Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Van het weekend familie over de vloer voor een etentje. Begint er iemand over hoe waterstof zoveel beter is dan batterijen voor auto’s want:

- de infrastructuur is er al
- mensen willen niet zo lang wachten met ‘tanken’
- je kunt er veel verder mee rijden
- het is goedkoper

Allemaal complete kolder natuurlijk. Laat ik hem zien hoe de energie verhouding well-to-wheel is, zegt ie ‘ja dat ken ik natuurlijk wel maar toch is waterstof beter’.

Vraagje aan de mensen die al langer een Tesla rijden: hoe benaderen jullie dit soort onzin?

Even voor de duidlijkheid, ik heb het hier over iemand die wel vaker neppe feiten als waar aanneemt en dus ook vaak met allerlei nepnieuws verhalen komt. Wetenschappelijk onderzoek heeft deze persoon denk ik nog nooit gelezen of vertrouwd hij niet. Is dus erg Trumpiaans zullen we maar zeggen.

Links laten liggen, deze discussie, of hebben jullie tips?
Links laten liggen, kansloze actie, verspilling van je eigen energie.

Ik doe het nog wel eens af met "geweldig, wanneer krijg je m:confused:, ik rij al sinds 2013 elektrisch:p"
 
Van het weekend familie over de vloer voor een etentje. Begint er iemand over hoe waterstof zoveel beter is dan batterijen voor auto’s want:

- de infrastructuur is er al
- mensen willen niet zo lang wachten met ‘tanken’
- je kunt er veel verder mee rijden
- het is goedkoper

Allemaal complete kolder natuurlijk. Laat ik hem zien hoe de energie verhouding well-to-wheel is, zegt ie ‘ja dat ken ik natuurlijk wel maar toch is waterstof beter’.

Vraagje aan de mensen die al langer een Tesla rijden: hoe benaderen jullie dit soort onzin?

Even voor de duidlijkheid, ik heb het hier over iemand die wel vaker neppe feiten als waar aanneemt en dus ook vaak met allerlei nepnieuws verhalen komt. Wetenschappelijk onderzoek heeft deze persoon denk ik nog nooit gelezen of vertrouwd hij niet. Is dus erg Trumpiaans zullen we maar zeggen.

Links laten liggen, deze discussie, of hebben jullie tips?

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.
 
Van het weekend familie over de vloer voor een etentje. Begint er iemand over hoe waterstof zoveel beter is dan batterijen voor auto’s want:

- de infrastructuur is er al
- mensen willen niet zo lang wachten met ‘tanken’
- je kunt er veel verder mee rijden
- het is goedkoper

Allemaal complete kolder natuurlijk. Laat ik hem zien hoe de energie verhouding well-to-wheel is, zegt ie ‘ja dat ken ik natuurlijk wel maar toch is waterstof beter’.

Vraagje aan de mensen die al langer een Tesla rijden: hoe benaderen jullie dit soort onzin?

Even voor de duidlijkheid, ik heb het hier over iemand die wel vaker neppe feiten als waar aanneemt en dus ook vaak met allerlei nepnieuws verhalen komt. Wetenschappelijk onderzoek heeft deze persoon denk ik nog nooit gelezen of vertrouwd hij niet. Is dus erg Trumpiaans zullen we maar zeggen.

Links laten liggen, deze discussie, of hebben jullie tips?
Deze meneer achter het stuur van je auto plaats laten nemen en een rondje de auto laten uitproberen. Discussie voorbij.
Daarna gaat het alleen nog over levertijden, garantie, belastingvoordelen, etc... ;)
 
Deze meneer achter het stuur van je auto plaats laten nemen en een rondje de auto laten uitproberen. Discussie voorbij.
Daarna gaat het alleen nog over levertijden, garantie, belastingvoordelen, etc... ;)

