Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Iedereen die dit wil kan nu al een warmtepomp aanschaffen, uiteraard op voorwaarde dat het huis redelijk is geïsoleerd. Netbeheerders vinden dat prima. Pas als alle bewoners in één wijk tegelijk een warmtepomp gaan kopen zijn er misschien problemen te verwachten.
De early adopters hebben al lang een warmtepomp, de meeste andere mensen wachten rustig af wat de gemeente hen in 2021 zal voorschotelen.
En we moeten het verbruik van moderne warmtepompen ook niet overdrijven. Een Daikin Alltherma 3, prima voor een goed nageïsoleerde hoekwoning uit 1976 met een inhoud van 575 m3, neemt 1,63 kW uit het net op. Dat is minder dan een Airfryer, een oven of een wasdroger.

1,63 kW... Het gaat om de piekbelasting tijdens de winter, want daar moet de netcapaciteit op uitgebouwd worden. Hoeveel vragen al die warmtepompen als tijdens koude winterdagen de geïntegreerde hulpverwaming wordt aangesproken?
 
Dit soort kortstondige situaties zijn zonder meer uitstekend met aangesloten elektrische auto's op te vangen dmv vraagsturing.

Dat is zeker een gedeelte van de (goede) oplossing!
Maar de uitdaging is groter als we kijken naar momenten in het jaar waarin (duurzame) energie wordt opgewekt en momenten waarop er relatief veel vraag is. De balans tussen opwek thuis (44 zonnepanelen) en het moment dat energie verbruikt wordt is ver te zoeken. Op een gegeven moment ging de PV installatie zelfs in storing omdat de spanning richting de 250 Volt kwam. Opgelost door wat settings en een voedingskabel van 6mm2 -> nu gaan de omvormers bij de buren elders op het net er iets eerder uit waardoor wij kunnen blijven leveren.....

Het net van de netbeheerder loopt plaatselijk echt tegen grenzen aan die niet alleen met een paar elektrische auto's (als buffer) aan het net opgelost kunnen worden. Elders in het land (op een industrieterrein!) heb ik momenteel een project onder m'n hoede (warehouse met relatief kleine elektra aansluiting) waar men pas na 1 jaar(!) een definitieve elektra aansluiting kan voorzien. De trafo is het probleem niet, het net kan de KORTSTONDIGE PIEKEN gewoon niet aan. Dus plaatst de netbeheerder maar een aggregaat welke ter overbrugging 24/7 staat te draaien. Alleen de kosten van aggregaat+brandstof zijn al een factor 5 hoger dan de aansluitkosten welke wij voor de aansluiting betalen. Dit speelt op meer plaatsen in NL en is niet simpel op te lossen door alleen "vraagsturing van elektrische auto's"
 
1,63 kW... Het gaat om de piekbelasting tijdens de winter, want daar moet de netcapaciteit op uitgebouwd worden. Hoeveel vragen al die warmtepompen als tijdens koude winterdagen de geïntegreerde hulpverwaming wordt aangesproken?
De huidige warmtepompen doen het nog bij -20C. Die gaan bij de huidige en ook komende winters echt niet allemaal hun verwarmingsspiraal in de boiler aanzetten. De nieuwste generatie WP's verwarmt al tot 55 graden C. bij een COP van 3.3. Ik zie overigens een tendens om iets zwaardere warmtepompen te installeren. Daar kunnen grotere boilers aanhangen van 500 tot 1000 liter. Die grotere boilers kunnen overdag als de buitentemperatuur het hoogst is worden opgewarmd. Heb je zo'n WP en een grote boiler, dan kan je in de toekomst ook meedoen aan besturing op afstand door de netbeheerder.
 
De huidige warmtepompen doen het nog bij -20C. Die gaan bij de huidige en ook komende winters echt niet allemaal hun verwarmingsspiraal in de boiler aanzetten. De nieuwste generatie WP's verwarmt al tot 55 graden C. bij een COP van 3.3. Ik zie overigens een tendens om iets zwaardere warmtepompen te installeren. Daar kunnen grotere boilers aanhangen van 500 tot 1000 liter. Die grotere boilers kunnen overdag als de buitentemperatuur het hoogst is worden opgewarmd. Heb je zo'n WP en een grote boiler, dan kan je in de toekomst ook meedoen aan besturing op afstand door de netbeheerder.

Heb je daar een link van? Ik heb wel interesse.
 
Zo, effe de knuppel in het hoenderhok gooien.

Het scenario van H2 voor $1 per kg:

Gniewomir Flis on Twitter

Eat your heart out @Hans Noordsij en @Wim S. !

