Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Het betekent dan dat ze het voor de automobilist wel heel aantrekkelijk moet maken om met waterstof te gaan rijden want de animo om dat te doen zal er niet echt zijn. Tegen die tijd haalt een EV ook 600 km range en gaat het laden ook veel sneller (en het kan overal)a

Elektrisch rijden zal men niet kunnen verbieden dus ze zullen moeten concurreren als ze het echt willen en dat gaat ze tot nu toe nergens goed af. Rendement zal er niet zijn, hoewel dat daar uiteindelijk vaak niet eens telt. want, "Who cares?"

Het snelladen kan overal? Ook daarin kunnen juist die bedrijven en de overheid in sturen. Bij elk tankstation zou nu heel eenvoudig een snellader geplaatst kunnen worden. Toch kom je ze zelden tegen. En de overheid kan concessies voor tankstations en/of laadpunten sturen met dat soort aanvullende eisen.

Daarnaast denk ik dat snelladen steeds minder belangrijk zal zijn. Als de range van EVs naar 600+ kilometer gaat voldoet het supercharger idee van Tesla uitstekend. Iedereen kan "thuis" (op eigen of publieke paal) z'n auto dagelijks tot 600+ kilometer opladen, wat voor 99% van de rijders voldoende is voor de hele dag gebruik (net overigens als de 300/400 km range van nu). Alleen tijdens vakantiereizen enz. is snelladen dan nog nodig.

De consument snapt vaak niets van EVs. Heb al heel wat keren moeten uitleggen superchargen dan misschien wel 30 minuten duurt, maar dat ik dat hooguit een paar keer per jaar gebruik als ik naar Spanje of zo rij. En dat ik niet elke paar dagen in weer en wind bij een pomp een paar minuten in een slang sta te knijpen en vervolgens m'n handen naar benzine/diesel ruiken.

En daarmee is het doemscenario voor de oliehandel, autoindustrie (want wat valt er nog aan een auto te verdienen als er zo nu en dan niet wat olie ververst moet worden) en overheid ineens erg dichtbij. En door erg hoog in te zetten op waterstof als de toekomst (al tientallen jaren roept men dat, maar echt lekker van de grond komt 't niet) probeert men de consument die kant op te sturen.
 
  • Like
Reactions: Keezje and Steven
Het snelladen kan overal? Ook daarin kunnen juist die bedrijven en de overheid in sturen. Bij elk tankstation zou nu heel eenvoudig een snellader geplaatst kunnen worden. Toch kom je ze zelden tegen. En de overheid kan concessies voor tankstations en/of laadpunten sturen met dat soort aanvullende eisen.

Daarnaast denk ik dat snelladen steeds minder belangrijk zal zijn. Als de range van EVs naar 600+ kilometer gaat voldoet het supercharger idee van Tesla uitstekend. Iedereen kan "thuis" (op eigen of publieke paal) z'n auto dagelijks tot 600+ kilometer opladen, wat voor 99% van de rijders voldoende is voor de hele dag gebruik (net overigens als de 300/400 km range van nu). Alleen tijdens vakantiereizen enz. is snelladen dan nog nodig.

De consument snapt vaak niets van EVs. Heb al heel wat keren moeten uitleggen superchargen dan misschien wel 30 minuten duurt, maar dat ik dat hooguit een paar keer per jaar gebruik als ik naar Spanje of zo rij. En dat ik niet elke paar dagen in weer en wind bij een pomp een paar minuten in een slang sta te knijpen en vervolgens m'n handen naar benzine/diesel ruiken.

En daarmee is het doemscenario voor de oliehandel, autoindustrie (want wat valt er nog aan een auto te verdienen als er zo nu en dan niet wat olie ververst moet worden) en overheid ineens erg dichtbij. En door erg hoog in te zetten op waterstof als de toekomst (al tientallen jaren roept men dat, maar echt lekker van de grond komt 't niet) probeert men de consument die kant op te sturen.

