Die bestaan zeker wel. TENNET publiceert de onbalansgegevens per kwartier op hun website (
link). Dit zijn de gegevens van vandaag (grafiek maken we zelf op basis van TENNET gegevens):
View attachment 349312
Even versimpelde uitleg van deze grafiek... De groene lijn geeft aan wat je meer verdient als je meer kunt produceren dan afgesproken. De rode lijn geeft aan wat je krijgt als je minder produceert dan afgesproken. De prijzen worden altijd achteraf (op kwartierbasis) gepubliceerd, maar er zijn dus wel degelijk tekorten en overschotten in het netwerk. TENNET kan het energieverbruik redelijk goed inschatten, maar soms komt die inschatting niet goed uit en is er een overschot/tekort.
Als er teveel energie in het netwerk zit en TENNET kan het niet kwijt, dan krijg je als producent geld toe als je juist niet levert. Als ze energie tekort komen, dan kun je extra verdienen. Voor een biovergistinginstallatie ga je dus het opgewekte gas verbranden als de prijzen hoog zijn (groene lijn hoog). Een windmolen kan wel eens (financieel) meer opleveren door die stil te zetten als de rode lijn diep naar beneden zakt.
Dat is ook de kracht van smart-grids. Daarmee kun je productie, opslag en verbruik van energie veel dichter bij elkaar houden. De TENNET balansgegevens zijn voor heel Nederland, maar het zou veel beter zijn om het op kleinere schaal te balanceren (minder transportverliezen).
EV's zijn prachtige buffers als ze zijn aangesloten op een smart-grid. Dynamisch laden zou het netwerk ook verder kunnen balanceren. Nu worden windmolens stilgezet als er teveel energie in het net zit, maar het zou natuurlijk veel beter zijn om die overtollige energie in de accu's te stoppen. Geeft minder slijtage op de molen en wind is gratis (als de molen er al staat).
Om 1 uur vannacht was er een tekort aan energie (groene piek), dus dan verlaag je het laadvermogen of geef je wellicht energie terug aan het netwerk als dat efficient kan (laden/ontladen geeft ook redelijk wat verliezen). Als er energie teveel in het net zit dan verhoog je juist de laadsnelheid.
De consument wil natuurlijk geen prijs die per kwartier zo verschilt, dus energiebedrijven starten nu met load-balancers die connected zijn en zo de snelheden kunnen regelen. Daarmee kan het energiebedrijf de energie goedkoper aanbieden en krijgt de klant een korting op het tarief (of heeft het bedrijf meer marge).