Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
In 1.100 km, ik rij dat een enkele keer in één dag, stop ik 4x om een kop koffie te drinken en naar het toilet te gaan. Dat deed ik voorheen met de Audi precies zo. Nu doe ik dat nog steeds, alleen stop ik bij een SuC.
Zou de bestuurder van de Hesla een ijzeren blaas hebben?
Voor het verbranden van € 70K lijkt mij een ijzeren wil ook nog een voorwaarde. (Iron Man, iemand?)
 
Voor het verbranden van € 70K lijkt mij een ijzeren wil ook nog een voorwaarde. (Iron Man, iemand?)
Die 700 km op waterstof kost de eigenaar van de Hesla 7 kg waterstof. Dat is 100 euro. Dan moet ie de investering afschrijven en na 240.000 km de hele brandstofcel vervangen. Iedere kilometer op waterstof kost, ik heb dat eerder hier becijferd, minimaal 30 cent per kilometer. Terwijl de man met deze Tesla ook gratis kan laden bij SuC.
En het bizarre is dat als je 1.100 km ver rijdt de kans dat je daar waterstof kunt tanken vrijwel nihil is.
Het is dus allemaal voor de bühne en eerlijk gezegd doen ze dat opvallend goed.
 
Ja... maar... geen extra bijtelling boven 50K!!!!

Profit!
Niks profit. Reken de businesscase maar eens door over 240.000 km. Aanschaf 70 mille, na 240.000 km 35 mille voor een nieuwe brandstofcel. Waterstof 2400 kg x 14 euro = 33.600 euro. Samen maakt dat 138.600 euro.

50 mille bijtelling tegen 22% = 11.000 mille. Nou vooruit dan, tarief IB 50%. Per jaar kost je dat dus 5.500 euro.

Om in een Hesla break-even te zijn met een Tesla moet je dus ruim 25 jaar rijden in dat zware gedrocht.
En oh ... in 25 jaar zit je bij een jaar kilometrage van 40.000 km al aan de 5e vervanging van je brandstofcel.

Dus Paul, niks profit :D
 
  • Like
Reactions: FVO
Niks profit. Reken de businesscase maar eens door over 240.000 km. Aanschaf 70 mille, na 240.000 km 35 mille voor een nieuwe brandstofcel. Waterstof 2400 kg x 14 euro = 33.600 euro. Samen maakt dat 138.600 euro.

50 mille bijtelling tegen 22% = 11.000 mille. Nou vooruit dan, tarief IB 50%. Per jaar kost je dat dus 5.500 euro.

Om in een Hesla break-even te zijn met een Tesla moet je dus ruim 25 jaar rijden in dat zware gedrocht.
En oh ... in 25 jaar zit je bij een jaar kilometrage van 40.000 km al aan de 5e vervanging van je brandstofcel.

Dus Paul, niks profit :D
Je moet ook niet zo'n grote brandstofcel inbouwen, W.
24F211CE-87AC-4EE7-8465-7C426FEB70D0.png

En je moet 'm natuurlijk al helemaal niet gebruiken. :cool:
 
Had de reportage ook gezien, het heeft geen toekomst als brandstof op zich individueel. Waterstof heeft enkel nut als tijdelijke opslagbuffer voor groene stroom productie die zich voordoet op momentel buiten piekverbruik. En dan nog zou je een groot deel daarvan kunnen opslaan in batterijen. Maar dat laatste zal op hele grote schaal duurder uitkomen dan de waterstof. Echter is die laatste gewoon zo niet efficiënt dat je alle andere mogelijkheden eerst zou moeten proberen. Zoals bijvoorbeeld de thuisbatterijen op zulke momenten met een overdaad van stroom door een slimme energiemeter te laten opladen desnoods gratis (als wederdienst om het net op piekmomenten niet te belasten).
 
Had de reportage ook gezien, het heeft geen toekomst als brandstof op zich individueel. Waterstof heeft enkel nut als tijdelijke opslagbuffer voor groene stroom productie die zich voordoet op momentel buiten piekverbruik. En dan nog zou je een groot deel daarvan kunnen opslaan in batterijen. Maar dat laatste zal op hele grote schaal duurder uitkomen dan de waterstof. Echter is die laatste gewoon zo niet efficiënt dat je alle andere mogelijkheden eerst zou moeten proberen. Zoals bijvoorbeeld de thuisbatterijen op zulke momenten met een overdaad van stroom door een slimme energiemeter te laten opladen desnoods gratis (als wederdienst om het net op piekmomenten niet te belasten).

Waterstof heeft voor mobiliteit geen enkele toekomst. Van elk kWh dat van een windmolen komt blijft voor aandrijving via een brandstofcel maar rond 20% over. Voor grootschalige opslag zou m.i. beter met pumped hydro of zelfs het Plan Lievense 2 kunnen worden uitgevoerd.
De waterstoflobby praat niet over het feit dat voor de route via waterstof 3x zoveel windmolens nodig zijn als opslag via water. Het is nu al een enorme opgave om, ook op zee, plaats te vinden voor de grote aantallen windmolens die er nog gebouwd moeten worden.
Bovenop de noodzakelijk te bouwen aantallen nog eens een factor 3 meer bouwen om waterstof te maken, ik zie dit nooit gebeuren. Komt nog bij dat alle CO2 nog steeds de lucht in verdwijnt. Opslag in gasvelden wordt al een halve eeuw over gepraat. Het komt er maar steeds niet van.

