Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vendor Wat zijn nu eigenlijk de verschillen in lakbescherming?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik krijg veel de vraag wat PPF nu betekend of een Ceramische (glass) Coating wat heb ik daar nu aan en wat is het verschil?
En welk merk moet ik nou eigenlijk kiezen, want er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer ziet.
Hopelijk kan ik daar wat duidelijkheid in brengen via deze thread in normale "Jip en Janneke" taal.

Waarom een lakbescherming?

Ik ga in deze uitleg even voor het gemak uit van een autolak als algemene term, hiermee bedoel ik in feite de blanke laklaag welke op de kleurlaag is aangebracht.
Autolakken worden bij de "daily Drivers" voortdurend blootgesteld aan de elementen, klimaat en verschillende vormen van verontreiniging
Deze factoren beïnvloeden de lak op lange termijn door deze te vervuilen tot in de poriën.

Het klimaat waar we de auto rijden heeft grote invloed op de autolak.
Iemand die zijn auto in b.v. Spanje rijd heeft veel meer te maken met extreme hitte en veel meer UV straling welke de autolak kan aantasten.
Wij hebben hier in Nederland ook steeds meer mee te maken.
Het aantal zonuren en de temperatuur is de laatste jaren behoorlijk toegenomen.
Hoge of lage luchtvochtigheid is ook een factor en landen waar het veel sneeuwt is ook weer een invloed op de autolak.

Verontreiniging is naast het klimaat ook een grote invloed op de autolak.
Teer, boomsappen, vogelpoep, strooizout, vliegroest, vliegend ongedierte, chemicaliën het zijn allemaal negatieve factoren.

Als u de auto niet regelmatig wast en schoonhoud dan zal het zeker van invloed zijn op de uitstraling van uw auto.
De lak kan zelfs onherstelbaar beschadigen door vervuiling zoals vogelpoep en vliegroest.
Hiermee bedoel ik dat het niet meer weg te wassen is en soms zelfs niet meer te polijsten.
Deze vormen van negatieve invloed op de lak is voor een groot gedeelte te ondervangen door het aanbrengen van een lakbescherming.
Deze houd uw lak langer schoon, glanzender, meer krasbestendig en de kleur blijft vol en mooi.

Wat is een ceramische (glass) Coating?

We brengen al jaren met zijn allen wax aan op de autolak.
Dit doen we om de auto langer schoon te houden en meer glans te geven.
Hier is helemaal niets mis mee, en het is al een stap in de goede richting om aandacht te geven aan bescherming.
Een wax is een organische bescherming welke onderhevig is aan oxidatie en hierdoor dus heel snel weer verdwenen is van de lak in vergelijk met een coating.
Vaak is de gemiddelde levensduur van 4 maanden iets wat doorgaans is.
Als je de auto wast met shampoo welke voorzien is van wax dan kan je de levensduur verlengen.
Er zijn nog meerdere beschermingen zoals sealant maar daar ga ik nu verder niet op in het zijn allemaal tijdelijke beschermingen.

Een ceramische of glass coating wordt vaak een "permanente" lakbescherming genoemd omdat het echt enkele jaren aanwezig blijft op de autolak.
Hier zit per merk verschil in maar gemiddeld is 2 tot 5 jaar wel te noemen afhankelijk van onderhoud van de coating.

Een Glass Coating is eigenlijk vloeibaar glas gemaakt uit Silica and Siloxane.
Als het in contact komt met lucht en vocht dan ondergaat het een uitharding proces waarna het een harde bescherming laag vormt op de lak.

Als we uitgaan dat we spreken van een daadwerkelijke laag van glas op de auto dan moeten we er ook van uitgaan dat de ondergrond dus niet meer kan uitzetten door warmte en kan krimpen want dat zou betekenen dat de glas laag dus zou moeten breken en gaan scheuren.
Ceramisch of Glass of zelfs termen zoals carbon en Platinum klinken gewoon erg goed als marketing, zo simpel is het.
Het is ook zo dat veel coatings welke hoogwaardig zijn en pure bestanddelen bevatten helder opdrogen als je ze in een ruimere hoeveelheid laat indrogen in b.v. een ijsklontjes bakje dan ziet en voelt het echt als glas dus het is niet allemaal marketing.

