Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat zou ik mogen verwachten van performance 2015 Model S P90DL?

This site may earn commission on affiliate links.
Hi iedereen,

Sinds anderhalf jaar heb ik een 2013 Model S 85 Base model, naar grote tevredenheid, hoewel één dagje P90DL naar meer smaakte.

Kort geleden een tweedehands 2015 Model S P90DL gekocht en hoewel het een fantastische auto blijft, valt de performance en rijbereik gek genoeg echt tegen.

Powertools geprobeerd en zonder Max Battery optie blijft de performance steken op zo'n 360-390 kW in ludicrous modus. Die ene dag P90DL voelde een stuk sneller, ook zonder Max Battery.

Daarom de vraag, wat zou ik mogen verwachten van deze auto, in dit weer, rond de 6°C, zonder Max Battery, in ludicrous modus. Kilometerstand is 70.000 km.

Rijbereik is op 100% zo'n 380 km en zo'n 350 km op 90%. Echt verbruik is aanzienlijk hoger dan de 85, ook als je rustig rijdt.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Groet van eerste-poster,
Bas
 
Hier een video waarin 2,85 seconden nodig is voor 0-60. MAAR, er wordt gerekend met 1 foot "roll-out", dus zo'n 0,2-0,3 seconden EN 0-60 mph i.p.v. 0-100 km/u zorgt voor nog eens 0,2-0,3 seconden. Dus 2,85 + 0,2 + 0,2 = 3,25 is volgens mij de beste tijd die je kunt verwachten. Welke tijd haal jij?

 
Hi iedereen,

Sinds anderhalf jaar heb ik een 2013 Model S 85 Base model, naar grote tevredenheid, hoewel één dagje P90DL naar meer smaakte.

Kort geleden een tweedehands 2015 Model S P90DL gekocht en hoewel het een fantastische auto blijft, valt de performance en rijbereik gek genoeg echt tegen.

Powertools geprobeerd en zonder Max Battery optie blijft de performance steken op zo'n 360-390 kW in ludicrous modus. Die ene dag P90DL voelde een stuk sneller, ook zonder Max Battery.

Daarom de vraag, wat zou ik mogen verwachten van deze auto, in dit weer, rond de 6°C, zonder Max Battery, in ludicrous modus. Kilometerstand is 70.000 km.

Rijbereik is op 100% zo'n 380 km en zo'n 350 km op 90%. Echt verbruik is aanzienlijk hoger dan de 85, ook als je rustig rijdt.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Groet van eerste-poster,
Bas
Wat was je verbruik in de 85S en wat is die nu in P90DL?
Welke velgmaat heb je?
De 90 heeft maar 5 kWh meer bereik dan de 85 en zowel de 90 als de 85 halen de opgegeven kWh niet. Dit in tegenstelling tot de 75 en de 100.
 
Dank voor de reacties. Gaat over performance en range.

Performance gevoelsmatig veel minder dan andere P90DL die ik vorig jaar gereden heb.

0-60 is met Powertools niet echt nauwkeurig te bepalen, maar in ieder geval geen sub 3 sec.

Range minder dan 85 Base bij rustig rijden, had ik ook niet verwacht.

Is een Tesla CAPO overigens.

Staat inderdaad op 21", de 85 Base ook.

Groet
Bas
 
Dank voor de reacties. Gaat over performance en range.

Performance gevoelsmatig veel minder dan andere P90DL die ik vorig jaar gereden heb.

0-60 is met Powertools niet echt nauwkeurig te bepalen, maar in ieder geval geen sub 3 sec.

Range minder dan 85 Base bij rustig rijden, had ik ook niet verwacht.

Is een Tesla CAPO overigens.

Staat inderdaad op 21", de 85 Base ook.

Groet
Bas
Je geeft geen antwoord op mijn vraag wat je verbruik is. Alleen daaraan is te bepalen in hoeverre je rechtervoet betrokken is bij de verschillen in verbruik. Een DL accelereert zoveel makkelijker en sneller, maar direct ten koste van het verbruik.
 
Heb je die P90DL die je toentertijd getest hebt in de zomer of in de winter uitgeprobeerd? En hoe zijn de banden die nu onder je P90DL liggen? (winterbanden? hoe ver versleten?)
Dit omdat het uiteindelijk de tractie is die bepaalt hoe je de performance ervaart, en ik kan me zo voorstellen dat met het weer van de afgelopen weken (veel nattigheid) de banden het geweld niet op de weg krijgen en de boel dus flink wordt teruggeregeld door de traction control. (ik merk dan bijv. dat de auto in een bocht duidelijk minder accelereert dan nadat ik het stuur rechtdraai aan het einde van de bocht, bij gelijkblijvende stand van het gas/stroom/wattpedaal).
 
"Gevoel" is niet meteen de beste basis om performance te vergelijken.

Het gevoel van performance die ik de eerste keren had met mijn P90D, dat zal ik helaas niet nog eens voelen. Telkens je een testje geeft aan vrienden of familie wordt de ervaring toch wat minder voor jezelf omdat je er nu eenmaal aan went.

Als ik een paar maanden geen demonstratie heb moeten geven dan is het weer een keer terug wat nieuwer als je nog eens een lancering doet.

Ook het dagelijks gewone rijden en de kracht die je ter beschikking hebt went ook gewoon. Ik gebruik tegenwoordig regelmatig de Chill mode omdat het mij minder aanzet toch het overtreden van snelheidslimieten :) Ik heb de Chill modus een keer 2 weken aan een stuk aangezet, en daarna terug naar insane en dan is het plots weer wel schrikken hoeveel power er in zit.

Daar zit wel een verschil in inderdaad, vorige keer was eind mei en ik rijd nu op zomerbanden, maar wel getest met droog wegdek en rechte weg.

Jij rijdt nu met een P90DL met zomerbanden en klaagt over performance? Ik zou eerder klagen over hoe gevaarlijk het wel niet is om met zomerbanden in de winter je P90DL op zijn staart te trappen.
 
Uit mijn hoofd 229 kWh in de 85 (19 maanden gemiddelde) en als ik heel netjes rijd in de P90DL 265 kWh (twee ritten in januari).
Een langdurig gemiddelde is niet te vergelijken met een tweetal ritten in de winter. In de winter is het verbruik rond 15% hoger als je op 21" blijft rijden.
Dat wordt rond 5% meer als je van 21" in de zomer naar 19" winterbanden gaat.
Tenslotte moet je rekening mee houden dat de grip van zomerbanden in de winter een stuk minder is, zelfs als het droog is. De in de winter hardere compound kan het geweld van de DL niet aan en de tractiecontrole regelt dat netjes terug.