Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Nou als het gaat om formele titels... ik mag al sinds 1984 "ing." voor mijn naam zetten. Soort tweederangs ingenieur (HTS Energietechniek). Dus misschien maak ik nog een kans om aangenomen te worden :p
Alleen ir. telt Klaas, Prof. dr. kan ook nog net ;). Alle anderen kúnnen er niks van weten. En ze willen anderen ook niks bijbrengen. Ik heb talloze malen gevraagd om een reactie op mijn berekeningen en teksten. Wel toezeggingen gehad dat ze er inhoudelijk op zullen reageren, maar dit is nooit waargemaakt. Zelfs verwijtende teksten als 'misleidend', laten ze gewoon passeren. Terwijl dit toch als smaad kan worden aangemerkt als mijn stellingen niet waar zouden zijn.
Gelukkig komen op de juichverhalen van de H2 lobby op Twitter en Linkedin steeds meer kritische reacties. Maar ook daar wordt niet ingegaan op vragen zoals waar al dat superschone water vandaan moet komen om in de Sahara met elektrolyse waterstof te maken. Men stelt:'Gewoon aan de gang gaan en problemen oplossen'.
 
... en stelt:'Gewoon aan de gang gaan en problemen oplossen'.

Laat dit nu net ongeveer jouw houding zijn t.a.v. de enorme uitdaging die er ligt om de netcapaciteit aan de electriciteitsbehoefte van die miljoenen EV's en warmtepompen te laten voldoen.

Op micro niveau is het, zeker gezien we nog 30 jaar tot 2050 hebben, allemaal prima te regelen. Natuurlijk zal er lokaal verzwaard moeten worden maar dat is business as usual.
 
Jazeker, uitbreiden van netcapaciteit is inderdaad business as usual en eenvoudig.
In welke eenheid wil je dat hebben Gaston, in euro's per kW / MW?
Uitbreiden van netcapaciteit eenvoudig. Tsja, als de planningen, materialen, monteurs, vergunningen etc allemaal geregeld zijn, dan geen enkel probleem. Maar er zijn genoeg voorbeelden waarbij van de netbeheerder wordt verwacht dat ze binnen een paar maanden de aanvraag vervullen terwijl de vergunningsprocedure, inclusief onderzoek naar vervuilde grond etc al meer dan een half jaar duren. En dat is, wanneer de gemeenteraad wenst mee te werken.
 
Uitbreiden van netcapaciteit eenvoudig. Tsja, als de planningen, materialen, monteurs, vergunningen etc allemaal geregeld zijn, dan geen enkel probleem. Maar er zijn genoeg voorbeelden waarbij van de netbeheerder wordt verwacht dat ze binnen een paar maanden de aanvraag vervullen terwijl de vergunningsprocedure, inclusief onderzoek naar vervuilde grond etc al meer dan een half jaar duren. En dat is, wanneer de gemeenteraad wenst mee te werken.

Netbeheerder zijn het schoolvoorbeeld van onwil en onkunde.
Genoeg voorbeelden waarbij ze (opzettelijk) de bouw van complete woonwijken in hun systemen "kwijt" raken en als de huizen dan aangesloten moeten worden op het net omdat ze opgeleverd moeten worden dan kan niemand herinneren dat er ooit aanvragen zijn gedaan waarvan n.b. ontvangstbevestigingen naar de aanvrager zijn gezonden.
Dit geeft ze dan het excuus om houtje-touwje elektra bij een andere wijk af te tappen zodat beide wijken te weinig capaciteit hebben.

Kijk daarnaast eens voor de gein naar de infrastructuur kaartjes die Tennet online heeft staan. Je kunt dan zijn dat er tussen de de jaren 70 en nu nauwelijks iets aan het hoofd net is gedaan.
 
Zo enorm is die uitdaging toch helemaal niet?

Er werd onlangs op nijpende momenten al 30 cnt per kWh betaald om energiebronnen stil te zetten en op een ander moment dergelijke bedragen om energie te bemachtigen. Dat waren uitzonderlijke momenten/bedragen maar we gaan dat in de toekomst steeds vaker meemaken. Duurzame energie is wat lastiger te sturen dan conventionele bronnen.

Men roept eenvoudig dat we "van het gas af moeten" maar dat heeft een bepaalde consequenties welke niet overeen komen met de toename in aanbod (vooral qua timing). Daarnaast gaat men ook steeds meer opwekken/verbruiken op locaties waar het net niet op berekend is.

Dit is volgens mij koert samengevat 1 van de redenen waarom men iedere keer met (slecht renderende) waterstof aan de slag wil :rolleyes:.
 
Er werd onlangs op nijpende momenten al 30 cnt per kWh betaald om energiebronnen stil te zetten en op een ander moment dergelijke bedragen om energie te bemachtigen. Dat waren uitzonderlijke momenten/bedragen maar we gaan dat in de toekomst steeds vaker meemaken. Duurzame energie is wat lastiger te sturen dan conventionele bronnen.

Men roept eenvoudig dat we "van het gas af moeten" maar dat heeft een bepaalde consequenties welke niet overeen komen met de toename in aanbod (vooral qua timing). Daarnaast gaat men ook steeds meer opwekken/verbruiken op locaties waar het net niet op berekend is.

Dit is volgens mij koert samengevat 1 van de redenen waarom men iedere keer met (slecht renderende) waterstof aan de slag wil :rolleyes:.
Dit soort kortstondige situaties zijn zonder meer uitstekend met aangesloten elektrische auto's op te vangen dmv vraagsturing.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Interessant dat er door sommigen zo makkelijk gedacht wordt over de grote uitbreiding van de (lokale) netcapaciteit, zonder dat er ook maar 1 onderbouwde berekening wordt gegeven.

We moeten de waterstof onzin in deze wereld stoppen en dat kan alleen door met goed onderbouwde alternatieven te komen. Het is niet genoeg om voor te rekenen dat waterstof geen kans maakt. We moeten - onderbouwd - laten zien dat er een haalbaar alternatief is en dat de samenleving minder kost dan de waterstof route. Anders winnen we de discussie niet.
 
Interessant dat er door sommigen zo makkelijk gedacht wordt over de grote uitbreiding van de (lokale) netcapaciteit, zonder dat er ook maar 1 onderbouwde berekening wordt gegeven.

We moeten de waterstof onzin in deze wereld stoppen en dat kan alleen door met goed onderbouwde alternatieven te komen. Het is niet genoeg om voor te rekenen dat waterstof geen kans maakt. We moeten - onderbouwd - laten zien dat er een haalbaar alternatief is en dat de samenleving minder kost dan de waterstof route. Anders winnen we de discussie niet.
Iedereen die dit wil kan nu al een warmtepomp aanschaffen, uiteraard op voorwaarde dat het huis redelijk is geïsoleerd. Netbeheerders vinden dat prima. Pas als alle bewoners in één wijk tegelijk een warmtepomp gaan kopen zijn er misschien problemen te verwachten.
De early adopters hebben al lang een warmtepomp, de meeste andere mensen wachten rustig af wat de gemeente hen in 2021 zal voorschotelen.
En we moeten het verbruik van moderne warmtepompen ook niet overdrijven. Een Daikin Alltherma 3, prima voor een goed nageïsoleerde hoekwoning uit 1976 met een inhoud van 575 m3, neemt 1,63 kW uit het net op. Dat is minder dan een Airfryer, een oven of een wasdroger.
 
Zo, effe de knuppel in het hoenderhok gooien.

Het scenario van H2 voor $1 per kg:

Gniewomir Flis on Twitter

Eat your heart out @Hans Noordsij en @Wim S. !

Nog even wachten tot ik klaar zit met mijn popcorn. Ok, go!
Zit je lekker?Ik wel, ik zie mijn Tesla aandelen vandaag lekker oplopen.
Nu even waterstof. Ga er niet van uit dat ik tegen waterstof ben, zeker niet. Ik ben alleen tegen de timing waarop vele belanghebbenden willen beginnen met het opsouperen van duurzame stroom die er helemaal niet is. En als die er zou zijn, dan verplaatst de opwekking zich gewoon naar fossiele opwekking.

Flis stelt:
'If you’re getting curtailment only from one source or the other, and purchased your electrolyser at $450/kW CAPEX, can just about produce H2 at $2/kg'

Ja, zo kan ik het ook. Ze willen gratis 'overtollige' stroom. En een capex van 450 USD/kW voor de electrolyser is nog verder weg dan nu nog ongeboren kinderen ooit zullen meemaken. Het PlanBureau voor de Leefomgeving heeft in 2019 vastgesteld dat de capex voor electrolysers rond 1.900 euro per kW ligt.

Er is sprake, ook bij Ad van Wijk, van een bijna grenzenloos wensdenken. Dat is prima, maar ook de gisteren bekend geworden SDE++ toekenning van subsidie voor electrolysers gaat uit van maximaal 2000 uur. Dus experimenteren mag, echt produceren niet. En dat is een mooi compromis.
 
Gaston said: ...We moeten de waterstof onzin in deze wereld stoppen en dat kan alleen door met goed onderbouwde alternatieven te komen. Het is niet genoeg om voor te rekenen dat waterstof geen kans maakt. We moeten - onderbouwd - laten zien dat er een haalbaar alternatief is en dat de samenleving minder kost dan de waterstof route. Anders winnen we de discussie niet.
.en....
Iedereen die dit wil kan nu al een warmtepomp aanschaffen, uiteraard op voorwaarde dat het huis redelijk is geïsoleerd. Netbeheerders vinden dat prima. Pas als alle bewoners in één wijk tegelijk een warmtepomp gaan kopen zijn er misschien problemen te verwachten.
De early adopters hebben al lang een warmtepomp, de meeste andere mensen wachten rustig af wat de gemeente hen in 2021 zal voorschotelen.
En we moeten het verbruik van moderne warmtepompen ook niet overdrijven. Een Daikin Alltherma 3, prima voor een goed nageïsoleerde hoekwoning uit 1976 met een inhoud van 575 m3, neemt 1,63 kW uit het net op. Dat is minder dan een Airfryer, een oven of een wasdroger.

Kuddegedrag

Het zal ongetwijfeld precies zo gaan als < 2008 met Iedereen aan de tophypotheek of zoals nu op stoom ah komen Elektrisch rijden.
Zien is geloven. Bij die tophypotheken toen was dat kuddegedrag natuurlijk wel jammer maar bij EV-rijden pakt het wel okay uit denk ik.
Inhakend op wat @Wim S. hier zegt maar vele anderen ook op dit forum met voorbeelden uit de praktijk melden .....Wij hebben bijv. een vrij groot helemaal in de zeeuwse wind vrijstaand pand ( dd 1973, 545m2, 1400m3 ) dat we afgelopen jaren stapsgewijs goed tot soms zeer goed hebben weten te isoleren. Dat is alltjd de verhoudingsgewijs simpele 1e stap.
Een wat grotere Daiklin Lwwp (16kW) verwarmt nu sinds kort alles. Het gebruik is wat anders dan bij een kleiner huis, oa. B&B 3/4 vh jaar en het was in ons geval een behoorlijke uitzoekerij qua isolatiemogelijkheden en -uitvoering....

Tip: vertouw je dan tot slot een warmtepomp na al dat geïsoleer toch nog niet, draai dan eerst een winter een Lwwp-proef met aangepaste lage temperatuur Cv-instellingen.