10635777_780191882020216_3838556297765038106_n%255B1%255D.jpg


Door het aanbrengen van een coating verander je het spanningsoppervlakte op de lak ook wel de contact angle genoemd.
Hierdoor zal water sneller van de lak aflopen en het voertuig dus droger houden.
Veel mensen willen graag veel druppeltjes zien op de lak maar uiteindelijk willen we dat deze snel weer van de auto afglijden omdat deze allemaal kleine vergrootglaasjes zijn van de zon welke schijnt.
en dan kan de verontreiniging welke misschien in de druppels zit of op de lak alleen maar inbranden.
Eigenlijk willen we dat water snel en makkelijk van de auto afloopt.

Het is van zeer groot belang dat de auto heel goed voorbereid wordt op de coating.
Dit vergt veel aandacht en nauwkeurigheid en is aan te bevelen om te laten doen door een professional.
De gehele voorbereiding is voor 80% wat het eindresultaat bepaald.

Voordelen van een coating:

-De originele blanke laklaag is beschermd.
-De lak blijft langer schoon waardoor de was frequentie naar beneden kan.
-Glans blijft langer aanwezig
-Lak is iets krasbestendiger
-Lak is langdurig beschermd u hoeft geen wax meer te gebruiken (mag wel)
-Lak is beschermd tegen contaminatie zoals teervlekjes en vliegroest
-Iets meer tijd om vogelpoep te verwijderen voordat het de lak schade toebrengt.

Nadelen van een coating:

-Gevoelig voor water (kalk) vlekjes

Waar op te letten bij keuze van een coating:

Ga altijd voor een A merk waarover u veel kunt terugvinden op het internet.
Bijna dagelijks ontvang ik mails uit China met allerlei schitterende namen van coatings en ze zijn allemaal market leader.
De A merken coatings bestaan uit ongeveer dezelfde bestanddelen maar deze zijn dan wel puur en van hoge kwaliteit.
Veel van deze basis bestanddelen komen uit Korea en Japan van dezelfde fabrieken.
De coating fabrikant maakt hun coating dan af met de specifieke eigenschappen welke ze willen meegeven zoals veel glans of veel waterafstotendheid of makkelijker in de applicatie of juist weer moeilijker.
Ik kan alleen advies geven over Modesta hier werk ik al jaren mee en is bewezen een absoluut A merk op de markt.

Heeft u een bedrijf gevonden op internet check deze dan even grondig.
Ga altijd langs bij het bedrijf en kijk waar uw auto naartoe gaat, dit is belangrijk.
De omgeving waar de auto gecoat wordt weegt gewoon mee in het eindresultaat en de levensduur van de coating.
Een auto welke goed behandeld en beschermd wordt bent u altijd 3 dagen kwijt.
Een coating binnen 1 of 2 dagen is gewoonweg niet te doen als de kwaliteit goed moet zijn.


Wat is PPF?

PPF is Paint Protection Film (lakbeschermings, anti steenslag folie)

In de Verenigde Staten kennen we deze vorm van lakbescherming al heel lang.
Mensen rijden daar lange afstanden over wegen welke de lak flink kan beschadigen door steenslag.
Vroeger waren deze folies erg dik en vergeelde binnen een veel te korte tijd.
tegenwoordig is de techniek zo dat het vergelen niet meer gebeurd in een korte tijd en de PPF heeft een hoge glans en bescherming factor.

PPF is eigenlijk een plastic laag welke geplakt word over de lak heen.
Dit gebeurd met water en zeep en alcohol en gel.
Het materiaal is te vormen om de auto en is zelfhelend door warmte waardoor swirls en krasje verdwijnen.
Deze zelfhelendheid is een groot voordeel voor auto's welke makkelijk krassen door zachte lak.
In de basis is PPF gemaakt om uw auto te beschermen tegen steenslag.

