Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Geld was nog nooit zo goedkoop als nu. Als die paar miljard echt renderen, waarom dan bedelen om ons belastinggeld?

Je zou als alternatief de contraproductieve subsidies en perverse stimuleringsmaatregelingen voor fossiele energie kunnen omzetten in nutteloze investeringen in die wappie waterstofdromerij. Is de totale balans toch nog positief.
 
Ach kijk, als we nou met z'n allen nou even het prijsverschil tussen stroom uit wind/zon en stroom uit blauwe waterstof ophoesten via een SDE++ subsidie, dan kan Vattenfal eindelijk die centrale ombouwen naar waterstof.

Vattenfall

Marktwerking. Leuk voor wasknijpers. Niet zo bruikbaar voor zaken die echt belangrijk zijn.
 
Toch een jaartje te laat om een bijtelling knaller te zijn.

Maar wat is die aandrijflijn complex, en het gewicht van de auto doet niet onder voor een EV.

Leuk detail in het filmpje er komen uitlaat gassen uit :p

Jezus, heb je de technische filmpjes gezien?

Waterstof zit in de waterstoftanks in de transmissietunnel, onder de achterbank en onder de koffer. Die wordt naar de fuel cell gestuurd, die onder de motorkap zit. Die fuel cell laad een batterij op, die weer achter de achterbank zit, en die elektriciteit gaat dan weer naar voor waar die elektriciteit wordt gecombineerd met wat er recht uit de fuel cell komt, om dan neer waar achter te gaan en de enkele elektromotor aan te drijven.

En in heel dat scenario zit de motorkap tsjokvol, is de achterbank krap en de kofferruimte beperkt. In een auto ter grootte van een Lexus ES...
 
Toch een jaartje te laat om een bijtelling knaller te zijn.

Maar wat is die aandrijflijn complex, en het gewicht van de auto doet niet onder voor een EV.

Leuk detail in het filmpje er komen uitlaat gassen uit :p

Maar je krijgt er binnenkort wel een eigen waterstoftankstation bij.
je moet toch wat doen om het aantrekkelijk te maken. 700 bar en dan nog steeds 50 minuten “tanken”. Niet echt een voordeel zou ik zeggen.
 
Tesla-Elon en VW-Herbert zijn het helemaal eens met elkaar ;) :
Fuel cells are Fool sells

1615490159588.png
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Verkiezingstijd.... Alle politieke partijen lijken wel van de pot gerukt met hun "groene waterstof"-ambities. Hoe kun je nou verzinnen dat wij voorop zouden moeten willen lopen door het pompen van miljarden in deze onzin (op industriële toepassingen na dan). Heeft iemand een partij gevonden die niet is belobbyd door Shell?
(bron, het gehate Visies politieke partijen op waterstof - Opwegmetwaterstof.nl)
 
Stevig lobbywerk en een stukje Not Invented Here met wat nationalisme.

Nederland heeft heel wat technici in de gas-sector, en die wil men niet allemaal omscholen naar het installeren van Chinese zonnepanelen want daar kan je goedkoper Polen en Bulgaren voor vinden.
 
Verkiezingstijd.... Alle politieke partijen lijken wel van de pot gerukt met hun "groene waterstof"-ambities. Hoe kun je nou verzinnen dat wij voorop zouden moeten willen lopen door het pompen van miljarden in deze onzin (op industriële toepassingen na dan). Heeft iemand een partij gevonden die niet is belobbyd door Shell?
(bron, het gehate Visies politieke partijen op waterstof - Opwegmetwaterstof.nl)
Het is inderdaad stuitend om te zien hoe we hier met zijn alleen een oor aangenaaid krijgen door een efficient lobbyende fossiele brandstof industrie.:mad:
 
Heeft iemand al gekeken naar Powerpaste?
Het idee is dat je een cassette hebt met Powerpaste (grotendeels magnesium) waarbij je Hydrogen gebruikt zonder hydrogen infrastructuur.
Mooi staaltje uit de box denken, maar de presentatie geeft uiteraard alleen de voordelen weer:

Persoonlijk denk ik nog steeds: Nee dank je want:
- extra onderhoud auto
- logistieke problematiek cassettes
- dure brandstof om iedere keer een nieuwe cassette erin te plaatsen

Wat zouden de problemen van Powerpaste kunnen zijn?