Even ter verduidelijking. Ik bedoelde dat een EV steeds sneller kan laden en uiteindelijk bij de Supercharger sneller dan de waterstofauto bij een waterstofstation maar, en dat is het grote verschil, de EV kan overal laden en is niet beperkt tot speciale stations. Ik ben het er ook mee eens dat de noodzaak om onderweg te laden kleiner wordt naarmate de range toeneemt en het thuisladen algemeen wordt (waar dat kan).

Overigens zie je nu al dat de range helemaal geen 600 km hoeft te zijn. Grotere range betekent per definitie duurdere batterij. Ik heb gemerkt dat ik met de 70D ook overal kom en er nauwelijks merkbaar verschil is wat laden betreft (omdat ook met de 70D de gebruikelijke trajecten binnen de range vallen). Toen ik de auto kocht was het prijsverschil tussen 70D en 85D maar liefst 11k €. Ik denk dat het goed is dat er keuze is. Persoonlijk denk ik dat men aan het verschil van 15 kWh tussen de versies vast zal houden. 60, 75, 90 en straks 105 en 120. Het zou zomaar kunnen.
 
We zijn het daar ook helemaal over eens Hans. Ik heb zelfs een 70 zonder D gekozen. Die 8 kilometer extra konden me niet echt bekoren en die extra motor ook niet. En twee weken geleden nog tot voorbij Barcelona gereden zonder een moment van range-vrees.

Maar dit draadje gaat over de toekomst van waterstof als energie drager voor vervoer. Ik denk dat er ondanks de voordelen van electrisch toch door veel lobby die kant op wordt gepushed.
 
Dan wordt het ook geen nieuwe Model 3, misschien ooit een Y? :eek: Maar leuk, bedankt voor je reactie. Ik geniet er eigenlijk wel een beetje van, als afwisseling op klanten die ook niet luisteren :D. Soms is het even zoeken naar de juiste toon, ben wat dat betreft van alle markten thuis; op nujij.nl heb ik maar voor een ander alias gekozen...
 
  • Funny
Reactions: Rick A.
Nou gebeurt er iets opvallends.

Ik weet zeker dat ik in een van mijn eerste posts een werkende link naar de blog van Olivier had geplaatst. Die is nu weg. Eerder op de avond reageerde ik opnieuw op een post. In mijn antwoord haal ik opnieuw de blog van Olivier aan, en omdat ik twijfel of ik de eerste keer wel goed heb gelinkt, plaats ik de link nogmaals.

Na enige tijd is mijn hele antwoord verdwenen..?

Edit: hmm... ook een nieuwe post verdwijnt direct. Kan iemand mijn post (misschien 2) van rond 20:00-20:07 vanavond wel lezen (en ligt het aan mijn browser)? Ik heb voor de zekerheid een screenshot gemaakt. Het gaat dus om deze draad: VIDEO: Rijden we over enkele jaren massaal op waterstof?
 
Last edited:
Nou gebeurt er iets opvallends.

Ik weet zeker dat ik in een van mijn eerste posts een werkende link naar de blog van Olivier had geplaatst. Die is nu weg. Eerder op de avond reageerde ik opnieuw op een post. In mijn antwoord haal ik opnieuw de blog van Olivier aan, en omdat ik twijfel of ik de eerste keer wel goed heb gelinkt, plaats ik de link nogmaals.

Na enige tijd is mijn hele antwoord verdwenen..?

Edit: hmm... ook een nieuwe post verdwijnt direct. Kan iemand mijn post (misschien 2) van rond 20:00-20:07 vanavond wel lezen (en ligt het aan mijn browser)? Ik heb voor de zekerheid een screenshot gemaakt. Het gaat dus om deze draad: VIDEO: Rijden we over enkele jaren massaal op waterstof?

Ik zie ook niet meer terug wat je zo nauwgezet hebt uitgelegd. Er wordt dus gerommeld.
 
