Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Duurzaam Bedrijfsleven somt 5 mogelijkheden op voor de toepassing van waterstof.
Ik heb mijn artikel in Binnenlands Bestuur copy paste gedaan. Nu maar even kijken of Duurzaam Bedrijfsleven het aandurft om te plaatsen.
5 Toepassingen van waterstof

Zag dat jouw reactie geplaatst is.

Nu kijken of jouw actie weer leidt tot reactie.

Overigens:
Waterstof is net zoiets als de chipknip. Het lijkt wat maar blijkt niet levensvatbaar.
 
Zag dat jouw reactie geplaatst is.

Nu kijken of jouw actie weer leidt tot reactie.

Overigens:
Waterstof is net zoiets als de chipknip. Het lijkt wat maar blijkt niet levensvatbaar.

Ik zie ook zojuist dat ze het artikel geplaatst hebben. Leuk om te zien dat er steeds meer tegengas wordt gegeven.
Uiteindelijk komt het goed. De markt noch de overheid gaan echt geen 45 miljard euro extra uitgeven om te rijden op waterstof in plaats van direct op elektriciteit. De waterstof route vraagt 1500 windmolens van 8 MW (14 miljoen euro p. st.) méér dan de 500 windmolens die we nodig hebben om het totale personenwagen vervoer elektrisch te maken.

Wat me vooral pleziert is dat de media mijn verhalen nu begint te plaatsen. Voorheen werd ik eenvoudigweg doodgezwegen of mijn artikelen werden na zes weken pas geplaatst.
 
Fuel_Cell_Whole_Truth1.jpg

Ook interessant en vooral - na even bestudeerd te hebben - duidelijk voor de gemiddelde burger / automobilist. Er wordt nl. vergeleken met min of meer bekende auto's op diesel en benzine:
- uitgangspunt is een auto met forse 300pk V6-benzinemotor, die geeft de maximale CO2-uitstoot - 484g per mijl
- een gemiddelde waterstofauto (op nu algemeen verkrijgbare waterstof) geeft een kwart minder uitstoot - 356g per mijl - lijkt positief
- maar een 135pk benzine-auto - zeer alledaagse Europese auto - geeft 34% minder uitstoot, oftewel minder CO2 dan een waterstofauto
- de meest efficiënte waterstofauto geeft 51% minder uitstoot
- een 125pk Honda-dieselauto geeft 63% minder uitstoot, dus sowieso minder CO2 dan de meest efficiënte waterstofauto
- een elektrische auto op grijze stroom geeft 65% minder CO2-uitstoot
- en een elektrische auto op groene stroom geeft liefst 86% minder uitstoot!

Belangrijkste conclusies:
- een waterstofauto geeft well-to-wheel meer CO2-uitstoot dan een even grote auto op benzine of diesel
- een elektrische auto op groene stroom (uit het lichtnet) geeft 70% minder CO2-uitstoot well-to-wheel dan de meest efficiënte waterstofauto
 
De Telegraaf van vandaag. @WimS kun jij ze nog even van de juiste informatie voorzien?
Het zijn de laatste stuiptrekkingen. Bedrijven die investeren in waterstof leggen vanzelf het loodje.
De route via waterstof kost 3x zoveel duurzame energie als de rechtstreekse route via het laden van accu's.
Stel alle personenauto's in Nederland rijden elektrisch. Daarvoor zijn 500 windmolens van 8 MW nodig.
Zouden diezelfde auto's op waterstof rijden, dan zijn er meer dan 1.500 windmolens meer nodig.
Zo'n 8 MW windmolen kost 14.000.000 euro. Totaal zou er dus 45.000.000.000, ja echt 45 miljard euro, meer moeten worden uitgegeven om hetzelfde aantal kilometers met waterstof te rijden. En daar blijft het niet bij. Het 'duurzaam' maken van waterstof via elektrolyse kost 5x meer dan met de huidige steam reforming. Kost een kilo waterstof met steam reforming nu 10 euro per kg, met elektrolyse gaat die prijs naar 50 euro per kg.
Dan gaat een Toyota Mirai eigenaar dus 250 euro per 5 kg waterstof aan de kassa afrekenen. Hij rijdt daar effectief 375 km op. Prijs dan 67 eurocent per km. Vergelijk dat met laden van onze Tesla thuis, kosten rond 4 cent per km. Zelfs publiek laden van bijv. een Model 3 bij FastNed gaat 6,3 cent per km kosten, inclusief de abonnementskosten van 11,99 euro per maand en de prijs van 0,35 euro per kWh.

Als je ziet hoeveel de 2 miljard euro van de dividendbelasting aan nationale onrust heeft opgeleverd, zal dat met een volkomen onnodige investering van 45 miljard in windmolens helemaal tot een volksopstand leiden.
De voorstanders van waterstof verplaatsen hun grenzen continue. Eerst de waterstof personenauto, toen waterstof door het gasnet en nu verschuift de focus naar het lange afstandsvervoer met vrachtauto's. Maar ook daar zal waterstof geen opgang vinden.
Eén km met een vrachtauto op waterstof kost ongeveer € 0,90 aan brandstof, diezelfde kilometer met diesel kost € 0,42. De Tesla semi gaat per km € 0,09 aan elektriciteit kosten. Transporteurs, ik ken er enkele persoonlijk, gaan echt niet twee keer zoveel betalen voor hun brandstof, dan blijven zij hun diesels trouw. Als de eerste Tesla semi hier rijdt zal ook dat landschap compleet veranderen.

Tenslotte zal de overheid waterstof ook niet gaan omarmen. De overheid ontvangt nu 63% belasting over elke kWh elektriciteit, waterstof is nog onbelast. Ook benzine levert de overheid 63% aan accijnzen en BTW op. Diesel levert 51% op.
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Ik bedoelde aan de Telegraaf of heb je dat ook gedaan:rolleyes:
Aan de Telegraaf heb ik een broertje dood.
Een zusterblad, het Noord-Hollands Dagblad, weigerde eerder mijn reacties op een onzin verhaal te plaatsen. Ging over waterstof maken in Zuid-Amerika en dat met tankers de halve wereld over slepen naar Nederland. De journalist in kwestie 'herkende zich niet in mijn kritiek'.
Ik heb toen mijn abonnement opgezegd en die lieden maar genegeerd.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Aan de Telegraaf heb ik een broertje dood.
Een zusterblad, het Noord-Hollands Dagblad, weigerde eerder mijn reacties op een onzin verhaal te plaatsen. Ging over waterstof maken in Zuid-Amerika en dat met tankers de halve wereld over slepen naar Nederland. De journalist in kwestie 'herkende zich niet in mijn kritiek'.
Ik heb toen mijn abonnement opgezegd en die lieden maar genegeerd.
Een wijs besluit.
 
RTLZ heeft weer ruimte verkocht aan Shell en AvW. In ieder geval is hun onderlinge relatie nu publiekelijk aangegeven...

Waterstof, wat is het eigenlijk?
We komen met dat medium inderdaad in kringen van steeds dubieuzere leveranciers. Zag laatst een promofilmpje in RTL Doe Maar Duurzaam over waterontkalking met magneetjes. Doe maar duurzaam
C6A68E76-F91D-4760-9DE5-6767CB1451DD.jpeg
Hoe diep kun je zinken? Als deze trend doorzet, wint straks Harry Mens nog de Zilveren Nipkowschijf...