Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Overschotten, zeker in Nederland, bestaan helemaal niet.
Die bestaan zeker wel. TENNET publiceert de onbalansgegevens per kwartier op hun website (link). Dit zijn de gegevens van vandaag (grafiek maken we zelf op basis van TENNET gegevens):
upload_2018-11-2_23-36-34.png

Even versimpelde uitleg van deze grafiek... De groene lijn geeft aan wat je meer verdient als je meer kunt produceren dan afgesproken. De rode lijn geeft aan wat je krijgt als je minder produceert dan afgesproken. De prijzen worden altijd achteraf (op kwartierbasis) gepubliceerd, maar er zijn dus wel degelijk tekorten en overschotten in het netwerk. TENNET kan het energieverbruik redelijk goed inschatten, maar soms komt die inschatting niet goed uit en is er een overschot/tekort.

Als er teveel energie in het netwerk zit en TENNET kan het niet kwijt, dan krijg je als producent geld toe als je juist niet levert. Als ze energie tekort komen, dan kun je extra verdienen. Voor een biovergistinginstallatie ga je dus het opgewekte gas verbranden als de prijzen hoog zijn (groene lijn hoog). Een windmolen kan wel eens (financieel) meer opleveren door die stil te zetten als de rode lijn diep naar beneden zakt.

Dat is ook de kracht van smart-grids. Daarmee kun je productie, opslag en verbruik van energie veel dichter bij elkaar houden. De TENNET balansgegevens zijn voor heel Nederland, maar het zou veel beter zijn om het op kleinere schaal te balanceren (minder transportverliezen).

EV's zijn prachtige buffers als ze zijn aangesloten op een smart-grid. Dynamisch laden zou het netwerk ook verder kunnen balanceren. Nu worden windmolens stilgezet als er teveel energie in het net zit, maar het zou natuurlijk veel beter zijn om die overtollige energie in de accu's te stoppen. Geeft minder slijtage op de molen en wind is gratis (als de molen er al staat).

Om 1 uur vannacht was er een tekort aan energie (groene piek), dus dan verlaag je het laadvermogen of geef je wellicht energie terug aan het netwerk als dat efficient kan (laden/ontladen geeft ook redelijk wat verliezen). Als er energie teveel in het net zit dan verhoog je juist de laadsnelheid.

De consument wil natuurlijk geen prijs die per kwartier zo verschilt, dus energiebedrijven starten nu met load-balancers die connected zijn en zo de snelheden kunnen regelen. Daarmee kan het energiebedrijf de energie goedkoper aanbieden en krijgt de klant een korting op het tarief (of heeft het bedrijf meer marge).
 

Attachments

  • upload_2018-11-2_23-35-10.png
    upload_2018-11-2_23-35-10.png
    50.1 KB · Views: 42
  • upload_2018-11-2_23-35-50.png
    upload_2018-11-2_23-35-50.png
    46.7 KB · Views: 36
Die bestaan zeker wel. TENNET publiceert de onbalansgegevens per kwartier op hun website (link). Dit zijn de gegevens van vandaag (grafiek maken we zelf op basis van TENNET gegevens):
View attachment 349312
Even versimpelde uitleg van deze grafiek... De groene lijn geeft aan wat je meer verdient als je meer kunt produceren dan afgesproken. De rode lijn geeft aan wat je krijgt als je minder produceert dan afgesproken. De prijzen worden altijd achteraf (op kwartierbasis) gepubliceerd, maar er zijn dus wel degelijk tekorten en overschotten in het netwerk. TENNET kan het energieverbruik redelijk goed inschatten, maar soms komt die inschatting niet goed uit en is er een overschot/tekort.

Als er teveel energie in het netwerk zit en TENNET kan het niet kwijt, dan krijg je als producent geld toe als je juist niet levert. Als ze energie tekort komen, dan kun je extra verdienen. Voor een biovergistinginstallatie ga je dus het opgewekte gas verbranden als de prijzen hoog zijn (groene lijn hoog). Een windmolen kan wel eens (financieel) meer opleveren door die stil te zetten als de rode lijn diep naar beneden zakt.

Dat is ook de kracht van smart-grids. Daarmee kun je productie, opslag en verbruik van energie veel dichter bij elkaar houden. De TENNET balansgegevens zijn voor heel Nederland, maar het zou veel beter zijn om het op kleinere schaal te balanceren (minder transportverliezen).

