Het bierviltje zegt 50 x 900.000 = 45.900.000 euro subsidie. Een SuperCharger met 8 stalls kost rond 200.000 euro.
45.900.000 : 200.000 = 230 SuperChargers met totaal 1.840 laadplekken.
Met die 1840 laadplekken kunnen 24 Tesla's per 24 uur worden geladen, totaal dus 44.160 auto's per etmaal.
50 waterstofstations, kunnen ieder 32 auto's per 24 uur tanken, totaal dus 1200 auto's. Tesla kan dus 37x zoveel auto's laden voor hetzelfde subsidiegeld als er waterstofauto's kunnen worden geladen.
Maar opgelet, voor 900.000 euro kun je geen waterstof station bouwen. De huidige modernste stations in de VS kosten 2,9 miljoen euro. Er moet dus van anderen, dat zijn de marktpartijen maar ook regionale en provinciale overheden, nog 2 miljoen per station bij, 100 miljoen dus.
Voor totaal 2.9 miljoen x 50 = 145.000.000,- kun je 725 SuperChargers bouwen met 8 stalls. Dat levert 5800 laadplekken op die in 24 uur 139.200 Tesla's kunnen laden.
Die 50 waterstofstations kunnen nog steeds niet meer dan 1200 auto's per 24 uur tanken.
Dat levert de bizarre uitkomst op dat met dezelfde investering in Tesla SuperChargers 116 x zoveel auto's kunnen laden als er waterstof auto's kunnen tanken.