Er zijn twee vormen van steenslag:

-Macro steenslag, dit is wanneer de lak echt is weggeslagen door het steentje en een kratertje achterlaat.
-Micro steenslag, dit zijn kleine afdrukjes van takjes, kleine steentjes enz. welke niet de lak wegslaan maar wel op ten duur goed te zien zijn in de lak en deze lelijk maken.

We kopen bijna allemaal een auto omdat we deze vaak mooi vinden en hoe deze eruit ziet, en als we deze mooi kunnen houden dan beleven we hier veel meer voldoening uit dan als dat deze lelijk wordt door steenslag en beschadigingen.
Als we de auto als nieuw kunnen houden dan blijven we er ook trots op.

PPF wordt vaak aangebracht op de inslagzones van de auto zoals de voorbumper, zijschermen, verlichting units, motor of voorkap, A stijlen, sideskirts en achterbumper.
Puur tegen bescherming van steenslag.

We installeren steeds vaker ook op complete auto's omdat deze b.v. solid black zijn en zeer, zeer, zeer krasgevoelig zijn.
Omdat PPF zelfhelend is zal de auto een stuk krasvrijer rondrijden.

PPF kan bijna onzichtbaar op de lak aangebracht worden.
Er is altijd een kans op een stofje en als er al stof in het originele lakwerk zit dan zal deze ook gewoon zichtbaar blijven.
In de folie kan altijd een structuur zitten maar deze valt nagenoeg niet op.
Op veel delen kan de folie "on edge" geplakt worden dit betekend om de rand heen geplakt.
Maar dan moet er wel lak aan de andere kant van de rand zitten of een basis waar je de folie op kan plakken.
Anders houd het niet en kan je niet om de rand heen plakken.
Dan kan er alleen tot vlak aan de rand geplakt worden.

Kan PPF dan niet beschadigen?
Ja zeker wel want stel u rijd 160 km/u en er komt een flink steentje aanvliegen vanaf de andere kant dan kan het zijn dat deze de folie beschadigd.
Alleen is dan wel de folie beschadigd maar niet de originele lak.
Microsteenslag is verleden tijd.


Voordelen PPF:

-Steenslag werend
-Zelfhelend
-Beschermd de originele lak
-Makkelijker schoon te houden
-Beschermd tegen deur beschadigingen bij parkeren
-Vogelpoep is ook na lange tijd redelijk goed te verwijderen door deze te föhnen.

Nadelen PPF:

-Prijs

Veel mensen kiezen ervoor om de inslagzones van de auto te beschermen met PPF en dan de rest van de auto incl. de PPF met een coating.
Een PPF met een coating beschermen houd de folie in een betere staat en de eigenschappen van de coating blijven ook behouden op de PPF waardoor deze langer schoon blijft.
De combinatie is een ijzersterk recept voor een langdurig mooie auto.

En wat moet ik dan doen als mijn auto beschermd is?

Uw auto staat er perfect gepolijst en beschermd bij nu is het aan u om deze regelmatig te wassen.
Minimaal 1 keer per maand handwassen en voorzien van de daarvoor bestemde onderhoudsproducten.
Hiervoor zal ik binnenkort een was instructie op het forum zetten.

Met goed onderhoud heeft u echt jaren plezier van uw bescherming.

Tot slot nog een video van 3 verschillende Tesla Model 3 welke we voorzien hebben van PPF en een Modesta coating.
De eerste blauwe Model 3 is volledig voorzien van PPF en een coating.
De tweede rode Model 3 is voorzien van een full front PPF en 2 lagen Modesta Coating.
De derde blauwe Model 3 is voorzien van een full front PPF en 2 lagen Modesta Coating.
Alle drie de auto's hebben ook een center console PPF bescherming.















