Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Elektrolyse om waterstof aan te maken is energetisch gezien onzin. Met methaangas of andere koolwaterstoffen kraken ben je weer fossiele brandstoffen aan het verbruiken.
Ik las ooit een studie over het gebruik van Aluminium om waterstof aan te maken. De aanmaaksnelheid van het waterstof kan aangepast worden aan de behoefte van de motor. Voordeel is dat er geen hogedruksystemen bij te pas komen.
Men verbruikt Aluminiumdraad in een waterige omgeving en door het aanleggen van een elektrische spanning wordt aluminiumoxide gevormd en komt waterstof vrij volgens de reactie:
2Al + 3H2O ==> Al2O3 + 3H2
De onderstaande link spreekt zelfs van een test door BMW die voldoende waterstof kon produceren om een 2liter motor te voeden, als ICE (?) en niet met een brandstofcel en een elektrische motor.
Aluminium maken is een energie-intensieve bezigheid en aluminiumoxide is een zeer stabiele verbinding die allicht enkel met veel energie om te draaien is, dus ik weet niet of het energetisch plaatje perspectieven biedt. Artikel spreekt van 1 kg Al en 20l water voor 600 km ICE-rijden.
http://www.keelynet.com/energy/cornish.htm
Voortaan onze aluwikkels rond de chocolade dan maar terug bijhouden? En de ovenschaaltjes van de pizza's.
Ik heb zelf ooit een succesvol experiment uitgevoerd om waterstof vrij te zetten uit aluminium en een waterige oplossing van NaOH zoals hier uitgelegd: http://www.chem.ed.ac.uk/sites/default/files/outreach/experiments/hydrogen-teach.pdf. Het werkt, maar om daar nu een auto op de laten rijden?
 
Elektrolyse om waterstof aan te maken is energetisch gezien onzin. Met methaangas of andere koolwaterstoffen kraken ben je weer fossiele brandstoffen aan het verbruiken.
Ik las ooit een studie over het gebruik van Aluminium om waterstof aan te maken. De aanmaaksnelheid van het waterstof kan aangepast worden aan de behoefte van de motor. Voordeel is dat er geen hogedruksystemen bij te pas komen.
Men verbruikt Aluminiumdraad in een waterige omgeving en door het aanleggen van een elektrische spanning wordt aluminiumoxide gevormd en komt waterstof vrij volgens de reactie:
2Al + 3H2O ==> Al2O3 + 3H2
De onderstaande link spreekt zelfs van een test door BMW die voldoende waterstof kon produceren om een 2liter motor te voeden, als ICE (?) en niet met een brandstofcel en een elektrische motor.
Aluminium maken is een energie-intensieve bezigheid en aluminiumoxide is een zeer stabiele verbinding die allicht enkel met veel energie om te draaien is, dus ik weet niet of het energetisch plaatje perspectieven biedt. Artikel spreekt van 1 kg Al en 20l water voor 600 km ICE-rijden.
http://www.keelynet.com/energy/cornish.htm
Voortaan onze aluwikkels rond de chocolade dan maar terug bijhouden? En de ovenschaaltjes van de pizza's.
Ik heb zelf ooit een succesvol experiment uitgevoerd om waterstof vrij te zetten uit aluminium en een waterige oplossing van NaOH zoals hier uitgelegd: http://www.chem.ed.ac.uk/sites/default/files/outreach/experiments/hydrogen-teach.pdf. Het werkt, maar om daar nu een auto op de laten rijden?

Uit de formule 2Al + 3H2O ==> Al2O3 + 3H2 blijkt dat je (bijna) net zo veel water als aluminium nodig hebt, dus de verhouding 1:20 klopt al niet.

Het artikel schrijft dat het waterstof aan methaan (aardgas waarschijnlijk) wordt toegevoegd en dan verbrand in de cilinders.

Voor iedere kg aluminium die je er in stopt haal je er 112 gram waterstof uit en dat heeft dezelfde hoeveelheid energie als een 0,33 kg (0,466 liter) benzine. Ik gok dat je dan een aardig methaantankje nodig hebt om 600 km ver te komen.
 
Uit de formule 2Al + 3H2O ==> Al2O3 + 3H2 blijkt dat je (bijna) net zo veel water als aluminium nodig hebt, dus de verhouding 1:20 klopt al niet.

Het artikel schrijft dat het waterstof aan methaan (aardgas waarschijnlijk) wordt toegevoegd en dan verbrand in de cilinders.

Voor iedere kg aluminium die je er in stopt haal je er 112 gram waterstof uit en dat heeft dezelfde hoeveelheid energie als een 0,33 kg (0,466 liter) benzine. Ik gok dat je dan een aardig methaantankje nodig hebt om 600 km ver te komen.

even de atoomgewichten op gezocht :
Al = 27
H = 1
(O = 16)

formule wordt dus :
2 * 27 + .... = .... + 3 * 2
met andere woorden : 54 kilogram heb je 6 kilogram waterstof
of nog : per kilogram aluminium heb je inderdaad 111 gram waterstof.
 
Zou mevrouw Dijkstra zelf ook een stukje natuurkunde snappen?

Nou, ik heb mevrouw Dijkstra wel eens meegemaakt in een debat. Sindsdien heb ik haar niet meer zo hoog zitten qua "intelligentie". Persoonlijk heb ik niet zo'n hoge pet op van politici. Vaak hebben ze niet echt stand van zaken en zijn ze vooral bezig met hun eigen egootjes is mijn ervaring. Uitzonderingen daargelaten.
 
Foei, foei.
Nu vragen we ons zelfs af of ze soms natuurkunde in haar pakket had.
[Cynisch]Met dergelijk onmogelijk hoge eisen vinden we nooit meer iemand bereid om het land te besturen.[/Cynisch]
Pas maar op voor Sharon, hoor.
Die heeft haar VWO afgemaakt, waar Wilma niet verder kwam dan een MBO diploma boekhouden.
Grrr.
Maar had ze ook wiskunde in haar pakket ?
 
Is er ook een draadje over de ontwikkelingen van verschillende accu technieken hier op het Tesla forum? Ook voor de opslag van duurzame energie is dit een punt namelijk. Zonne-energie die je kunt opslaan op goede accu's zou de overgang op duurzame energie nog makkelijker maken omdat we dan minder afhankelijk zijn van regelgeving. Denk aan de saldeerwet bij zonne-energie.

Wat ik tot nu toe, als meest veelbelovende techniek, heb gevonden is de accu van poreus silicium met een laagje grafeen eromheen.

Cookies op Trouw.nl

De publicaties over deze accu techniek zijn echter allemaal uit 2013. Dus ik weet niet wat de verdere ontwikkelingen zijn.

Zijn er anderen die een betere techniek kennen en zijn er meningen over welke techniek de meeste potentie heeft?
 
heb forumlid Fivari even gegoogled:

Breaking-Bad-Walter-White.jpg


Vrije vrijdagavond vulling is bij mij n (op m'n eigen niveau) mooi stukje koken met leuke fles wijn. Benieuwd naar wat jouw achtergrond is, scheikundeleraar 3.0?
 
Is er ook een draadje over de ontwikkelingen van verschillende accu technieken hier op het Tesla forum? Ook voor de opslag van duurzame energie is dit een punt namelijk. Zonne-energie die je kunt opslaan op goede accu's zou de overgang op duurzame energie nog makkelijker maken omdat we dan minder afhankelijk zijn van regelgeving. Denk aan de saldeerwet bij zonne-energie.
.....
Zijn er anderen die een betere techniek kennen en zijn er meningen over welke techniek de meeste potentie heeft?

Tesla Powerwall

On topic: Ook geschikt voor het opslaan van elektrische energie opgewekt middels oxidatie van waterstof.
 
Nou, ik heb mevrouw Dijkstra wel eens meegemaakt in een debat. Sindsdien heb ik haar niet meer zo hoog zitten qua "intelligentie". Persoonlijk heb ik niet zo'n hoge pet op van politici. Vaak hebben ze niet echt stand van zaken en zijn ze vooral bezig met hun eigen egootjes is mijn ervaring. Uitzonderingen daargelaten.

Die Artificial Intelligence gaat dat allemaal oplossen. Politici worden steeds slimmer en leren van ervaring. Op dit moment draaien ze nog op een beta versie helaas gaat er nog wel eens wat fout. Toch?

Bij de volgende reboot zullen we zien hoe de nieuwe versie het doet! Andere UI verwacht ik en natuurlijk een paar features die wel beloofd waren, maar het in deze release net niet haalden.,

Op naar de singularity!
 
Vrije vrijdagavond vulling is bij mij n (op m'n eigen niveau) mooi stukje koken met leuke fles wijn. Benieuwd naar wat jouw achtergrond is, scheikundeleraar 3.0?
Maar koken is ook een vorm van scheikunde.
Ik ben zelf dr.ir. maar in een heel andere branche. Ir. werktuigkunde en dr. bouwkunde. Scheikunde is eigenlijk niet echt mijn ding.
EVs zijn een hobby: het begon met elektrische scooters, vervangen van loodbatterijen door Lithium, aanpassen van de controler, BMS en sinds kort het bouwen van laders, initieel bij gebrek aan een mobiele lader voor de Zoe. Ondertussen is die er, maar dat is dan zo'n omalader van 3 kW. Daar ben je niet veel mee.