Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Zonde dat die subsidie al aan die ene auto is verleend. Dat had veel beter kunnen worden gebruikt.
Publiekelijk falen van dergelijke mini-projecten heeft inderdaad een prijs.
Maar als daarmee echt grote dwalingen worden voorkomen, valt het nog wel mee.

Overigens is de betreffende subsidie nimmer verstrekt want sneefde het hele plan al op de tekentafel, zoals ik het lees.
 
upload_2020-5-14_17-53-11.png


De wal begint het schip te keren...
TNO waarschuwt: overdrijf de waterstofdroom niet

Leuk bericht ook voor bijvoorbeeld @Wim S. lijkt me zo!
 
Er worden wat mensen wakker blijkbaar. Deze week weer ergens een hosanna verhaal van een verkoper van tweedehands waterstof auto's en hoe groot dat gaat worden. Ik vermoed dat hij binnenkort ruw wakkergeschud gaat worden.

Deze ondernemer weet het zeker: waterstofauto's zijn de toekomst | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Iemand die Van Stratum heet en waterstofauto’s probeert te verkopen vanuit Eindhoven.
Ik moet dan meteen denken aan een van de bekendste straten daar: Stratumseind.
 
Shell schijnt nog steeds behoorlijk te investeren in H2 .. Met regelmaat met grote woorden. Zou er zoveel geld in zitten, dat het lastig voor ze is om los te laten?
Hier moet ik toch wel een beetje om lachen. Shell heeft een zeer goed geoliede (vergeef me de term) propaganda-afdeling. Het gaat Shell alleen nog maar om het imago, en dat kun je beïnvloeden met reclame-uitingen en zogenaamde nieuwsberichten. Dat kost geld, maar dat heeft Shell genoeg. Zo kent vrijwel iedereen de tenenkrommende tekst achterop tankwagens die op diesel rijden "ik ben CO2-neutraal op weg, u ook?" en bijvoorbeeld de slogan "Shell omarmt het klimaataccoord van Parijs", maar google maar eens over de klimaatzaak die tegen Shell loopt.
 
Heel goed natuurlijk dat Trouw hier aandacht aan besteed, maar het blijft moeilijke materie:
Waarom zou je dure waterstof inzetten, als je veel goedkoper je woning elektrisch kunt verwarmen? Met een warmtepomp kan je met één kWh elektriciteit uit bijvoorbeeld wind, drie tot vijf keer zoveel warmte in je huis genereren. Zou je dit met een op waterstof gestookte cv-ketel doen, dan kan je met diezelfde kWh duurzame stroom slechts 0,6 eenheden aan warmte maken. Kortom, als huishouden betaal je vier tot zes keer zoveel voor de warmte via de waterstofroute dan met de warmtepomp.

3 tot 5x zoveel als wat? Als je dat combineert met de "0,6 eenheden warmte" kom ik uit op 5 tot 8,3x zoveel betalen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Heel goed natuurlijk dat Trouw hier aandacht aan besteed, maar het blijft moeilijke materie:


3 tot 5x zoveel als wat? Als je dat combineert met de "0,6 eenheden warmte" kom ik uit op 5 tot 8,3x zoveel betalen.
Rekenen is een onderschatte vaardigheid.
De COP van een warmtepomp is inderdaad ergens tussen de drie en vijf. Dat is het rendement ten opzichte van een gloeispiraal of infrarood paneel. Blijkbaar denkt de schrijver in Trouw dat je die niet verloren gegane 0,6 kWh per kWh van de waterstofbranders moet sommeren met die COP, ofzo.
 
Last edited: