Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Maak je geen zorgen Kees. Een Toyota Mirai voor de prijs van een Tesla:eek:. En geen idee hoe ik met zo'n H2O auto in Z-Frankrijk of Stockholm kom.
Hendrik, ik wil je niet weg hebben, maar het staat toch duidelijk in punt 5: "Daarnaast bieden veel leasemaatschappijen arrangementen aan waarbij u een alternatief voertuig ter beschikking krijgt indien u naar landen rijdt met een beperkte dekking van waterstoftankstations. ":confused:
 
Last edited:
Het hele stuk zit trouwens vol statements die om een reactie vragen.Ik zal ze een beetje helpen:

Als u interesse heeft om mee te doen met de auto’s, de projectorganisatie en/of de financiering, of als u nog vragen heeft, dan nodigen wij u van harte uit contact opnemen met Bastiaan du Pré:
[email protected]
06 13 12 23 84
Twitter: WaterstofWerkt
 
Vooruit, eentje dan:
Het is niet duidelijk wat de levensduur van de accu van de volledige elektrische auto is. Tussentijdse vervanging is erg duur. De waterstofauto heeft slechts een kleine accu omdat de brandstofcel tijden het rijden continu elektriciteit produceert.

Dit komt uit die pdf. Blijkbaar is het wel duidelijk wat de levensduur van de brandstofcel is van die FEVs. Anders hadden ze er wel een opmerking over gemaakt. Toch?

Het antwoord is rond de 4.000-5.000 uur. Dus ongeveer 300.000 kilometer. Maar vervanging is vast niet echt duur. Anders hadden ze er wel een opmerking over gemaakt. Toch?
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Hoe succesvoller Tesla wordt, hoe wanhopiger de waterstof lobby wordt.

Begin het eigenlijk juist leuk te vinden.
Dat dus. Tesla verkoopt elke dag EVs, maar ook Nissan-Renault, Hyundai en nog meer.

Elke dag dat de EV weer een stapje verder voor staat.

Elk nieuwe laadpaal of snellader zet de FEV weer een stapje verder naar achteren toe.

De getallen gaan gewoon winnen, net zoals de veel te hoge prijs van waterstof de EV superieur maakt.

Ze praten nu al over 10c/km, lachertje toch?
 
Het is een heel raar artikel! Lijkt wel in twee stappen geschreven. Het eerst deel "gestuurd" door de waterstof lobby...(zie het uitroepteken achter de titel)... een goede journalist weet dat hij ook tegenhoor nodig heeft... Komt dat bij Maarten terecht, begint te twijfelen en eindigt negatief over waterstof: "..het wordt nog een hele klus.".. Iedereen heeft tegenwoordig content nodigt, doet er niet toe wat de kwaliteit is..
 
En dat is ex BTW en inclusief prijsafspraken om de prijs laag te houden (geen verschrijving) zodat het niet duurder zal zijn dan fossiele brandstof... voor zolang het duurt, voeg ik er zelf aan toe, en ook: een scam heet dat.
Daarom wordt de FEV ook niets, want de running costs van een BEV zijn gewoon lager.

Ook als we stroom 'over' hebben, want dan laad ik mijn BEV super goedkoop of ik buffer mijn thuisaccu tegen die tijd.

Mensen gaan ook naar de KM kosten kijken en de conclusie trekken dat een BEV goedkoper is.
 
Een zoekopdracht in dit draadje op www.waterstofwerkt.nl levert tot mijn verrassing geen hit op, dus ter informatie: http://waterstofwerkt.nl/wp-content...erstof-Werkt-Doet-U-Mee-Vraag-en-Antwoord.pdf

Ik ben benieuwd of iemand de uitspraken kan nuanceren of ontkrachten omtrent de duur van een tankbeurt en vooral met betrekking tot het (pas?) na 5 auto's weer op druk gebracht moeten worden, wat "een kwartiertje" zou duren. Zie punt 10.