Nog even wachten tot ik klaar zit met mijn popcorn. Ok, go!
Een deel van zijn betoog is gebaseerd op 33% curtailment. Liebreich noemt in een tweet die 33% als een heel extreem geval om aan te geven dat zelfs dan wind rendabel is. In de praktijk is die curtailment rond de 5% en daarmee is het fundament onder al zijn aannames weg.

Berg de popcorn maar weer op.
 
1,63 kW... Het gaat om de piekbelasting tijdens de winter, want daar moet de netcapaciteit op uitgebouwd worden. Hoeveel vragen al die warmtepompen als tijdens koude winterdagen de geïntegreerde hulpverwaming wordt aangesproken?

Ik heb zelf een Nibe Lucht/water warmtepomp. Als het vriest, laten we zeggen -1 a -8 graden want kouder wordt het in nl al bijna niet meer, dan springt bij mij de de elektrische bijverwarming een keer of 4 per dag bij op een vermogen van zo’n 2 max 3 kW Mijn totale jaarverbruik van de warmtepomp inclusief koeling in de zomer zit op ongeveer 5000kWh. De totale belasting valt dus wel mee. Daarbij komt dat de bijverwarming random aanspringt en er nooit een gelijktijdigheid is in een hele wijk.
 
Party pooper! :p

5% nu, maar hoeveel 2030? Een belangrijke vraag is echter ook hoeveel accu's in prijs gaan dalen. Accu's kunnen niet alles opvangen, maar ze gaan wel met electrolysers concurreren voor een deel van het overschot. Iedereen wil wel gratis stroom hebben lijkt mij.
Ga lekker lezen in het Flexnet rapport, weet je alles.
Vind je 226 pagina's te lang? Dan maar even de conclusies:'Tot 2030 is er geen curtailment voor noch wind, noch zon. Na 2030 is er een paar procent curtailment voor wind, zeg 200 tot 300 uur per jaar. Tot 2050 is er geen curtailment voor zon.
Dit alles op hoogspanningsniveau. Uiteraard kunnen lokaal zonneparken en windmolens stilgezet worden, maar dat is klein bier.
FLEXNET
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Het Flexnetrapport dat tot 2050 ziet - nog 30 jaar dus! - verwacht in die gehele periode nog geen rol van betekenis voor o.a. waterstof.
Met deze zin is ieder grootschalig waterstofinitiatief dat eerder dan laten we zeggen in 2045 operationeel wordt onzinnig. Sterker nog, zou domweg (veel) extra CO2-uitstoot betekenen door de combinatie van laag omzettingsrendement en verdringing.
De komende 25 jaar zijn dus slechts onderzoeks- en ontwikkelingsinitiatieven m.b.t. waterstof te overwegen. Tenzij het Flexnet-rapport wordt ingehaald door de werkelijkheid, vergezeld van een geactualiseerd rapport. Zolang dat er niet is moeten we uitgaan van het Flexnet-rapport.
 
  • Like
Reactions: Wim S. and FVO
Interessant dat er door sommigen zo makkelijk gedacht wordt over de grote uitbreiding van de (lokale) netcapaciteit, zonder dat er ook maar 1 onderbouwde berekening wordt gegeven.

We moeten de waterstof onzin in deze wereld stoppen en dat kan alleen door met goed onderbouwde alternatieven te komen. Het is niet genoeg om voor te rekenen dat waterstof geen kans maakt. We moeten - onderbouwd - laten zien dat er een haalbaar alternatief is en dat de samenleving minder kost dan de waterstof route. Anders winnen we de discussie niet.

Heb zelf toch maar eens een poging gedaan de kosten te berekenen om het lokale elektriciteitsnetwerk future proof te maken.
In het Flexnet rapport uit 2017 lees ik dat Liander EUR 1.0 - 1.5 miljard extra moet investeren in het regionale grid om de toenemende load van EV, PV en warmtepompen in 2050 aan te kunnen. Liander bedient met haar netwerk 1/3 van Nederland, dus ik trek de conclusie: Er is EUR 4 mld extra investering benodigd. Dus bovenop de normale onderhoudskosten van het netwerk. Lijkt me heel goed te doen.

Iedere waterstof-profeet die nu nog zegt dat het upgraden van het electriciteitsnetwerk veel te duur is, kan ik nu beantwoorden met EUR 4mld extra tot 2050. Hoezo te duur?

Regional Grid Level (pagina 11 in het rapport):

In order to prevent overloads (congestion) in the Liander grid due to the increased deployment of sun PV, electric passenger vehicles (EVs) and household heat pumps (HPs) – as laid down in the FLEXNET scenario cases – additional investments in grid reinforcements are required of 2 to 5% per year up to 2030 and about 7% per year in the period from 2030 to 2050. Given current annual grid investments in the Liander service area of, on average, € 750 million in 2012-2016, this corresponds to a cumulative grid reinforcement investment of € 1.0-1.5 billion up to 2050 scenario.
 