 
Nu begrijp dat er verschillende coatings zijn. Bijvoorbeeld van Modesta verschillende glascoatings en ook een coating met titanium. Wat zijn de verschillen daartussen. Ik heb vorige week mijn Model 3 laten coaten bij Cura di Carozza te Lochem. Ik ben heel erg tevreden over het resultaat. De auto heeft een titanium coating gekregen en ziet er veel beter uit dan bij aflevering.
 
Nu begrijp dat er verschillende coatings zijn. Bijvoorbeeld van Modesta verschillende glascoatings en ook een coating met titanium. Wat zijn de verschillen daartussen. Ik heb vorige week mijn Model 3 laten coaten bij Cura di Carozza te Lochem. Ik ben heel erg tevreden over het resultaat. De auto heeft een titanium coating gekregen en ziet er veel beter uit dan bij aflevering.

Modesta heeft inderdaad verschillende coatings.
Ik zal proberen dit uit te leggen maar alleen voor de coatings welke wij in NL veel gebruiken.

Modesta P-01A:

Dit is een primer welke aangebracht wordt na het polijsten en ontvetten van de lak.
Deze primer geeft de auto een enorme glans boost en is bedoeld om de "hechting" tussen de lak en de uiteindelijke coating welke gekozen wordt te optimaliseren.
Ook is het bij sommige versies van de Modesta coating dan makkelijker voor de persoon welke de coating aanbrengt om deze af te nemen na applicatie maar dit is voor u als klant minder interessant.

Modesta BC-03:

Deze pure vorm van glasscoating is een van de hardste varianten van de verschillende Modesta coatings en zal bijna 10 keer zo hard zijn als de blanke lak laag van de auto.
Dit betekend niet dat er geen krassen meer kunnen ontstaan door de hardheid maar het geeft wel beduidend meer bescherming tegen lichte krasjes (swirls)
In de coating zitten verder geen toevoegingen om glans nog eens extra te verhogen maar het product geeft van zich zelf in combinatie met de primer een flinke glans.
Deze coating is zeer geschikt als eerste laag om aan te brengen als er meerdere lagen coating gelayerd gaan worden.
perfect voor zachtere lakken.

Modesta BC-04 Nano Titanium Glass Coating:

In de basis is deze exact hetzelfde als de Modesta BC-03 Glass Coating.
Het verschil zit hem in de toevoeging van Titanium.
Titanium klinkt alsof het kneiterhard is en duurzaam maar dat is nu juist niet wat het betekend en doet bij deze coating.
De Titanium deeltjes in de coating geven een andere invalshoek van glans en reflectie.
Dit betekend simpelweg dus meer glans.
Qua hardheid maakt het geen verschil met de Modesta BC-03.
Perfect op donkere lakken en zachte lakken.

Modesta BC-05 Advanced Water-repellent Glass Coating:

Dit is een coating welke een enorme candy gloss geeft aan de lak.
Ook is de zelf reinigende werking van de coating hoger dan de 2 voorgaande coatings welke ik heb uitgelegd.
De krasbestendige werking is daarin tegen weer wat lager omdat de coating een zachtere eindlaag heeft op de lak.
Het is een wat moeilijkere coating om aan te brengen voor de installateur omdat het uitwrijven van de coating meer werk behoeft.
Voor de zachtere lakken is dat iets wat je als Detailer zijnde niet wenst vanwege de kans op lichte swirls door de doek.
Het is wel weer prima als tweede laag aan te brengen nadat je b.v Modesta BC-03 hebt aangebracht en deze is uitgehard.
De waterafstotende werking is heel hoog.
Perfect op hardere lakken en lichte kleuren.
Ook zeer geschikt om aan te brengen op PPF en wraps.

