Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Het schijnt dat iemand heeft duidelijk gemaakt dat waterstof in de energiehuishouding kansloos is en dat dit draadje daarom verder gaat als inductiekookplaattopic.

Het draadje gaat over “waterstof of elektrisch”.
Ik ben al een aantal jaren gas-loos en rijd ook al een tijdje elektrisch. Ondanks de vele energieverbruikers (ja ja..... ook een inductiekookplaat;)) volstaat mijn 3x25A aansluiting prima om maar aan te geven dat een verzwaring van de aansluiting niet nodig is en dat waterstof wat mij betreft helemaal overbodig is :).
Tja en als je geen loadbalancing hebt, dan kun je als je pech hebt gaan koken in je meterkast i.v.m. overbelasting:D
 
Heb zelf toch maar eens een poging gedaan de kosten te berekenen om het lokale elektriciteitsnetwerk future proof te maken.
In het Flexnet rapport uit 2017 lees ik dat Liander EUR 1.0 - 1.5 miljard extra moet investeren in het regionale grid om de toenemende load van EV, PV en warmtepompen in 2050 aan te kunnen. Liander bedient met haar netwerk 1/3 van Nederland, dus ik trek de conclusie: Er is EUR 4 mld extra investering benodigd. Dus bovenop de normale onderhoudskosten van het netwerk. Lijkt me heel goed te doen.

Iedere waterstof-profeet die nu nog zegt dat het upgraden van het electriciteitsnetwerk veel te duur is, kan ik nu beantwoorden met EUR 4mld extra tot 2050. Hoezo te duur?

Regional Grid Level (pagina 11 in het rapport):

In order to prevent overloads (congestion) in the Liander grid due to the increased deployment of sun PV, electric passenger vehicles (EVs) and household heat pumps (HPs) – as laid down in the FLEXNET scenario cases – additional investments in grid reinforcements are required of 2 to 5% per year up to 2030 and about 7% per year in the period from 2030 to 2050. Given current annual grid investments in the Liander service area of, on average, € 750 million in 2012-2016, this corresponds to a cumulative grid reinforcement investment of € 1.0-1.5 billion up to 2050 scenario.

CEO Marc van der Linden van Stedin schat in dat de benodigde uitbreiding van het net in de komende 10 jaar 25-30 mld euro gaat kosten voor geheel Nederland. Dat is een heel andere schatting dan de 4 mld van Liander op basis van het Flexnet rapport . Stedin rekent voor dat bedrag wel mee dat er 1,7 miljoen openbare laadpalen worden geplaatst. Als ik de laadpalen ruim inschat op 2500 euro per laadpaal, dan blijft er nog steeds een bedrag over van 20 - 25 mld.
Mogelijk berekent Liander alleen de regionale netverzwaring, en niet de lokale verzwaring (wijkkabels en transformators).
 
Ome Roon zegt het gewoon

Twitter

“Als dit bericht klopt gaan alle huishoudens tientallen € meer energie betalen doordat één Teslarijder meer energie slurpt dan tien huishoudens. Dat zijn dus enorme asocialen. Voor elke Tesla zitten honderden bejaarden met fleecedekens kou te leiden, (voor een Urgenda wedstrijd).”
 
Ome Roon zegt het gewoon

Twitter

“Als dit bericht klopt gaan alle huishoudens tientallen € meer energie betalen doordat één Teslarijder meer energie slurpt dan tien huishoudens. Dat zijn dus enorme asocialen. Voor elke Tesla zitten honderden bejaarden met fleecedekens kou te leiden, (voor een Urgenda wedstrijd).”

Als je een (twitter) bericht start met “Als dit bericht klopt....” dan geeft dit al aan dat je geen kennis van zaken hebt en je er niet in hebt verdiept.
 
Ome Roon zegt het gewoon

Twitter

“Als dit bericht klopt gaan alle huishoudens tientallen € meer energie betalen doordat één Teslarijder meer energie slurpt dan tien huishoudens. Dat zijn dus enorme asocialen. Voor elke Tesla zitten honderden bejaarden met fleecedekens kou te leiden, (voor een Urgenda wedstrijd).”
Hij is niet een beetje van het pad af...
 