EV's zijn prachtige buffers als ze zijn aangesloten op een smart-grid. Dynamisch laden zou het netwerk ook verder kunnen balanceren. Nu worden windmolens stilgezet als er teveel energie in het net zit, maar het zou natuurlijk veel beter zijn om die overtollige energie in de accu's te stoppen. Geeft minder slijtage op de molen en wind is gratis (als de molen er al staat).

Om 1 uur vannacht was er een tekort aan energie (groene piek), dus dan verlaag je het laadvermogen of geef je wellicht energie terug aan het netwerk als dat efficient kan (laden/ontladen geeft ook redelijk wat verliezen). Als er energie teveel in het net zit dan verhoog je juist de laadsnelheid.

De consument wil natuurlijk geen prijs die per kwartier zo verschilt, dus energiebedrijven starten nu met load-balancers die connected zijn en zo de snelheden kunnen regelen. Daarmee kan het energiebedrijf de energie goedkoper aanbieden en krijgt de klant een korting op het tarief (of heeft het bedrijf meer marge).

Je quote alleen mijn uitgangsstelling, de nuance neem je niet mee. Maakt niet veel uit, we zijn het eens.

Je beschrijft precies de methode van balanceren. Maar dat laat onverlet dat als Tennet aan producenten van duurzame energie vraagt om minder te leveren, zij een te hoge baseload aan het opwekken zijn. Zij hebben dan al de 6 MW gascentrales uitgezet en zitten nog steeds te hoog. Is uiteindelijk toch een verkeerde inschatting van Tennet over de benodigde baseload en niet dat er teveel duurzame energie wordt opgewekt.

Daarom zou het goed zijn als de beprijzing van elektrische energie landelijk op een kwartier of zelfs per minuut wordt
geïntroduceerd. Dan komen er overal prikkels om mee te helpen met het balanceren van het net.
En als er wat te verdienen, resp. te besparen valt, dan is de Nederlander present.
 
Ik las het vervolg vooral als uitleg om jouw stelling te onderbouwen. TENNET schat het inderdaad soms te hoog in en kan niet snel genoeg afregelen. Dat komt natuurlijk vooral doordat de meeste energie nog altijd opgewekt wordt door grote energiecentrales die erg traag zijn. TENNET doet volgens mij best een aardige job met de inschatting, maar ze zitten er toch een aantal keren per dag wat naast.

Ik denk dat het inderdaad goed zou zijn om de beprijzing op een korter interval te doen, want dan kun je veel sneller bijregelen en zal je voorspelling beter uitkomen. Met een 15 minuten beprijzing (die vaak ook nog heel iets later wordt gepubliceerd) ben je vaak te laat met bijregelen. Als je fout zit kan het je flink geld kosten.

Verder ben ik benieuwd (maar heb er zelf nooit onderzoek naar gedaan) wat de invloed zou zijn om de beprijzing ook binnen een veel kleiner gebied te doen. Transportverliezen zijn volgens mij best groot en die verlaag je door het gebied te verkleinen. Ik weet ook niet hoe de grote energiecentrales in dit plaatje passen om een goede geografische verdeling te krigen.

Het is nu nog te vroeg om de consument zo'n variabele prijs te berekenen. Dat is niet meer na te rekenen voor die consument en die vind het nu al ingewikkeld. Ik zou nu eerder gaan werken met kortingen naar de consument als je een meer dynamisch te regelen energieverbruik hebt. Tesla Power Wall, EV, ... zou daar heel goed voor kunnen werken.
 
  • Like
Reactions: Wim S.
@CO2CLEAN een vriend van me moppert dat je in je verhaal niet rekening houdt met recyclingkosten aan het einde van de levensduur van beide autotypes. Lijkt me een leuk onderwerp voor een vervolgblog. Vooral vanwege het verschil in technische levensduur van brandstofcellen tov accu’s.

Bedankt voor opmerking. Ik heb het duidelijker omschreven in de tekst. De cijfers zijn inclusief productie, recycling en afvalverwerking.
 
Last edited:
Eerlijk gezegd was ik nog wel positief verrast door het relatief hoge aantal reacties dat waterstof niet als de toekomst beschrijft, en vaak met kennis van zaken, een verademing als je vaker discusses op fora en media volgt.
Inderdaad. Maar toch ook weer een flink aantal waterstof aanhangers.
Ad van Wijk is momenteel wat rustiger. Onder het motto 'als je geknipt wordt moet je stilzitten'.
 
  • Funny
Reactions: nervus and CO2CLEAN