Modesta BC-06 Heat Resistant Hard Glass Coating for Wheels & Body

Deze coating brengen wij voornamelijk aan op velgen.
Het is een spraycoating welke een zeer hoge temperatuur aan kan.
Dit is uitermate geschikt om inbranden van remstof tegen te gaan en wordt in Japan gebruikt in de race sport.
Het is mogelijk zelfs de complete auto in te spuiten met Modesta BC-06 maar dat zal geen enorme glansverhoging geven en is hier in de basis niet voor gemaakt.
Wat wel kan is de auto inspuiten met Modesta BC-06 en dan layeren met een van de andere coatings.
Alleen is dan de Modesta P-01A primer niet te gebruiken als basis laag.
Ik gebruik zelf Modesta BC-06 veel op motorfietsen en b.v het inspuiten van een vrachtwagen.
Je komt overal met de spraycoating en dat is bij een motorfiets precies wat je wil.
Ook bij deze coating is het zo dat je velgen moet blijven schoonmaken.
Dit gaat dan overigens wel erg snel.
Wat ik zelf veel doe is Modesta BC-06 aanbrengen als tweede laag coating op velgen.

Modesta BC-08 Neosillica Matrix Coating:

Dit is een coating welke een mindere levensduur heeft dan de andere Modesta coatings.
Het is in feite de instapcoating van Modesta.
Deze kan goed gebruikt worden om te layeren op een van de andere coatings.
Glans is verder perfect.
Je kan deze coating b.v gebruiken als je de auto nog maar 1 of 2 jaar gaat rijden of als tussen oplossing als je een update wil van de coating.
Perfect voor PPF en zeer zachte lakken omdat het makkelijk af te nemen is zonder veel kans op krasjes.

Modesta PD Private label coating:

Dit is een 2 lagen systeem met een enorme hardheid in de basislaag.
Het is een zeer moeilijke coating om aan te brengen voor de installateur waar heel veel tijd in gaat zitten.
Het is niet geschikt voor de extreem zachte lakken omdat het zo moeilijk af te nemen is.
De twee lagen coating bij elkaar geven een enorme glans en bescherming.
De zelfreinigende werking is echt heel erg hoog.
 

Attachments

  • comparison_chart_en.pdf
    472 KB · Views: 98
OK. ThnX. Ik heb op mijn zwarte Model 3 de Modesta BC 04. Dat lijkt mij een heel goede keus als ik dit zo door lees. De wielen moeten nog gebeuren. Daar moest eerst schade worden hersteld en dat kon niet zo kort erna.
 
Bedankt voor je fijne uitleg!. Wat ik me nog afvraag, hoe gevoelig is een ceramische coating voor gebruik van chemicaliën die ze bij de afspuitplaatsen van de wasstraten gebruiken? (dan bedoel ik enkel de hogedrukspuiten). En dan meteen de vraag in dezelfde richting, zijn het de chemicaliën van een roll-over wasstraat die slecht zijn voor de ceramische coating of word de coating juist afgebroken door de 'borstels' ?

Dan de vraag aan de mede forummers.. zijn er echt zoveel mensen die hun Tesla hier met de hand wassen?
 
Vraagje: Ik heb de auto laten voorzien van nanocoating (N-XTC). Die naam zegt mij opzich niets, maar Modesta zegt mij ongeveer even veel. Nu zag ik ook na het aanbrengen van de coating nog steeds wel swirls in de lak. Volgens de detailer durfde hij niet verder te polijsten omdat hij bang was op de 'kleurlaag' te komen. Is dat plausibel?

De auto is inmiddels een jaar oud en ik merk dat het waterafstoten aanzienlijk minder is, tot wellicht wel afwezig. Voorheen droop elk druppeltje er af, nu zie ik amper nog verschil tussen een andere auto en die van mij. Kan dat kloppen?

Dan de vraag aan de mede forummers.. zijn er echt zoveel mensen die hun Tesla hier met de hand wassen?

Ik was 'm met de hand (in een wasbox). Ik spoel denk ik 1x in de 2 weken de auto even af, dan is hij vaak weer spik en span.
1x per maand tot 1x per 1,5 maand was ik 'm met een washandschoen. Het is bovendien veel goedkoper dan de wasstraat (scheelt in mijn geval ongeveer de helft).

