TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
  1. TMC is currently READ ONLY.
    Click here for more info.

Waterstof of elektrisch

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by gelden, Oct 24, 2015.

  1. Alain13

    Alain13 Active Member

    Joined:
    Jan 4, 2014
    Messages:
    1,018
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    En hoeveel mieren zijn er nodig voor mierenzuur? Zijn er wel genoeg mieren op de wereld daar voor? :-D
     
  2. Basvdpoel

    Basvdpoel Member

    Joined:
    Feb 24, 2014
    Messages:
    1,570
    Location:
    Alphen aan den Rijn
    En als die er al zijn, hoe ga je die "melken" zonder dat de dieren organisaties hier tegenin gaan? Gewoon in de pers lijkt me te gruwelijk voor de dieren organisaties.. :wink:
     
  3. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    2,130
    Location:
    Leuven, Belgium
    Elektrolyse om waterstof aan te maken is energetisch gezien onzin. Met methaangas of andere koolwaterstoffen kraken ben je weer fossiele brandstoffen aan het verbruiken.
    Ik las ooit een studie over het gebruik van Aluminium om waterstof aan te maken. De aanmaaksnelheid van het waterstof kan aangepast worden aan de behoefte van de motor. Voordeel is dat er geen hogedruksystemen bij te pas komen.
    Men verbruikt Aluminiumdraad in een waterige omgeving en door het aanleggen van een elektrische spanning wordt aluminiumoxide gevormd en komt waterstof vrij volgens de reactie:
    2Al + 3H2O ==> Al2O3 + 3H2
    De onderstaande link spreekt zelfs van een test door BMW die voldoende waterstof kon produceren om een 2liter motor te voeden, als ICE (?) en niet met een brandstofcel en een elektrische motor.
    Aluminium maken is een energie-intensieve bezigheid en aluminiumoxide is een zeer stabiele verbinding die allicht enkel met veel energie om te draaien is, dus ik weet niet of het energetisch plaatje perspectieven biedt. Artikel spreekt van 1 kg Al en 20l water voor 600 km ICE-rijden.
    http://www.keelynet.com/energy/cornish.htm
    Voortaan onze aluwikkels rond de chocolade dan maar terug bijhouden? En de ovenschaaltjes van de pizza's.
    Ik heb zelf ooit een succesvol experiment uitgevoerd om waterstof vrij te zetten uit aluminium en een waterige oplossing van NaOH zoals hier uitgelegd: http://www.chem.ed.ac.uk/sites/default/files/outreach/experiments/hydrogen-teach.pdf. Het werkt, maar om daar nu een auto op de laten rijden?
     
  4. Adm

    Adm Active Member

    Joined:
    Jun 7, 2010
    Messages:
    1,655
    Location:
    The Netherlands
    Uit de formule 2Al + 3H2O ==> Al2O3 + 3H2 blijkt dat je (bijna) net zo veel water als aluminium nodig hebt, dus de verhouding 1:20 klopt al niet.

    Het artikel schrijft dat het waterstof aan methaan (aardgas waarschijnlijk) wordt toegevoegd en dan verbrand in de cilinders.

    Voor iedere kg aluminium die je er in stopt haal je er 112 gram waterstof uit en dat heeft dezelfde hoeveelheid energie als een 0,33 kg (0,466 liter) benzine. Ik gok dat je dan een aardig methaantankje nodig hebt om 600 km ver te komen.
     
  5. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    2,130
    Location:
    Leuven, Belgium
  6. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    7,109
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    even de atoomgewichten op gezocht :
    Al = 27
    H = 1
    (O = 16)

    formule wordt dus :
    2 * 27 + .... = .... + 3 * 2
    met andere woorden : 54 kilogram heb je 6 kilogram waterstof
    of nog : per kilogram aluminium heb je inderdaad 111 gram waterstof.
     
  7. robertvg

    robertvg Extremely Well-Known Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    5,120
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
  8. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,853
    Location:
    Venlo, NL
  9. robertvg

    robertvg Extremely Well-Known Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    5,120
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Ik vrees van niet. Heb haar op Twitter wel eens een Tesla proefrit aangeboden maar geen reactie.
     
