Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Doe elektrische auto's neemt de co2 uitstoot ook toe. Wellicht minder maar evengoed. En als het gaat om elektrische auto's hoor ik nooit iemand over verdringing, terwijl dat daar net zo goed een rol speelt.

De toegenomen co2 uitstoot is dan geen gevolg van verdringing maar van het toegenomen elektriciteitsverbruik.
Dat is wel een heel vreemde redenatie. De km, gemaakt met een ev, wordt niet gemaakt met een auto met conventionele motor. Hoe kan de ev dan voor meer CO2 uitstoot zorgen, als zelfs wanneer volledig op kolenstroom gereden, de CO2 uitstoot per km voor een ev minder is als voor een auto met conventionele motor?
 
Dat is wel een heel vreemde redenatie. De km, gemaakt met een ev, wordt niet gemaakt met een auto met conventionele motor. Hoe kan de ev dan voor meer CO2 uitstoot zorgen, als zelfs wanneer volledig op kolenstroom gereden, de CO2 uitstoot per km voor een ev minder is als voor een auto met conventionele motor?
Op dezelfde manier leidt elke waterstof kilometer ook tot een afname in het aantal fossiele kilometers.

Zoals ik ook al zei: een EV is in een bepaalde mate groen. Maar de mate van groen staat, zolang er geen overschot aan groene stroom is, los van de bron waar de stroom vandaan komt. De bron maakt de auto nl. niet meer of minder groen. En datzelfde geld m.i. ook voor waterstof toepassingen. Als we vinden dat verdringing waterstof toepassingen minder groen maakt, dan maakt verdringing EVs ook minder groen.

Vooropgesteld: ik vind het misleidend om te suggereren dat waterstof CO2 neutraal geproduceerd kan worden door groene stroom te gebruiken. Want dat kan niet. Maar ik vind het ook misleidend om te stellen dat in het bijzonder waterstof oplossingen uit den boze zijn vanwege de verdringing. Want verdringing treedt op bij elke toepassing die elektriciteit gebruikt.

Als batterij EVs energie efficiënter zijn dan waterstof EVs (en daardoor een kleinere CO2 voetprint hebben) dan is dat natuurlijk bewonderenswaardig. Maar dat kun je m.i. ook (en zuiverder) beoordelen door de bron van de stroom buiten beschouwing te laten.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: fauquemont
Kort samengevat, wat zijn de voordelen van waterstof?
Een langere range en sneller tanken.
Elon zei gisteren nog dat er spoedig een Tesla komt met meer dan 400 mijl range.
Hoe vaak rij je meer dan dat? Ik persoonlijk hoogstens één keer per jaar in de zomervakantie, maar zelfs dan ben ik na meer dan 600km toch echt wel toe aan even mijn benen strekken.
Ga ik dan die éne keer in het jaar weigeren een half uurtje rust te nemen in mijn vakantie? Of neem ik dat op de koop toe en bespaar ik het hele jaar door de ritjes naar het waterstoftankstation tussen mijn werk door en bespaar ik op die manier eigenlijk veel meer tijd?

Dan kies ik toh echt liever voor het puur elektrisch rijden in plaats van via waterstof.

*Oh en voor ik het vergeet, de voordelen van elektrisch rijden:
Veel meer locaties om op te laden
Veel en veel goedkoper per kilometer
Veel minder onderhoud per kilometer
Deze auto's zijn al te koop
Geen enkele waterstofauto met autopilot (zelfbouw mogelijk uitgezonderd)
Geen enkele waterstofauto met een trekhaak voor zover ik weet
Zelfs de goedkoopste waterstofauto kost ongeveer zoveel als de model 3 performance versie van vergelijkbare nieuwprijs.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Bas.
Dan kies ik toh echt liever voor het puur elektrisch rijden in plaats van via waterstof.
Wij zijn al helemaal over. Het gaat om de mensen die nu nog met een benzine of diesel rijden en 800km range gewoon vinden, en denken dat een elektrische auto met 350km range te omslachtig is. Die worden verleid door allerlei beloften van "als je lang genoeg wacht, dan kan je een +800km waterstofauto kopen die je op 5 minuten kan tanken".
 
Op dezelfde manier leidt elke waterstof kilometer ook tot een afname in het aantal fossiele kilometers.

Zoals ik ook al zei: een EV is in een bepaalde mate groen. Maar de mate van groen staat, zolang er geen overschot aan groene stroom is, los van de bron waar de stroom vandaan komt. De bron maakt de auto nl. niet meer of minder groen. En datzelfde geld m.i. ook voor waterstof toepassingen. Als we vinden dat verdringing waterstof toepassingen minder groen maakt, dan maakt verdringing EVs ook minder groen.

Vooropgesteld: ik vind het misleidend om te suggereren dat waterstof CO2 neutraal geproduceerd kan worden door groene stroom te gebruiken. Want dat kan niet. Maar ik vind het ook misleidend om te stellen dat in het bijzonder waterstof oplossingen uit den boze zijn vanwege de verdringing. Want verdringing treedt op bij elke toepassing die elektriciteit gebruikt.

Als batterij EVs energie efficiënter zijn dan waterstof EVs (en daardoor een kleinere CO2 voetprint hebben) dan is dat natuurlijk bewonderenswaardig. Maar dat kun je m.i. ook (en zuiverder) beoordelen door de bron van de stroom buiten beschouwing te laten.
Het punt is dat de hoeveelheid beschikbare groene stroom beperkt is en je die dus niet zou moeten gebruiken voor 3 a 4 keer minder efficiëntie toepassingen als waterstof .
 
