Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Het bierviltje zegt 50 x 900.000 = 45.900.000 euro subsidie. Een SuperCharger met 8 stalls kost rond 200.000 euro.
45.900.000 : 200.000 = 230 SuperChargers met totaal 1.840 laadplekken.

Met die 1840 laadplekken kunnen 24 Tesla's per 24 uur worden geladen, totaal dus 44.160 auto's per etmaal.
50 waterstofstations, kunnen ieder 32 auto's per 24 uur tanken, totaal dus 1200 auto's. Tesla kan dus 37x zoveel auto's laden voor hetzelfde subsidiegeld als er waterstofauto's kunnen worden geladen.

Maar opgelet, voor 900.000 euro kun je geen waterstof station bouwen. De huidige modernste stations in de VS kosten 2,9 miljoen euro. Er moet dus van anderen, dat zijn de marktpartijen maar ook regionale en provinciale overheden, nog 2 miljoen per station bij, 100 miljoen dus.

Voor totaal 2.9 miljoen x 50 = 145.000.000,- kun je 725 SuperChargers bouwen met 8 stalls. Dat levert 5800 laadplekken op die in 24 uur 139.200 Tesla's kunnen laden.

Die 50 waterstofstations kunnen nog steeds niet meer dan 1200 auto's per 24 uur tanken.
Dat levert de bizarre uitkomst op dat met dezelfde investering in Tesla SuperChargers 116 x zoveel auto's kunnen laden als er waterstof auto's kunnen tanken.
Maar dat ga je ook in de prijs van waterstof zien. Die auto is dus duurder per KM, dus men koopt hem niet. Zo simpel is het.
 
  • Informative
Reactions: Qualiture
Stukje geschiedenis voor als er weer eens optimistische forecasts voor H2 auto's worden gepresenteerd
upload_2017-10-18_10-58-58.png

(source: Bloomberg)
 
  • Like
Reactions: FVO and widodh
Dat betekent dus ook, dat als een grote 'oldschool-ICE-autofabrikant' zich kwaad maakt, gewoon in een jaar een vergelijkbaar snellaadnetwerk in Europa zou kunnen realiseren als Tesla... o_O
Dat is maar net de vraag. De oplossing van Tesla om gebruik te maken van dezelfde hardware als de laders in auto's zorgt voor een bizarre kostenbesparing.

Ik weet niet exact hoe minder prijzen van een andere snellader liggen, maar een paar jaar geleden lag dit boven de 20.000 per lader exclusief installatie en netwerkaansluiting en voor max 50kw.

Maar wat zeker zo belangrijk is. Als andere partijen een netwerk gaan realiseren wordt dat op basis van de bestaande standaarden. Dus daar kan iedere auto op laden. In de praktijk wil geen van de fabrikanten geld spenderen voor een andere fabrikant, dus als het vanuit deze partijen moet komen, zal dat via een consortium gebeuren. En of die nu echt gezamenlijk daarin zullen kunnen en willen optrekken, ik vraag het me af.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Dat is maar net de vraag. De oplossing van Tesla om gebruik te maken van dezelfde hardware als de laders in auto's zorgt voor een bizarre kostenbesparing.

Ik weet niet exact hoe minder prijzen van een andere snellader liggen, maar een paar jaar geleden lag dit boven de 20.000 per lader exclusief installatie en netwerkaansluiting en voor max 50kw.

Maar wat zeker zo belangrijk is. Als andere partijen een netwerk gaan realiseren wordt dat op basis van de bestaande standaarden. Dus daar kan iedere auto op laden. In de praktijk wil geen van de fabrikanten geld spenderen voor een andere fabrikant, dus als het vanuit deze partijen moet komen, zal dat via een consortium gebeuren. En of die nu echt gezamenlijk daarin zullen kunnen en willen optrekken, ik vraag het me af.
Nou... nee. Er kan exact dezelfde route gekozen worden als Tesla. Een eigen standaard, met x laadplekken plus nog 1 algemene laadpaal als we het over Duitsland hebben. Maar OK, ook ik verwacht niet dat VW, BMW, Volvo, Renault of .... dat zullen gaan doen. :D
 
Nou... nee. Er kan exact dezelfde route gekozen worden als Tesla. Een eigen standaard, met x laadplekken plus nog 1 algemene laadpaal als we het over Duitsland hebben. Maar OK, ook ik verwacht niet dat VW, BMW, Volvo, Renault of .... dat zullen gaan doen. :D

Ik denk het ook niet. Ze zullen wel balen dat Tesla nu ook CCS zal gaan monteren (daar lijkt het sterk op) want het argument dat een ~Tesla kopen betekent dat je voor altijd vast zit aan hun beperkte laadnetwerk terwijl de Europese met een giga net gaan komen (door hun bril en een vleugje wishful thinking) naar de prullenbak kan. Het is niet meer of/of, maar en/en.
 
  • Like
Reactions: FVO
Er wordt in dat artikel lustig op los gelogen. Wat te denken hiervan:
"Idealiter krijgen windturbines in de toekomst een waterstofgasnetwerkaansluiting in plaats van elektriciteit. Het transport van de waterstof per buisleiding is significant goedkoper dan transport van elektriciteit door een kabel."

ik was vorige week op bezoek bij de provincie Drenthe, en daar hadden ze een demo-waterstof bus rondrijden. De medewerkers van de provincie waren lyrisch over dat apparaat, zeker nadat iemand bovenstaand verhaal vertelde. Ik heb een paar pogingen gewaagd om wat nuance aan te brengen, maar dat verzandde al gauw in een discussie over hoe vervuilend het maken van accu's is.

Aangezien ik toen nog de keynote lezing moest houden en het niet handig is om je publiek tegen je in het harnas te jagen voor je begint, heb ik het daar maar gelaten.

