Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ik verwacht dat het "drukdeel" volgens de CE/PED regelgeving geïnspecteerd moet worden na 10 jaar. De brandstoftank is niet atmosferisch en valt daarom onder een bepaalde wetgeving. Eigenlijk weer terug in de tijd -> stoomtreinen vielen daar ook onder ;)
En dat staat nog los van de beperkte (150 kkm) levensduur van de fuel cell.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Maurice1 and RobsEV
Met een waterstof auto mag je weer iedere 5.000 mijl of 6 maanden een servicebeurt.
Even laten controleren door een gecertificeerde expert op lekkage ed.

Pagina 28:

In de Nederlandse brochure staat 15k km's of een jaar. Nog steeds niet geweldig, maar niet zo catastrofaal als in de USA. In de USA worden autorijders al decennia veel te vaak naar de garage gelokt/gedwongen met absurd korte onderhoudsintervallen.
 
  • Funny
Reactions: FVO and horta
De technische voortuitgang van waterstofproductie is ongekend. Inmiddels zijn er al betaalbare elektrolizers beschikbaar bij AliExpress. Haalt deze doorbraak alle berekeningen van Wim onderuit?
😉
Maar als je dit met groene energie wilt doen, moet je er wel wat zonnepanelen uit China bij bestellen;)
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
De technische voortuitgang van waterstofproductie is ongekend. Inmiddels zijn er al betaalbare elektrolizers beschikbaar bij AliExpress. Haalt deze doorbraak alle berekeningen van Wim onderuit?
😉
Het haalt vast wel het stof uit het water ja.. voor dat geld..
 
  • Funny
Reactions: nervus
En jawel, weer een hoogleraar, die pretendeert dat waterstof goed voor t milieu is, en t levert banen op. Volgens mij kunnen we stellen dat duurzame productie van energie goed is voor t milieu. Wanneer we daarmee problemen krijgen (we kunnen niet meer uit de voeten met tijdelijke opslag in ev's en thuisaccu's) en we dus tegen de grenzen van duurzame productie aan lopen, is waterstof een acceptabele oplossing om duurzame energie op te slaan. Daarbij nemen we de enorme verliezen dan maar voor lief. Maar waterkracht / zwaartekracht zou een beter alternatief vormen, dus zouden we ook niet moeten afschrijven.
 
Whooaaahh nu gaan we helemaal los!

Met 10 commitments waaronder deze:

Deze vragen zijn opgesteld onder regie van professor future energy systems Ad van Wijk in de vorm van ‘De 10 waterstof-commitments van Nederland’:

1. Wij zullen waterstof liefhebben gelijk wij ook elektriciteit liefhebben.
2. Wij zullen onze gasinfrastructuur, opslagfaciliteiten, tankinfrastructuur en haven-faciliteiten ruimhartig en spoedig geschikt maken voor waterstof.
3. Wij zullen schone waterstofproductie, transport, vraag, innovatie en bedrijvigheid ruimhartig financieel ondersteunen voor een schone, gezonde en krachtige economie, werkgelegenheid, milieu en leefomgeving.
Er zijn nog 7 commitments die aangeven....

Uit deze link:


En deze:

En hier de multiple choice vraag:

Wat is het meest waarschijnlijk?
A) Kan niet waar zijn.
B) 1 april is vertraagd.
C) Politici kun je van alles wijs maken.
D) All of the above.

Suc6!
 
Whooaaahh nu gaan we helemaal los!

Met 10 commitments waaronder deze:

Deze vragen zijn opgesteld onder regie van professor future energy systems Ad van Wijk in de vorm van ‘De 10 waterstof-commitments van Nederland’:

1. Wij zullen waterstof liefhebben gelijk wij ook elektriciteit liefhebben.
2. Wij zullen onze gasinfrastructuur, opslagfaciliteiten, tankinfrastructuur en haven-faciliteiten ruimhartig en spoedig geschikt maken voor waterstof.
3. Wij zullen schone waterstofproductie, transport, vraag, innovatie en bedrijvigheid ruimhartig financieel ondersteunen voor een schone, gezonde en krachtige economie, werkgelegenheid, milieu en leefomgeving.
Er zijn nog 7 commitments die aangeven....

Uit deze link:


En deze:

En hier de multiple choice vraag:

Wat is het meest waarschijnlijk?
A) Kan niet waar zijn.
B) 1 april is vertraagd.
C) Politici kun je van alles wijs maken.
D) All of the above.

Suc6!
En daar meldt zich weer een peloton aspirant ‘koplopers’.
De eenvoudigste manier om je koploper in een race te wanen, is simpelweg de verkeerde afslag nemen.
 