Ome Roon zegt het gewoon

Twitter

“Als dit bericht klopt gaan alle huishoudens tientallen € meer energie betalen doordat één Teslarijder meer energie slurpt dan tien huishoudens. Dat zijn dus enorme asocialen. Voor elke Tesla zitten honderden bejaarden met fleecedekens kou te leiden, (voor een Urgenda wedstrijd).”
Ronald is zelf toe aan een fleecedekentje, wat een populist zeg.
 
CEO Marc van der Linden van Stedin schat in dat de benodigde uitbreiding van het net in de komende 10 jaar 25-30 mld euro gaat kosten voor geheel Nederland. Dat is een heel andere schatting dan de 4 mld van Liander op basis van het Flexnet rapport . Stedin rekent voor dat bedrag wel mee dat er 1,7 miljoen openbare laadpalen worden geplaatst. Als ik de laadpalen ruim inschat op 2500 euro per laadpaal, dan blijft er nog steeds een bedrag over van 20 - 25 mld.
Mogelijk berekent Liander alleen de regionale netverzwaring, en niet de lokale verzwaring (wijkkabels en transformators).
Stel dat het inderdaad 20 tot 25 miljard over tien jaar is, 2 tot 2,5 miljard per jaar. Bedrijven nemen 91 miljard kWh af, particulieren 23 miljard kWh, totaal 114 miljard kWh per jaar. Als ieder zijn deel van de kosten neemt dan betalen bedrijven van zeg 20 miljard 15,8 miljard.
Particulieren betalen dan de rest, 3,2 miljard over 10 jaar. Op totaal 9 miljoen gezinnen is dat per jaar per gezin 35,55 euro. Per maand 2,95 euro.

Marc van der Linden heeft het over enkele tientjes per jaar per gezin. Een paar euro per gezin per maand, waar praten we over. En zelfs die paar euro per maand komen er niet bij. De steeds lagere energiebelasting voorkomt dit.
Ronald Plasterk kan zelfs simpele sommetjes niet maken. Wat een stakker.
 
Last edited:
Ome Roon zegt het gewoon

Twitter

“Als dit bericht klopt gaan alle huishoudens tientallen € meer energie betalen doordat één Teslarijder meer energie slurpt dan tien huishoudens. Dat zijn dus enorme asocialen. Voor elke Tesla zitten honderden bejaarden met fleecedekens kou te leiden, (voor een Urgenda wedstrijd).”
Als je dit soort berichten plaatst, zelfs tussen dubbele aanhalingstekens, dan doe je mee met tendentieuze prietpraat.
In het draadje Tesla in de pers wordt het haarfijn uitgerekend.
Tesla in de pers (NL/BE)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maarten
Enig ieder hoeveel energie deze trein verspilt? Pure waanzin om dit op een spoor met bovenleiding te laten rijden. Gekker moet het echt niet worden. Botsauto’s op de kermis op waterstof zou ook nog kunnen.
Het hangt ervan af of ze grijze waterstof of 'groene' waterstof gaan gebruiken.
Ik heb het voor bussen uitgerekend en toen kwam ik op een factor 8 meerkosten ten opzichte van rijden op elektriciteit.
Gerekend vanuit diesel is waterstof een factor 2 duurder.
De CO2 uitstoot neemt met een factor 5,8 toe. Een elektrische bus heeft op grijze stroom geladen een uitstoot van 649 gram CO2 per km, een waterstofbus op 'groene' waterstof heeft een uitstoot, weer op diezelfde grijze stroom, van 3.111 gram CO2 per km.
Diezelfde verhoudingen zullen bij treinen niet anders zijn.
Waterstofgate.nl - Businesscase Bussen (verbruik)
Waterstofgate.nl - Businesscase Bussen (CO2 uitstoot)