Dus als er binnenkort veel waterstof bussen rondrijden in Drenthe, ben ik (gedeeltelijk) mede-schuldig. Mea Culpa...
 
Last edited:
ik was vorige week op bezoek bij de provincie Drenthe, en daar hadden ze een demo-waterstof bus rondrijden. De medewerkers van de provincie waren lyrisch over dat apparaat, zeker nadat iemand bovenstaand verhaal vertelde. Ik heb een paar pogingen gewaagd om wat nuance aan te brengen, maar dat verzandde al gauw in een discussie over hoe vervuilend het maken van accu's is.

Aangezien ik toen nog de keynote lezing moest houden en het niet handig is om je publiek tegen je in het harnas te jagen voor je begint, heb ik het daar maar gelaten.

Dus als er binnenkort veel H20 bussen rondrijden in Drenthe, ben ik (gedeeltelijk) mede-schuldig. Mea Culpa...
Het blijft jammer dat beleidsmakers vaak totaal geen inhoudelijke kennis hebben
 
Er wordt in dat artikel lustig op los gelogen. Wat te denken hiervan:
"Idealiter krijgen windturbines in de toekomst een waterstofgasnetwerkaansluiting in plaats van elektriciteit. Het transport van de waterstof per buisleiding is significant goedkoper dan transport van elektriciteit door een kabel."

Daar valt een hoop op te zeggen inderdaad.
Maar op zich ben ik niet tegen de vernieuwing om duurzame energie direct bij de bron om te zetten naar H2/methanol - H2 kunnen we gebruiken als vervanger van gas in hoge temperatuur processen. Er ontbreekt dan alleen wel opslag in het plaatje.

Ik heb meer problemen met de leugen van '100 waterstof trucks'. Hoeveel waterstof trucks kennen we nu eigenlijk al ?
Nikola Tesla heeft een model aangekondigd, en Holthausen heeft twee vuilniswagens omgebouwd naar waterstof, dat is het dan wel.
En Mercedes (en anderen) gaan ook verder op het volelectrische pad: Daimler unveils heavy-duty all-electric truck concept with ‘up to 220 miles’ range .
Ik kan me vergissen maar het eigenlijke problem is toch: de kleine batterijen in een H2 systeem kunnen m.i. niet de hoge vermogens leveren die in een truck benodigd zijn. Tenzij we een ander type batterijen gaan gebruiken, maar vol-electrisch profiteert ook rechtstreeks van enige doorbraak op dat vlak.
 
Iemand een zicht op de productie vs de vraag naar Lithium? Heb het ook maar op Wiki gelezen dat er bvb in 2014 de verhouding 36000/33000 ton was. Met de explosieve groei van EV's, huisbatterijen en de Chinezen die de markt helemaal naar zich toe aan het trekken zijn kunnen tekorten voor een prijsexplosie zorgen en maw. het waterstofverhaal weer wind in de zeilen doen krijgen? De trage introductie van de Europese EV's is misschien deels te verklaren doordat ze niet snel genoeg aan de nodige grondstoffen voor de batterijen geraken.
 
Iemand een zicht op de productie vs de vraag naar Lithium? Heb het ook maar op Wiki gelezen dat er bvb in 2014 de verhouding 36000/33000 ton was. Met de explosieve groei van EV's, huisbatterijen en de Chinezen die de markt helemaal naar zich toe aan het trekken zijn kunnen tekorten voor een prijsexplosie zorgen en maw. het waterstofverhaal weer wind in de zeilen doen krijgen? De trage introductie van de Europese EV's is misschien deels te verklaren doordat ze niet snel genoeg aan de nodige grondstoffen voor de batterijen geraken.

Nee, er is geen tekort aan grondstoffen voor EV's. Dat is een vaak misbruikt misverstand.

Als in 2030 bijna een kwart van de nieuwe auto verkopen vol electrisch zou zijn zouden we minder dan 1% van de bekende reserves aan lithium gebruiken. Zie bijgevoegde charts - Bloomberg NEF.
Van alle grondstoffen in de batterijen zouden we van kobalt relatief eigenlijk nog het meeste gebruiken.
Kobalt is ook problematisch omdat het grotendeels gemined wordt in Congo en het imago dat het grotendeels door kinderarbeid zou worden gewonnen. Maar ik heb ook aankondigingen gezien van kobalt vrije batterijen.
Fujitsu Develops High-Voltage Cathode Material for Lithium Iron Phosphate Rechargeable Batteries - Fujitsu Global

upload_2017-10-25_12-46-8.png


Wat wel zo is is dat er een tekort aan produktiecapaciteit is: lithium produktie moet verdrievoudigen om in 2030 aan de vraag te kunnen voldoen. Zie ook de hoeveelheid geplande Lithium Ion productiecapaciteit over de hele wereld.
Vandaar ook dat de aandelen van lithium producenten recentelijk zo zijn gestegen.

upload_2017-10-25_12-48-48.png

upload_2017-10-25_12-49-6.png
 
Oja, dan blijft de vraag: wat voor een effect zou het hebben als door de toegenome vraag de prijzen van de grondstoffen enorm omhoog zouden gaan ?

Ook dit valt mee, zeker weer voor lithium. Als dat 2,5 keer duurder zou worden zou dat slechts 2% effect hebben op de kosten van het batterij pakket. Ook logisch want lithium is slechts maar een klein deel van de gebruikte grondstoffen in een batterij.
Kobalt is ook hier weer belangrijker.

upload_2017-10-25_12-57-34.png


Ik vraag me meer af welke metalen er in brandstofcellen worden gebruikt en wat er met de prijs daarvan zou gebeuren als de vraag daarnaar veel zou stijgen.