Zou het verhaal achter waterstof voor mobiliteit niet gevoed worden door het feit dat de grote autofabrikanten niet aan de nodige batterijen geraken? Ze halen nooit de nodige aantallen. Dan maar investeren in dure waterstof en het probleem verleggen naar gas-en kolencentrales?
 
Zou het verhaal achter waterstof voor mobiliteit niet gevoed worden door het feit dat de grote autofabrikanten niet aan de nodige batterijen geraken? Ze halen nooit de nodige aantallen. Dan maar investeren in dure waterstof en het probleem verleggen naar gas-en kolencentrales?
Voor mijn gevoel werken ze gewoon samen met de oliemaatschappijen, je ziet ook nauwelijks nog auto's op gas, terwijl dat gewoon veel goedkoper is, maar daar verdienen ze schijnbaar niet genoeg aan naar hun zin. Waterstof is de enige vorm van toekomst die de oliemaatschappijen nog een beetje in leven zou kunnen houden, dus die hebben het meeste baat bij waterstof rijden, of dat elektrisch rijden het in ieder geval niet overneemt.
 
Het is ook niet zozeer de verhandeling van diesel en benzine die het probleem is. Het probleem met EV's is dat er een heel ecosysteem van generatie, opslag, transport en verdeling verdwijnt. Een heel ecosysteem dat je wel kan hergebruiken als je met waterstof gaat rondkarren.

Vergelijk het met videotheken die nog wel de omschakeling van VHS naar DVD konden slikken (je moest nog altijd naar de winkel karren om je film te kiezen, en binnen 2-4 dagen stond je er terug om je gehuurde films terug te geven, en ja waarom niet wat nieuwe te huren) maar iets als streaming media de doodsteek was voor videotheken.

Het verschil met videotheken is dat die keten niet zo kapitaalkrachtig was en aan de bron van de productie van films zaten om streaming over het internet tegen te houden, en dat mensen eenvoudig zelf DVD's konden rippen en op internet zetten en downloaden. De hele markt moest toen wel volgen, met tegenzin.

Hetzelfde staat te gebeuren met elektrische auto's, en zolang iemand op benzine of diesel niet overtuigd is van een elektrische auto heeft de waterstofauto nog kans. Maar eens je mee bent in dat verhaal dat je 48 weken per jaar lekker thuis kan laden en 2 dagen per jaar aan een snellader moet voor de jaarlijkse autovakantie, dan is een waterstofauto gewoon een dom idee.
 
Hetzelfde staat te gebeuren met elektrische auto's, en zolang iemand op benzine of diesel niet overtuigd is van een elektrische auto heeft de waterstofauto nog kans. Maar eens je mee bent in dat verhaal dat je 48 weken per jaar lekker thuis kan laden en 2 dagen per jaar aan een snellader moet voor de jaarlijkse autovakantie, dan is een waterstofauto gewoon een dom idee.
Ééns. Maar dan moet dat ook maar net kunnen, dat thuis laden. Als iedereen die dat niet kan vandaag EV gaat rijden hebben we evengoed nog een flinke uitdaging, kwa infrastructuur.
 
Het punt is dat de hoeveelheid beschikbare groene stroom beperkt is en je die dus niet zou moeten gebruiken voor 3 a 4 keer minder efficiëntie toepassingen als waterstof .
Dat ben ik wel met je eens hoor. Maar een onbeperkte hoeveelheid groene stroom is economisch gezien denk ik niet snel haalbaar.

Denk even aan mensen die zeggen dat ze gratis rijden omdat ze een overschot aan zonnestroom hebben. Die mensen hebben gewoon teveel geld uitgegeven aan hun panelen ;-)
 
Over verdringing gesproken. Vorige week al gezien, toch hier maar even neerzetten. Door hoge CO2 heffing in UK staan daar inmiddels (soms al) kolencentrales stil en wij springen blijkbaar in dat gat. Ironisch dat "wij" "onze" kolencentrales niet willen sluiten omdat anders Polen met deze handel aan de haal gaat... Typisch voorbeeld van een waterbed dat binnen de EU zou moeten worden aangepakt :

The Dutch import story behind Britain’s no-coal record

De markt blijft gewoon werken natuurlijk. Stel dat wij wel goedkope groene stroom over hebben (ook zonder biomassa, dat is het volgende probleem natuurlijk...), gaat die groene stroom dan niet eerst gewoon voor verkoop over de grens (UK, pumped hydro, etc.) voordat deze bij ons in de waterstof terecht gaat komen ?
 
"Slimme" energieproducenten zullen overschot aan energie greenwashen met hydropumping o.i.d. om daarna de "groene" stroom te verkopen aan de waterstofproducenten...
Zie mijn eerdere bericht uit 2014 hierover: Overstappen van elektra (en gas) leverancier?
Het balletje kwam aan het rollen door de Gemeente Amsterdam die per sé uitsluitend groene stroom wil inkopen. Na aanbesteding won een bedrijf in Wit Rusland, Belarus, ofzo.
Die leveren groene stroom van een waterkrachtcentrale van een afgedamd bergmeer. Groener kan niet, denk je dan. Totdat bleek dat ze bij tijden van goedkope spottarieven, des nachts, water omhoog pompten met zeer goedkoop ingekochte nucleaire energie.

Dat is eigenlijk niet eens zo'n slecht idee, want die energie gaat anders verloren, omdat je nucleaire centrales nagenoeg niet kunt 'dimmen'.

Maar of het allemaal zo groen is?
Naar toen bleek is er in het Belgische Coo precies zo'n proces ingericht.