Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Is volgens mij géén grap; en "relatief" makkelijk.
Een paar flessen waterstofgas en een fuelcel; die stroom levert aan de Tesla-hoofdbatterij.
De hack bestaat erin de stroomkabels naar de batterij aan te sluiten aan de fuelcel.
Dan een onbewuste grap. Wat is er te winnen? Een paar honderd km extra range.
Wat kost dat? wil je niet weten.

Terwijl 100D al gemakkelijk 500 range haalt en als straks de nieuwe cellen in S en X komen wordt de range vanzelf een stuk groter, als je de Extended Range versie kiest die zeker meer dan 100 kWh zal hebben als staat het er niet meer op :)

Enige voordeel van waterstofgimmick vervalt vanzelf. Nadelen, of uitdagingen, blijven helaas.
 
  • Like
Reactions: FVO
dàt ben ik met je eens.
ik heb ook nergens aangegeven dat ik zo'n add-on toejuich. Géén haar op mijn hoofd dat er aan denkt.

Overigens : ombouwkosten worden in het artikel geraamd op 50.000€ :confused:.
Een fuelcell van 5 kw kost pakweg 20.000$.
(ter info : 5kw lijkt misschien niet veel, maar deze wordt wel continu geleverd.)

De kost van een gasfles (huur en verbruik) ken ik niet.:(
 
dàt ben ik met je eens.
ik heb ook nergens aangegeven dat ik zo'n add-on toejuich. Géén haar op mijn hoofd dat er aan denkt.

Overigens : ombouwkosten worden in het artikel geraamd op 50.000€ :confused:.
Een fuelcell van 5 kw kost pakweg 20.000$.
(ter info : 5kw lijkt misschien niet veel, maar deze wordt wel continu geleverd.)

De kost van een gasfles (huur en verbruik) ken ik niet.:(

Vergeten we haast de waterstof zelf :)
 
Ik kwam dit tegen, een manier om photo-catalytisch zonlicht direct te gebruiken om water te splitsen in O2 en H2.
Dus niet via fotovoltaïsche panelen en electrolyse.
Lijkt alleen nog maar labo-resultaat te zijn, maar als dit echt goedkoop te produceren zonnepanelen oplevert, kan het een optie worden bij het 'groen' maken van onze energievoorziening.

A new way to produce clean hydrogen fuel from water using sunlight: Researchers have developed new metal-free photocatalyst and show visible and near infrared light-driven production of hydrogen from water.
 
In Quest staat een artikel over waterstofgas en een vergelijking met BEV:
5B411980-94EC-4B73-B3B7-67D09D75C41F.jpeg 020F3834-BF4E-4513-A918-343F1946C410.jpeg

Jammer van bepaalde uitspraken, zoals: “accu’s slijten. Die dure dingen gaan minder lang mee dan een autoleven”. En: “Een brandstofcel gaat een autoleven mee”. Van Quest had ik beter verwacht. Zal ze een mailtje sturen.
 
Jammer van bepaalde uitspraken, zoals: “accu’s slijten. Die dure dingen gaan minder lang mee dan een autoleven”. En: “Een brandstofcel gaat een autoleven mee”. Van Quest had ik beter verwacht. Zal ze een mailtje sturen.

De eerste zin op pagine 12: "Met een waterstofcentrale aan huis zou je dus geen elektriciteit meer hoeven te kopen van bijvoorbeeld Nuon of Eneco, zo is het idee"

Ik snap het niet... Is hier het idee dat je zuiver waterstof van het net afneemt of moet je die waterstof eerst zelf maken dmv zonnepanelen op het dak? Of komt er een tankauto door de straat die bij elk huis de tank in de tuin komt vullen met stookolie, ahum, ik bedoel natuurlijk waterstof :D
 
De eerste zin op pagine 12: "Met een waterstofcentrale aan huis zou je dus geen elektriciteit meer hoeven te kopen van bijvoorbeeld Nuon of Eneco, zo is het idee"

Ik snap het niet... Is hier het idee dat je zuiver waterstof van het net afneemt of moet je die waterstof eerst zelf maken dmv zonnepanelen op het dak? Of komt er een tankauto door de straat die bij elk huis de tank in de tuin komt vullen met stookolie, ahum, ik bedoel natuurlijk waterstof :D

Ik denk dat ze het zelf ook niet meer weten maar vanwege de lobbydruk iets moeten bedenken. Leuk idee voor een carnavalswagen binnenkort.
 
  • Funny
Reactions: FVO
Van het weekend familie over de vloer voor een etentje. Begint er iemand over hoe waterstof zoveel beter is dan batterijen voor auto’s want:

- de infrastructuur is er al
- mensen willen niet zo lang wachten met ‘tanken’
- je kunt er veel verder mee rijden
- het is goedkoper

Allemaal complete kolder natuurlijk. Laat ik hem zien hoe de energie verhouding well-to-wheel is, zegt ie ‘ja dat ken ik natuurlijk wel maar toch is waterstof beter’.

Vraagje aan de mensen die al langer een Tesla rijden: hoe benaderen jullie dit soort onzin?

Even voor de duidlijkheid, ik heb het hier over iemand die wel vaker neppe feiten als waar aanneemt en dus ook vaak met allerlei nepnieuws verhalen komt. Wetenschappelijk onderzoek heeft deze persoon denk ik nog nooit gelezen of vertrouwd hij niet. Is dus erg Trumpiaans zullen we maar zeggen.

Links laten liggen, deze discussie, of hebben jullie tips?
 
Van het weekend familie over de vloer voor een etentje. Begint er iemand over hoe waterstof zoveel beter is dan batterijen voor auto’s want:

- de infrastructuur is er al
- mensen willen niet zo lang wachten met ‘tanken’
- je kunt er veel verder mee rijden
- het is goedkoper

Allemaal complete kolder natuurlijk. Laat ik hem zien hoe de energie verhouding well-to-wheel is, zegt ie ‘ja dat ken ik natuurlijk wel maar toch is waterstof beter’.

Vraagje aan de mensen die al langer een Tesla rijden: hoe benaderen jullie dit soort onzin?

Even voor de duidlijkheid, ik heb het hier over iemand die wel vaker neppe feiten als waar aanneemt en dus ook vaak met allerlei nepnieuws verhalen komt. Wetenschappelijk onderzoek heeft deze persoon denk ik nog nooit gelezen of vertrouwd hij niet. Is dus erg Trumpiaans zullen we maar zeggen.

Links laten liggen, deze discussie, of hebben jullie tips?
Vraag eens naar de KM-prijs van een H-auto, of hij er dan nog steeds zo over denkt.

Want die gaat niet goedkoper zijn, dus rara wat deze meneer dan wil/gaat rijden.