Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ik las van de week ergens dat voor waterstofauto's de grille wel weer belangrijk wordt, vanwege de enorme hoeveelheid zuurstof die het proces nodig heeft. Als je erop gaat latten heeft de Toyota Mirai ook inderdaad een enorme muil. Daardoor zal de stroomlijn van de waterstofmodellen dus nooit in de buurt komen van de gladde elektrische modellen. Al met al wordt het wel een erg kansloze richting. Het combineert wel erg veel nadelen van de ICE.
 
  • Like
Reactions: Keezje
Ik las van de week ergens dat voor waterstofauto's de grille wel weer belangrijk wordt, vanwege de enorme hoeveelheid zuurstof die het proces nodig heeft. Als je erop gaat latten heeft de Toyota Mirai ook inderdaad een enorme muil. Daardoor zal de stroomlijn van de waterstofmodellen dus nooit in de buurt komen van de gladde elektrische modellen. Al met al wordt het wel een erg kansloze richting. Het combineert wel erg veel nadelen van de ICE.
Grote gaten aan de voorzijde van een auto hoeft geen aerodynamisch nadeel te zijn. Glad plaatwerk aan de voorzijde dwingt de luchtstroom toch ook naar boven, naar beneden of naar de zijkanten. Dat levert een flinke weerstand op. Bij gaten in de voorzijde is het wel belangrijk hoe de luchtstroom binnen de auto verder wordt geleid. Ook daarbinnen moet het glad zijn en mogen er geen scherpe bochten zijn.
 
  • Informative
Reactions: vdvoorde
Grote gaten aan de voorzijde van een auto hoeft geen aerodynamisch nadeel te zijn. Glad plaatwerk aan de voorzijde dwingt de luchtstroom toch ook naar boven, naar beneden of naar de zijkanten. Dat levert een flinke weerstand op. Bij gaten in de voorzijde is het wel belangrijk hoe de luchtstroom binnen de auto verder wordt geleid. Ook daarbinnen moet het glad zijn en mogen er geen scherpe bochten zijn.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar als je de lucht naar binnen leidt wil je er per definitie iets mee doen en leidt dit onvermijdelijk tot extra weerstand.
 
Ik begrijp wat je bedoelt, maar als je de lucht naar binnen leidt wil je er per definitie iets mee doen en leidt dit onvermijdelijk tot extra weerstand.
Ook dat hoeft niet. Lucht die wordt afgebogen levert meer weerstand op dan lucht die rechtuit een opening instroomt. Als die lucht door het voertuig door gladde kanalen wordt geleid en aan de achterkant of onderkant, met zo min mogelijk vertraging weer wordt samengevoegd met de luchtstroom buiten zijn de verliezen bijna onmeetbaar klein. TU Delft heeft een vrij groot gat gemaakt in de neus van de gestroomlijnde fiets Velox waarmee snelheden van boven 130 km/u kunnen worden gefietst. Op dit gat zit een slang aangesloten die de fietser van verse lucht voorziet. De overdruk wordt afgevoerd via de voorste wielkast . Die overdruk bleek precies voldoende om wervelingen rond het voorwiel te reduceren. Het totale verlies van dit systeem was 0,4 Watt.
Bij auto's zal dit verlies hoger zijn maar op de prestaties nauwelijks of geen invloed hebben.

Waarom trouwens een 'dislike' op mijn post? Vraag geldt ook voor Ipe die mij een 'dislike' toestopt op mijn post over aerodynamische effecten van de dakkoffer versus losse ski's. Vraag ook aan Ipe waarom hij niet op mijn PM antwoordt.

Als lezers er niet van gediend zijn om mijn kennis en ervaring of het gebied van aerodynamica te vernemen en dit via dislikes kenbaar maken, prima, maar dan hou ik hierover verder mijn mond.
 
Ook dat hoeft niet. Lucht die wordt afgebogen levert meer weerstand op dan lucht die rechtuit een opening instroomt. Als die lucht door het voertuig door gladde kanalen wordt geleid en aan de achterkant of onderkant, met zo min mogelijk vertraging weer wordt samengevoegd met de luchtstroom buiten zijn de verliezen bijna onmeetbaar klein. TU Delft heeft een vrij groot gat gemaakt in de neus van de gestroomlijnde fiets Velox waarmee snelheden van boven 130 km/u kunnen worden gefietst. Op dit gat zit een slang aangesloten die de fietser van verse lucht voorziet. De overdruk wordt afgevoerd via de voorste wielkast . Die overdruk bleek precies voldoende om wervelingen rond het voorwiel te reduceren. Het totale verlies van dit systeem was 0,4 Watt.
Bij auto's zal dit verlies hoger zijn maar op de prestaties nauwelijks of geen invloed hebben.