(E.e.a. niet aan Hendrik laten lezen, als punt 8 betrouwbaar is, zijn we hem binnenkort kwijt).
Op zich heb ik niks tegen de waterstofauto zelf. Ja, er ontbreekt nuance* hier en daar. Ja, men blijft waterstof foutief bestempelen als brandstof. Maar punt 17 is toch wel heel erg de pot die de ketel zwart maakt:
17.
Waarom zijn sommigen zo negatief over de waterstofauto?
In verschillende media zijn berichten te vinden van partijen die vraagtekens zetten bij het rijden op waterstof. Het gaat dan niet alleen over de bekende nadelen als een vooralsnog beperkte tankinfrastructuur maar ook over de techniek, efficiency en dergelijke. Vaak is dit soort berichtgeving afkomstig van partijen met een specifiek belang, met name het belang van fabrikanten van (grote accu’s voor) volledige elektrische auto’s.
Dat is dus net andersom. Kijk naar het nieuw opgerichte "Raad van waterstof". Allemaal partijen die nu belang hebben bij productie, opslag en distributie van brandstof (Shell, Total, Air Liquide, vd Linden) of partijen met grootaandeelhouders die hetzelfde belang hebben. Geen bezwaar dat ze 10 miljard stuk willen slaan op het vraagstuk waterstof en hoe dit goedje binnen hun huidige business model past. Kan ik ze enkel toejuichen. Waar ik wel bezwaar tegen heb is het belastinggeld dat onnodig gespendeerd wordt. Want deze "Raad" weet zelf ook wel dat 2 miljoen kostende tankstations voor waterstof nooit zullen renderen. Als dergelijke grote partijen gezamenlijk optrekken en - net als een kleine partij als Tesla - willen investeren in een waterstofnetwerk zonder subsidie of andere steun van 'ons' belastinggeld, juich ik ze wederom van harte toe!

Kortom, het juiste antwoord op "Waarom zijn sommigen zo negatief over de waterstofauto?" is "Omdat sommigen liever niet meedoen aan kapitaalvernietiging van belastinggeld.".

*)
- levensduur fuel cell
- onnodige energieverliezen bij omzetting
- onnodige omzetting
- vluchtigheid van waterstof onder druk
- maximaal aantal tankbeurten per 24 uur
- kosten tankstation/transport
- gebruik van accu
- versnelde degradatie van accu (21kWh maakt natuurlijk veel meer cycli bij 500 gereden km's)
- gebruik van schaarse materialen
 
  • Like
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN and pvkeep
Ik ben benieuwd of iemand de uitspraken kan nuanceren of ontkrachten omtrent de duur van een tankbeurt en vooral met betrekking tot het (pas?) na 5 auto's weer op druk gebracht moeten worden, wat "een kwartiertje" zou duren.
Deze vraag nog maar een keer geplaatst; wie weet er of deze claim klopt, of kan ik vasthouden aan de overtuiging dat je na één of twee tanksessies een klein half uur moet wachten tot de volgende kan tanken?
 
Daarom wordt de FEV ook niets, want de running costs van een BEV zijn gewoon lager.

Ook als we stroom 'over' hebben, want dan laad ik mijn BEV super goedkoop of ik buffer mijn thuisaccu tegen die tijd.

Mensen gaan ook naar de KM kosten kijken en de conclusie trekken dat een BEV goedkoper is.
Zoals met alle basisbehoeftes is het ook met vervoer/transport. De overheid bepaalt de effectieve prijs met behulp van heffingen, accijnzen en belastingen. Onder het mom van allerlei hogere doelen stuurt de staat daarmee richting het gewenste resultaat.

De waterstoflobby is daarom niet zo kansloos als hier wordt gedacht. Een paar simpele maatregelen volstaan om hun business case 'gezond' te maken. Denk aan een 'batterij'-toeslag in de BPM, de bijtelling voor privégebruik van de auto-van-de-zaak op nul voor waterstof en naar de max voor batterij-auto's.
Als je twijfelt, kijk maar naar de huidige gedachten over bijtellingsregeling voor batterij- en waterstofvoertuigen vanaf 2019:
Knipsel.JPG

https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/bijtelling said:
Het verlaagde bijtellingspercentage geldt tot € 50.000,- van de catalogusprijs, daarboven geldt het algemene bijtellingspercentage van 22%. Voor voertuigen die elektrisch rijden op waterstof geldt deze beperking niet.
 
Last edited:
Help mij, simpele alpha, nog een beetje: 130kg/day is 5.4 kg/h..?? Is één voertuig per uur? :confused:


Power consumption 65-70 kWh/kg, toe maar... dat is ongeveer gelijk aan "per 100 km"... tot 700wH per km... dat doen 'wij' voor 190 (Typical), :cool: nog slechter dan ik dacht. En dan is de waterstof alleen nog maar gemáákt.
 
Last edited:
Help mij, simpele alpha, nog een beetje: 130kg/day is 5.4 kg/h..?? Is één voertuig per uur? :confused:


Power consumption 65-70 kWh/kg, toe maar... dat is ongeveer gelijk aan "per 100 km"... tot 700wH per km... dat doen 'wij' voor 190 (Typical), :cool: nog slechter dan ik dacht. En dan is de waterstof alleen nog maar gemáákt.
Die getallen komen dan ook precies overeen met de observatie dat een BEV drie keer zo efficient is als een FEV. (650Wh/km vs 220Wh/km). Overigens is de waterstof dan ook weer verstookt.