Nadeel is de tijd. Ben met een hele wasbeurt wel een uur bezig.
 
Bedankt voor je fijne uitleg!. Wat ik me nog afvraag, hoe gevoelig is een ceramische coating voor gebruik van chemicaliën die ze bij de afspuitplaatsen van de wasstraten gebruiken? (dan bedoel ik enkel de hogedrukspuiten). En dan meteen de vraag in dezelfde richting, zijn het de chemicaliën van een roll-over wasstraat die slecht zijn voor de ceramische coating of word de coating juist afgebroken door de 'borstels' ?

Bedankt voor uw vraag,

Een kwalitatief hoogwaardige coating is in principe bestand tegen chemicaliën.
Ik kan alleen over Modesta zeggen dat deze coating resistent is.
Zo zijn de "grote" A merken coatings dit over het algemeen allemaal wel.
Waar je wel op moet letten is dat je een goede onderhoud shampoo gebruikt en geen truckwash welke zeer alkalisch zijn en bij langdurig gebruik de coating versneld zullen laten slijten.

Denk bij een wasstraat er aan dat de auto in een korte afstand en tijd een soort van schoon moet worden.
Hier moeten ze dus wel met meer agressieve middelen aan de slag om dit resultaat te bereiken.
Helemaal als ze geen borstels en dus contact met de auto hebben.
De borstels zullen er mede voor zorgen dat de coating en de lak zullen beschadigen.
Mensen die regelmatig de wasstraat gebruiken met een auto welke gecoat is zullen zeggen dat de coating goed haar werk blijft doen maar vergeet de hotwax niet welke vaak aangebracht wordt over de auto door de installatie.
Voor de Tesla lakken heb ik maar 1 advies, vermijd de wasstraat en dus heel veel krassen.

In het onderstaande filmpje zie je een blokje coating welke in chemicaliën wordt gelegd.
Uitleg staat in de video.

 
Bedankt voor je fijne uitleg!. Wat ik me nog afvraag, hoe gevoelig is een ceramische coating voor gebruik van chemicaliën die ze bij de afspuitplaatsen van de wasstraten gebruiken? (dan bedoel ik enkel de hogedrukspuiten). En dan meteen de vraag in dezelfde richting, zijn het de chemicaliën van een roll-over wasstraat die slecht zijn voor de ceramische coating of word de coating juist afgebroken door de 'borstels' ?

Dan de vraag aan de mede forummers.. zijn er echt zoveel mensen die hun Tesla hier met de hand wassen?
Ik vind dat coating-gedoe eigenlijk weggegooid geld. Mijn Multicoat Red Classic P85 uit 2013 is af en toe door de wasstraat geweest, nooit met de hand gewassen en ook nooit een coating gehad. En ik heb een goede prijs ontvangen na 370.000km, geen opmerkingen over de lak gehad (ook niet van kijkers die de auto bekeken hebben en uiteindelijk niet gekocht).

Maar met coating ziet er misschien wel mooier uit, en als je dat er dan voor over hebt, prima.
 
Vraagje: Ik heb de auto laten voorzien van nanocoating (N-XTC). Die naam zegt mij opzich niets, maar Modesta zegt mij ongeveer even veel. Nu zag ik ook na het aanbrengen van de coating nog steeds wel swirls in de lak. Volgens de detailer durfde hij niet verder te polijsten omdat hij bang was op de 'kleurlaag' te komen. Is dat plausibel?

De auto is inmiddels een jaar oud en ik merk dat het waterafstotend aanzienlijk minder is, tot wellicht wel afwezig. Voorheen droop elk druppeltje er af, nu zie ik amper nog verschil tussen een andere auto en die van mij. Kan dat kloppen?