Waarom trouwens een 'dislike' op mijn post? Vraag geldt ook voor Ipe die mij een 'dislike' toestopt op mijn post over aerodynamische effecten van de dakkoffer versus losse ski's. Vraag ook aan Ipe waarom hij niet op mijn PM antwoordt.

Als lezers er niet van gediend zijn om mijn kennis en ervaring of het gebied van aerodynamica te vernemen en dit via dislikes kenbaar maken, prima, maar dan hou ik hierover verder mijn mond.
Wim laat je door een paar dislikes niet weerhouden. Ik ben er van overtuigd dat de overgrote meerderheid hier jou kennis en inbreng over aerodynamica weet te waarderen.
 
Wim laat je door een paar dislikes niet weerhouden. Ik ben er van overtuigd dat de overgrote meerderheid hier jou kennis en inbreng over aerodynamica weet te waarderen.

Dat weet ik wel zeker.
Wat ik kado heb gekregen bij mijn Model S: een ontzettende hoeveelheid extra kennis en informatie betreffende energie, duurzaamheid, aerodynamica, electriciteit etc etc.
Dankzij dit forum.
(onder andere) ook dankzij @Wim S.
 
Ook dat hoeft niet. Lucht die wordt afgebogen levert meer weerstand op dan lucht die rechtuit een opening instroomt. Als die lucht door het voertuig door gladde kanalen wordt geleid en aan de achterkant of onderkant, met zo min mogelijk vertraging weer wordt samengevoegd met de luchtstroom buiten zijn de verliezen bijna onmeetbaar klein. TU Delft heeft een vrij groot gat gemaakt in de neus van de gestroomlijnde fiets Velox waarmee snelheden van boven 130 km/u kunnen worden gefietst. Op dit gat zit een slang aangesloten die de fietser van verse lucht voorziet. De overdruk wordt afgevoerd via de voorste wielkast . Die overdruk bleek precies voldoende om wervelingen rond het voorwiel te reduceren. Het totale verlies van dit systeem was 0,4 Watt.
Bij auto's zal dit verlies hoger zijn maar op de prestaties nauwelijks of geen invloed hebben.

Waarom trouwens een 'dislike' op mijn post? Vraag geldt ook voor Ipe die mij een 'dislike' toestopt op mijn post over aerodynamische effecten van de dakkoffer versus losse ski's. Vraag ook aan Ipe waarom hij niet op mijn PM antwoordt.

Als lezers er niet van gediend zijn om mijn kennis en ervaring of het gebied van aerodynamica te vernemen en dit via dislikes kenbaar maken, prima, maar dan hou ik hierover verder mijn mond.

... en ziet waar toegepaste aerodynamica tot mooie duurzame oplossingen gaan leiden (die onze gladde Tesla met diffusers niet nodig heeft), mentaal gesteund door onze Maarten Steinbuch!

TU/e studenten maken auto’s 14,7% zuiniger « Wow! cooperative
 
Als lezers er niet van gediend zijn om mijn kennis en ervaring of het gebied van aerodynamica te vernemen en dit via dislikes kenbaar maken, prima, maar dan hou ik hierover verder mijn mond.

Laat je niet afleiden door mensen die (dis)likes uitdelen, dat zijn sowieso rare types, die te lui zijn om hoera of boeh te typen. Wat jouw bijdrages betreft: Hoera!
 
Ik las net een praktijkbericht van de Toyota Mirai op de website van Auto Motor und Sport en op eens ging er een lampje branden: Ik weet nu eindelijk waarom er maar 4 mensen in de Mirai plaats hebben. Het is niet vanwege het formaat van de auto, want de Mirai is van het formaat van de Mercedes E-Klasse. Het is, drum roll, vanwege het laadvermogen van 325 kg! Ik ben benieuwd wat een familie van 4 met bagage weegt, maar ik gok dat een vakantie naar de sneeuw niet mogelijk is met deze auto vanwege een te hoog gewicht!

De Mirai is ook nog eens 250 kg zwaarder dan een E 220cdi. Eigenlijk maakt het dan niet meer uit dat de inhoud van de kofferbak slechts 360 liter oftewel bijna 200 liter minder dan de E-Klasse. Je kunt toch niet te veel meenemen vanwege het gewicht!
 
  • Helpful
Reactions: FVO