Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien kan je een plaats van Stephanie Broertjes overnemen. Die heeft zich twee keer ingeschreven.
Misschien vindt ze het leuk als ik maar haar meega. Ik ben best aantrekkelijk gezelschap (al zeg ik het zelf en al ga ik daar in deze bijeenkomst misschien een uitzondering op maken).

Edit: Stephanie zal zelf ook wel leuk gezelschap zijn ... :rolleyes:
 
Last edited:
Da's jammer, toen ik ernaar keek, waren er slechts 20 plaatsen, en op dat moment 5 aanmeldingen. Ik zou het wel hebben willen meemaken.
Edit: heb gevraagd of er een wachtlijst is. Stevige deelnemerslijst hoor.

Ja dat was op Facebook geloof ik maar op deze lijst staan nu 166 mensen.
Ik ga er in ieder geval wel heen met mijn boekwerk aan waterstofkritische en distributiemodelverslaafdefossielebrandstofbedrijven vragen. En ik weet dat er meer zeer kritische mensen heen gaan.

De aanmeldingenlijst doet vermoeden dat er veel beleidsmakers heen zijn gelokt (GVB, gemeentes e.d.)
Best wel belangrijk om die juiste informatie toe te spelen en ter plekke kritische vragen te stellen.
Die gaan straks onze belastingcenten besteden.
 
Succes vanmiddag Robert, jammer dat ik er niet bij kan zijn. Zojuist vernomen dat er van een wachtlijst ook niets meer kan komen, security checks ( :confused: ) maken het onmogelijk om nog deelnemers toe te laten. 2017 he. Nou kan ik me bij een pro-waterstof event ook wel indenken dat ze rekening houden met acties van boze tegenstanders ;). Ik neem aan dat jij wel een paar spreekwoordelijke bommetjes onder het verhaal weet te leggen, maar het toch een vrolijk event laat zijn.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ja heb ook begrepen dat er straks bij entree naar een identiteitsbewijs wordt gevraagd.
Lekker open event, dat zegt eigenlijk al genoeg :)
Vrees dat die livestream er ook niet inzit @Rick A. maar wie weet.

spreekwoordelijke bommetjes
h2.png
Ik zal mijn best doen Kees !
 
Jullie hebben er niet veel aan gemist. Er waren weliswaar veel bezoekers maar de inhoud viel erg tegen.
Veel ge-oh en -ah dat waterstof als energiedrager technisch toch al zo goed kan, maar tegelijkertijd: dat het toch niet gebeurt (en waarom dan niet). Eigenlijk allemaal bevestigingen dat H2 de boot heeft gemist en het beperkte toekomst heeft in de transportsector.
Wat losse indrukken:
- Bevestiging van dat 90% van de h2 gemaakt wordt uit aardgas (en dat middels electrolyse nog amper gebeurt en te duur is).
- Leuke plaatjes van wat er voor een waterstofvoertuigen al zijn (meeste nog slechts als demo of als test), o.a. een plaatje van waterstof trein, een rondvaartboot (het event was o.a. georganiseerd door de Amsterdam Economic Board) terwijl de boten in Amsterdam op het moment nou juist allemaal full electric worden. En trots dat er kennelijk in Parijs 70 of 80 FEV taxi's komen (dat Beijing 70.000 taxi's full electrisch gaat maken werd maar niet genoemd)
- Er zijn maar twee waterstof tankstations in NL: een in Rhoon en een in Eindhoven(Helmond?). Een andere die op halve kracht werkte in Arnhem is weer uit gebruik genomen.
- Aanleggen van een tankstation kost 2 miljoen € Geen woord over hoeveel auto's een station kan servicen.
- Er werd nog wel even een efficiency van een branstofcel genoemd van 60% maar een echte WTW vergelijk met BEV werd maar niet gedaan.
- Leuk plaatje op een gegeven moment van hoeveel waterstof tankstations er in europa de afgelopen jaren zijn geplaatst: in 2012, 2013 en 2014 enkele, en vervolgens gemopper dat er in 2015 en 2016 niets is bij gekomen (goh hoe zou dat komen, iets met de grote opkomst van de batterij auto van met name Tesla misschien?:D)

Voor de deur stond een Mirai en een Hyundai om wat proefritjes te maken. Er komt volgend jaar nog een FCEV van Hyundai in produktie.
En er stond een van de twee H2 bussen die in Groningen moeten gaan rijden, ik heb even een poos met de (test)chauffeur gesproken. Hij weegt 32 ton en rijdt ongeveer 10km op een kg waterstof (de Mirai doet er 100km mee). De bus heeft 35kg h2 aan boord en dus een actieradius van +/- 350 kilometer. Op het dak een 60kWh batterij nog goed voor 25km.
Er is dus geen vulmogelijkheid in GR.
Je gelooft het niet: ze rijden dus nu naar Eindhoven om hem vol te tanken, vervolgens wordt hij naar Groningen gesleept zodat hij z'n (test)rondjes kan doen. Ze hopen eind van het jaar bij Akzo Nobel in GR te kunnen tanken. Even een tijdelijk (mobiel) vulstation plaatsen kan niet zo maar vanwege veiligheidsregels en de benodigde vergunningen.

Ik heb nog een paar mensen gesproken na afloop maar het ging dan toch vooral over welke problemen er allemaal nog waren voor grootschalige uitrol. Ik miste de vibe die je merkt bij bijeenkomsten over full electric omdat dat zich nu zo snel ontwikkelt.