Heb zelf toch maar eens een poging gedaan de kosten te berekenen om het lokale elektriciteitsnetwerk future proof te maken.
In het Flexnet rapport uit 2017 lees ik dat Liander EUR 1.0 - 1.5 miljard extra moet investeren in het regionale grid om de toenemende load van EV, PV en warmtepompen in 2050 aan te kunnen. Liander bedient met haar netwerk 1/3 van Nederland, dus ik trek de conclusie: Er is EUR 4 mld extra investering benodigd. Dus bovenop de normale onderhoudskosten van het netwerk. Lijkt me heel goed te doen.

Iedere waterstof-profeet die nu nog zegt dat het upgraden van het electriciteitsnetwerk veel te duur is, kan ik nu beantwoorden met EUR 4mld extra tot 2050. Hoezo te duur?

Regional Grid Level (pagina 11 in het rapport):

In order to prevent overloads (congestion) in the Liander grid due to the increased deployment of sun PV, electric passenger vehicles (EVs) and household heat pumps (HPs) – as laid down in the FLEXNET scenario cases – additional investments in grid reinforcements are required of 2 to 5% per year up to 2030 and about 7% per year in the period from 2030 to 2050. Given current annual grid investments in the Liander service area of, on average, € 750 million in 2012-2016, this corresponds to a cumulative grid reinforcement investment of € 1.0-1.5 billion up to 2050 scenario.

4 miljard extra investeren in gridverzwaring over 30 jaar is, gerekend met 8 miljoen gezinnen, 500 euro per gezin.
Per jaar is dat per gezin over die periode 16,66 euro.
Dat verhoogt de maandelijks energierekening per gezin met 1,39 euro. Totaal irrelevante bedragen.
Per saldo zal de energierekening bij all-electric gezinnen gewoon blijven dalen door verlaging van de energiebelasting op elektriciteit.
 
Per saldo zal de energierekening bij all-electric gezinnen gewoon blijven dalen door verlaging van de energiebelasting op elektriciteit.
Die laatste conclusie deel ik niet.
In Duitsland, dat voor loopt op Nederland in de energietransitie, is de energiebelasting op elektriciteit juist sterk gestegen. Ik zie niet in waarom Nederland hierin een tegengestelde beweging gaat maken.
De vele miljarden aan aardgasbaten en -belastingen die door de staat worden misgelopen zullen teruggehaald gaan worden in de vorm van energiebelasting. Ik reken op een stijgende energiebelasting op elektriciteit, vergelijkbaar met Duitsland. Zeker als de stroom uit aardgas- en kerncentrales steeds verder wordt afgebouwd. Dat er op korte termijn incentives worden gegeven in de vorm van lagere energiebelasting (die overigens een sigaar uit eigen doos was, gezien het gestegen vastrecht), doet daar niet aan af.
 
  • Like
Reactions: ominoreg and Timmm
Die laatste conclusie deel ik niet.
In Duitsland, dat voor loopt op Nederland in de energietransitie, is de energiebelasting op elektriciteit juist sterk gestegen. Ik zie niet in waarom Nederland hierin een tegengestelde beweging gaat maken.
De vele miljarden aan aardgasbaten en -belastingen die door de staat worden misgelopen zullen teruggehaald gaan worden in de vorm van energiebelasting. Ik reken op een stijgende energiebelasting op elektriciteit, vergelijkbaar met Duitsland. Zeker als de stroom uit aardgas- en kerncentrales steeds verder wordt afgebouwd. Dat er op korte termijn incentives worden gegeven in de vorm van lagere energiebelasting (die overigens een sigaar uit eigen doos was, gezien het gestegen vastrecht), doet daar niet aan af.

Jij mag rekenen op wat jij wil, maar de kabinetsplannen zijn glashelder en volledig in tegenspraak met jouw mening. Ik schrijf een stukje over van 'rijksoverheid.nl':

Het kabinet verlaagt het totaal aan belastingen op de energierekening van huishoudens. Het kabinet wil tegelijkertijd duurzaam energiegebruik stimuleren. Dit doen we door de belasting op aardgas geleidelijk te verhogen. De belasting op elektriciteit gaat juist omlaag. Daarnaast gaan bedrijven een eerlijker deel betalen.

De eerste schijf in de energiebelasting voor gas gaat omhoog met 3,99 cent per kubieke meter. In de komende jaren komt hier nog 1 cent per kubieke meter per jaar bij.