Ik was 'm met de hand (in een wasbox). Ik spoel denk ik 1x in de 2 weken de auto even af, dan is hij vaak weer spik en span.
1x per maand tot 1x per 1,5 maand was ik 'm met een washandschoen. Het is bovendien veel goedkoper dan de wasstraat (scheelt in mijn geval ongeveer de helft).

Nadeel is de tijd. Ben met een hele wasbeurt wel een uur bezig.

Bedankt voor uw vraag,

Deze coating kan ik niet veel over vertellen omdat ik het nog nooit gebruikt heb.
Wat ik wel kan vertellen is dat het verhaal van de detailer de grootste onzin is of deze persoon is gewoon niet geschikt voor het werk wat hij doet.
Vooral de combinatie swirls en op de kleurlaag komen met polijsten is onzin.
Dit kan wel bij diepe krassen waar je veel blanke lak moet weghalen om de kras te herstellen.
Een lakcorrectie is vakwerk waar veel tijd en aandacht in gaat zitten.
Dit moet je leren en kan soms jaren in beslag nemen voordat je echt weet wat je doet.
Het probleem op het moment is dat veel poetsbedrijven zich ook detailers gaan noemen en coatings gaan aanbrengen alsof het een waxje is.
Hier kan het echt heel fout gaan met het proces wat zelfs schade kan opleveren aan de lak van uw auto.
Ik weet niet welk bedrijf u bent geweest dus daar kan ik niet over zeggen dat ze niet goed zijn maar als ik uw verhaal zo lees heb ik wel wat twijfels.

Na 1 jaar mag de waterafstotende werking niet weg zijn zoals u aangeeft, helemaal niet als u netjes met de hand wast.
Let wel op met alleen afspoelen dat u kalkvrij water gebruikt.
Een coating is gevoelig voor kalk wat watervlekjes op de auto kan geven.
Ik zou gewoon terug gaan en het laten testen.
Ik zeg altijd maar zo "als je geld goed is, moet het werk ook goed zijn"
 
zijn er echt zoveel mensen die hun Tesla hier met de hand wassen?

Ik was mijn Tesla model 3 altijd met de hand. Deed ik ook al met mijn vorige auto's (3 Ford Mondeo's). Als je zorgt voor deugdelijk materiaal en je houdt het bij door minimaal 1 x per maand de auto te wassen, ben je inclusief drogen in een half uurtje klaar. Ik vind het persoonlijk erg ontspannend werken, sommige mensen schijnen dat te krijgen van strijken, ik van het wassen van mijn eigen auto. Ik merk dat een goede lakbescherming trouwens ontzettend goed helpt bij het afspoelen en droog maken van de auto. Ook hecht het vuil veel minder snel en sterk aan de auto. Ik vind een goede coating daarom vooralsnog geen weggegooid geld.
 
Ik vind dat coating-gedoe eigenlijk weggegooid geld. Mijn Multicoat Red Classic P85 uit 2013 is af en toe door de wasstraat geweest, nooit met de hand gewassen en ook nooit een coating gehad. En ik heb een goede prijs ontvangen na 370.000km, geen opmerkingen over de lak gehad (ook niet van kijkers die de auto bekeken hebben en uiteindelijk niet gekocht).

Maar met coating ziet er misschien wel mooier uit, en als je dat er dan voor over hebt, prima.

Dat is uw persoonlijk mening en die respecteren we.
Het klopt inderdaad dat het mooier is als een auto netjes gepolijst, gecoat en onderhouden wordt.
De glans is gewoon veel hoger en de auto blijft langer schoon.
Misschien liggen uw prioriteiten ergens anders.
Vaak is het ook een kwestie van het gewoonweg niet zien wat ik veel merk.
Bijna al mijn klanten zijn liefhebbers van de auto en zien en ervaren de meerwaarde wel.

PPF is natuurlijk weer een ander verhaal dit voorkomt echt schade door steenslag aan de auto.
Je rijd altijd zonder steenslag en dat is voor heel veel mensen echt een verademing.
 
