Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ik word zo moe van dit soort berichtgeving: ‘Waterstofauto wint van batterijauto’

Iemand zin om erop te reageren...?
Wibier verwacht dat de waterstofauto het uiteindelijk wint van de batterij-auto. Dat komt volgens hem vooral doordat het nu te lang duurt om een batterij-auto op te laden, terwijl het vullen van een tank met waterstof binnen anderhalve minuut mogelijk is. Zelfs met de snelladers van Tesla (de zogeheten superchargers) kost het laden van een nagenoeg lege accu minstens 25 minuten. Ook is het bereik van een volle tank waterstof groter dan bij een volgeladen Tesla. De waterstofauto kan met een volle tank circa 600 kilometer rijden, terwijl de Tesla hooguit de helft haalt met een volle accu.

Er is geen station dat met 700bar in 1.5 minuut 5 a 6 kg waterstof kan tanken. SuperChargers laden nu een Tesla accu in 1 uur op en geen 25 minuten. Wanneer langer met max vermogen geladen kan worden, kan dit verkort worden. Die 100km/kg waterstof is NEDC rating. Dus graag bij de Tesla Model S niet claimen dat deze tot de helft komt...een S90D haalt 557km NEDC. Een S100D zelfs 632km.

Toch vindt ook Van Wijk dat het opladen van elektrische auto nu nog veel te lang duurt. Ook zorgt het laden voor een flinke belasting van het elektriciteitsnet. Zo wil Schiphol tien superchargers neerzetten van elk 120 kW. ‘Als die volledig worden benut komt dat neer op een verbruik van 1,2 MW. Daarvoor moet een flinke kabel worden neergelegd.’

Een EV hoef je bij dagelijks gebruik nergens te laden zoals je bij een ICE en een waterstof auto wel moet doen. Verder zal CCS3.0 en SuperCharger 3.0 waarschijnlijk laadvermogens mogelijk maken tot 300-400kW. Een splash tanken om op de bestemming aan te komen is dan in 5-10 minuten te doen.

Belasting elektriciteitsnetwerk. Die is goed. Ja, zou kunnen, maar dit is behoorlijk op te lossen door statische opslag te gebruiken op de laadsites. Als de Noren die kunnen met een veerboot, dan kunnen wij (en Tesla) dat ook vast voor auto's. Verder is 10 superchargers verwarrend...hebben we het over 10 chargers en dus 20 stalls, of over 10 stalls....en dus 5 chargers. Is nogal een verschil. De chargers gaan tot 140kW(ish), verdeeld over twee stalls.

Als het hard waait kunnen deze windparken hun overtollige elektriciteit gebruiken voor de productie van waterstof, dat vervolgens kan worden opgeslagen en/of worden verscheept naar elke gewenste plek op de wereld.

Waarom een proces gebruiken voor de opslag van energie welke maar 30-50% efficient is. Nog los van "transporteren over de hele wereld". Wat als 700bar tanker? Of opgeslagen in een drager vloeistof? Opslag en onttrekken energie in accu's is veel efficiënter. transport over bestaande kabels die er toch al liggen voor het windpark. Wat is simpeler dan dat?

Natuurlijk kan waterstof winnen. Het beste product of concept wordt lang niet altijd de standaard. Zeker niet wanneer reuzen achter een "inferieure" oplossing gaan staan.
 
  • Like
Reactions: Merijn and HWS
Ik word zo moe van dit soort berichtgeving: ‘Waterstofauto wint van batterijauto’

Iemand zin om erop te reageren...?
Infographic gezien en afgehaakt. Woorden als brandstof en verbranding doen me aan ICE's denken.

[edit]
Toch maar verdergelezen... Begrijp niet goed waarom je decentraal zou willen produceren, maar je energieopslag ineens weer centraal zou willen doen? En efficiëntie van 30% is toch wat laag. Dan mogen je batterijen al 3x minder capaciteit hebben om aan dezelfde netto opslag te hebben.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Herwin
Ik word zo moe van dit soort berichtgeving: ‘Waterstofauto wint van batterijauto’

Iemand zin om erop te reageren...?
Dit is trekken aan een dood paard. Er is al een inhoudelijk goede reactie van Ad van der Meer.
Gelukkig wordt de overheid wat schuchter als die waterstofadepten iedere keer op de deur kloppen voor miljoenen subsidie. Diezelfde overheid ziet nu ook dat alle benzinestations zich langzamerhand gaan opmaken om laadplekken te bouwen op hun stations.
Als ze hun parkeerterrein vervolgens overkappen met zonnepanelen ontstaat er een mooie businesscase.
 