Ook al wil je het niet, we ontkomen er niet aan, aldus Toyota:
 
Ook al wil je het niet, we ontkomen er niet aan, aldus Toyota:
Met geen enkele kritische noot van het AD omdat ze er zich totaal niet in verdiepen.
Wat het ons allemaal gaat kosten, om maar een ding te noemen.
Wat een waardeloze krant is het toch.
Weer komen de gemakkelijke one-liners langszeilen, alleen heb ik de gebruikelijke "er komt slechts water uit de uitlaat" gemist. ;)
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik vraag me altijd toch af of ze in Zaventem daar echt zo stellig van overtuigd zijn dat het waterstof gaat worden, of dat ze de cijfers kennen en dit als een business zien met overduidelijke nadelen, maar die met wat ondersteuning wel de VHS van Betamax zou kunnen zijn. Met dit verschil dat VHS goedkoper was dan Betamax en dat is in het geval van waterstof vs EV's niet het geval.

Alleszins gaat het diep doorheen de organisatie. Heb ooit met een Toyota werknemer gebabbeld die mijn Tesla maar onzin vond en er ook helemaal van overtuigd was dat zijn volgende Toyota een waterstof-versie zou worden. Maar nu nog hybride, want het is wat te vroeg voor waterstof, weet je...
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Misschien toch een toekomst voor waterstof, buiten de productiekosten.
Maar dat zal de politiek wel oplossen. ;)

WATERSTOF IN PASTAVORM​

4 FEBRUARI 2021

ifam-hydrogen-powered-drives-for-e-scooters-pic-1.jpg

Elektrische auto's of bussen op waterstof worden langzaamaan steeds populairder. Duitse technologen hebben nu een manier ontwikkeld om ook scooters op waterstof te laten rijden: door de waterstof te verpakken in een dikke pasta.
Waterstofauto's kennen geen uitstoot, maar een nadeel is dat ze een versterkte tank nodig hebben waarin de waterstof onder hoge druk wordt opgeslagen. Waterstof uit de tank voedt een brandstofcel waarin de waterstof wordt omgezet in de elektriciteit waarop de auto kan rijden.
Voor personenauto's is deze techniek inmiddels goed ontwikkeld. Er rijden al ruim tweehonderd waterstofauto's in Nederland rond en het aantal waterstofstations groeit ook. Weliswaar lang niet zo snel als batterijauto's, maar als het om energiedichtheid gaat, wint waterstof het ruimschoots van de nu beschikbare batterijen.
Voor elektrische scooters en andere kleine voertuigen daarentegen is waterstof nog geen optie. Het is immers nogal onpraktisch om op een scooter een zware tank te installeren die een druk van zevenhonderd bar kan weerstaan.

Nieuwsbrief
Vind je dit een leuk artikel? Abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief!


CARTRIDGE MET WATERSTOFPASTA​

Onderzoekers van het Fraunhofer-Institut für Fertigungstechnik und Angewandte Materialforschung (IFAM) in Dresden hebben daarvoor nu echter een oplossing gevonden, die ze Powerpaste noemen. Het gaat om een dikke pasta waarin waterstof zit opgeslagen in een magnesiumhydride, onder normale temperatuur en bij kamertemperatuur. Ze presenteerden hun bevindingen eerder deze week.

ifam-hydrogen-powered-drives-for-e-scooters-pic-2.jpg
Een generator die is voorzien van een cartridge met Powerpaste en een brandstofcel van honderd watt.

De brandstof blijft stabiel tot 250 graden Celsius, zeggen de makers. Dus zelfs als de scooter uren in de zon staat, is er geen kans op ontploffingen.
Ook bijtanken is eenvoudig: het vervangen van een cartridge is voldoende. Dat hoeft niet eens op een tankstation te gebeuren, maar kan ook thuis of onderweg, stellen de makers.


MAGNESIUM​

Magnesium, waaruit de pasta bestaat, is een van de meest voorkomende elementen en dus ruimschoots voorradig. Om de pasta te maken, wordt magnesium in poedervorm bij een temperatuur van 350 graden Celsius gecombineerd met waterstof, bij een druk van vijf á zes bar.
Op de scooter komt de pasta vrij met behulp van een zuiger. Daar wordt vervolgens water aan toegevoegd vanuit een tankje en daarop ontstaat waterstofgas in precies de hoeveelheid die de brandstofcel aan boord nodig heeft.


HOGE ENERGIEDICHTHEID​

In feite komt slechts de helft van de waterstof uit de pasta, zeggen de onderzoekers: de overige helft komt uit het toegevoegde water zelf. 'Powerpaste kan heel veel energie opslaan', zegt Marcus Vogt, een van de onderzoekers, in een persbericht. 'De dichtheid is nog hoger dan van waterstof in een hogedruktank bij zevenhonderd bar. De pasta heeft bovendien een tien maal hogere energiedichtheid dan batterijen.'
Volgens de makers is de Powerpaste niet alleen interessant voor scooters, maar kunnen ook kleinere voertuigen ermee prima uit de voeten. Ook drones zouden er aanzienlijk langer mee kunnen vliegen dan met batterijen: tot enkele uren achtereen, in plaats van de huidige twintig minuten.
Een ander voordeel is dat er geen kostbare infrastructuur mee is gemoeid.