Gisteren mijn eerste krasjes ontdekt. Niet groot maar toch. Iemand heeft met zijn portier mijn model 3 geraakt (ik stond er naast, helaas ontkende de persoon een reed weg). Maar het ging niet hard en toch al een kras.

Wat mij dus opvalt, is dat de auto wel heeeeel snel krast. Mijn Model 3 heeft een Ceramic coating. Dit helpt dus ook niet heel veel voor bescherming. Hoe ziet mijn Model 3 er over 2 jaar uit??

B1627244-A7CD-46A0-96D5-9D93CE25EAF9.jpeg
A042E683-B069-44FA-A4BF-F408D4C529B5.jpeg
 
Gisteren mijn eerste krasjes ontdekt. Niet groot maar toch. Iemand heeft met zijn portier mijn model 3 geraakt (ik stond er naast, helaas ontkende de persoon een reed weg). Maar het ging niet hard en toch al een kras.

Wat mij dus opvalt, is dat de auto wel heeeeel snel krast. Mijn Model 3 heeft een Ceramic coating. Dit helpt dus ook niet heel veel voor bescherming. Hoe ziet mijn Model 3 er over 2 jaar uit??

View attachment 432697 View attachment 432698
Heb je al iets met dit krasje gedaan? Laten polijsten oid? Want als dit de voorbode is (ik verwacht mijn parelmoer wit eind deze maand) dan is een coating wellicht wel verstandig om op dag 1 te doen :)
 
Bij het installeren van PPF is het van belang dat je de randen van de folie zoveel mogelijk om de rand van het paneel heen plakt.
Dit is echter niet altijd mogelijk omdat er b.v. geen lak aan de andere zijde zit om een hechting te geven of omdat er een (dubbele)rand zit waar je niet op kan plakken.
Op deze plekken moeten we dus net voor de rand van het paneel blijven met plakken.
Hier krijg je dus een rand van de folie welke in potentie vies kan worden.
Waar wij veel verschil maken is dat we deze randen "veilig" plakken en hier bedoel ik mee een zo mooi mogelijk resultaat op een manier dat het ook vast blijft zitten.
En wat belangrijk is, is dat de randen recht zijn want als de (witte) auto vies wordt ga je de rand meer zien omdat daar vuil ophoopt.
Als er dan randen zijn die shots en scheef zijn dan is dat geen gezicht.

Wij installeren de folie op de best mogelijke manier en eigenlijk altijd voorzien van een coating.
Dit betekend dat we een glass coating over de ppf heen aanbrengen.
Hierdoor is de ppf en de randen hiervan beter beschermd tegen vuil, makkelijker schoon te maken en te houden.
Het is hierna aan de eigenaar van de auto om deze regelmatig gewoon schoon te houden, dus wassen.
Doe je dit niet dan kan het vervuilen maar dat gebeurd ook als je je tanden niet poetst dan gaan ze er ook niet beter van uit zien.
Als je onverhoopt toch wat vieze randjes krijgt dan kunnen deze schoongemaakt worden met een doekje en alcohol.

Het is belangrijk om niet het begin principe van de ppf te vergeten, namelijk de lak van de auto zit achter de ppf en blijft in nieuwstaat.
Beschermd tegen steenslag en invloeden zoals inslag van vuil.

Op dit moment zijn er niet veel bedrijven die ppf kunnen installeren op een hoog niveau.
Er zijn er wel steeds meer die het aanbieden maar helemaal niet weten hoe het eigenlijk werkt.
Ook het snijden op de auto is iets wat wij vaak zien wat fout gaat.
Als je niet weet hoe te snijden kan je de lak onherstelbaar beschadigen.

Ik nodig iedereen graag bij ons uit als u wilt zien hoe wij ppf plakken en de eindresultaten hiervan.
We leggen het graag uit wat er mogelijk is en wat u kunt verwachten van de diverse beschermingen maar ook wat u niet mag verwachten.