Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Wachten op een pomp, na een half uur aan de beurt, dan nog vijf minuten wachten omdat de nozzle is bevroren en tenslotte maar halfvol tanken. Dat is het leven van de eigenaar van een Toyota Mirai. Ze sturen elkaar lijstjes van pompen die leeg of halfvol zijn. Veel eigenaren willen van de lease af. Toyota weigert dat. Ze verkopen die gebruikte Mirai's voor 18.000 tot 20.000 dollar, inclusief 15.000 dollar waterstof.
De tweedehands waarde van een Mirai, na 3 jaar en 50.000 km, is zo slechts 3.000 tot 5.000 dollar.

'Waterstof is de brandstof van de toekomst'.

Geen H2 in USA 6-8-2019.jpg
 
Nou, dan is waterstof op zich een groter succes dan de pomp-eigenaren hadden voorspeld:cool:.

NEE niet reageren... Kan een kind voorspellen, maar je (toyota@big oil) zal er maar vol voor gegaan zijn. Dat zijn afschrijvingen.... De eersten die sneuvelen zijn zij die het verkeerde paard tussen de benen hebben zonder reserve. Ionity was een beter paard.. (zie naar analogie ook een recent filmpje van Tesla-Björn over Circle-K in Noorwegen en Virta. Hoop laadpaalinfra erbij, waterstof weg. Nederland zou er als 3e EV-land een voorbeeld aan kunnen nemen. Waarom dezelfde fout maken (en met de post hiervoor die duidelijk in California (ook zo'n gids-staat in de US) speelt zelfs 3e x dezelfde fout?)
 
Last edited:
Grappig: 'Grote vraag naar Hyundai Nexo drijft Nederlandse prijs op'

Waarschijnlijk alles te maken met de 4% bijtelling over het volle bedrag en dan maar kijken waar te vullen. Stug doorgaan, zit een stevige lobby achter. Men wil zorgen dat mensen tanken op één of andere manier, want die vrijbuiters die thuis laden zijn natuurlijk killing voor het verdienmodel. Dus tegen alle weerstand in toch proberen een andere brandstof er door te drukken.

Voor EV's meer laadpalen en proberen snel naar een standaard voor draadloos laden te komen. Denk dat we niet naar een situatie willen van de vroegere parkeermeter waar een paal stond per parkeerplek en dan nu een laadpaal per parkeerplek. Zeker als dadelijk 10-20% van de mensen EV rijden en uiteraard over 5-10 jaar nog meer. Draadloos laden zou het straatbeeld minder ontsieren en mogelijkheden bieden tot flexibel laden als het ook tijdens het rijden kan (Nissan heeft al aangetoond dat het kan).
 
Last edited:
Draadloos laden klinkt heel goed en is bij mobieltjes ook prima. Je hebt echter spoelen nodig in het beton en spoelen nodig in de auto. Ik ben bang dat het een vrij dure oplossing is (grote spoelen). Daarmee moet je je afvragen of het aankoppelen van een auto aan een lader dan echt zo'n probleem is. Daarnaast werkt Tesla aan de robotlader.

Hebben we alleen nog het ontsieren van het straatbeeld nog niet aangepakt. Misschien ontdekken ze ook nog mooie palen van 1 meter hoog, waarbij het interne gedeelte omhoog gaat zodra een auto op de parkeerplaats staat. In het interne gedeelte zit dan de laadkabel. Oogt al een stuk beter dan de meeste laadpalen van heden. Op dit idee moet ik patent gaan aanvragen ;) Bij het pakken van de laadkabel valt dan ook een luikje open waarmee de auto eenvoudig is aan te koppelen.:cool:
 
Draadloos laden klinkt heel goed en is bij mobieltjes ook prima. Je hebt echter spoelen nodig in het beton en spoelen nodig in de auto. Ik ben bang dat het een vrij dure oplossing is (grote spoelen). Daarmee moet je je afvragen of het aankoppelen van een auto aan een lader dan echt zo'n probleem is. Daarnaast werkt Tesla aan de robotlader.