Foto's: Fraunhofer IFAM

NIEUWSBRIEF​

 
Tevens vraag ik me "geen kostbare infrastructuur" wel af. Want die cassettes moeten toch op een manier in je auto komen.
Moeten we dan weer langs een tankstation? Hoe komen ze bij het tankstation?
Komen er andere afvalstoffen mee?
Wat is de levensduur (duurzaamheid) van zo'n cassette?
Hoe laad je die cassettes (zelf) op?

---edit--
In het document staat: The paste is fluid and pumpable. It can therefore be supplied by a standard filling line, using relatively inexpensive equipment.

Dat maakt het wel beter, maar goedkopere infrastructure dan elektrisch betwijfel ik ten zeerste. Dat is logistiek gezien niet mogelijk.


Het toont wel aan dat investeren in Waterstof met hoge druk niet zo verstandig is voor kleinere toepassingen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: PaulusdB
Voor het gewone personenvervoer lijkt het me af vrij duidelijk dat BEV en lokale zonnepanelen een prima oplossing zijn, met de gestaag zakkende prijzen voor batterijen kunnen we ook dag/nacht gaan overbruggen.
Opwekken van energie via windmolen hier op het land kan, maar daar zijn limieten aan gezien de beperkte oppervlakte van NL.

Maar om de hele industrie en zwaar transport om te zetten naar duurzaam lijkt het me toch niet zo gek dat er waterstof in zonnige gebieden geproduceerd gaat worden via zonnecellen?
Als ik hierop google kom ik vrij gauw bij sites waar verwezen wordt naar de hier verguisde Ad van Wijk, die stelt dat je met 8% van de Sahara de wereldenergie behoefte kan opwekken.
Dat lijkt me toch niet allemaal onzin, en een goede zaak als hierin geinvesteerd zou worden.
Kon alleen niet zo gauw vinden of er al een serieuze waterstof fabriek gepland staat in de Sahara.
 
Voor het gewone personenvervoer lijkt het me af vrij duidelijk dat BEV en lokale zonnepanelen een prima oplossing zijn, met de gestaag zakkende prijzen voor batterijen kunnen we ook dag/nacht gaan overbruggen.
Opwekken van energie via windmolen hier op het land kan, maar daar zijn limieten aan gezien de beperkte oppervlakte van NL.

Maar om de hele industrie en zwaar transport om te zetten naar duurzaam lijkt het me toch niet zo gek dat er waterstof in zonnige gebieden geproduceerd gaat worden via zonnecellen?
Als ik hierop google kom ik vrij gauw bij sites waar verwezen wordt naar de hier verguisde Ad van Wijk, die stelt dat je met 8% van de Sahara de wereldenergie behoefte kan opwekken.
Dat lijkt me toch niet allemaal onzin, en een goede zaak als hierin geinvesteerd zou worden.
Kon alleen niet zo gauw vinden of er al een serieuze waterstof fabriek gepland staat in de Sahara.
Je zou inderdaad op iets anders moeten zoeken, zonder de zoekterm ‘waterstof’. Voorzover ik het begrijp zegt Van Wijk zijn deelname aan bijeenkomsten af, zodra hij weet dat onze Wim S. daar ook het woord zal voeren. Woorden als UHVDC uit de mond van Wim zijn als kryptoniet voor ‘professor’ Van Wijk’s sprookjes.
 
  • Like
Reactions: wooter and Maurice1
Je zou inderdaad op iets anders moeten zoeken, zonder de zoekterm ‘waterstof’. Voorzover ik het begrijp zegt Van Wijk zijn deelname aan bijeenkomsten af, zodra hij weet dat onze Wim S. daar ook het woord zal voeren. Woorden als UHVDC uit de mond van Wim zijn als kryptoniet voor ‘professor’ Van Wijk’s sprookjes.
Ik heb onvoldoende kennis van energie-transport om het statement van Ad te ontkrachten mbt kosten van waterstof verschepen versus kabels. Hoe ligt de kostenverhouding van het laatste tov UHVDC?
 
Men leze:
Waterstofgate.nl - Businesscase vervoer per tanker van vloeibare waterstof en
Hoogspanningsleidingen

De uitrol van het UHVDC net (hoogspanningsleidingen, over land maar vooral over de zeebodem). De waterstoflobby schermt met zonneparken in bijv. de Sahara, daar wordt dan waterstof van gemaakt, die waterstof gaat in tankers en later wordt daar weer elektriciteit van gemaakt. Dit traject geeft meer dan 80% verlies. Wordt de elektriciteit rechtstreeks via een UHVDC kabel vervoerd is het verlies een paar procent per 1000 km. In milliseconden kan worden geschakeld en de toekomstige elektriciteitsmarkt doet het meeste denken aan wat we nu streaming media noemen waarbij waterstof meer hoort bij het stadium van fysieke "dragers" als compactcassettes en CD's