Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb onvoldoende kennis van energie-transport om het statement van Ad te ontkrachten mbt kosten van waterstof verschepen versus kabels. Hoe ligt de kostenverhouding van het laatste tov UHVDC?
Ad van Wijk kan wat slecht tegen kritiek*. Hij praat altijd graag voor groepen die of geen flauw benul hebben, of een belang in waterstof hebben. Niet alleen Wim S. probeert hij te ontwijken maar zo zijn er veel meer. (oa. Thijs ten Brinck). Ook mij heeft hij nog nooit een antwoord gestuurd als ik een kritische vraag had.
Er zijn maar heel weinig niches waar waterstof een nuttige toepassing heeft, tenzij je niche bestaat uit het verbranden van subsidiegeld.

*Hij is dan ook een fop-professor. Een echte professor is een wetenschapper en verwelkomt kritiek.
 
Ad van Wijk kan wat slecht tegen kritiek*. Hij praat altijd graag voor groepen die of geen flauw benul hebben, of een belang in waterstof hebben. Niet alleen Wim S. probeert hij te ontwijken maar zo zijn er veel meer. (oa. Thijs ten Brinck). Ook mij heeft hij nog nooit een antwoord gestuurd als ik een kritische vraag had.
Er zijn maar heel weinig niches waar waterstof een nuttige toepassing heeft, tenzij je niche bestaat uit het verbranden van subsidiegeld.

*Hij is dan ook een fop-professor. Een echte professor is een wetenschapper en verwelkomt kritiek.
Ja klopt helemaal.

"Waterstof; hoe minder je er van weet, hoe rooskleuriger het lijkt."

Vrij naar Thijs ten Brinck.
 
Last edited:
Ook al wil je het niet, we ontkomen er niet aan, aldus Toyota:
En dan meteen door naar het tendentieuze DPG Media Privacy Gate Je kunt hieraan wel zien wie er adverteert en wie niet.
 
  • Like
Reactions: Maurice1

Tesla wil dit niet maar na de garantie periode zou dit best interessant kunnen zijn om zelf om te (laten) bouwen.
 

Tesla wil dit niet maar na de garantie periode zou dit best interessant kunnen zijn.
Het probleem is meerledig:
  • De V2G-standaard voor CCS is nog niet vastgesteld
  • Er zijn dus bijgevolg nog geen laders beschikbaar
  • Dus kan je ook niks kopen om de lader in je Tesla te vervangen door eentje die V2G ondersteunt
  • Laat staan dat de Tesla software weet wat je met zo een aftermarket lader moet doen
Enige V2G die nu echt werkt zijn 2 mogelijke oplossingen:
  • Een auto met CHAdeMO aansluiting, zoals de Leaf. Die ondersteunt V2G
  • Een auto met CCS-aansluiting, waar Wedrivesolar-gewijs er aan het CCS-protocol gehackt is. Enkele van hun Zoe's ondersteunen dit, maar is absoluut niet klaar voor de massa.
Dus nee, gok er maar niet op dat je huidige Tesla eenvoudig aan de V2G kan.
 
Waterstof vrachtwagens:


Een FCEV gaat op 5kg H2 ca 500km.
Hoever zou een zware truck kunnen rijden op 32kg H2.

Als een auto op diesel ca. 25-30l diesel nodig heeft voor 500km
Dan is 32kg H2 ongeveer gelijk aan 160-192l diesel laten we er 200l van maken dan kan deze H2 truck 400-500km rijden op € 320 gesubsidieerde H2.
Dat is al 1,5x de prijs van diesel....
 
Had een gelijkaardige bedenking bij de parafine die massaal verbrand is in de franse wijngaarden om de bloesems tegen vorst te beschermen.
Ja en niet alleen parafine... in de Bordeaux streek smeulen rond deze tijd tienduizenden hooibalen tegelijk. Ja niet branden maar smeulen, en zoals je weet geeft dat een enorme rookontwikkeling. Wij mensen maken er een Janboel van....

Maar gelukkig hebben we Den Haag en Brussel, daar weten ze wel raad met de papieren werkelijkheid ;)
 
Maar gelukkig hebben we Den Haag en Brussel, daar weten ze wel raad met de papieren werkelijkheid ;)
Don't let good stand in the way of perfect.

Eens die wijnboeren met elektrische traktoren en auto's gaan rijden, gaan ze zich ook afvragen of zo een parafine-kaarsen en smeulende hooibalen zo een goed idee zijn.

Mijn vorige auto was een benzine BMW, en ik had mijn zinnen gezet op een nog snellere benzine, en ik ging de mazoutketel thuis vervangen door een gasketel. Nog geen jaar in mijn bezit van mijn Tesla was ik al vastbesloten om geen ICE's meer te kopen, en er komt niks anders in huis dan een warmtepomp en zonnepanelen.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
De fruit en wijnboeren hebben generaties lang (door de markt gedwongen-no offence) ingezet op vroeger oogsten. Gevolg is nu dat ze al half april bloeien, wanneer het risico op vorst nog heel groot is. Mijn appelbomen van dertig jaar oud beginnen nu pas te bloeien en nog bevriezen die om de zoveel jaar gedeeltelijk. Commercieel zouden deze laatbloeiers waardeloos zijn natuurlijk. Als hobbyist kan het mij niet schelen.
Zelfs als die boeren elektrisch rijden gaan ze nooit hun oogst laten verloren gaan.
 
Tegen dan gaan we dan wel eisen dat ze elektrisch verwarmen, of met andere ideeën komen.

Wanneer 90% elektrisch rijdt, ga je net zoals een roker een paria zijn.

Nu al zijn er bedrijven en overheden die bepaalde vormen van CO2-vermindering in hun tenders opnemen. Dat zal zich verder blijven zetten.
 

Wat is er nieuw vraag je je af.
 
  • Like
Reactions: wooter