"na 240.000 km 35 mille voor een nieuwe brandstofcel"
Je gaat er dus vanuit dat over 6/12/18 jaar brandstofcellen €35000,= kosten.... En accu's kosten dan nog steeds €1000,=/kWh?
"Waterstof 2400 kg x 14 euro = 33.600 euro." Waar in de wereld rekenen ze €14,=/kg waterstof? Dezelfde plek waar ze €1,= per kWh rekenen voor snelladen?
" in 25 jaar zit je bij een jaar kilometrage van 40.000 km al aan de 5e vervanging van je brandstofcel" Je gaat er dus vanuit dat over 6/12/18 jaar brandstofcellen nog steeds maar 240k km's meegaan. En accu's zijn 3 jaar kapot en worden op de vuilnisbelt gegooid?
De discussie waterstof vs elektrisch is er niet bij gebaat als er links en rechts wat roddels tot argumenten samengevoegd worden. Feiten zijn gevraagd. Wat is de prijs per kW voor brandstofcellen en hoe ontwikkeld deze zich de afgelopen jaren? Zijn er al waterstofauto's die een "versleten" brandstofcel hebben? Hoe kom je op 240k km's?
De 240.000 km levensduur van een brandstofcel blijkt zelfs maar 200.000 km te zijn.
Driving a BMW Prototype with Hydrogen Fuel Cells
The core fuel cell stacks are a Toyota technology, with BMW supplying the new hydrogen tank, electric drive train and high voltage battery. A fuel cell stack should last around 5,000 hours or 200,000 km (125,000 miles). BMW says 200 to 400 cell-stacks can be fitted in the stack, depending on the power you want to achieve.
De prijs van waterstof is mogelijk iets lager, 12,50 euro per kg. Kijk voor een heldere kijk op waterstof maar eens hier:
De waterstofauto gaat nooit echt wat worden
De ontwikkeling van brandstofcellen is al 50 jaar aan de gang. In al die jaren is de efficiency en levensduur nauwelijks toegenomen.
Als de brandstofcel 20% langer meegaat dan de genoemde 200.000 km, zit je op de door mij aanvankelijk genoemde 240.000 km.
In geen enkele publicatie zul je een langere levensduur vinden van een brandstofcel.
Waarom je de prijs van 1000 euro per kWh voor accu's erbij haalt ontgaat me. We hebben het hier over waterstof.
Vast staat de prijs van accu's per kW spectaculair is gedaald waar die van brandstofcellen niet merkbaar is gedaald.
De prijs van de Toyota Mirai en de Hyundai FCX35 hangt van subsidie aan elkaar.
Oh ja, er zijn inderdaad nog geen versleten brandstofcellen. Er wordt met brandstofcel auto's namelijk vrijwel niet gereden en die Hyundai's met brandstofcel staan op Marktplaats te koop en ... worden ook daar niet verkocht.