Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Interessant artikel in De Standaard met CEO v rederij CMB
(is een jonge CEO die heel sterk en positief uit de hoek komt ivm klimaatdoelstellingen)

Die is tegen waterstof omdat die vandaag bruin is ... zet in op groene waterstof ... maar spreekt over tijdshorizon 10 jaar ... voor auto nog langer ?

' Alleen is dat vooral bruine waterstof, geproduceerd met fossiele brandstoffen. Die wordt al gebruikt in de chemische industrie. Wat we nodig hebben, is groene waterstof, die kun je produceren met elektrolyse. ...'

Ook interessant : 'Ze proberen ons uit alle macht LNG aan te praten. Daar geloof ik niet in. Het kost veel geld omdat je je hele systeem moet omgooien: andere motoren, nieuwe tanks aan boord en nieuwe installaties aan wal. Terwijl het amper opbrengt...
Wie heeft er belang bij dat LNG wordt doorgeduwd ?
‘De grote olie- en gasbedrijven. Zij sluiten deals met sommige van onze concurrenten. Ook landen als de VS, die belangen hebben in de gaswinning, moedigen dit aan. ...'

Ceo predikt revolutie: ‘Een vloot op waterstof? Het zou snel kunnen gaan’
 
  • Like
Reactions: Maurice1
  • Like
Reactions: Superendo
Dat is heel interessant. Zal nog wel 10+ jaar duren voordat het voor consumenten mogelijk wordt, maar mooie ontwikkeling. Heb je meteen de seizoensopslag geregeld. Hoe gaaf zou het zijn om Schiphol vol te leggen en daarop te kunnen vliegen! in de tussentijd alles elektrificeren zo goed als kan. Dan komen we tegen 2050 een heel eind met 0 fossiele energie.

Zul je net zien dat het niet langdurig werkt ivm de luchtverontreiniging die overal aanwezig is ....
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Misschien dat het artikel te oppervlakkig is, maar ik zie niet zo snel de technische doorbraak die hier gesuggereerd wordt.
Het is meer een productontwikkeling dan een technische doorbraak of zie ik iets over het hoofd?
Een paar weken geleden was dit ook al in het nieuws. BNR interviewde toen de leverancier en die nuanceerde het hallelujah-verhaal nogal. M.a.w. geen doorbraak qua efficiency of opwekkingskosten en alleen geschikt voor zeer specifieke toepassingen.
 
Als de claim juist is, 250 liter waterstof per dag gedurende 360 dagen per jaar is dat 90.000 liter waterstof, 90 m3 dus. Dat is, er zit 11,1 m3 waterstof in een kilo waterstof, 8 kg waterstof per jaar. Compressieverliezen doen we even niet aan.
8 kg waterstof kost nu aan de pomp 10 euro per kg. De opbrengst per paneel is dan 80 euro per jaar.

Vergelijk dat met de opbrengst van een 330 wP zonnepaneel en je komt op 300 kW/h per jaar. Met salderen brengt dat 75 euro per jaar op. Dat lijkt een klein verschil maar de Belgische onderzoekers hebben voor die prijs wel waterstof. Deze mini waterstof panelen mogen evenwel niet veel duurder worden dan gewone zonnepanelen. Zolang er nog een elektriciteitsnet is, en dat zal er wel blijven, kun je ook in de winter je huis gewoon verwarmen met elektriciteit.

Maar hopen dat dit niet weer één van die honderden 'doorbraken' is waar we, net als bij accu's, nooit meer iets van horen.
 
  • Informative
Reactions: Carl
"De waterstof die in de zomer geproduceerd wordt, kan gebufferd worden in een ondergronds drukvat tot de winter."
Een gezin zou ongeveer 4 kubieke meter opslag nodig hebben"


Brr, ik zou er niet op willen wonen hoor :oops:
Lijkt me geen probleem hoor, de tank kan in de tuin staan. Maar een 4 m3 tank is niet erg groot.
Om 4 wintermaanden door te komen heb je minimaal rond 1000 m3 aardgas nodig. Wil je energetisch dezelfde hoeveel warmte hebben als aardgas, dan heb je 3000 m3 waterstof nodig. Wil je die 3000 m3, dat is 270 kg waterstof, in een 4 m3 grote tank stoppen dan betekent dat een druk van 750 bar. Dat is ten enenmale onmogelijk in een tank van 4 m3. Tanks die een druk van 700 bar kunnen weerstaan hebben een inhoud van slechts 2,5 kg en zijn tussen 40 en 60 liter groot. De Toyota Mirai heeft twee van die tanks.
 
  • Informative
Reactions: Carl
Lijkt me geen probleem hoor, de tank kan in de tuin staan. Maar een 4 m3 tank is niet erg groot.
Om 4 wintermaanden door te komen heb je minimaal rond 1000 m3 aardgas nodig. Wil je energetisch dezelfde hoeveel warmte hebben als aardgas, dan heb je 3000 m3 waterstof nodig. Wil je die 3000 m3, dat is 270 kg waterstof, in een 4 m3 grote tank stoppen dan betekent dat een druk van 750 bar. Dat is ten enenmale onmogelijk in een tank van 4 m3. Tanks die een druk van 700 bar kunnen weerstaan hebben een inhoud van slechts 2,5 kg en zijn tussen 40 en 60 liter groot. De Toyota Mirai heeft twee van die tanks.
Heb jij zo’n kleine tuin Wim, dat je niet eens 54 Mirais erin kan begraven?
 
  • Funny
Reactions: CO2CLEAN and pvkeep
Lijkt me geen probleem hoor, de tank kan in de tuin staan. Maar een 4 m3 tank is niet erg groot.
Om 4 wintermaanden door te komen heb je minimaal rond 1000 m3 aardgas nodig. Wil je energetisch dezelfde hoeveel warmte hebben als aardgas, dan heb je 3000 m3 waterstof nodig. Wil je die 3000 m3, dat is 270 kg waterstof, in een 4 m3 grote tank stoppen dan betekent dat een druk van 750 bar. Dat is ten enenmale onmogelijk in een tank van 4 m3. Tanks die een druk van 700 bar kunnen weerstaan hebben een inhoud van slechts 2,5 kg en zijn tussen 40 en 60 liter groot. De Toyota Mirai heeft twee van die tanks.
Maar als je er eerst weer elektriciteit van maakt en die in een warmtepomp stopt heb je nog maar 500-1000 m3 nodig, heb ik van jou geleerd.
 
Maar als je er eerst weer elektriciteit van maakt en die in een warmtepomp stopt heb je nog maar 500-1000 m3 nodig, heb ik van jou geleerd.
De route via waterstof kost je eerst 30% verlies in de electrolyser. Ga je daar weer elektriciteit van maken in een brandstofcel dan verlies je nog eens 50%. Er blijft van de oorspronkelijke 100% elektrische energie dus 35% over.
Zo lang je elektrische energie hebt kun je er altijd beter direct iets mee doen dan de route via waterstof kiezen.
Wil je energie echt lang bewaren dan kan waterstof wel dienst doen. Maar pas dan als er geen fossiele brandstof meer wordt verbruikt.