Laat 'm maar eens zoeken naar acceleratie tijden van een Mirai en daarna een s 100d, prijs per kilometer vergelijk, slijtage brandstofcel tov accu, laadpunten vs tankstations, thuis laden en altijd vertrekken met een volle' tank' of liever afhankelijk van een tankstation met variabele prijzen. Maar je zal zien dat mensen die keihard 'waterstof' roepen zich er totaal niet mee bezig houden. Vaak denken ze dat er in een waterstofauto gewoon een plofmotortje zit wat op water loopt en als je ze dan uitlegt dat er een brandstofcel inzit die waterstof omzet in elektriciteit kijken ze je aan of ze water zien branden:p
 
Ik doe iets gelijkaardigs.
Vraag hoe zo de motor van zo een waterstofauto werkt.
Meestal is de discussie dan over.

Diegene (1) die dan toch wist van de fuelcel had dan toch niet helemaal begrepen dan een waterstofauto dus per definitie een electrische auto is; en dat het grote verschil zit in de opslag van de energie... en het rendement.

Maar ik beken : veel moeite doe ik niet meer.
teveel idee-fixen bij diegene die zulke opmerking maakt.
 
  • Like
Reactions: FVO and Pepp
Ik doe iets gelijkaardigs.
Vraag hoe zo de motor van zo een waterstofauto werkt.
Meestal is de discussie dan over.

Diegene (1) die dan toch wist van de fuelcel had dan toch niet helemaal begrepen dan een waterstofauto dus per definitie een electrische auto is; en dat het grote verschil zit in de opslag van de energie... en het rendement.

Maar ik beken : veel moeite doe ik niet meer.
teveel idee-fixen bij diegene die zulke opmerking maakt.

Ik ook niet (meer). Vaak is negeren het beste want men wil alleen steggelen. Vandaag is het de elektrische auto, morgen het openbaar vervoer enz. Er blijkt een bevolkingsgroep te zijn die zich op deze manier wil rechtvaardigen. Het zij zo :)
 
Let op! Zelfs in een computerblad!! PCM november 2017
 

Attachments

  • PCMnovember2017.jpg
    PCMnovember2017.jpg
    471.9 KB · Views: 51
  • Informative
Reactions: Pepp and FVO
Ik merk dat om mij heen de H2 believers van drie jaar geleden inmiddels zelf in een stekkerhybride rijden en uitkijken naar een BEV (Model 3).
Terwijl er bij mij juist allerlei niches en corner cases aan potentiële haalbaarheid winnnen. Soort van faseverschuiving, die een dempend effect heeft in de onderlinge discussies.
 
Last edited:
//..//Maar je zal zien dat mensen die keihard 'waterstof' roepen zich er totaal niet mee bezig houden. Vaak denken ze dat er in een waterstofauto gewoon een plofmotortje zit wat op water loopt en als je ze dan uitlegt dat er een brandstofcel inzit die waterstof omzet in elektriciteit kijken ze je aan of ze water zien branden:p

ik zag deze voorbijkomen op de TOCB facebookpagina. Komt in oorsprong van de Nissan facebookpagina, zij vroegen wat de voordelen zijn van electrisch rijden...
"Nooit electrisch, alleen autos op waterstof - de motor moet brullen "

upload_2017-11-18_0-33-12.png
 
Bij Nikola zullen ze wel achter hun oren krabben, ze hebben al verklaard dat het er voor hen niet makkelijker op wordt. Ook zij hebben gezien dat Tesla de stroom voor zijn Semi gaat verkopen voor 7 dollarcent per kWh. Dat gaat bij de omzetting via waterstof zeker 21 cent zijn. Dit is voor Nikola op voorhand een verloren competitie omdat de investering in waterstofstations en productie vele tientallen miljoenen meer zal kosten dan het aanleggen van een aantal Megachargers. Het enorme bereik van de Tesla semi maakt dat er niet eens zoveel van die Megachargers nodig zijn. Daarnaast worden de Megachargers geplaatst op een locatie waar zonnestroom in een groot aantal PowerPacks zal worden opgeslagen.
Om maar eens een Audi manager te citeren:' Tesla did all things right'.

Een al 100 jaar bestaand truckmerk als Cummins kondigde in september een lichtere semi (Class 7) aan met een bereik van 100 mijl. Daar zal het angstzweet wel door de bilnaad van de managers sijpelen.
 
  • Like
Reactions: FVO and CO2CLEAN
Bij Nikola zullen ze wel achter hun oren krabben, ze hebben al verklaard dat het er voor hen niet makkelijker op wordt. Ook zij hebben gezien dat Tesla de stroom voor zijn Semi gaat verkopen voor 7 dollarcent per kWh.

Ik zat bij een presentatie over “Hydrogen-fed polymer electrolyte fuel cells” en het eindigde met de vraag welke techniek, BEV of brandstofcel, de dominante techniek ging worden voor het emissie loze rijden. Ik had de doorsnee plaatjes van de Toyota Mirai nog vers op mijn netvlies staan dus vroeg ik hem of een brandstofcel en de tanks (eventueel met een kleinere range van 300km) überhaupt ging passen in een auto van het formaat VW polo. Het antwoord was dat de schaalbaarheid naar boven geen probleem was maar naar beneden (nog) problematisch en hij verwachtte dat vooral de grotere auto’s zullen worden uitgerust met een brandstofcel. Dat was volgens hem ook geen probleem omdat meerdere technieken naast elkaar kunnen bestaan zoals we nu ook benzine en diesel hebben.

Nu zit ik daar weer aan te denken en volgens mij is dit wel/weer een reden waarom een brandstofcel auto het in NL (veel kleine auto’s) het niet gaat redden. Stel dat er over 5 jaar een betaalbare (5 serie / E klasse) brandstofcel auto te koop is dan ziet het wagenpark er over 10 jaar misschien wel zo uit:

70% benzine/diesel
25% elektrisch
5% brandstofcel

En dan vraag ik me af hoeveel waterstof stations er in die 10 jaar gebouwd gaan worden als 95% van de auto’s daar niet kunnen tanken… Of er zijn slechts een paar stations en die liggen dus ver uit elkaar waardoor je altijd moet plannen en omrijden of je hebt veel stations waar weinig mensen komen en dus schieten de kosten nog verder omhoog. Op dit moment zijn er 4200 tankstations in Nederland en toch zijn er nog mensen die denken dat die paar procent brandstofcel auto’s straks net zo snel en overal kunnen tanken zoals nu met benzine/diesel. Ik zie het niet gebeuren… Dat is straks en half uur omrijden om lekker snel en super duur te kunnen tanken :D

PS: Ik zag toevallig op internet dat de bus op mierenzuur binnenkort in Eindhoven moet gaan rijden. (pdf met info over rijden op mierenzuur http://www.teamfast.nl/wp-content/uploads/2017/05/Max-Aerts-Team-FAST.pdf). Ik ben benieuwd.
 
  • Like
Reactions: dvroegop
Ik zat bij een presentatie over “Hydrogen-fed polymer electrolyte fuel cells” en het eindigde met de vraag welke techniek, BEV of brandstofcel, de dominante techniek ging worden voor het emissie loze rijden. Ik had de doorsnee plaatjes van de Toyota Mirai nog vers op mijn netvlies staan dus vroeg ik hem of een brandstofcel en de tanks (eventueel met een kleinere range van 300km) überhaupt ging passen in een auto van het formaat VW polo. Het antwoord was dat de schaalbaarheid naar boven geen probleem was maar naar beneden (nog) problematisch en hij verwachtte dat vooral de grotere auto’s zullen worden uitgerust met een brandstofcel. Dat was volgens hem ook geen probleem omdat meerdere technieken naast elkaar kunnen bestaan zoals we nu ook benzine en diesel hebben.

Nu zit ik daar weer aan te denken en volgens mij is dit wel/weer een reden waarom een brandstofcel auto het in NL (veel kleine auto’s) het niet gaat redden. Stel dat er over 5 jaar een betaalbare (5 serie / E klasse) brandstofcel auto te koop is dan ziet het wagenpark er over 10 jaar misschien wel zo uit:

70% benzine/diesel
25% elektrisch
5% brandstofcel

En dan vraag ik me af hoeveel waterstof stations er in die 10 jaar gebouwd gaan worden als 95% van de auto’s daar niet kunnen tanken… Of er zijn slechts een paar stations en die liggen dus ver uit elkaar waardoor je altijd moet plannen en omrijden of je hebt veel stations waar weinig mensen komen en dus schieten de kosten nog verder omhoog. Op dit moment zijn er 4200 tankstations in Nederland en toch zijn er nog mensen die denken dat die paar procent brandstofcel auto’s straks net zo snel en overal kunnen tanken zoals nu met benzine/diesel. Ik zie het niet gebeuren… Dat is straks en half uur omrijden om lekker snel en super duur te kunnen tanken :D

PS: Ik zag toevallig op internet dat de bus op mierenzuur binnenkort in Eindhoven moet gaan rijden. (pdf met info over rijden op mierenzuur http://www.teamfast.nl/wp-content/uploads/2017/05/Max-Aerts-Team-FAST.pdf). Ik ben benieuwd.

Er is geen schijn van kans dat waterstof voor vervoer, ongeacht of dit nu personen- of vrachtvervoer is, het gaat worden.
Waterstof kost per gereden km 30 eurocent. Wij rijden met onze Tesla voor ongeveer 3 cent per km aan stroom. Er is toch geen sterveling die een waterstofauto gaat kopen als die 10x zo duur rijdt als een BEV?

Waterstof is zo duur omdat het produceren ervan immense hoeveelheden energie vraagt. De infrastructuur, een tankstation waar 36 auto's per 24 uur kunnen tanken, kost 3 miljoen euro.
Tesla heeft nu ook de vrachtauto wereld op zijn kop gezet door met een bereik te komen waarbij de trucker letterlijk geen seconde per dag hoeft te wachten op laden. De Tesla Semi is in twee jaar terugverdiend.

Daarnaast is waterstof vooral een slecht idee omdat bij het maken van waterstof ongeveer 50% van de energie wordt vernietigd. Dan verdwijnt er nog eens 30% van de energie in de brandstofcel om uiteindelijk maar net 20% over te houden aan het achterwiel.
Tenslotte gaan brandstofcellen maar tussen 150.000 en 250.000 km mee, dat laatste in het meest optimistische scenario.
Gemiddeld gaat een Tesla accu zeker meer dan een 1.000.000 km mee.
 
Er is één potentiële CO2 neutrale brandstof waar je niet veel van hoort waar wel een stille grootschalige ontwikkeling (of revolutie) in gaande is. Die niet alleen als schone brandstof kan dienen maar ook als vervanger van olie als grondstof voor de chemie. China, India, en ook Geely (Volvo) zetten daar zwaar op in. Zal niet kunnen concurreren met BEV's, maar kan voor overige sectoren olie volledig vervangen. Methanol kan in een volledig CO2 neutrale cyclus worden toepast als brandstof voor onder andere schepen, en ook als grondstof voor synthetische kerosine dienen.

https://www.linkedin.com/pulse/iceland-takes-lead-green-methanol-michael-jensen/
 
14 December is er een H2 network event, voor diegenen die desondanks in H2 geinteresseerd zijn.
Netwerkevenement H2-Platform - Op weg met Waterstof | H2Platform (Nationaal Waterstof Platform)
Wellicht is dit een opvolging van het event bij Shell waar ik eerder dit jaar bij ben geweest.

Nieuwsgierig is al ik toch ben wordt mijn aandacht getrokken door de categorie "Waterstof in Industriele toepassingen" want ik denk dat het als vervanging van gas in hoge temperatuur processen wel interessant is (Hoogovens etc).
Krijg je vervolgens artikelen te zien over drones op waterstof en waterstof om elektriciteit op te wekken voor de produktie van benzine en diesel :mad:
 
  • Funny
Reactions: dvroegop