Zo lang het aandeel duurzame energie niet rond 50% is, kunnen er geen overschotten ontstaan. Het enige probleem is dan het balanceren van het net. En dat kan mooi met steeds goedkoper wordende (Tesla) accu's, giro's, pumped hydro, en in uiterste nood de kleine gascentrales van 6 MW (Duiven).
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Waterstof heeft voor mobiliteit geen enkele toekomst. Van elk kWh dat van een windmolen komt blijft voor aandrijving via een brandstofcel maar rond 20% over. Voor grootschalige opslag zou m.i. beter met pumped hydro of zelfs het Plan Lievense 2 kunnen worden uitgevoerd.
De waterstoflobby praat niet over het feit dat voor de route via waterstof 3x zoveel windmolens nodig zijn als opslag via water. Het is nu al een enorme opgave om, ook op zee, plaats te vinden voor de grote aantallen windmolens die er nog gebouwd moeten worden.
Bovenop de noodzakelijk te bouwen aantallen nog eens een factor 3 meer bouwen om waterstof te maken, ik zie dit nooit gebeuren. Komt nog bij dat alle CO2 nog steeds de lucht in verdwijnt. Opslag in gasvelden wordt al een halve eeuw over gepraat. Het komt er maar steeds niet van.

Zo lang het aandeel duurzame energie niet rond 50% is, kunnen er geen overschotten ontstaan. Het enige probleem is dan het balanceren van het net. En dat kan mooi met steeds goedkoper wordende (Tesla) accu's, giro's, pumped hydro, en in uiterste nood de kleine gascentrales van 6 MW (Duiven).
Interessant, W.
Naast de fossiele maffia bestaat de waterstoflobby dus ook nog uit windmolenbouwers en zonnepaneelverdelers? Zo had ik het nog niet gezien. Weer een nieuwe nuance grijs in het zwartboek over waterstof.
 
  • Funny
Reactions: Maarten
Niks profit. Reken de businesscase maar eens door over 240.000 km. Aanschaf 70 mille, na 240.000 km 35 mille voor een nieuwe brandstofcel. Waterstof 2400 kg x 14 euro = 33.600 euro. Samen maakt dat 138.600 euro.

50 mille bijtelling tegen 22% = 11.000 mille. Nou vooruit dan, tarief IB 50%. Per jaar kost je dat dus 5.500 euro.

Om in een Hesla break-even te zijn met een Tesla moet je dus ruim 25 jaar rijden in dat zware gedrocht.
En oh ... in 25 jaar zit je bij een jaar kilometrage van 40.000 km al aan de 5e vervanging van je brandstofcel.

Dus Paul, niks profit :D

"na 240.000 km 35 mille voor een nieuwe brandstofcel"

Je gaat er dus vanuit dat over 6/12/18 jaar brandstofcellen €35000,= kosten.... En accu's kosten dan nog steeds €1000,=/kWh?

"Waterstof 2400 kg x 14 euro = 33.600 euro." Waar in de wereld rekenen ze €14,=/kg waterstof? Dezelfde plek waar ze €1,= per kWh rekenen voor snelladen?

" in 25 jaar zit je bij een jaar kilometrage van 40.000 km al aan de 5e vervanging van je brandstofcel" Je gaat er dus vanuit dat over 6/12/18 jaar brandstofcellen nog steeds maar 240k km's meegaan. En accu's zijn 3 jaar kapot en worden op de vuilnisbelt gegooid?

De discussie waterstof vs elektrisch is er niet bij gebaat als er links en rechts wat roddels tot argumenten samengevoegd worden. Feiten zijn gevraagd. Wat is de prijs per kW voor brandstofcellen en hoe ontwikkeld deze zich de afgelopen jaren? Zijn er al waterstofauto's die een "versleten" brandstofcel hebben? Hoe kom je op 240k km's?
 
"na 240.000 km 35 mille voor een nieuwe brandstofcel"

Je gaat er dus vanuit dat over 6/12/18 jaar brandstofcellen €35000,= kosten.... En accu's kosten dan nog steeds €1000,=/kWh?

"Waterstof 2400 kg x 14 euro = 33.600 euro." Waar in de wereld rekenen ze €14,=/kg waterstof? Dezelfde plek waar ze €1,= per kWh rekenen voor snelladen?

" in 25 jaar zit je bij een jaar kilometrage van 40.000 km al aan de 5e vervanging van je brandstofcel" Je gaat er dus vanuit dat over 6/12/18 jaar brandstofcellen nog steeds maar 240k km's meegaan. En accu's zijn 3 jaar kapot en worden op de vuilnisbelt gegooid?