Hebben we alleen nog het ontsieren van het straatbeeld nog niet aangepakt. Misschien ontdekken ze ook nog mooie palen van 1 meter hoog, waarbij het interne gedeelte omhoog gaat zodra een auto op de parkeerplaats staat. In het interne gedeelte zit dan de laadkabel. Oogt al een stuk beter dan de meeste laadpalen van heden. Op dit idee moet ik patent gaan aanvragen ;) Bij het pakken van de laadkabel valt dan ook een luikje open waarmee de auto eenvoudig is aan te koppelen.:cool:
Ging het hier niet over waterstof?
 
Misschien ontdekken ze ook nog mooie palen van 1 meter hoog, waarbij het interne gedeelte omhoog gaat zodra een auto op de parkeerplaats staat.

Die verzinkende laadpaal is er al:

ik zie het voordeel van zo’n verzinkende paal niet echt. Als er over een paar jaar veel meer EVs zijn staat er misschien 75% van de tijd een auto te laden dus staat hij meestel omhoog. Daarbij is hij waarschijnlijk een stuk duurder in aanschaf, duurder om te plaatsen en gevoeliger voor mechanische defecten. Ze zullen het zeker testen om als ik dat mechanisme zie dan vrees ik voor vastvriezen en slijtage door het schuren van zand en dergelijke. Doe mij maar een kleine, simpele paaltje zonder felle lampjes en andere design poespas.

Mmm, om dit topic-relevant te maken vermeld ik dat ik een verzinkend waterstof tankstation een beter idee vind :p
 
Kijk, dat zou eens wat breder gecommuniceerd moeten worden! Misschien gaan de politici dan snappen dat waterstof een minder goed idee is.
Politici zijn hier helemaal niet in geïnteresseerd. Ik heb alle energiedeskundigen van alle partijen in de Tweede Kamer hierover een brief geschreven. Met uitzondering van de SP, zij vroegen of mijn sommen welk klopten, geen enkele reactie, van niemand.
 
Politici zijn hier helemaal niet in geïnteresseerd. Ik heb alle energiedeskundigen van alle partijen in de Tweede Kamer hierover een brief geschreven. Met uitzondering van de SP, zij vroegen of mijn sommen welk klopten, geen enkele reactie, van niemand.

Die sommen overtuigen niet omdat ze die niet begrijpen en/of niet geloven. Shell C.S. vertellen de waarheid immers, zouden die liegen? Nee toch?

Het verhaaltje waar ik op reageerde overtuigt daarentegen wel, dat snappen ze. Helaas...
 
Die sommen overtuigen niet omdat ze die niet begrijpen en/of niet geloven. Shell C.S. vertellen de waarheid immers, zouden die liegen? Nee toch?

Het verhaaltje waar ik op reageerde overtuigt daarentegen wel, dat snappen ze. Helaas...
Politici vinden linten doorknippen leuk. En wat is er nou leuker dan een waterstofbus met veel feestelijkheden in gebruik te nemen. Ze zijn 'groen bezig, er is immers geen uitstoot'. En de meerkosten t.o.v. een elektrische bus worden uit subsidies betaald.
Een provincie als Zuid-Holland krijgt elk jaar 1.000.000.000 euro, ja echt 1 miljard euro, aan subsidies uit Europa. Dan bedenk je zoiets idioots als een heel dorp op waterstof te verwarmen.
 
  • Like
Reactions: prettig
8F6735A2-7D2C-4FEF-A262-DF1CEE6C66BA.jpeg
Theo Henrar van Tata steel bij BNR’s Big Five. Als het aan Tata steel ligt kunnen wij 2050 nog niet op groene stroom rijden. Zij hebben zoveel energie nodig om de staalproductie met waterstof uit windenergie mogelijk te maken dat er een blijvend tekort optreedt. Wij hebben dan wel groen staal.
 
View attachment 463823 Theo Henrar van Tata steel bij BNR’s Big Five. Als het aan Tata steel ligt kunnen wij 2050 nog niet op groene stroom rijden. Zij hebben zoveel energie nodig om de staalproductie met waterstof uit windenergie mogelijk te maken dat er een blijvend tekort optreedt. Wij hebben dan wel groen staal.
Dat klopt. Daarom is het ook beter om de Hoogovens naar noord Afrika te verplaatsen.