Het tarief voor de eerste schijf in de energiebelasting voor elektriciteit gaat omlaag met 0,09 cent per kilowattuur. Dit tarief daalt de komende jaren verder.

De meeste huishoudens blijven binnen de eerste schijf.

De tarieven voor de opslag duurzame energie (ODE) stijgen de komende jaren. Bedrijven gaan vanaf 2020 meer bijdragen aan de ODE dan particuliere gebruikers, tweederde deel in plaats van de helft nu.

De vermindering energiebelasting is een vast bedrag dat per aansluiting wordt afgetrokken van de energiebelasting. Dit bedrag wordt met € 178,14 verhoogd naar € 435,68 euro (€ 527,17 inclusief btw). Hierdoor betalen huishoudens minder belasting.'

Belasting op aardgas omhoog, elektriciteit goedkoper
 
Jij mag rekenen op wat jij wil, maar de kabinetsplannen zijn glashelder en volledig in tegenspraak met jouw mening. Ik schrijf een stukje over van 'rijksoverheid.nl':

Het kabinet verlaagt het totaal aan belastingen op de energierekening van huishoudens. Het kabinet wil tegelijkertijd duurzaam energiegebruik stimuleren. Dit doen we door de belasting op aardgas geleidelijk te verhogen. De belasting op elektriciteit gaat juist omlaag. Daarnaast gaan bedrijven een eerlijker deel betalen.

De eerste schijf in de energiebelasting voor gas gaat omhoog met 3,99 cent per kubieke meter. In de komende jaren komt hier nog 1 cent per kubieke meter per jaar bij.

Het tarief voor de eerste schijf in de energiebelasting voor elektriciteit gaat omlaag met 0,09 cent per kilowattuur. Dit tarief daalt de komende jaren verder.

De meeste huishoudens blijven binnen de eerste schijf.

De tarieven voor de opslag duurzame energie (ODE) stijgen de komende jaren. Bedrijven gaan vanaf 2020 meer bijdragen aan de ODE dan particuliere gebruikers, tweederde deel in plaats van de helft nu.

De vermindering energiebelasting is een vast bedrag dat per aansluiting wordt afgetrokken van de energiebelasting. Dit bedrag wordt met € 178,14 verhoogd naar € 435,68 euro (€ 527,17 inclusief btw). Hierdoor betalen huishoudens minder belasting.'

Belasting op aardgas omhoog, elektriciteit goedkoper
@Wim S. , je weet toch dat het weer nog een hoop kan leren van de wisselvalligheid van de overheid. :rolleyes:
 
  • Funny
Reactions: pvkeep
De energiebelasting op elektriciteit is met minder dan 1% verlaagd. Dit nadat de aansluitvergoeding vorig jaar is verhoogd met 5%.
De ODE belasting blijft stijgen.

De regering bedrijft korte termijn symboolpolitiek.

Jouw bericht van de Rijksoverheid gaat over 2020 en bevat een niet gespecificeerde vage uitspraak over de energiebelasting op stroom voor de jaren erna.

Mijn verwachting, die ik hierboven schreef, gaat over de langere termijn. Ik zou niet teveel waarde hechten aan wat de politiek op een bepaald moment aan het roepen is.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ominoreg
De energiebelasting op elektriciteit is met 1% verlaagd. Dit nadat de aansluitvergoeding vorig jaar is verhoogd met 5%.
De ODE belasting blijft stijgen.

De regering bedrijft korte termijn symboolpolitiek.

Jouw bericht van de Rijksoverheid gaat over 2020 en bevat een niet gespecificeerde vage uitspraak over de energiebelasting op stroom voor de jaren erna.

Mijn verwachting, die ik hierboven schreef, gaat over de langere termijn. Ik zou niet teveel waarde hechten aan wat de politiek op een bepaald moment aan het roepen is.

De overheid verlaagde mijn belastingen op elektriciteit van vorig jaar 56,5% naar dit jaar 54,1% met 2,4%. Zie beide schermafbeeldingen.
In 2016 was het percentage nog 62,4%.
Je kunt de overheid niet vertrouwen, maar dit zijn gewoon de werkelijke cijfers.
En de overheid heeft ook geen keus. Willen ze mensen aan de warmtepomp krijgen, dan is één en één twee.
Daarnaast is het streven van de overheid om Gronings gas af te bouwen naar nul. Om de afhankelijkheid van Russisch gas te beperken worden er in de komende jaren grote aantallen windmolens gebouwd. Die stroom kan niet naar gaskachels, maar moet naar warmtepompen en EV's.

2016.jpeg 2019.jpeg 2020.jpeg
 
Last edited: