Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Water in kofferbak M3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kwam er vorige week achter dat de opbergbak voor kabels ed onder de koffer erg nat was. Condens op de kabels en ook op de onderkant van de afdekplaat. Bekleding van bodem was helemaal doorweekt.
Ik heb de plaat er af gehaald, en de kabels er uit, zodat de boel wat kan drogen. Er is een keertje wat sneeuw in de koffer geschoven, maar volgens mij niet zo veel. Ik vermoed dus echt lekkage. Nu is mijn kofferdeksel beter uitgelijnd een keer, maar geen schade gehad. Niet goed afdekkende rubbers klinkt het meest voor de hand liggend.
Zijn er mensen met lekkage ervaring met een M3?
 
Bij mij hebben ze ook twee pogingen gedaan om de kofferbak uit te lijnen. Maar dat lukt ze niet erg goed.

Na de laatste keer had ik ook water in het zijvakje in de kofferbak nadat de auto door de wasstraat was geweest.
Er lag een plastic tas in waar water op was blijven staan en een doorweekte wc-rol.
 
Dat is als de kofferbak open is en het over de achterruit de kofferbak inloopt toch?

Ik kan je verzekeren dat bij mij de kofferbak dicht zat toen ik door de wasstraat ging en de achterruit / auto gedroogd er uit kwam voordat ik de kofferbak open deed.

De ruimte verder was ook helemaal niet nat; behalve dus dat zij vak.
 
Dat is als de kofferbak open is en het over de achterruit de kofferbak inloopt toch?

Ik kan je verzekeren dat bij mij de kofferbak dicht zat toen ik door de wasstraat ging en de achterruit / auto gedroogd er uit kwam voordat ik de kofferbak open deed.

De ruimte verder was ook helemaal niet nat; behalve dus dat zij vak.
Het is zeker geen water wat bij geopende koffer geweest bij mij.
Gezien het beperkt aantal reacties lijkt het een individueel probleem te zijn. Ik hou in de gaten of de boel nog opdroogt, anders maak ik een service afspraak.
 
Het is zeker geen water wat bij geopende koffer geweest bij mij.
Gezien het beperkt aantal reacties lijkt het een individueel probleem te zijn. Ik hou in de gaten of de boel nog opdroogt, anders maak ik een service afspraak.

Ik heb 1x een natte kofferbak gehad in 2019. De achterklep was wel "dicht" maar niet in slot gevallen (te zacht dicht gedaan). De achterklep stond dus op een hele kleine kier. Vervolgens ging het heel hard regenen. Ik liep een uur later naar de auto en zag dat deze niet op slot was gegaan (vanwege achterklep welke niet goed gesloten was -> ondertussen kan je overigens meldingen daarvan ontvangen). Ik heb de achterklep vervolgens goed dichtgedaan en ben weer gaan rijden. De volgende dag zag ik dat er behoorlijk wat water in de "bak" stond. Het deksel moet dus goed aansluiten op het rubber bij achterraam, anders loopt er water in de kofferbak.

De achterklep gaat nu automatisch open, het kan bij mij niet meer opnieuw gebeuren.
 
Ow water, klotsen in achterklep het kwam via het rubber rechts naar binnen, verder kwam het langs scharnier naar binnen die hebben ze afgekit. Rechts onderin zit je evt je versterker die kost je 2,5 k als hij nat wordt, dus zeker afspraak maken om naar te laten kijken ivm gevolgschades
 
Heel veel narigheid hiermee gehad. De lekkage liep langs de laadvoorziening waardoor er soms tijdens het rijden een signaal kwam dat ik stond te laden. Dat betekent dat de auto blokkeert op het moment dat je tot stilstand bent gekomen. Omdat het alleen optrad als hij op een helling had gestaan (bij mij thuis op de afrit naar mijn garage) was het voor het SeC moeilijk te achterhalen wat er aan de hand was. Vijf keer afgevoerd op een auto-ambulance... Uiteindelijk is het opgelost met een klein beetje kit, links onder de achterruit...
 
Het is zeker geen water wat bij geopende koffer geweest bij mij.
Gezien het beperkt aantal reacties lijkt het een individueel probleem te zijn. Ik hou in de gaten of de boel nog opdroogt, anders maak ik een service afspraak.
We bouwen veel electrische achterkleppen in, en dit probleem komen we erg veel tegen. Heeft te maken met de rubbers of een achterklep die niet goed aan ligt.
mij zou gewoon goed controleren bij je eigen auto.
 
We bouwen veel electrische achterkleppen in, en dit probleem komen we erg veel tegen. Heeft te maken met de rubbers of een achterklep die niet goed aan ligt.
mij zou gewoon goed controleren bij je eigen auto.
Ik heb de rubbers gecontroleerd. Er zat aan de binnenkant van de koffer onder de rubbers een plastic afdekplaat een stukje los, waardoor rubbers wat uit het lood stond. Gewoon een beetje rechttrekken, zo gaat dat bij Tesla.
Hoop dat de boel nu opdroogt (de diepe bak is het dus), lijkt wel te lukken met dit droge weer...
 
Hi all,

Hier hetzelfde probleem: Vocht in de vloer van de opbergbak in achterklep. Ik kwam hier achter vanwege de schimmelachtige geur die eruit kwam. Bij indrukken van de bekleden toont zich een laagje water. Ik heb voor vandaag een afspraak gepland bij Service Center Tesla, en ben benieuwd wat er aan de hand is. Ik denk dat het iets met de ondervloer van de auto is waar een gat zit.

Dit heeft niets te maken met de achterklep open of dicht gaan, het probleem komt echt van onder uit. Zie foto's

Daar al een oorzaak gevonden?
 

Attachments

  • IMG-0504.jpg
    IMG-0504.jpg
    791.6 KB · Views: 166
  • IMG-0503.jpg
    IMG-0503.jpg
    549.9 KB · Views: 85
  • IMG-0501.jpg
    IMG-0501.jpg
    597 KB · Views: 94
Hi all,

Hier hetzelfde probleem: Vocht in de vloer van de opbergbak in achterklep. Ik kwam hier achter vanwege de schimmelachtige geur die eruit kwam. Bij indrukken van de bekleden toont zich een laagje water. Ik heb voor vandaag een afspraak gepland bij Service Center Tesla, en ben benieuwd wat er aan de hand is. Ik denk dat het iets met de ondervloer van de auto is waar een gat zit.

Dit heeft niets te maken met de achterklep open of dicht gaan, het probleem komt echt van onder uit. Zie foto's

Daar al een oorzaak gevonden?

Meest voor de hand liggende is via achterraam/klep, zeker als de beplating/afscherming aan onderzijde auto nog helemaal intact is.
Het water kan er ook eerder ingekomen zijn en nu pas opgemerkt?

Zelf ook 1 keer water in de "bak" gehad tijdens een zeer hevige bui waarbij achterklep niet goed dicht zat. In trunk zelfs was niets te zien maar in de bak zelf stond een plas water. Met de waterstofzuiger weggezogen en mbv handdoek nog wat gedept. Vervolgens de plaat (deksel) een weekje in de garage laten liggen en alles was weer kurkdroog. Daarna nooit meer last van gehad.

Bij de "begin 2019 M3" is de bak geheel gesloten. (versies daarna wellicht ook)
Water kan er van onder-/buitenaf niet inkomen maar daardoor ook niet eruit lopen.....
 
Hadden wij ook. Komt door het niet heel slimme ontwerp van (de afdichting van) de achterklep van de M3. Designed in California.

Ten eerste, als je de achterklep in de regen opent dan wordt de bagageruimte nat. Niks aan te doen. Een tweede dingetje is dat, als er ook maar één takje of blaadje tussen rubbers en achterklep zit, er water lekt vanaf het raam de bagageruimte in. En alle water in de bagageruimte eindigt uiteindelijk op het laagste punt: die bak met je laadkabels. Oplossing:

1) Die rubberen rand aan de bovenkant goed schoonhouden. Elke paar keer als die open is geweest een lapje eropverheen.
2) Koop een All-weather bagageruimte mat, dan loopt het water niet in de bekleding/bak en je hebt meteen een optische indicatie wanneer het weer tijd wordt om die rand schoon te maken :)
 
Ik heb precies hetzelfde gehad, rond deze tijd vorig jaar. Heb de waterstofzuiger erop gezet en er kwamen echt liters water uit.

Auto is vervolgens bij service center Den Haag geweest. Bleek niet van boven / via rubbers te komen, maar juist van onderen. Vraag mij verder niet de ins en outs. Is opgelost en nooit meer last van gehad.
 
  • Informative
Reactions: SparkyM3LR4WD
Hi all,

Hier hetzelfde probleem: Vocht in de vloer van de opbergbak in achterklep. Ik kwam hier achter vanwege de schimmelachtige geur die eruit kwam. Bij indrukken van de bekleden toont zich een laagje water. Ik heb voor vandaag een afspraak gepland bij Service Center Tesla, en ben benieuwd wat er aan de hand is. Ik denk dat het iets met de ondervloer van de auto is waar een gat zit.

Dit heeft niets te maken met de achterklep open of dicht gaan, het probleem komt echt van onder uit. Zie foto's

Daar al een oorzaak gevonden?
Water komt toch echt van boven… De achterklep dus. Was bij mij identieke situatie. Achterklep op in het zonnetje zetten, als die schijnt.