowel qua kosten (je rijdt in elkaars kielzog) als tijd (je kunt veel sneller rijden wanneer auto's met elkaar communiceren).
Alleen wagens die aan technische eisen voldoen, mogen van deze infrastructuur gebruik maken en dat levert dus een flinke tijds- en kostenwinst op, wat maakt dat het loont om te investeren in de nieuwe FSD-technologie.

De FSD infrastructuur wordt overzien door een controller (vergelijkbaar met de luchtvaart, maar dan vermoedelijk een computer) die bij problemen moet kunnen ingrijpen. Wagens moeten ook met die centrale kunnen communiceren.
Op het moment dat je de snelweg wilt verlaten wordt je de FSD-infrastructuur uitgeleid waarna je zelf de verantwoordelijkheid overneemt (kan je nog wel FSD rijden, maar moet je zelf zorgen dat er niets misgaat).

Ik stel me zo voor dat naarmate meer mensen overgaan op FSD de FSD infrastructuur meer en meer de 'normale' infrastructuur vervangt. Daar gaan heel wat jaren overheen, vermoed ik. Of het ooit buiten de snelweg wordt toegepast betwijfel ik. Mogelijk word je via tunnels de steden in- en uitgeleid (zoals Elon het zich voorstelt), maar buiten de steden zal, naar ik vermoed, het automatisch rijden beperkt worden tot level 4 en lijkt het verkeerspatroon op dat van nu.
 
Diesel verbieden en alle ambtenaren in de trein.

(looking for shelter)

Nah, liever de trein infrastructuur als toevoeging dan. Immers hoogspanning is aanwezig. Mischien wat optimistisch maar niet ondenkbaar.

De rails infra match niet echt de huidige auto's, maar ik wil niet in problemen denken. De trein infra brengt je momenteel wel het snelste naar centraal punt in de stad.