Alain13
Active Member
En hoeveel mieren zijn er nodig voor mierenzuur? Zijn er wel genoeg mieren op de wereld daar voor? :-D
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Elektrolyse om waterstof aan te maken is energetisch gezien onzin. Met methaangas of andere koolwaterstoffen kraken ben je weer fossiele brandstoffen aan het verbruiken.
Ik las ooit een studie over het gebruik van Aluminium om waterstof aan te maken. De aanmaaksnelheid van het waterstof kan aangepast worden aan de behoefte van de motor. Voordeel is dat er geen hogedruksystemen bij te pas komen.
Men verbruikt Aluminiumdraad in een waterige omgeving en door het aanleggen van een elektrische spanning wordt aluminiumoxide gevormd en komt waterstof vrij volgens de reactie:
2Al + 3H2O ==> Al2O3 + 3H2
De onderstaande link spreekt zelfs van een test door BMW die voldoende waterstof kon produceren om een 2liter motor te voeden, als ICE (?) en niet met een brandstofcel en een elektrische motor.
Aluminium maken is een energie-intensieve bezigheid en aluminiumoxide is een zeer stabiele verbinding die allicht enkel met veel energie om te draaien is, dus ik weet niet of het energetisch plaatje perspectieven biedt. Artikel spreekt van 1 kg Al en 20l water voor 600 km ICE-rijden.
http://www.keelynet.com/energy/cornish.htm
Voortaan onze aluwikkels rond de chocolade dan maar terug bijhouden? En de ovenschaaltjes van de pizza's.
Ik heb zelf ooit een succesvol experiment uitgevoerd om waterstof vrij te zetten uit aluminium en een waterige oplossing van NaOH zoals hier uitgelegd: http://www.chem.ed.ac.uk/sites/default/files/outreach/experiments/hydrogen-teach.pdf. Het werkt, maar om daar nu een auto op de laten rijden?
Uit de formule 2Al + 3H2O ==> Al2O3 + 3H2 blijkt dat je (bijna) net zo veel water als aluminium nodig hebt, dus de verhouding 1:20 klopt al niet.
Het artikel schrijft dat het waterstof aan methaan (aardgas waarschijnlijk) wordt toegevoegd en dan verbrand in de cilinders.
Voor iedere kg aluminium die je er in stopt haal je er 112 gram waterstof uit en dat heeft dezelfde hoeveelheid energie als een 0,33 kg (0,466 liter) benzine. Ik gok dat je dan een aardig methaantankje nodig hebt om 600 km ver te komen.
Mevrouw Dijksma gelooft er in ieder geval in. Zou ze hem dagelijks gaan gebruiken ?
Nieuwe waterstofauto voor Dijksma in hoop dat anderen volgen | NOS
Zou mevrouw Dijkstra zelf ook een stukje natuurkunde snappen?
Zou mevrouw Dijkstra zelf ook een stukje natuurkunde snappen?
Pas maar op voor Sharon, hoor.
Die heeft haar VWO afgemaakt, waar Wilma niet verder kwam dan een MBO diploma boekhouden.
Grrr.
Maar had ze ook wiskunde in haar pakket ?
Ik heb zelf ooit een succesvol experiment uitgevoerd om waterstof vrij te zetten uit aluminium en een waterige oplossing van NaOH zoals hier uitgelegd: http://www.chem.ed.ac.uk/sites/default/files/outreach/experiments/hydrogen-teach.pdf. Het werkt, maar om daar nu een auto op de laten rijden?
Vrije vrijdagavond vulling is bij mij n (op m'n eigen niveau) mooi stukje koken met leuke fles wijn. Benieuwd naar wat jouw achtergrond is, scheikundeleraar 3.0?
Is er ook een draadje over de ontwikkelingen van verschillende accu technieken hier op het Tesla forum? Ook voor de opslag van duurzame energie is dit een punt namelijk. Zonne-energie die je kunt opslaan op goede accu's zou de overgang op duurzame energie nog makkelijker maken omdat we dan minder afhankelijk zijn van regelgeving. Denk aan de saldeerwet bij zonne-energie.
.....
Zijn er anderen die een betere techniek kennen en zijn er meningen over welke techniek de meeste potentie heeft?
Nou, ik heb mevrouw Dijkstra wel eens meegemaakt in een debat. Sindsdien heb ik haar niet meer zo hoog zitten qua "intelligentie". Persoonlijk heb ik niet zo'n hoge pet op van politici. Vaak hebben ze niet echt stand van zaken en zijn ze vooral bezig met hun eigen egootjes is mijn ervaring. Uitzonderingen daargelaten.
Maar koken is ook een vorm van scheikunde.Vrije vrijdagavond vulling is bij mij n (op m'n eigen niveau) mooi stukje koken met leuke fles wijn. Benieuwd naar wat jouw achtergrond is, scheikundeleraar 3.0?
Mosmans wil hiermee het dagelijks bestuur van de gemeente Veere prikkelen om nog eens dieper na te denken over het duurzaamheidsbeleid van de gemeente. "Out of the box denken', glimlacht hij.