Misschien kan iemand hier iets mee (voel je vrij om te editen; ik postte deze als antwoord op de post van Rogier van Bloois van 19 uur geleden, zijn post begint met "De introductie van het Model 3 was mij inderdaad niet ontgaan. Eind 2017 zullen de 1e leveringen in de USA gaan starten." Ik wacht in spanning af :D

[Edit: ik zie nu dat een van de links rechtstreeks naar youtube koppelt. Misschien mag dat niet en is dat de oorzaak van filtering]
[Edit: ook zonder link naar youtube zie ik m niet terug]

Komtie:


“Mijn mening dat het niet gaat werken baseer ik niet slechts op de situatie van nu. En ik geef ook zeker niet aan dat het niet kan.“

Ik kan de eerste zin niet met de tweede rijmen. Waarop baseer je dan de eerste zin nog?

Voor wat betreft je twijfels over de milieuvriendelijkheid van elektrische auto’s: een eerdere link naar de blogpost van Olivier Willemsen kan ik hier niet meer terugvinden, vreemd. Misschien werkt het nu wel:

CO2-uitstoot elektrische auto’s

Dit gaat vooral over CO2, en meer is niet nodig, want dat de elektrische auto i.t.t. fossiele auto’s geen gif in uw luchtwegen spuiten, is zo wel duidelijk.

Voor wat betreft de noodzaak om elektriciteitscentrales bij te bouwen: dit grappige filmpje geeft een groot deel van het antwoord.


Als we alleen al beginnen met minder olie te verstoken, hebben we voor dat deel van de energieconsumptie vanzelf minder elektriciteitscentrales nodig. Rest ons nog de schone taak meer groene elektriciteit op te wekken. Niet meer, maar minder centrales dus, dat is waar we naartoe werken.
 
Last edited:
Ook de Europese Commissie heeft een "boodschap" aangaande dit onderwerp.

We have to let people know that hydrogen technology is ready – Bart Biebuyck

Het gaat voornamelijk over bussen en vrachtauto's en daar zijn wel wat toepassingen te bedenken. Maar blijft natuurlijk altijd de vraag wie ze willen kopen straks, als er ook voor bussen en vrachtauto's relevante batterijpakketten zijn. Voorlopig vinden ze zelf ook dat de Costs very high zijn, waar ze gelijk in hebben.
 
Ik zie ook niet meer terug wat je zo nauwgezet hebt uitgelegd. Er wordt dus gerommeld.
Ik heb de redactie van Autovisie gemaild dat er iets misging met mijn post en of ze er wat aan zouden kunnen doen dan wel even melden waarom ze niet zichtbaar zouden mogen zijn. Geen respons.

Ik had een beetje hoop dat iemand mijn bericht al of niet ge-edit zou kunnen plaatsen, als antwoord op de laatste post van Rogier van Bloois, maar goed, nieuwe ronde nieuwe kansen.
 
Omwille van de vele aankondigingen de laatste maanden ben ik gisteren eens een huyndaigarage binnengestapt als geinteresseerde om een ix35-fuelcell te kopen voor de vrouw. De verkoper viel al niet van zijn stoel (in tegenstelling tot 5 jr geleden wanneer ik eens ging "informeren" naar een ampera). Maar moest het foldertje gaan zoeken (hij had er maar 5 van de invoerder gekregen) en raadde me het eigenlijk ten zeerste af omdat er in België nog maar 1publiek toegankelijk (s)tankstation is... in Brussel...
Hij ging zich er nog eens verder in verdiepen en me de prijs en verdere details nog mailen komende week.
 
Omwille van de vele aankondigingen de laatste maanden ben ik gisteren eens een huyndaigarage binnengestapt als geinteresseerde om een ix35-fuelcell te kopen voor de vrouw. De verkoper viel al niet van zijn stoel (in tegenstelling tot 5 jr geleden wanneer ik eens ging "informeren" naar een ampera). Maar moest het foldertje gaan zoeken (hij had er maar 5 van de invoerder gekregen) en raadde me het eigenlijk ten zeerste af omdat er in België nog maar 1publiek toegankelijk (s)tankstation is... in Brussel...
Hij ging zich er nog eens verder in verdiepen en me de prijs en verdere details nog mailen komende week.

En je Model S stond voor de showroom? Zal hij zeker in de war geweest zijn.