Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Het hangt ervan af of ze grijze waterstof of 'groene' waterstof gaan gebruiken.
Ik heb het voor bussen uitgerekend en toen kwam ik op een factor 8 meerkosten ten opzichte van rijden op elektriciteit.
Gerekend vanuit diesel is waterstof een factor 2 duurder.
De CO2 uitstoot neemt met een factor 5,8 toe. Een elektrische bus heeft op grijze stroom geladen een uitstoot van 649 gram CO2 per km, een waterstofbus op 'groene' waterstof heeft een uitstoot, weer op diezelfde grijze stroom, van 3.111 gram CO2 per km.
Diezelfde verhoudingen zullen bij treinen niet anders zijn.
Waterstofgate.nl - Businesscase Bussen (verbruik)
Waterstofgate.nl - Businesscase Bussen (CO2 uitstoot)
Omdat het aanbod groene stroom nihil is zou ik altijd met grijze waterstof rekenen. Het blijft dus kansloos zeker als je onder een bovenleiding met 1,5KV rijdt.
 
Plannen voor het grootste Europese waterstofproject in Groningen
Wellicht toch uitgaan van groene waterstof gezien de plannen die er zijn?
Niet verstandig, de uitstoot van groene waterstof is ruim drie keer hoger dan bij grijze waterstof.

Je hebt 5,5 m3 aardgas nodig om 1 kg waterstof te maken.
Aardgas levert per m3 bij verbranding 1,89 kg CO2 uitstoot op.
De uitstoot wordt dan 5,5 x 1,89 is 10,4 kg CO2.

Om 1 kg waterstof te maken via water en elektrolyse heb je 58 kWh elektriciteit nodig. Per kWh opwekking met grijze stroom komt 0,566 kg CO2 vrij. Totaal per kg waterstof dus 58 x 0,566 kg = 32,2 kg CO2.


Waterstof maken met elektrolyse via stroom van het net levert dus 32,2/10,4 = 3,1x zoveel CO2 uitstoot op.
 
Ik heb begrepen dat waterstof niet gelijk van zee,sloot of drinkwater kan maken.
Maar daar misschien osmose water voor kan gebruikt kan worden?
Zijn die kosten voor het water in de waterstof berekening nog van waarde?
Waterstof via elektrolyse eist gedestilleerd water. Gewoon kraanwater is voor electrolysers vernietigend. Daarom wordt kraanwater of gewoon niet verontreinigd oppervlaktewater door middel van dampcompressie gedestilleerd. Dit kost 16 kWh elektriciteit per 1000 liter.
Zeewater ontdoen van zout kan wel, maar maakt waterstof nog weer veel duurder. Er wordt veel onderzoek naar gedaan maar het onvermijdelijk ontstaan van chloorgas in de electrolyser bij het gebruik van zeewater, maakt dat deze techniek niet gebruikt wordt.
 
upload_2020-2-28_19-18-11.png


..vraagt Ad van Wijk zich af zou je denken als je deze kop in de Trouw ziet. In de Trouw van de afgelopen dagen worden de Groningse H2-Hosanna verhalen van de afgelopen dagen, zie ook diverse links hieroven, best wel kritisch neergezet.

Groningen wil wereldwijd voorop lopen in waterstof-productie. ‘Eerst zien, dan geloven’
...Groot nadeel is dat daarbij een derde van de energie verloren gaat....

Groene waterstof als een toekomstbelofte (maar wordt die ook waargemaakt?)
...Een groot nadeel van dit proces is het energieverlies dat optreedt. Zeker een derde van de stroom is foetsie, nadat een elektrolysefabriek er gas van heeft maakt....
 

Attachments

  • upload_2020-2-28_19-17-11.png
    upload_2020-2-28_19-17-11.png
    315.5 KB · Views: 49
Waterstof via elektrolyse eist gedestilleerd water. Gewoon kraanwater is voor electrolysers vernietigend. Daarom wordt kraanwater of gewoon niet verontreinigd oppervlaktewater door middel van dampcompressie gedestilleerd. Dit kost 16 kWh elektriciteit per 1000 liter.
Zeewater ontdoen van zout kan wel, maar maakt waterstof nog weer veel duurder. Er wordt veel onderzoek naar gedaan maar het onvermijdelijk ontstaan van chloorgas in de electrolyser bij het gebruik van zeewater, maakt dat deze techniek niet gebruikt wordt.
Dan moet er toch maar statiegeld komen op het water uit de Mirai’s. Hoeveel liter komt er uit 5kg?
 
Waterstof wordt enorm gepushed met veel geld en belangen van grote partijen. Veel van de mensen die ik spreek zijn overtuigd van waterstof. Vorige week was op BNR een dame van Shell waterstof aan het promoten. Veel duurzamer en goedkoper dan elektrisch. Want al die kabels trekken kost natuurlijk ontzettend veel:rolleyes:. Afijn daar waar het geld zit en politieke goed weet te beïnvloeden, is toch bij waterstof.....helaas. Het idee achter groene waterstof is mooi, maar zeker niet efficient. Vervolgens doen we maar grijze en blauwe omdat we in de toekomst wel groene waterstof kunnen genereren... is het idee