De discussie waterstof vs elektrisch is er niet bij gebaat als er links en rechts wat roddels tot argumenten samengevoegd worden. Feiten zijn gevraagd. Wat is de prijs per kW voor brandstofcellen en hoe ontwikkeld deze zich de afgelopen jaren? Zijn er al waterstofauto's die een "versleten" brandstofcel hebben? Hoe kom je op 240k km's?

De 240.000 km levensduur van een brandstofcel blijkt zelfs maar 200.000 km te zijn.
Driving a BMW Prototype with Hydrogen Fuel Cells
The core fuel cell stacks are a Toyota technology, with BMW supplying the new hydrogen tank, electric drive train and high voltage battery. A fuel cell stack should last around 5,000 hours or 200,000 km (125,000 miles). BMW says 200 to 400 cell-stacks can be fitted in the stack, depending on the power you want to achieve.

De prijs van waterstof is mogelijk iets lager, 12,50 euro per kg. Kijk voor een heldere kijk op waterstof maar eens hier:
De waterstofauto gaat nooit echt wat worden

De ontwikkeling van brandstofcellen is al 50 jaar aan de gang. In al die jaren is de efficiency en levensduur nauwelijks toegenomen.
Als de brandstofcel 20% langer meegaat dan de genoemde 200.000 km, zit je op de door mij aanvankelijk genoemde 240.000 km.

In geen enkele publicatie zul je een langere levensduur vinden van een brandstofcel.

Waarom je de prijs van 1000 euro per kWh voor accu's erbij haalt ontgaat me. We hebben het hier over waterstof.
Vast staat de prijs van accu's per kW spectaculair is gedaald waar die van brandstofcellen niet merkbaar is gedaald.
De prijs van de Toyota Mirai en de Hyundai FCX35 hangt van subsidie aan elkaar.

Oh ja, er zijn inderdaad nog geen versleten brandstofcellen. Er wordt met brandstofcel auto's namelijk vrijwel niet gereden en die Hyundai's met brandstofcel staan op Marktplaats te koop en ... worden ook daar niet verkocht.
 
Last edited:
Inmiddels hebben we stapels artikelen die gefundeerd aangeven waarom waterstof geen realistisch alternatief is (voor wat overigens?)

Bij mij blijft nog steeds mijn enige vraag onbeantwoord staan.
De vraag naar één argument waarom ik als automobilist moet kiezen voor waterstof.
Wie kan mij die geven? Dan kan ik daar op reageren.
 
Inmiddels hebben we stapels artikelen die gefundeerd aangeven waarom waterstof geen realistisch alternatief is (voor wat overigens?)

Bij mij blijft nog steeds mijn enige vraag onbeantwoord staan.
De vraag naar één argument waarom ik als automobilist moet kiezen voor waterstof.
Wie kan mij die geven? Dan kan ik daar op reageren.
Dat argument zul je niet te horen krijgen Hans ;)
 
  • Funny
Reactions: MusQueTear
Interessant, W.
Naast de fossiele maffia bestaat de waterstoflobby dus ook nog uit windmolenbouwers en zonnepaneelverdelers? Zo had ik het nog niet gezien. Weer een nieuwe nuance grijs in het zwartboek over waterstof.
Inderdaad. Het is voor windmolen bouwers natuurlijk een groot feest als ze drie keer zoveel windmolens mogen leveren.

Zelfs de GasUnie is inmiddels supporter van de club van Van Wijk. Het maakt de GasUnie niks uit of ze nou aardgas of waterstof door het gasnet pompen. Blijft ook het monopolie van Shell en Esso in stand.
 
  • Like
Reactions: FVO and PaulusdB
Inderdaad. Het is voor windmolen bouwers natuurlijk een groot feest als ze drie keer zoveel windmolens mogen leveren.

Zelfs de GasUnie is inmiddels supporter van de club van Van Wijk. Het maakt de GasUnie niks uit of ze nou aardgas of waterstof door het gasnet pompen. Blijft ook het monopolie van Shell en Esso in stand.
Daarnaast is WC Eend blijkbaar niet alleen overtuigd van het eigen gelijk, maar heeft het ook het Binnenhof in de zak.
 
Wikipedia vs. autojournalisten: 3-0

,,Waterstoftechnologie haalt een efficiency van ongeveer 30 procent. Voor een elektrische auto is dat 70 procent.”

,,De infrastructuur voor waterstoftechnologie is nog heel beperkt en is eigenlijk niet de moeite waard om op te zetten omdat de energie-efficiency heel laag is. Voor elektrische auto’s is er wereldwijd al een redelijk goede laadinfrastructuur.”

,,In Nederland heeft de oplaadinfrastructuur voor elektrische auto's een bijna niet in te halen voorsprong.”

Waterstofauto - Wikipedia

Edit: de hydrogen BMW op de plaatjes staat al daar waar hij hoort (in het museum).
 
  • Love
Reactions: FVO