  10. Desiré

    Desiré Member

    Joined:
    Sep 7, 2015
    Messages:
    938
    Location:
    Nijmegen
    Nou, ik heb mevrouw Dijkstra wel eens meegemaakt in een debat. Sindsdien heb ik haar niet meer zo hoog zitten qua "intelligentie". Persoonlijk heb ik niet zo'n hoge pet op van politici. Vaak hebben ze niet echt stand van zaken en zijn ze vooral bezig met hun eigen egootjes is mijn ervaring. Uitzonderingen daargelaten.
     
  11. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    6,596
    Location:
    Europe
    Foei, foei.
    Nu vragen we ons zelfs af of ze soms natuurkunde in haar pakket had.
    [Cynisch]Met dergelijk onmogelijk hoge eisen vinden we nooit meer iemand bereid om het land te besturen.[/Cynisch]
     
  12. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    1,215
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    Vrije vrijdagavond vulling is bij mij n (op m'n eigen niveau) mooi stukje koken met leuke fles wijn. Benieuwd naar wat jouw achtergrond is, scheikundeleraar 3.0?
     
  13. Tommaso

    Tommaso Member

    Joined:
    Jan 9, 2016
    Messages:
    92
    Location:
    Nederland
    Is er ook een draadje over de ontwikkelingen van verschillende accu technieken hier op het Tesla forum? Ook voor de opslag van duurzame energie is dit een punt namelijk. Zonne-energie die je kunt opslaan op goede accu's zou de overgang op duurzame energie nog makkelijker maken omdat we dan minder afhankelijk zijn van regelgeving. Denk aan de saldeerwet bij zonne-energie.

    Wat ik tot nu toe, als meest veelbelovende techniek, heb gevonden is de accu van poreus silicium met een laagje grafeen eromheen.

    Cookies op Trouw.nl

    De publicaties over deze accu techniek zijn echter allemaal uit 2013. Dus ik weet niet wat de verdere ontwikkelingen zijn.

    Zijn er anderen die een betere techniek kennen en zijn er meningen over welke techniek de meeste potentie heeft?
     
  14. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,830
    Location:
    amsterdam
    heb forumlid Fivari even gegoogled:

    Breaking-Bad-Walter-White.jpg

     
  15. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    1,215
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
  16. BobbyKings

    BobbyKings Blue M3P-FSD

    Joined:
    Oct 1, 2015
    Messages:
    2,755
    Location:
    Voorburg, Netherlands
    Tesla Powerwall

    On topic: Ook geschikt voor het opslaan van elektrische energie opgewekt middels oxidatie van waterstof.
     
  17. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,443
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Die Artificial Intelligence gaat dat allemaal oplossen. Politici worden steeds slimmer en leren van ervaring. Op dit moment draaien ze nog op een beta versie helaas gaat er nog wel eens wat fout. Toch?

    Bij de volgende reboot zullen we zien hoe de nieuwe versie het doet! Andere UI verwacht ik en natuurlijk een paar features die wel beloofd waren, maar het in deze release net niet haalden.,

    Op naar de singularity!
     
  18. Daniel 74

    Daniel 74 Active Member

    Joined:
    Mar 25, 2013
    Messages:
    1,801
    Location:
    The Netherlands
    [emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]
     
  19. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    2,130
    Location:
    Leuven, Belgium
    Maar koken is ook een vorm van scheikunde.
    Ik ben zelf dr.ir. maar in een heel andere branche. Ir. werktuigkunde en dr. bouwkunde. Scheikunde is eigenlijk niet echt mijn ding.
    EVs zijn een hobby: het begon met elektrische scooters, vervangen van loodbatterijen door Lithium, aanpassen van de controler, BMS en sinds kort het bouwen van laders, initieel bij gebrek aan een mobiele lader voor de Zoe. Ondertussen is die er, maar dat is dan zo'n omalader van 3 kW. Daar ben je niet veel mee.
     
  20. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,853
    Location:
    Venlo, NL
    Zie dan dit: Draait de motor van die waterstofauto nu echt?

    Koop een EV! Echt, ik ga die man maar eens mailen denk ik.
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC