Hyundai gaat, over een periode van 5 jaar, 1000 waterstoftrucks bouwen voor de Zwitserse markt.
Dit kan ... eigenlijk alleen maar mislukken. Niet omdat die trucks niet gaan rijden, maar omdat het onbetaalbaar zal blijken te zijn. De trucks krijgen 8 waterstoftanks aan boord die totaal 32,86 kg waterstof onder 350 bar druk mee zullen nemen. Daarmee legt de truck 400 km af.
Waterstof kost rond 10 euro per kg, dus per tankbeurt gaat er 329 euro aan waterstof in.
Per km kost het aan brandstof dan € 0,82. Vergelijk dat met de huidige dieseltrucks. Die rijden 3,5 km op een liter diesel van 1,48 euro. Per km is dit 0,42 km. Diesel is dus de helft goedkoper dan waterstof.
En dan nu de prijs per km van de Tesla semi. Volgens Elon gaat ie 1,25 kWh per km verbruiken. Tesla heeft beloofd de stroom voor de semi te gaan leveren voor 7 dollarcent per kWh. Per km kost de semi dan 8,75 cent per km aan stroom.
Rijden met de semi is dus 82/8,75 = 9,4 x goedkoper dan rijden op waterstof.
Dieseltrucks rijden rond 100.000 per jaar. Een waterstoftruck gaat dan 82.000 euro aan waterstof verstoken.
Een Tesla Semi verbruikt over diezelfde 100.000 km slechts 8.750 euro aan stroom. Dat is een verschil van maar 73.250 euro in het voordeel van de Tesla semi.
Dan hebben we het nog niet over de levensduur van de brandstofcel. Tesla garandeert de semi een miljoen mijl, 1.650.000 km. De brandstofcel in de waterstoftruck zal gedurende die afstand zeker drie maal moeten worden vervangen.
De waterstoftruck krijgt een motorvermogen van 350 kW. De Tesla semi krijgt totaal drie keer zoveel vermogen.
Tenslotte het bereik. De waterstoftruck heeft een bereik van 400 km. De Tesla semi minimaal 500 km en zelfs 800 km. Volgens Musk zou dit zelfs wel kunnen oplopen naar 600 mijl, 990 km.
Waarom gaat deze idiote ontwikkeling door? Simpel, het is een project van Hyundai en een fabrikant van waterstof.
Wie uiteindelijk de rekening gaat betalen, we zullen het zien.
Duidelijk is dat de vooruitzichten van Tesla wel heel gunstig zijn.
Fleet of Hyundai hydrogen fuel cell electric trucks to roll out from 2019