  • Funny
Reactions: CO2CLEAN
Ik word zo moe van dit soort berichtgeving: ‘Waterstofauto wint van batterijauto’

Iemand zin om erop te reageren...?

Dank voor jullie reacties.
Ik heb zelf ook nog maar een reactie geplaatst op de laatste reactie van iemand die het weer opneemt voor waterstof.
We zouden al die waterstof lui eigenlijk eens een jaar in een Tesla moeten laten rijden. Kan me niet voorstellen dat ze daarna nog dezelfde mening over waterstof hebben...
 
Ik word zo moe van dit soort berichtgeving: ‘Waterstofauto wint van batterijauto’

Iemand zin om erop te reageren...?
Wat ik me hierbij afvraag.
* @Maarten ST spreekt namens ons (de waarheid uiteraard). OK
* Hyundai baasje spreekt wat zijn werkgever voorschrijft en heeft (nog) geen antwoord op de Tesla producten. OK
* Maar wie betaalt er dan eigenlijk Ad van Wijk en zijn waterstoflobby? De TU Delft hopelijk niet, want dat lijkt me niet OK.
Natuurlijk is er ruimte voor in eerste aanzet zinloos/zuiver_wetenschappelijk onderzoek, ook binnen een TU, anders verzetten we nooit de bakens. Maar wat Van Wijk doet gaat veel verder dan onderzoek, het is op zijn minst een professionele lobby, zoniet een commerciële spin-off met een groot eigenbelang. Even Google raadplegen op "Ad van Wijk" vindt trouwens genoeg discutabel verleden van de man. Maar het gaat me in eerste aanleg om die aanstelling bij TU Delft, waar hij toch een zekere mate van autoriteit en/of geloofwaardigheid aan kan ontlenen.
 
Wat ik me hierbij afvraag.
* @Maarten ST spreekt namens ons (de waarheid uiteraard). OK
* Hyundai baasje spreekt wat zijn werkgever voorschrijft en heeft (nog) geen antwoord op de Tesla producten. OK
* Maar wie betaalt er dan eigenlijk Ad van Wijk en zijn waterstoflobby? De TU Delft hopelijk niet, want dat lijkt me niet OK.
Natuurlijk is er ruimte voor in eerste aanzet zinloos/zuiver_wetenschappelijk onderzoek, ook binnen een TU, anders verzetten we nooit de bakens. Maar wat Van Wijk doet gaat veel verder dan onderzoek, het is op zijn minst een professionele lobby, zoniet een commerciële spin-off met een groot eigenbelang. Even Google raadplegen op "Ad van Wijk" vindt trouwens genoeg discutabel verleden van de man. Maar het gaat me in eerste aanleg om die aanstelling bij TU Delft, waar hij toch een zekere mate van autoriteit en/of geloofwaardigheid aan kan ontlenen.

Ondanks wat dwalingen ken ik Ad van Wijk toch als een redelijk integer wetenschapper. Ik geloof best dat waterstof of een andere fuel omgezet uit stroom een betekenis kan gaan spelen in het nieuwe energielandschap. Prijs en seasonality van duurzame energie verschillen behoorlijk per land. In Nederland is offshore wind inmiddels het goedkoopst, maar woestijngebieden hebben just bizar veel ruimte en zon voor PV. De prijzen voor stroom in deze gebieden zal never nooit in Nederland worden gerealiseerd. Het omzetten en shippen van stroom in een fuel is zeker niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk. Het lijkt me echter duidelijk dat voor de reguliere auto FEV de slag heeft verloren...
 
Een zoekopdracht in dit draadje op www.waterstofwerkt.nl levert tot mijn verrassing geen hit op, dus ter informatie: http://waterstofwerkt.nl/wp-content...erstof-Werkt-Doet-U-Mee-Vraag-en-Antwoord.pdf

Ik ben benieuwd of iemand de uitspraken kan nuanceren of ontkrachten omtrent de duur van een tankbeurt en vooral met betrekking tot het (pas?) na 5 auto's weer op druk gebracht moeten worden, wat "een kwartiertje" zou duren. Zie punt 10.

(E.e.a. niet aan Hendrik laten lezen, als punt 8 betrouwbaar is, zijn we hem binnenkort kwijt).
 
  • Funny
Reactions: HWS