(geen grap)
 
  • Like
Reactions: robertvg
View attachment 463823 Theo Henrar van Tata steel bij BNR’s Big Five. Als het aan Tata steel ligt kunnen wij 2050 nog niet op groene stroom rijden. Zij hebben zoveel energie nodig om de staalproductie met waterstof uit windenergie mogelijk te maken dat er een blijvend tekort optreedt. Wij hebben dan wel groen staal.

Daarin heeft Theo gelijk. Alle geplaatste en geplande windmolens in de Noordzee opgeteld leveren zo’n 500 PetaJoule. Dat dekt nog maar net het verbruik van de top drie grootverbruikers in de industrie: IJmuiden (staal), Terneuzen (kunstmest) en Geleen (DSM).
 
De situatie in Nederland is anders. Daar is voorzien dat alle windenergie van zee bestemd is voor de industrie op de lange termijn (2050). Nederland is verdeeld in een aantal regio's. Iedere regio op land dient zelf te zorgen voor de energievoorziening (verwarming en/of elektriciteit), dus ook voor elektriciteit voor auto's. Wederom op de lange termijn, 2050. Iedere regio moet energie neutraal worden. Hoe ze dat moeten doen? Windenergie, zonne energie, aardwarmte en andere mogelijke klimaatneutrale bronnen. Dat zijn althans de plannen.
 
Ik blijf erbij dat er een oplossing moet gevonden worden voor overschotten aan alternatief opgewerkt elektriciteit. Op dit
Ik heb het even opgezocht voor België, cijfers van enkele jaren geleden, maar het gaat om de grootte-orde.
België verbruikt 56 Mtoe (= Mega ton olie equivalent) per jaar. Dat is omgerekend 651 TWh aan energie. Elektriciteit (69 TWh) is daarvan ongeveer 10%. Dit is een beetje dubbel omdat een deel van die primaire energie gebruikt wordt om elektriciteit op te wekken met een rendement van gemiddeld 35%, maar anderzijds is kernenergie dan weer aan 100% gerekend. Laten we er voor de eenvoud even van uitgaan dat 10% van onze energiebehoefte elektrisch wordt ingevuld. We zitten, opnieuw grootte-orde, aan 15% van de elektriciteit die alternatief wordt opgewekt: wind, zon en een beetje waterkracht en ook nogal wat biomassa waar je vraagtekens bij kan plaatsen. Dus 15% van 10% is hernieuwbare energie. Dat is dus 1,5%. Dat maar om twee zaken aan te geven:

  1. Heel af en toe leveren de installaties die voor die 1,5% instaan, zoveel elektriciteit dat er moet afgeschakeld worden. Stel dat het aandeel alternatieve energie toeneemt tot 10% of zelfs 50% (ik zie op dit ogenblik niet in hoe België dat met de beperkte beschikbare ruimte zou kunnen waarmaken met alleen wind en zon). Dan heb je dus zeer regelmatig aanzienlijke overschotten waarmee je een buffer kan en zal moeten aanleggen. Die energiehoeveelheden krijg je niet gebufferd in een megabatterij, vliegwielen of waterreservoirs. Op dit moment lijkt waterstof voor mij een kanshebber,ondanks de verliezen in het proces.
  2. We focussen op het vergroenen van de elektriciteit, waarin hernieuwbaar stilaan een beduidend aandeel heeft, maar naast elektriciteit is er een ongeveer 10x groter energieverbruik uit fossiele brandstoffen voor transport, verwarming en industrie, dat ook moet geconverteerd worden naar hernieuwbare energie. Het duurzame waterstof voor de staalsector is daar een voorbeeld van. Elektrificatie van transport (volop aan de gang) en verwarming (volop aan de gang) zullen daarin een belangrijke rol spelen.
  3. De productie van meststoffen en dus de intensieve productie van voedsel kost ook massaal veel energie.
Aanbevolen literatuur: David MacKay FRS: : Contents