De Telegraaf van vandaag.
@WimS kun jij ze nog even van de juiste informatie voorzien?
Het zijn de laatste stuiptrekkingen. Bedrijven die investeren in waterstof leggen vanzelf het loodje.
De route via waterstof kost 3x zoveel duurzame energie als de rechtstreekse route via het laden van accu's.
Stel alle personenauto's in Nederland rijden elektrisch. Daarvoor zijn 500 windmolens van 8 MW nodig.
Zouden diezelfde auto's op waterstof rijden, dan zijn er meer dan 1.500 windmolens
meer nodig.
Zo'n 8 MW windmolen kost 14.000.000 euro. Totaal zou er dus 45.000.000.000, ja echt 45 miljard euro, meer moeten worden uitgegeven om hetzelfde aantal kilometers met waterstof te rijden. En daar blijft het niet bij. Het 'duurzaam' maken van waterstof via elektrolyse kost 5x meer dan met de huidige steam reforming. Kost een kilo waterstof met steam reforming nu 10 euro per kg, met elektrolyse gaat die prijs naar 50 euro per kg.
Dan gaat een Toyota Mirai eigenaar dus 250 euro per 5 kg waterstof aan de kassa afrekenen. Hij rijdt daar effectief 375 km op. Prijs dan 67 eurocent per km. Vergelijk dat met laden van onze Tesla thuis, kosten rond 4 cent per km. Zelfs publiek laden van bijv. een Model 3 bij FastNed gaat 6,3 cent per km kosten, inclusief de abonnementskosten van 11,99 euro per maand en de prijs van 0,35 euro per kWh.
Als je ziet hoeveel de 2 miljard euro van de dividendbelasting aan nationale onrust heeft opgeleverd, zal dat met een volkomen onnodige investering van 45 miljard in windmolens helemaal tot een volksopstand leiden.
De voorstanders van waterstof verplaatsen hun grenzen continue. Eerst de waterstof personenauto, toen waterstof door het gasnet en nu verschuift de focus naar het lange afstandsvervoer met vrachtauto's. Maar ook daar zal waterstof geen opgang vinden.
Eén km met een vrachtauto op waterstof kost ongeveer € 0,90 aan brandstof, diezelfde kilometer met diesel kost € 0,42. De Tesla semi gaat per km € 0,09 aan elektriciteit kosten. Transporteurs, ik ken er enkele persoonlijk, gaan echt niet twee keer zoveel betalen voor hun brandstof, dan blijven zij hun diesels trouw. Als de eerste Tesla semi hier rijdt zal ook dat landschap compleet veranderen.
Tenslotte zal de overheid waterstof ook niet gaan omarmen. De overheid ontvangt nu 63% belasting over elke kWh elektriciteit, waterstof is nog onbelast. Ook benzine levert de overheid 63% aan accijnzen en BTW op. Diesel levert 51% op.