Bommetjes heb ik voor me gehouden, er is deze week alweer genoeg 'terrorisme' geweest.

45FB1C92-9B34-4B43-9AD4-027D64AB83E0.JPG 50B78AF3-E0C6-4DEF-A640-61489A6D8860.JPG 793B2A54-EC07-49B5-A104-CA331871F4D2.JPG 47726235-414A-494F-A8EA-0A299EC5AFEB.JPG IMG_6268.JPG 04469D42-9996-44E1-AE9E-D0FAA57A6616.JPG 1689464D-C655-4766-BE18-EC125652F26B.JPG
 
Goed verhaal Robert. Dat van die 2 miljoen moet wel kloppen. In de VS heeft de staat California 97 miljoen dollar subsidie toegezegd voor 50 waterstofstations. Dus per saldo ook 2 miljoen per station.
Betekent heel simpel dat behalve de kale waterstof de werkelijke kosten nog een factor 2 hoger zijn.
En we hebben het hier over stations die maximaal elk half uur een auto kunnen tanken.
Ja, hoe zou het nou komen dat waterstof niet van de grond komt ...
 
Reed vanavond rond 19:15 achter een Belgische waterstofauto (wit met waterstofreclame bestickerd, 1-HZJ-xxx, merk niet gezien) op de A2 naar het Zuiden. Ofwel een andere bezoeker ofwel één van de demovoertuigen.
 
Voor de deur stond een Mirai en een Hyundai om wat proefritjes te maken. Er komt volgend jaar nog een FCEV van Hyundai in produktie.
En er stond een van de twee H2 bussen die in Groningen moeten gaan rijden, ik heb even een poos met de (test)chauffeur gesproken. Hij weegt 32 ton en rijdt ongeveer 10km op een kg waterstof (de Mirai doet er 100km mee). De bus heeft 35kg h2 aan boord en dus een actieradius van +/- 350 kilometer. Op het dak een 60kWh batterij nog goed voor 25km.
Er is dus geen vulmogelijkheid in GR.
Je gelooft het niet: ze rijden dus nu naar Eindhoven om hem vol te tanken, vervolgens wordt hij naar Groningen gesleept zodat hij z'n (test)rondjes kan doen. Ze hopen eind van het jaar bij Akzo Nobel in GR te kunnen tanken. Even een tijdelijk (mobiel) vulstation plaatsen kan niet zo maar vanwege veiligheidsregels en de benodigde vergunningen.]
Pfff... en die 32tons-bussen worden met lege H2-tank zeker ook naar Helmond gesleept??? :eek:
Kunnen ze niet beter de tank uitwisselbaar maken en een zuinig bestelbusje op en neer laten rijden? :rolleyes:
 
Via Gocar.be deze nieuwsflash binnengekregen:

Waterstof geen prioriteit meer voor Mercedes

hydrogenepourmercedes.jpg


06-04-17 | Alain De Jong




Ondanks de aankondiging van de GLC F-Cell, lijkt het erop dat Mercedes de verdere ontwikkeling rond waterstof afremt. De vooruitgang van de elektrische technologie is daar wellicht niet vreemd aan.

Volgens smart2zero, zou de CEO van het merk, Dieter Zetsche, op een congres in Stuttgart hebben verklaard dat waterstof geen cruciale rol meer speelt voor Mercedes. Ook al hoort Mercedes bij de meest innoverende autoconstructeurs rond deze technologie, toch lijdt waterstof onder het nog weinig uitgebouwde verdeelnetwerk, maar ook de gerealiseerde voortuitgang op vlak elektriciteit is een factor die een rol speelt.

Volgens Dieter Zetsche dalen de relatieve kosten van de batterijen snel, terwijl ze nog hoog blijven voor waterstof. Daarnaast dreigt het voordeel op vlak van autonomie van waterstof tegenover elektriciteit ook te verdwijnen.

Dat belet Mercedes echter niet om weldra de GLC F-Cell op de markt te brengen, maar dat voertuig zal eerder gericht zijn op bedrijven.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Toyota richt zich nu op vrachtwagens met H2. De Mirai aandrijflijn gaat men gebruiken en de vrachtwagen kan zo'n 320 km rijden op 1 tank. Een tankbeurt neemt 20 minuten in beslag, net zo lang als een diesel tank vullen. Toyota turns to semi trucks for its hydrogen fuel cell tech, unveils new prototype with Mirai powertrain

Want de Mirai is/was zo'n enorm succes ? :confused:
20 minuten diesel tanken....dat lijkt me erg lang. Maar daar kan een diesel dan toch echt wel meer dan 320km op komen.
 
Want de Mirai is/was zo'n enorm succes ? :confused:
20 minuten diesel tanken....dat lijkt me erg lang. Maar daar kan een diesel dan toch echt wel meer dan 320km op komen.

Ja dat hoop ik ook. Ik vind het ook lang, maar er gaan volgens mij ook veel liters in de tank(s). Ach, zoals Hans al stelde zal in september het wel duidelijk worden dat batterijen het ook bij vrachtverkeer gaan winnen. Interessante gedachten van analist over toekomst van Tesla Semi: Tesla Semi: analysts see Tesla leasing batteries for $0.25/miles in 300,000 electric trucks for $7.5 billion in revenue